Jak myślisz, dlaczego dzieci, takie jak twoja córka lub syn, z talentem, urodą, inteligencją, szukają swojego miejsca w grupach subkultury, epatujących.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAŻYWASZ - PRZEGRYWASZ
Advertisements

PUBLICZNE GIMNAZJUM W ZBÓJNIE
PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
program profilaktyki uzależnień
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
ZAGROŻENIA MŁODZIEŻY.
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH JAKO PRZEJAW KRYZYSU DORASTANIA
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Fundusz Przeciwalkoholowy
PRZEMOC I AGRESJA.
Wagarowanie młodzieży
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Praca a środowisko rodzinne Joanna Gorczyńska.
Napięcie emocjonalne i stres
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
WSPÓŁCZESNE PROBLEMY SUBSTANCJE PSYCHOAKTYWNE – PROBLEM TZW. DOPALACZY
w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
Uzależnienia a rozwój dziecka
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Alkohol w ś ród m ł odzie ż y. Czy chłopcy pij ą wi ę cej ni ż dziewcz ę ta?? Pozory mylą
JAK UCHRONIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ PRZED SIĘGANIEM PO UŻYWKI???
Narkomania Nikt nie jest tak bardzo zniewolony jak ktoś,
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
Praca z dzieckiem agresywnym
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
PEDAGOG SZKOLNY.
Narkomania wśród dzieci i młodzieży.
Uzależnienie od Alkoholu
Prawa dziecka.
Uzależnienia wśród młodzieży
Toksykologia i specyfika środków psychoaktywnych
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Tydzień działań profilaktycznych
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
PRZEMOC I AGRESJA.
DOPALACZE.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
To nabyta potrzeba wykonywania jakiejś czynności lub zażywania jakiejś substancji. W praktyce określenie to ma kilka znaczeń. W języku potocznym termin.
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Objawy uzależnienia od narkotyków
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Diagnoza problemów uzależnień od środków psychoaktywnych Opracowanie: Anna Zdancewicz.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
Kacper Gonera 1F. Co to jest ?  Narkotykami nazywamy środki odurzające, substancje pochodzenia naturalnego lub syntetycznego działające na ośrodkowy.
W Internecie znajdziemy definicję: Dopalacze- bywają mieszankami substancji naturalnych np. ziół, lub mogą być syntetyczne, czyli wytworzone w laboratorium.
Mazowieckie Centrum Profilaktyki Uzależnień
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Środki psychoaktywne. Czym są środki psychoaktywne? Substancje psychoaktywne, to środki działające na ośrodkowy układ nerwowy i powodujące zmiany nastroju,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Opracowała: Katarzyna Płatek
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
Autor: Arkadiusz Białek
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Zapis prezentacji:

Jak myślisz, dlaczego dzieci, takie jak twoja córka lub syn, z talentem, urodą, inteligencją, szukają swojego miejsca w grupach subkultury, epatujących otoczenie wyglądem, zachowaniem? Zaburzenia w okresie dojrzewania w kontekście uzależnienia od środków psychoaktywnych

Mechanizm uzależnienia w okresie dorastania    rodzi się sytuacja trudna napięcie emocjonalne z a ż y c i napięcie spada e problem nierozwiązany środka uzależniającego (kanały)  ulga

Rozwiązanie problemu rodzi się sytuacja trudna napięcie emocjonalne   rodzi się sytuacja trudna napięcie emocjonalne W Y K O N A Ć norma ulga konfrontację z problemem 1. Diagnoza 2. Właściwa konfrontacja

