Jak myślisz, dlaczego dzieci, takie jak twoja córka lub syn, z talentem, urodą, inteligencją, szukają swojego miejsca w grupach subkultury, epatujących otoczenie wyglądem, zachowaniem? Zaburzenia w okresie dojrzewania w kontekście uzależnienia od środków psychoaktywnych
Mechanizm uzależnienia w okresie dorastania rodzi się sytuacja trudna napięcie emocjonalne z a ż y c i napięcie spada e problem nierozwiązany środka uzależniającego (kanały) ulga
Rozwiązanie problemu rodzi się sytuacja trudna napięcie emocjonalne rodzi się sytuacja trudna napięcie emocjonalne W Y K O N A Ć norma ulga konfrontację z problemem 1. Diagnoza 2. Właściwa konfrontacja
Pęd człowieka ku przyjemności i śmierci wg C.G. Junga cierpienie norma radość
Wykaz środków niebezpiecznych Narkotyki: marihuana, haszysz, amfetamina, opiaty, metamfetaminy (extasy, MDMA i in.), kleje i rozpuszczalniki, kokaina, środki halucynogenne Alkohol: piwo, wino, wódka, drinki, Spożywcze środki pobudzające: drinki, leki, homeopatia, korzenie, środki związane z medycyną naturalną Leki: przeciwbólowe, uspokajające, DXM (acodin, syropy na kaszel, tussipec, tussidal) Sterydy, środki na pozyskanie masy mięśniowej Nikotyna, kofeina, efedryna Dopalacze
Czerwone sygnały mniej w szkole, czy w środowisku pozaszkolnym. są to najbardziej widoczne fakty, które świadczą o kontakcie młodego człowieka z narkotykami. Najbardziej widoczne są one w domu, mniej w szkole, czy w środowisku pozaszkolnym. Zmiany te z reguły następują stopniowo, subtelnie, ale bywa też tak, że przychodzą bardzo gwałtownie.
zmiany w osobowości – ogólne trudności psychologiczne, kłamstwa, brak dojrzałości, postawa obronna, agresja zmiany w aktywności i nawykach – zaburzenia snu, nowe przyjaźnie, urwanie starych związków, utrzymujące się trudności dydaktyczne i wychowawcze w szkole, (nauczyciele szybciej zwrócą uwagę na tą grupę zagrożeń) zmiany w wyglądzie fizycznym – ślady na ciele, zwracamy uwagę na nos, oczy, usta, skórę, mowę i ruchy akcesoria - przeróżne dziwne przedmioty począwszy od puszek, butelek po rolki papieru toaletowego zaburzenia psychiczne kolizje z prawem
Dopalacze Syntetyki TFMPP – działanie podobne do MDMA i LSD, JWH – 18 – działanie podobne do konopi, BZP 1-benzylopiperazyna, jest stymulantem centralnego układu nerwowego Mieszanki ziołowe Fly agaric – zazwyczaj muchomor czerwony, działanie podobne do upojenia alkoholowego i LSD Kratom – suszone liście, łagodna forma opium, Argyreria nervosa – działanie podobne do LSA i LSD, Lion – działanie podobne do marihuany
DOPALACZE kofeina, magnez, ginko biloba, leki nootropowe, które wspomagają procesy poznawcze: uczenie się, zapamiętywanie czy koncentrację uwagi: syrop na kaszel, leki na astmę podawane dożylnie, leki stosowane przy ADHD, efedryna, która uwalnia noradrenalinę,
Jak powstaje trudny rodzic? stosuje nieefektywne strategie zachowań, stosuje nieefektywne style komunikacji, stosuje przemoc
Nieefektywne strategie zachowań - negacja – Arek nie jest narkomanem, on po prostu przechodzi taki etap dojrzewania. - minimalizowanie – nie jest tak źle, Aśka tylko od czasu do czasu przychodzi pijana do domu. Przynajmniej nie ćpa. - zmowa – dobrze, kupię ci beczka piwa na imprezę, tylko wyrzuć ją po ciemku, żeby nie rzucało się w oczy. - tuszowanie – nie powiem nic kuratorowi o twoim uciekaniu z lekcji, ale radzę się poprawić, chłopcze. Nie rób już wstydu. - nadopiekuńczość – musimy troszczyć się o Zbylka, on jest naszym małym skarbem. - ratowanie – musiałem wpłacić kaucję, przecież nie mogę pozwolić, żeby spędził noc w areszcie. - samooskarżenia – nie doszłoby do tego, gdybyśmy jej pomogli. - oskarżanie innych – gdyby pedagog szkolny nie prowadził tych pogadanek, to Jacuś nie wiedziałby co to są narkotyki. - racjonalizacja, unikanie, wchodzenie w układy, zaprzyjaźnianie się, zawstydzanie, niereagowanie
