Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
Gimnazjum nr 3 im. Emilii Zawidzkiej w Zespole Szkół nr 7 Road to freedom- nasze miasto 20 lat wspólnie FINAŁ MŁODZIEŻOWEJ AKCJI OBYWATELSKIEJ 20 LAT WSPÓLNIE.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Koalicja na rzecz samorządów uczniowskich
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
SAMORZĄD SZKOLNY W PIGUŁCE..
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Debata o samorządności uczniowskiej
Samorząd uczniowski wczoraj dziś i jutro. Zasady uczestnictwa w dyskusji: Debata ma charakter plenarny. Prowadzący spotkanie udziela głosu zainteresowanym.
Samorząd Uczniowski.
Młodzieżowa Rada Gminy
Debata „Jakie działania należy podjąć aby zaktywizować, zachęcić młodzież do czynnego udziału w życiu społecznym ziemi pszczyńskiej”, która jest realizowana.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Gimnazjum w Starym Kurowie, r.. Projekt organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Kancelarię Sejmu, Odbywa się po raz dwudziesty,
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Jak działa demokracja w szkole?
Przeprowadzona w Gimnazjum nr 2 NOWY S Ą CZ.  Samodzielne decyzje ucznia dotyczące spraw uczniów i szkoły, uczniów  Współdecydowanie w sprawach.
Nasza „mała” demokracja
Wyniki badań "Idea samorządności a rzeczywistość".
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Olga Sikorska i Marek Wilczek – uczniowie II LO w Zespole Szkół Nr 1 w Piszu zgłosili się do udziału w XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. W ramach tego.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej w Kruczu.
Młodzieżowa Rada Gminy Brzesko
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Bartłomiej Baran Marcin Bubicz Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. „NIC O NAS BEZ NAS” CZYLI FORMY WSPÓŁDECYDOWANIA O SPRAWACH OGÓŁU W MŁODZIEŻOWYCH JEDNOSTKACH SAMORZĄDOWYCH Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

Definicja „samorządu” Samorządem nazywamy decydowanie o własnych kwestiach w sposób niezależny od władzy centralnej i niejednokrotnie w sposób uzupełniający. Charakteryzuje się on ustaloną organizacją, charakterem przedstawicielskim, odpowiedzialnością za działania oraz powierzone dobra i grupy, wykonywaniem zadań własnych i zleconych oraz kontrolą ze strony odpowiednich organów.

Główne formy samorządności młodzieżowej: Samorząd klasowy Samorząd uczniowski (tzw. szkolny) Samorząd studencki: - samorząd wydziałowy - parlament studentów uczelni (np.. UMCS, UG) Parlament Studentów RP i Krajowa Reprezentacja Doktorantów Młodzieżowa rada miasta/gminy Parlament dzieci i młodzieży Sejm Dzieci i Młodzieży

Samorząd uczniowski Niezależny organ szkoły, zrzeszający całą społeczność uczniowską, działający na podstawie właściwej ustawy Samorząd uczniowski ma prawo żądać od szkoły wsparcia dla swojej działalności. Cele samorządu dotyczą oprócz reprezentowania rówieśników także aktywizowania ich do działań na rzecz swojego otoczenia oraz upowszechniania wiedzy nt. samorządu lokalnego

Samorząd Uczniowski I LO im. Staszica w Lublinie Przewodniczącym Samorządu Uczniowskiego naszej szkoły jest Sebastian Dudek. Warto przypomnieć, iż podczas głosowania wyborczego musiał on jedynie przekroczyć próg 50 % ważnych głosów, gdyż… nie miał konkurencji. Warto zatem podjąć kroki w celu zaktywizowania młodzieży do stawania w szranki z kontrkandydatami. Samorząd I LO dzieli się na 5 sekcji: kulturową, dziennikarską, sportową, charytatywną oraz plastyczną.

Samorząd studencki Działa na podstawie Ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dzieli się na: - samorząd uczelniany (wszyscy studenci uczelni) - samorząd wydziałowy (wszyscy studenci wydziału) Samorządy uczelniane wszystkich polskich szkół wyższych zrzeszone są w Parlamencie Studentów RP – jedynej instytucji, mającej kompetencje do reprezentowania wszystkich studentów polskich. Jej przedstawiciele uczestniczą w pracach organów władzy czy komisjach sejmowych i senackich. PSRP to jedyny reprezentant naszego kraju w Europejskiej Unii Studentów. Krajowa Reprezentacja Doktorantów to z kolei najwyższy przedstawiciel polskich doktorantów, powołujący dwóch swoich delegatów do Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Uprawnienia samorządu studenckiego Samorząd studencki dysponuje bardzo szerokimi kompetencjami: współudział w podziale środków pieniężnych, np. stypendiów i zapomóg dla studentów czy rozdysponowanie części przeznaczonej na cele studenckie - sprawowanie władzy uchwałodawczej (przynajmniej 20 % senatu każdej uczelni muszą zasilać studenci i doktoranci) - wpływanie na program studiów (opiniowanie kształtu programu studiów, współdecydowanie o nim podczas zgromadzenia rady wydziału, prawo weta w kwestii kształtu regulaminu studiów)

Uprawnienia samorządu studenckiego – c.d. … a także: - przedstawianie kandydatów do komisji dyscyplinarnych - sąd koleżeński - prawo do podejmowania strajku studenckiego i pozostałych form akcji protestacyjnej akceptacja wystawienia danej osoby na kandydata na prorektora ds. studenckich Statuty uczelni mogą przyznać samorządowi także dodatkowe, nie wymienione tutaj, uprawnienia.

