„Konkurencyjność polskich producentów żywności po wejściu do UE” Iwona Szczepaniak 12 - 13 grudzień 2005, Warszawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Znaki informacyjne.
Rok po wejściu do Unii Europejskiej
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
Stan polskiej gospodarki żywnościowej po wejściu do Unii Europejskiej
dr Jarosław Poteralski
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Kłos Jarosław Piszczek
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
I KONGRES NAUK ROLNICZYCH NAUKA – PRAKTYCE WIEDZA A INNOWACYJNOŚĆ GOSPODARKI prof. dr hab. Walenty Poczta Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu.
Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego
Transformacja Z (13.6).
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Pytania konkursowe.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat b.
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Udział grup inwestorów w obrotach giełdowych – rok 2003 Warszawa,
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Warszawa, 10 maja 2007 r. Trwały wzrost, postępy w procesie integracji GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po pierwszym kwartale 2007 r.
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku PEST: polityka, ekonomia, socjologia, technologie. SEMINARIUM INE PAN Warszawa INSTYTUT NAUK EKONOMICZNYCH.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
SPOŁECZNO-GOSPODARCZA WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO W LISTOPADZIE 2009 ROKU
POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA ŻYWNOŚĆ Warszawa
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
Katedra Przyrządów Półprzewodnikowych i Optoelektronicznych
SYTUACJA NA RYNKU PTRZETWORZONYCH OWOCÓW I WARZYW
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
+14 Września 2014 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +1 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Kalendarz 2020.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
TECHNOLOGIA OWOCÓW I WARZYW
POTENCJALNE SKUTKI TTIP DLA POLSKIEGO EKSPORTU DO USA NA TLE KRAJÓW EUROPY ŚRODKOWOWSCHODNIEJ BOŻENA PERA.
1 „Konkurencyjność polskich producentów żywności” Iwona Szczepaniak 19 maja 2006.
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

„Konkurencyjność polskich producentów żywności po wejściu do UE” Iwona Szczepaniak 12 - 13 grudzień 2005, Warszawa

Analizy konkurencyjności polskich producentów żywności dokonano na podstawie oceny dwóch relacji, tj.: relacji wartości eksportu z Polski, importu do Polski oraz salda tych obrotów w głównych działach przemysłu spożywczego do wartości krajowej produkcji sprzedanej w tych działach, w 2004 roku oraz w I półroczu 2005 roku; relacji krajowych cen producenta na wybrane produkty żywnościowe do cen osiąganych na te produkty w Niemczech, w 2004 roku.

Branże przemysłu spożywczego o najwyższym udziale wartości eksportu w wartości sprzedaży (powyżej 30%) Branża Rok Stosunek procentowy handlu zagranicznego do wartości sprzedaży przemysłu spożywczego (w cenach bazowych) Eksport Import Eksport netto Ryby i przetwory rybne 2004 I-VI 2005 61,5 57,9 64,8 60,1 -3,3 -2,2 Przetwory ziemniaczane 33,2 43,9 20,1 31,5 13,1 12,4 Soki i napoje owocowe i warzywne 32,2 10,7 13,0 33,0 19,2 Przetwory owocowo-warzywne 42,2 45,4 13,4 17,2 28,8 28,2 Karma dla zwierząt domowych 30,6 38,8 18,2 21,3 17,5 Pieczywo cukiernicze trwałe 51,8 54,5 15,8 14,7 36,0 39,8 Herbata i kawa 60,3 100,7 110,6 -48,9 -50,3 Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i CIHZ

Działy produkcji przemysłu spożywczego o najwyższym udziale wielkości eksportu w wielkości produkcji w 2004 r. Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i CIHZ

