MŁODA POLSKA Planty o świcie: Stanisław Wyspiański

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obraz dworu polskiego w literaturze
Advertisements

To się czyta dzisiaj – modni pisarze, modne książki.
Stanisław Wyspiański, Autoportret, 1902 ur.1869 – zm.1907
„Romantyczna podróż Norwida przez wielki świat ”
Maria Skłodowska – Curie – patronka naszej szkoły
Juliusz Słowacki Józef Piłsudski „bo królom był równy”
STANISŁAW WYSPIAŃSKI 1869 – 1907.
Stanisław Wyspiański Stanisław Wyspiański ( )
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
Fryderyk Chopin.
APOLLIŃSKOŚĆ I DIONIZYJSKOŚĆ.
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Fundamenty kultury europejskiej
Sławny pisarz Henryk Sienkiewicz ( )
Gromadzimy biblioteczkę domową
Artur Szymański prezentuje: Henryk Sienkiewicz: życie i twórczość
Jan Alojzy Matejko.
PRZY KAWIARNIANYCH STOLIKACH ...
Bliskie, a jak niezwykłe... - Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim
Janusz Korczak życie i twórczość
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Miłość.
Młoda Polska synteza epoki.
Muzyka romantyzmu Marek Follendorf.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Jan Matejko Kraków Kraków 1893
Młoda Polska.
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
STOLECZNE KROLEWSKIE MIASTO KRAKOW.
Człowiek w poszukiwaniu sensu życia. Przedstaw problem
PO UPADKU POWSTANIA LISTOPADOWEGO ( )
Technikum Leśne im. Adama Loreta w Tucholi MŁODZI AKTYWNI ? CO ZROBIĆ, ŻEBY MŁODZIEŻ BRAŁA UDZIAŁ.
Gromadzimy biblioteczkę domową „Dom bez książek jest jak ciało bez ducha” Cycero ( p.n.e.)
Mniejszości narodowe w Polsce
Młoda Polska.
To dlatego Polska żyje, że Narodzie żyjesz Ty Lekcja muzealna, której mottem były słowa Artura Oppmana z utworu Warszawianka (1916) miała miejsce 8 stycznia.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
POLSKA LITERATURA.
Barok.
Życiorys Adama Mickiewicza
Z AKŁAD POETYKI I KRYTYKI LITERACKIEJ S PECJALNOŚĆ ARTYSTYCZNO - - LITERACKA.
„Kultura to całokształt dorobku ludzkości, wytworzonego w ogólnym
Adam Mickiewicz i Johann Wolfgang Goethe – wielcy romantycy
pozytywna właściwość estetyczna bytu wynikająca z zachowania proporcji, harmonii barw, dźwięków, stosowności, umiaru i użyteczności, odbierana przez zmysły.
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ semestr zimowy 2013/2014 dr Anna Obrębska.
Fryderyk Chopin.
Juliusz Słowacki Rywalizacja z Mickiewiczem
HISTORIA – PERIODYZACJA, ŹRÓDŁA
SYMBOLIZM.
Rodem z Bochni i dla Bochni Czyli o artystach z bocheńszczyzny.
Wydarzenia historyczne z romantyzmu Marcin Szczepankowski Klasa If.

Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
Henryk Sienkiewicz.
pierwsza międzynarodowa nagroda
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
Co to jest Biblia?.
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Adam Mickiewicz Twórczość
Oświecenie- epoka rozumu Zuzanna Springer 7b. Co to Oświecenie ? Nazwa Oświecenie sugerowała koniec czasów ludzkiej ciemnoty i zacofania nowa myśl wprowadzała.
KLASA Społeczno-prawna
Recenzje uczniów klasy III D
Kultura współczesnego świata
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Zapis prezentacji:

MŁODA POLSKA Planty o świcie: Stanisław Wyspiański

Młodej Polski obejmuje lata 1890 – 1918 RAMY CZASOWE EPOKI Okres Młodej Polski obejmuje lata 1890 – 1918 Wieże kościoła Mariackiego: St. Wyspiański Wieże kościoła Mariackiego: St. Wyspiański

Historycy literatury za początek epoki uznają kilka dat Historycy literatury za początek epoki uznają kilka dat. Wszystkie one mają charakter umowny. Według Andrzeja Makowieckiego i Kazimierza Wyki – największych znawców epoki – Młoda Polska rozpoczyna się w 1890 roku. Z datą tą nie wiąże się żadne ważne wydarzenie literackie ani historyczne. Od tego roku można dostrzec w literaturze wyraźny wzrost deklaracji filozoficznych i artystycznych nowego pokolenia literackiego.

Tomasz Weiss uważa za początek rok 1891 – moment wydania pierwszego tomiku POEZJI Kazimierza Przerwy - Tetmajera. Inni badacze opowiadają się za rokiem 1894, w którym wydrukowany został drugi tomik POEZJI Tetmajera. Dla jeszcze innych „momentem startu” Młodej Polski jest rok 1887 – czas powstania warszawskiego tygodnika „Życie” lub 10 września 1898 – data przybycia Stanisława Przybyszewskiego do Krakowa. Dla Juliana Krzyżanowskiego Młoda Polska rozpoczyna się w roku 1895.

