Szkoła dla rodziców i wychowawców na podstawie A. Faber, E. Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły?”
Adresaci rodzice nauczyciele, wychowawcy katecheci, duszpasterze, siostry zakonne pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi, policjanci profesjonaliści zainteresowani prowadzeniem Szkoły... osoby, którym zależy na dobrym porozumiewaniu się z innymi
Struktura programu Części programu: Cz.I Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły? Cz. II Rodzeństwo bez rywalizacji. Cz. III Jak rozmawiać z nastolatkiem? Każda część obejmuje 10 spotkań
Warsztat psychoedukacyjny Metoda programu Warsztat psychoedukacyjny praca na własnych doświadczeniach rodzicielskich praca na wspomnieniach z dzieciństwa odgrywanie scenek transfer
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły? Sesja I. Wprowadzająca Poznawanie się, integracja grupy Jakie dzieci pragniemy wychować? Jak ochronić dzieci przed zagrożeniami?
„Dziecko często jest jak rozlana woda, która popłynie tam, Sesja II Granice „Dziecko często jest jak rozlana woda, która popłynie tam, gdzie nie ma tamy” Granice w wychowaniu Jak wyznaczać granice dla zachowań dzieci? Zasady, normy w rodzinie Granice a poczucie bezpieczeństwa
Sesja III i IV Uczucia Uczucia czym są? – trochę edukacji emocjonalnej „Uczucia są niezastąpione, gdy chcemy zrozumieć innych ludzi i wchodzić z nimi w prawidłowe relacje” Uczucia czym są? – trochę edukacji emocjonalnej Jak sobie z nimi radzić? Jak pomóc dziecku, by radziło sobie z własnymi emocjami?
Sesja V Zachęcanie dzieci do współpracy „Nie trać nigdy cierpliwości. To ostatni klucz, który otwiera drzwi.” Co robią rodzice, aby wyegzekwować od dzieci określone zachowania? Co może pomóc w zachęcaniu dzieci do współpracy?
Sesja VI Kary Wychowawcza funkcja kary Kara tradycyjna „Dziecko zawsze musi odczuwać konsekwencje swego złego zachowania. Konsekwencje wychowują – kary ranią” Wychowawcza funkcja kary Kara tradycyjna Konsekwencje naturalne
Sesja VII Rozwiązywanie problemów i konfliktów „Największym nieprzyjacielem rodziny nie jest konflikt, ale obojętność” Czy coś dobrego z nich wynika? Jak sobie z nimi radzimy? Jak rozwiązywać problemy w praktyce?
Sesja VIII Zachęcanie dzieci do samodzielności „Wasze dzieci zamieszkują w domu jutra, którego wy nie możecie odwiedzić, nawet w waszych snach” O co chodzi w usamodzielnianiu dzieci? Rodzaje samodzielności Metody pomocne
„By wierzyć w siebie, muszę mieć kogoś, kto we mnie uwierzy” Sesja IX O wpisywaniu dzieci w role i uwalnianiu od grania narzuconych ról „By wierzyć w siebie, muszę mieć kogoś, kto we mnie uwierzy” Role, etykiety, ramki - czym są? Jak uwolnić dziecko od narzuconej mu roli?
Sesja X Pomocna pochwała i zachęta „Pod niebo wynosimy nasze błędy, a w przepaściach trzymamy cnotę i sprawiedliwość” O chwaleniu, ocenianiu, nagradzaniu Pochwały, komplementy – czy wszystkie nam pasują? Szanse i pułapki dobrej pochwały
Liderzy - edukatorzy programu w województwie lubuskim Aldona Ahmed Mahmod – psycholog, MOW Babimost Jolanta Radczyc – pedagog rodzinny, ODN Zielona Góra
Realizatorzy programu w woj. lubuskim Pedagodzy i psycholodzy uprawnieni do pracy z rodzicami Gorzów Wlkp. Gubin Lubsko Międzyrzecz Nowa Sól Wschowa Zielona Góra