Młodzieżowa rada miasta/gminy Forma organizacji młodzieżowej, będąca składową samorządu terytorialnego W jej skład wchodzą uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych wybierani w wyborach powszechnych – reprezentanci młodzieży przed władzami samorządowymi. Cele rady dotyczą oprócz reprezentowania rówieśników także aktywizowania ich do działań na rzecz swojego otoczenia oraz upowszechniania wiedzy nt. samorządu lokalnego.

Młodzieżowa rada miasta/gminy Upowszechnianie wiedzy o samorządzie może mieć dwojaką formę: a) w sposobie funkcjonowania – działa i jest wybierana na wzór prawdziwej rady miasta/gminy b) w sposobie przekazu – prowadzenie kampanii informacyjnej dla pozostałych uczniów Działalność rady ma charakter: a) konsultacyjny – decyzje radnych nie mają bezpośredniego przełożenia na rzeczywistość b) fakultatywny – utworzenie rady jest wyrazem dobrej chęci organu stanowiącego (rady miasta/gminy)

Młodzieżowa Rada Miasta Lublin Działa od 2006 roku. Obecna kadencją jest już szóstą z kolei Młodzieżowa Rada na przestrzeni lat podejmowała na swoich zebraniach ważne kwestie, dotyczące lubelskiej młodzieży jak choćby zamykania czy łączenia placówek (sprzeciwiła się np. pomysłowi zespolenia IV LO z Gimnazjum nr 19, który ostatecznie nie wszedł w życie). Innym sukcesem MRML było obniżenie ceny biletów MPK czy zmiana organizacji ruchu drogowego w obrębie ulic Juranda i Zana, pozwalająca na rozładowanie korków. Swego czasu Młodzieżowa Rada walczyła nawet o drogę S17.

Młodzieżowa Rada Miasta Lublin – c.d. Rada przyznaje także Nagrodę Młodzieżowej Rady Miasta Lublin dla osób zasłużonych dla dzieci i młodzieży Lublina. Wśród nagrodzonych byli m.in. o. Ludwik Wiśniewski, prof. Zbigniew Zaleski, ks. Mieczysław Puzewicz czy Mieczysław Wojtas – założyciel teatru Panopticum. Młodzieżowa Rada pełni także funkcję organizatorską. Aby to zobrazować przywołać należy chociażby przeprowadzenie Dnia Dziecka, koncertów, turniejów piłki nożnej, występów kabaretowych itd. Serwis MRML na Facebooku - http://www.facebook.com/MRMLublin

Młodzieżowa Rada Miasta Lublin

Młodzieżowa Rada Miasta Lublin

Parlament dzieci i młodzieży Apolityczna organizacja młodzieżowa, która może być wydzielona na np. obszar województwa, by dać możliwość utrwalania obywatelskich postaw młodzieży z całego regionu oraz nawiązania współpracy na poziomie ponadgminnym. Celami parlamentu mogą być m.in.. propagowanie idei samorządności, reprezentowanie interesów dzieci i młodzieży z rejonu, organizacja konferencji czy szkoleń o praworządności i samorządności, współpraca z Kuratorium Oświaty, pomoc SU w realizowaniu ich zadań itd.

Parlament Dzieci i Młodzieży Województwa Lubelskiego Spośród kandydatów do PDiM wybieranych jest do Prezydium Parlamentu 21 posłów na dwuletnią kadencję. Istnieją 3 komisje tematyczne: ds. Kultury i Mediów, ds. Spraw Uczniów i ds. Aktywizacji i Szerzenia Idei Demokratycznych. Co miesiąc posłowie spotykają się sesjach, w trakcie których odbywają się spotkania komisji. PDiM organizuje m.in. już po raz drugi Forum Młodych, debaty i posiedzenia wyjazdowe.

Parlament Dzieci i Młodzieży Województwa Lubelskiego

Parlament Dzieci i Młodzieży Województwa Lubelskiego

Sejm Dzieci i Młodzieży Akcja propagująca od 18 lat parlamentaryzm wśród młodzieży Kadencja 460 posłów trwa rok, jedyna sesja odbywa się 1 VI w sali plenarnej Sejmu RP Obrady Sejmu DiM poprzedzają obrady komisji, podczas której wybierani są marszałkowie Dawniej przepustką do objęcia mandatu było wygranie konkursu literackiego, od 2010 r. należy wykonać pewne działania społeczne, jak organizacja debaty

Jak zatem usprawnić działanie wymienionych organów „przy równoczesnej aprobacie rządzonych”?