Zapamiętaj! Wraz z narodzinami nowej epoki pisarze pozytywistyczni nie zaprzestali działalności literackiej. Powstały wtedy najlepsze dzieła np. Lalka, Faraon, Emancypantki – B. Prusa; Gloria victis – E. Orzeszkowej; Bez dogmatu, Krzyżacy – H. Sienkiewicza; cykl sonetów Nad głębiami – Adama Asnyka

RÓŻNORODNOŚĆ NAZW EPOKI Termin Młoda Polska po raz pierwszy użyty został w roku 1898 w krakowskim piśmie „Życie”. W ten sposób Artur Górski – reprezentant młodego pokolenia – zatytułował cykl artykułów poświęconych współczesnym zjawiskom literackim. Nazwa utworzona została na wzór popularnych na Zachodzie określeń najnowszej sztuki – Młoda Francja, Młode Niemcy, Młoda Skandynawia…

MODERNIZM Terminem modernizm (od fr. słowa moderne – nowoczesny) określa się najczęściej pierwsze dziesięciolecie Młodej Polski, czyli lata 1890 – 1900. Młodzi artyści manifestowali za pomocą tej nazwy nowoczesność i przełomowość swej sztuki. Wojciech Weiss: Demon, 1904.

W historii literatury polskiej funkcjonują też inne określenia epoki: modernizm, neoromantyzm, dekadentyzm, fin de siècle. Dziwny ogród: Józef Mehoffer Dziwny ogród: Józef Mehoffer

Modernizm uchodzi za najbardziej bojową fazę epoki Modernizm uchodzi za najbardziej bojową fazę epoki. Wtedy wypowiedziano „wojnę” wcześniejszym prądom artystycznym (przede wszystkim realizmowi) oraz sformułowano większość manifestów i programów literackich. Polscy twórcy podróżowali, studiowali na europejskich uczelniach. W Monachium, Paryżu, Wiedniu uczestniczyli w artystycznych dyskusjach, których celem były poszukiwania nowego kształtu sztuki. Spotkanie z najnowszymi europejskimi prądami artystycznymi było dla nich bardzo ważnym doświadczeniem. Dlatego też twórczość pozytywistów wydawała się im nudna i prowincjonalna. Młodzi twórcy buntowali się przeciw prymatowi społecznych ról literatury, szukali nowych autorytetów i świeżych doświadczeń.

Mniej interesowało ich życie codzienne, które opisywali Prus i Orzeszkowa, bardziej – poszukiwania o charakterze uniwersalnym. Od zawiłości współczesnego świata uciekali w przestrzeń wyobraźni. Stanisław Wyspiański: Chochoły (Planty nocą), 1898-99 Pisarze starszego pokolenia zarzucali modernistom bezideowość, egoizm, narcyzm.

NEOROMANTYZM Nazwa neoromantyzm sugeruje bliskie związki epoki z romantyzmem. W okresie Młodej Polski nastąpił renesans popularności Juliusza Słowackiego. Twórcy „Kordiana” przyznano status pierwszego symbolisty w naszej literaturze. Odkryto poezję Cypriana Kamila Norwida (Zenon Przesmycki –Miriam) Stanisław Wyspiański: Ludwik Solski jako stary wiarus w „Warszawiance”, 1904. Stanisław Wyspiański: Ludwik Solski jako stary wiarus w „Warszawiance”, 1904.

zainteresowanie mistyką, powrót do religii O fascynacji romantyzmem świadczyło też powszechne w tym czasie przypisywanie artyście roli maga, kapłana, jednostki wybranej, zainteresowanie mistyką, powrót do religii oraz sięganie po formę otwartą w dziedzinie kompozycji utworu literackiego. Stanisław Wyspiański: Polonia. Projekt witraża do katedry lwowskiej, 1893-4 Stanisław Wyspiański: Polonia. Projekt witraża do katedry lwowskiej, 1893-4

Fin de siècle i dekadentyzm to terminy używane wymiennie. Pierwszy z nich oznacza „koniec wieku”. Wśród elit intelektualnych i artystycznych lat 90 powszechne było poczucie kresu kultury łacińskiej. Ówczesna Europa przeżywała głęboki kryzys (aksjologiczny, artystyczny, naukowy), chyliła się ku upadkowi. Świadomość ta byłą owocem lęku przed rodzącą się kulturą masową, postrzeganą jako nowe barbarzyństwo, estetyczna dyktatura motłochu.

Jacek Malczewski: Melancholia, 1890-94 Pod pojęciem dekadentyzmu rozumiemy dominujące w tym czasie nastroje: smutku, zniechęcenia, nudy, rozczarowania do nauki, niemocy. Pierwsi dekadenci to najczęściej dawni wyznawcy scjentyzmu, którzy zwątpili w możliwości poznawcze ludzkiego rozumu. Świat stał się dla nich labiryntem, przestrzenią zagadkową i niebezpieczną. Formami obrony przed tak pojmowaną rzeczywistością stały się alienacja, działalność artystyczna, ucieczka w alkohol i narkotyki.