Nieefektywne style komunikacji konfrontacja, wygłaszanie kazań, ciągłe upominanie, ośmieszanie, przesadne reakcje, oceny uogólniające, oskarżenia, wywoływanie poczucia winy, wypowiedzi lekceważące, branie w obronę, potępianie i dyskwalifikowanie, obracanie w żart
Przemoc Tolerowanie przemocy, Grożenie przemocą, Stosowanie przemocy emocjonalnej, Wykorzystywanie dzieci, Bicie
Skuteczne zachowania rodzicielskie zobaczyć dziecko w oderwaniu od problemów, zachowanie spokoju i opanowania w chwili kryzysu, zachowanie rodzicielskiej solidarności w realizowaniu strategii, tworzenie struktur, stawianie granic przez rodzica, zapewnienie pozytywnej atmosfery, pełnej ciepła i miłości, umiejętność słuchanie i rozmawiania z dzieckiem, dążenie do jedności działania i wspólnoty celów,
Reasumując - 4 przykazania 1. Jasne i konsekwentnie egzekwowane zasady i ograniczenia. 2. Udział dorastających dzieci w tworzeniu zasad. 3. Stosowanie kar i nagród. 4. Rodzice - bądźcie razem!!!
Jak powstaje trudne dziecko? Rodzice nie maja dla dziecka czasu, brak porozumienia, Patologia (alkohol, przemoc, zaniedbania etc.) Wpływ towarzystwa Brak miłości w domu, poczucie samotności Rozwody, opuszczenia, separacje, Wydarzenia traumatyczne, Bezrobocie i ubóstwo
Dlaczego nastolatki piją alkohol? Umiarkowane picie alkoholu jest atrakcyjne dla wielu dorosłych ponieważ: ułatwia przeżywanie przyjemności, przynosi ulgę w przykrych momentach życia, ułatwia odpędzanie smutnych myśli, uprzyjemnia spotkania z innymi ludźmi, jest częścią celebrowania uroczystości i sukcesów, Nastolatki o tym wszystkim wiedzą i doznają pokusy skorzystania z tych atrakcji. Oprócz tego mają ważne i dodatkowe powody skłaniające do picia.
Dorastające dzieci sięgają po alkohol: aby czuć się dorosłym, aby dopasować się do otoczenia, aby czuć się dobrze i być na luzie, aby wyrazić swoją potrzebę buntu i chęć zmierzenia się z ryzykiem, aby zaspokoić ciekawość, ponieważ alkohol jest łatwo dostępny
Jak wspierać abstynencje dziecka? 1. Ustal jasne zasady dotyczące alkoholu. Nie zgadzam się żebyś pił/a. Powiedz, ze zakaz ten wypływa z miłości i troski o jego dobro. Powiedz też, jakie będą konsekwencje złamania tej zasady. 2. Wytłumacz dziecku jakie jest ryzyko związane z piciem alkoholu. 3. Porozmawiaj z dzieckiem jak ma sobie radzić z presją rówieśników. Zależy mi na waszym towarzystwie, ale nie chcę nakręcać się alkoholem. 4. Bądź dobrym przykładem. Nie nadużywaj alkoholu. 5. Nie wahaj się powiedzieć innym rodzicom jego kolegów, że nie życzysz sobie, żeby Twoje dziecko piło jeśli idzie na imprezę. Masz prawo decydować o bezpieczeństwie swojego dziecka.
Rola w szkoły w profilaktyce Prowadzenie integralnej profilaktyki pierwszorzędowej Stosowanie procedur w sytuacjach kryzysowych Objęcie pomocą psychologiczną ucznia w kryzysie Motywowanie rodziny do wizyty w specjalistycznej poradni
…ponieważ szukają akceptacji, szukają tego, czego nie mają w domu. Dziękuję za uwagę Lucjan Wojcieszak
Jeśli potrzebujesz pomocy – znajdziesz ją w Tczewie Punkt Konsultacyjny ds. Uzależnień OKNO w Tczewie ul. Kościelna 6/7 Tel. 515 188 207 Punkt jest czynny codziennie między 15.00 a 19.00