Wykład I Co to jest socjologia?.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Pytania – wykład I 1. Podaj definicję polityki społecznej.
czyli Wprowadzenie do filozofii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Psychologia Zarządzania
Klasyfikacja źródeł informacji
Konstruktywizm.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
Rola państwa w gospodarce
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawy metodologiczne ekonomii (Konspekt wykładu)
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Temat: Międzynarodowa ekonomia polityczna.
Socjologia mediów.
Podstawy socjologii- wykład VI
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
Wykład I Co to jest socjologia?.
Podstawy socjologii: wykład IV
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
Zdrowe relacje międzyludzkie
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
I. Gerontologia społeczna jako nauka
ROK SZKOLNY 2011/2012. W klasie realizowany będzie program liceum ogólnokształcącego z przedmiotami rozszerzonymi: język polski wiedza o kulturze język.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
Ochrona wolności i praw człowieka mgr Piotr Kapusta
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Demokracja.
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Dr Barbara Przywara SOCJOLOGIA dr Barbara Przywara
SOCJOLOGIA WYKŁAD III STRUKTURA SPOŁECZNA
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
Rynek pracy: teorie, zjawiska, procesy. Wykład 2015/2016
ZRÓŻNICOWANIE SPOŁECZNE PROBLEM NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
łac. socius – wspólny; societas - wspólnota, zjednoczenie
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
KLASA Społeczno-prawna
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Zapis prezentacji:

Wykład I Co to jest socjologia?

Socjologia to nauka o społeczeństwie Nazwę stworzył August Comte, lat 20-te XIX wieku: socius (łać. towarzysz, uczestnik, sprzymierzeniec, społeczny) logos ( gr. mowa, słowo, wypowiedź, myśl, opinia) Socjologia to nauka o społeczeństwie

Problem z tą definicją Wśród socjologów brak jest zgody co do tego czym jest społeczeństwo (ignotum per ignotum) Społeczeństwem zajmują się i badają je również inne nauki społeczne (antropologia, ekonomia, historia, politologia, pedagogika, psychologia i inne)

Przykład 1- Ostre koło/ Fixy Przykład 2- Grodzenie (gated communities) To, czym jest socjologia można określić przeciwstawiając ją innym naukom społecznym. Przykład 1- Ostre koło/ Fixy Przykład 2- Grodzenie (gated communities)

Wnioski: Specyfikę socjologii jako nauki konstytuuje unikalna perspektywa przyglądania się życiu społecznemu , społeczeństwu

Socjologiczna perspektywa (1) Socjologia nie interesuje się jednostkami, ale: tym, co dzieje się pomiędzy jednostkami (relacjami, stosunkami, zależnościami) tym, co sprawia, iż coś się pomiędzy jednostkami dzieje (a więc źródłami relacji, stosunków, zależności oraz tym, co umożliwia ich zachodzenie) skutkami tego, co się dzieje pomiędzy jednostkami

Socjologiczna perspektywa (2) Ludzkie działania są tu postrzegane jako fragment większej całości pojęcie systemu socjologia to ponura nauka? Anthony Giddens- samoreferencyjność życia społecznego

Socjologiczna perspektywa (3) Życie społeczne jest uporządkowane Życie społeczne jest (w miarę)regularne Regularność nadają mu wartości i normy, struktury społeczne, instytucje, To, co ogranicza swobodę działań, działanie jednocześnie umożliwia Zawsze mamy wybór- niezgoda na obowiązujące reguły jest źródłem zmian społecznych

Socjologiczna perspektywa (4) Ludzie zasadniczo wiedzą, co robią (A.Giddens) Socjolog powinien badać wiedzą potoczną, ale.. …nie do końca jej ufać, bo ludzie nie zawsze wiedzą, co robią: lokalność perspektywy, rutyna, socjalizacja, niezamierzone skutki

Socjologiczna perspektywa (5) Wyobraźnia socjologiczna (Charles Wright Mills, 1959) umiejętność nierutynowego myślenia: zawieszenie oczywistości świata/ wyjście poza swój prywatny punkt widzenia/ nie pytanie „jak?”, ale „dlaczego?” umiejętność odpowiedzi na trzy pytania: Z czego składa się społeczeństwo? Jak to społeczeństwo powstało, zmienia się, ewoluuje? Jakie typy ludzi przeważają w tym społeczeństwie?

Socjologiczna perspektywa (6) Socjologia zajmuje się badaniem społeczeństw nowoczesnych (i ponowoczesnych). Społeczeństwa nowoczesne zaczęły pojawiać się w Europie w XVII w., a swoją dojrzałość uzyskały w XIX i XX w. W drugiej połowie XX wieku zaczęły przeobrażać się one w społeczeństwa ponowoczesne .

Społeczeństwo nowoczesne- cechy Duże, zróżnicowane wewnętrznie; Ludzi łączą ze sobą zależności, podział pracy, a nie podzielanie wartości; Klasowy, osiągnięciowy charakter struktury; Świecka władza- państwo, legalny typ panowania, najczęściej demokratyczny charakter; Zależność od innych, niesamowystarczalne; Nauka jako podstawowy system poznawczy; Ogromne znaczenie technologii; Gospodarka towarowa (kapitalizm) o charakterze przemysłowym; Indywidualizm, autonomia jednostki.

Główne media modernizacji: Industrializacja Urbanizacja Kapitalizm Rewolucje demokratyczne w Europie i Ameryce Północnej . Oświecenie

Wykład 1 (zagadnienia do egzaminu) Pytania do treści wykładu: Co różni socjologię od innych nauk społecznych? Co to jest samoreferencyjność życia społecznego? W jakim sensie życie społeczne jest uporządkowane? Dlaczego socjolog powinien badać wiedzę potoczną i dlaczego nie może do końca ufać temu, co ludzie mówią? Co to jest wyobraźnia socjologiczna? Co to jest społeczeństwo nowoczesne i jakie są jego cechy? Scharakteryzuj wybrane medium procesu modernizacji. Pytania do lektury obowiązkowej (Babbie E., Istota socjologii. Krytyczne eseje o krytycznej nauce., Warszawa, 2007, str. 11-33, 170-179) Co to znaczy, że społeczeństwo jest atuopoietyczne ? Dlaczego według Babbiego „socjologia jest ideą, której czas nadszedł”?