Pęd człowieka ku przyjemności i śmierci wg C.G. Junga    cierpienie norma radość

Wykaz środków niebezpiecznych Narkotyki: marihuana, haszysz, amfetamina, opiaty, metamfetaminy (extasy, MDMA i in.), kleje i rozpuszczalniki, kokaina, środki halucynogenne Alkohol: piwo, wino, wódka, drinki, Spożywcze środki pobudzające: drinki, leki, homeopatia, korzenie, środki związane z medycyną naturalną Leki: przeciwbólowe, uspokajające, DXM (acodin, syropy na kaszel, tussipec, tussidal) Sterydy, środki na pozyskanie masy mięśniowej Nikotyna, kofeina, efedryna Dopalacze

Czerwone sygnały mniej w szkole, czy w środowisku pozaszkolnym. są to najbardziej widoczne fakty, które świadczą o kontakcie młodego człowieka z narkotykami. Najbardziej widoczne są one w domu, mniej w szkole, czy w środowisku pozaszkolnym. Zmiany te z reguły następują stopniowo, subtelnie, ale bywa też tak, że przychodzą bardzo gwałtownie.

zmiany w osobowości – ogólne trudności psychologiczne, kłamstwa, brak dojrzałości, postawa obronna, agresja zmiany w aktywności i nawykach – zaburzenia snu, nowe przyjaźnie, urwanie starych związków, utrzymujące się trudności dydaktyczne i wychowawcze w szkole, (nauczyciele szybciej zwrócą uwagę na tą grupę zagrożeń) zmiany w wyglądzie fizycznym – ślady na ciele, zwracamy uwagę na nos, oczy, usta, skórę, mowę i ruchy akcesoria - przeróżne dziwne przedmioty począwszy od puszek, butelek po rolki papieru toaletowego zaburzenia psychiczne kolizje z prawem

Dopalacze Syntetyki TFMPP – działanie podobne do MDMA i LSD, JWH – 18 – działanie podobne do konopi, BZP 1-benzylopiperazyna, jest stymulantem centralnego układu nerwowego Mieszanki ziołowe Fly agaric – zazwyczaj muchomor czerwony, działanie podobne do upojenia alkoholowego i LSD Kratom – suszone liście, łagodna forma opium, Argyreria nervosa – działanie podobne do LSA i LSD, Lion – działanie podobne do marihuany

DOPALACZE kofeina, magnez, ginko biloba, leki nootropowe, które wspomagają procesy poznawcze: uczenie się, zapamiętywanie czy koncentrację uwagi: syrop na kaszel, leki na astmę podawane dożylnie, leki stosowane przy ADHD, efedryna, która uwalnia noradrenalinę,

Jak powstaje trudny rodzic? stosuje nieefektywne strategie zachowań, stosuje nieefektywne style komunikacji, stosuje przemoc

Nieefektywne strategie zachowań - negacja – Arek nie jest narkomanem, on po prostu przechodzi taki etap dojrzewania. - minimalizowanie – nie jest tak źle, Aśka tylko od czasu do czasu przychodzi pijana do domu. Przynajmniej nie ćpa. - zmowa – dobrze, kupię ci beczka piwa na imprezę, tylko wyrzuć ją po ciemku, żeby nie rzucało się w oczy. - tuszowanie – nie powiem nic kuratorowi o twoim uciekaniu z lekcji, ale radzę się poprawić, chłopcze. Nie rób już wstydu. - nadopiekuńczość – musimy troszczyć się o Zbylka, on jest naszym małym skarbem. - ratowanie – musiałem wpłacić kaucję, przecież nie mogę pozwolić, żeby spędził noc w areszcie. - samooskarżenia – nie doszłoby do tego, gdybyśmy jej pomogli. - oskarżanie innych – gdyby pedagog szkolny nie prowadził tych pogadanek, to Jacuś nie wiedziałby co to są narkotyki. - racjonalizacja, unikanie, wchodzenie w układy, zaprzyjaźnianie się, zawstydzanie, niereagowanie

Nieefektywne style komunikacji konfrontacja, wygłaszanie kazań, ciągłe upominanie, ośmieszanie, przesadne reakcje, oceny uogólniające, oskarżenia, wywoływanie poczucia winy, wypowiedzi lekceważące, branie w obronę, potępianie i dyskwalifikowanie, obracanie w żart