Nasze propozycje zmian w instytucjach młodzieżowych i edukacji obywatelskiej: Wprowadzenie szkolnych „referendów konsultacyjnych” (SU/dyrekcja/Rada Rodziców pyta uczniów o ich zdanie na dany temat) Aktualizowana na bieżąco zakładka samorządu młodzieżowego na stronie WWW oraz gablota w szkole/urzędzie (skład; aktualne i przyszłe wydarzenia, inicjatywy; wyniki głosowań itp.) Cykliczne spotkania informacyjne SU dla wszystkich zainteresowanych, a w szczególności delegatów klas

Nasze propozycje zmian... c.d.: Wirtualne sondy organizowane przez samorządy młodzieżowe w internecie w celu poznania orientacyjnego zdania uczniów na dany temat Prowadzenie przez samorządy młodzieżowe na stronie WWW księgi gości w celu ułatwienia kontaktu uczniom i możliwości korygowania pracy organizacji Ustanowienie wśród nauczycieli szkolnego rzecznika praw ucznia (w przypadku jego braku) Branie przez wszystkie szkoły ponadgimnazjalne udziału w prawyborach w ramach akcji CEO „Młodzi głosują”

A Ty jakie masz pomysły? Przekonamy się o tym już niedługo...

Bartłomiej Baran Marcin Bubicz Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe - władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie 19 marca 2012 r. Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

SŁOWO WSTĘPNE DYREKTORA I LO Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. SŁOWO WSTĘPNE DYREKTORA I LO Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

POWITANIE PRZYBYŁYCH GOŚCI I ZAPROSZONYCH UCZNIÓW Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. POWITANIE PRZYBYŁYCH GOŚCI I ZAPROSZONYCH UCZNIÓW Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

Bartłomiej Baran Marcin Bubicz Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. ZAPOZNANIE I WYJAŚNIENIE AUDYTORIUM POWODU, TEMATU, CELU ORAZ PLANOWANEGO PRZEBIEGU SPOTKANIA Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

Bartłomiej Baran Marcin Bubicz Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. WYŚWIETLENIE PRZYGOTOWANEJ PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ NT. ISTNIEJĄCYCH MŁODZIEŻOWYCH INSTYTUCJI DEMOKRATYCZNYCH I FORM WSPÓŁDECYDOWANIA O ISTOTNYCH SPRAWACH W GRONIE RÓWIEŚNIKÓW Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

Bartłomiej Baran Marcin Bubicz Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. PRACA W GRUPACH – ZESPOŁY OPRACOWUJĄ PRZYDZIELONE STANOWISKO W DEBACIE, SZUKAJĄC ARGUMENTÓW NA POPARCIE SWOJEJ TEZY Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

Bartłomiej Baran Marcin Bubicz Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. PREZENTACJA STANOWISK NA FORUM OGÓLNYM W FORMIE KRÓTKIEJ POLEMIKI POMIĘDZY DWOMA „OBOZAMI” (wzorowana częściowo na debacie oxfordzkiej) Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

ROZMOWA PROWADZĄCYCH Z GOŚĆMI NT. WNIOSKÓW MŁODZIEŻY Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. ROZMOWA PROWADZĄCYCH Z GOŚĆMI NT. WNIOSKÓW MŁODZIEŻY Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

Bartłomiej Baran Marcin Bubicz Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. PRACA W GRUPACH – ZESPOŁY OPRACOWUJĄ POMYSŁY NA POPRAWĘ DZIAŁANIA SAMORZĄDÓW MŁODZIEŻOWYCH, INSTYTUCJI DEMOKRATYCZNYCH, WSPÓŁUDZIAŁ UCZNIÓW W DECYDOWANIU I MOŻLIWOŚCI WPAJANIA PRZEZ SZKOŁĘ POSTAW OBYWATELSKICH Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

PRZEDSTAWIENIE WYNIKÓW „BURZY MÓZGÓW” NA FORUM OGÓLNYM Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. PRZEDSTAWIENIE WYNIKÓW „BURZY MÓZGÓW” NA FORUM OGÓLNYM Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

Bartłomiej Baran Marcin Bubicz Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. ROZMOWA PROWADZĄCYCH Z GOŚĆMI NT. PRZEDSTAWIONYCH IDEI I MOŻLIWOŚCI WCIELENIA ICH W ŻYCIE Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

PYTANIA UCZNIÓW DO GOŚCI Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. PYTANIA UCZNIÓW DO GOŚCI Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

Bartłomiej Baran Marcin Bubicz Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. PODSUMOWANIE PRZEZ SEKRETARZA DEBATY – STRESZCZENIE, WYPUNKTOWANIE PODAWANYCH SUGESTII Bartłomiej Baran Marcin Bubicz

Bartłomiej Baran Marcin Bubicz Debata panelowo-dyskusyjna pt. „Samorządy młodzieżowe – władza czy blichtr?” - I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie – 19 marca 2012 r. PODZIĘKOWANIA DLA GOŚCI, UCZESTNIKÓW I ORGANIZATORÓW, ZAKOŃCZENIE DEBATY Bartłomiej Baran Marcin Bubicz