Branże przemysłu spożywczego o najniższym udziale wartości eksportu w wartości sprzedaży (poniżej 12%) Branża Rok Stosunek procentowy handlu zagranicznego do wartości sprzedaży przemysłu spożywczego (w cenach bazowych) Eksport Import Eksport netto Przetwory z mięsa czerwonego i drobiowego 2004 I-VI 2005 7,9 6,8 0,7 0,9 7,2 5,9 Oleje, margaryny i pozostałe tłuszcze 9,8 16,7 45,5 39,1 -35,7 -22,4 Lody 8,5 12,4 2,2 2,3 6,3 10,1 Przetwory zbożowe 5,6 7,8 7,3 -1,7 -0,1 Pasze dla zwierząt hodowlanych 0,0 23,9 22,9 -23,9 -22,9 Pieczywo świeże 0,4 0,3 0,1 Wyroby ciastkarskie 16,2 0,8 1,6 5,5 14,6 Makarony 11,8 14,7 13,2 16,8 -1,4 -2,1 Wina 1,4 41,1 63,1 -39,7 -60,9 Piwo i słód 2,4 2,6 4,7 4,0 -2,3 Napoje bezalkoholowe 13,0 3,2 4,1 4,6 8,9 Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i CIHZ

Branże przemysłu spożywczego o przeciętnym udziale wartości eksportu w wartości sprzedaży (od 12% do 30%) Branża Rok Stosunek procentowy handlu zagranicznego do wartości sprzedaży przemysłu spożywczego (w cenach bazowych) Eksport Import Eksport netto Mięso i przetwory z mięsa ogółem 2004 I-VI 2005 13,2 15,1 7,5 7,2 5,7 7,9 - mięso czerwone 12,5 17,1 10,9 11,0 1,6 6,1 - mięso drobiowe 21,1 20,9 6,5 13,6 14,4 Mleko i przetwory z mleka 17,0 3,2 3,5 13,8 17,6 Cukier 14,9 19,4 1,7 3,0 16,4 Kakao, czekolada i pozostałe słodycze 29,8 24,7 25,0 21,7 4,8 Przyprawy 27,6 22,5 30,1 25,4 -2,5 -2,9 Odżywki oraz żywność dietetyczna 35,9 24,6 -7,0 13,4 Napoje spirytusowe 14,2 8,7 10,5 4,7 3,7 Tytoń i wyroby tytoniowe 23,5 32,7 -16,3 7,1 Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i CIHZ

Porównanie cen producenta podstawowych dóbr żywnościowych w Polsce i Niemczech w 2004 r. (Niemcy = 100) Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i Statistisches Jahrbuch über Ernährung, Landwirtschaft und Forsten 2004.

Porównanie cen producenta produktów wtórnego przetwórstwa i napojów w Polsce i Niemczech w 2004 r. (Niemcy = 100) Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i Statistisches Jahrbuch über Ernährung, Landwirtschaft und Forsten 2004.

Konkluzje i wnioski Konkurencyjność sektora rolno-spożywczego na poziomie przetwórstwa jest wysoka. Producenci żywności i napojów umiejętnie wykorzystali przewagi konkurencyjne, głównie cenowe. W pierwszym roku po przystąpieniu Polski zwiększyli eksport wielu produktów i poprawili swoją pozycję w rozszerzonej Unii. Sektor ten jest dobrze przygotowany do prowadzenia działalności na Jednolitym Rynku Europejskim. Głównym źródłem konkurencyjności polskich producentów żywności są niższe w Polsce, w porównaniu z rozwiniętymi krajami UE, ceny w sektorze rolno-spożywczym. Źródłem naszych przewag cenowych jest przede wszystkim kilkakrotnie niższa w Polsce opłata pracy, nie tylko rolników, lecz także pracowników przetwórstwa, która z nadwyżką kompensuje różnice w wydajności pracy. W Polsce niższe są także ceny ziemi i energii.

Konkluzje i wnioski c.d. Porównanie cen producenta na poziomie przetwórstwa w Polsce i Niemczech wskazuje, że mamy wyraźną przewagę cenową na rynku większości podstawowych dóbr żywnościowych. Znaczące przewagi cenowe występują także w produkcji napojów i produktów wtórnego przetwórstwa. Konkurencyjność na rynku unijnym i na rynkach światowych nie opiera się jednak tylko na konkurowaniu cenami. Niezwykle ważne są także takie cechy jakościowe, jak: jakość, innowacyjność i unikalność w zakresie produktów i sposobu dotarcia do klienta, umiejętność identyfikowania i zaspakajania indywidualnych potrzeb klientów, wszechstronne działania promocyjne oraz wizerunek firmy oparty na zaufaniu do jakości i niezawodności produktów oraz jakości obsługi klientów. Czynniki te mogą wręcz decydować o tym, czy polskie produkty zostaną zaakceptowane przez konsumentów z innych krajów.

Dziękuję za uwagę