Przemoc Tolerowanie przemocy, Grożenie przemocą, Stosowanie przemocy emocjonalnej, Wykorzystywanie dzieci, Bicie

Skuteczne zachowania rodzicielskie zobaczyć dziecko w oderwaniu od problemów, zachowanie spokoju i opanowania w chwili kryzysu, zachowanie rodzicielskiej solidarności w realizowaniu strategii, tworzenie struktur, stawianie granic przez rodzica, zapewnienie pozytywnej atmosfery, pełnej ciepła i miłości, umiejętność słuchanie i rozmawiania z dzieckiem, dążenie do jedności działania i wspólnoty celów,

Reasumując - 4 przykazania 1. Jasne i konsekwentnie egzekwowane zasady i ograniczenia. 2. Udział dorastających dzieci w tworzeniu zasad. 3. Stosowanie kar i nagród. 4. Rodzice - bądźcie razem!!!

Jak powstaje trudne dziecko? Rodzice nie maja dla dziecka czasu, brak porozumienia, Patologia (alkohol, przemoc, zaniedbania etc.) Wpływ towarzystwa Brak miłości w domu, poczucie samotności Rozwody, opuszczenia, separacje, Wydarzenia traumatyczne, Bezrobocie i ubóstwo

Dlaczego nastolatki piją alkohol? Umiarkowane picie alkoholu jest atrakcyjne dla wielu dorosłych ponieważ: ułatwia przeżywanie przyjemności, przynosi ulgę w przykrych momentach życia, ułatwia odpędzanie smutnych myśli, uprzyjemnia spotkania z innymi ludźmi, jest częścią celebrowania uroczystości i sukcesów, Nastolatki o tym wszystkim wiedzą i doznają pokusy skorzystania z tych atrakcji. Oprócz tego mają ważne i dodatkowe powody skłaniające do picia.

Dorastające dzieci sięgają po alkohol: aby czuć się dorosłym, aby dopasować się do otoczenia, aby czuć się dobrze i być na luzie, aby wyrazić swoją potrzebę buntu i chęć zmierzenia się z ryzykiem, aby zaspokoić ciekawość, ponieważ alkohol jest łatwo dostępny

Jak wspierać abstynencje dziecka? 1. Ustal jasne zasady dotyczące alkoholu. Nie zgadzam się żebyś pił/a. Powiedz, ze zakaz ten wypływa z miłości i troski o jego dobro. Powiedz też, jakie będą konsekwencje złamania tej zasady. 2. Wytłumacz dziecku jakie jest ryzyko związane z piciem alkoholu. 3. Porozmawiaj z dzieckiem jak ma sobie radzić z presją rówieśników. Zależy mi na waszym towarzystwie, ale nie chcę nakręcać się alkoholem. 4. Bądź dobrym przykładem. Nie nadużywaj alkoholu. 5. Nie wahaj się powiedzieć innym rodzicom jego kolegów, że nie życzysz sobie, żeby Twoje dziecko piło jeśli idzie na imprezę. Masz prawo decydować o bezpieczeństwie swojego dziecka.

Rola w szkoły w profilaktyce Prowadzenie integralnej profilaktyki pierwszorzędowej Stosowanie procedur w sytuacjach kryzysowych Objęcie pomocą psychologiczną ucznia w kryzysie Motywowanie rodziny do wizyty w specjalistycznej poradni

…ponieważ szukają akceptacji, szukają tego, czego nie mają w domu. Dziękuję za uwagę Lucjan Wojcieszak

Jeśli potrzebujesz pomocy – znajdziesz ją w Tczewie Punkt Konsultacyjny ds. Uzależnień OKNO w Tczewie ul. Kościelna 6/7 Tel. 515 188 207 Punkt jest czynny codziennie między 15.00 a 19.00