Lider lokalnego środowiska oświatowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Aktywni obywatele.
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
PROGRAM EDUKACYJNY DLA SZKÓŁ - 14.X.2005 XI Polskie Forum Kapitałowo-Finansowe TWOJE PIENIĄDZE października 2005 Pałac Kultury i Nauki, Warszawa.
prezentacja- konsultant ROK DODNiIP (woj.dolnośląskie)
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Aktywne konsultacje FORUM AKTYWIZACJI OBSZARÓW WIEJSKICH.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Mój program dla STO STRATEGICZNE KIERUNKI DZIAŁAŃ NA LATA dr Anna Okońska-Walkowicz Prezes SKT nr 64 STO Kandydat na Prezesa Zarządu Głównego.
Przygotował Andrzej Potucha
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Elbląg z lotu ptaka kiedyś i dzisiaj Oświata elbląska w tym szkoły stały się jednostkami prowadzonymi przez samorząd lokalny czyli nie przez państwo.
Społeczne Towarzystwo Oświatowe. Nasze stowarzyszenie Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO) jest organizacją pozarządową działającą non profit na rzecz.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Zadania samorządu uczniowskiego
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Dlaczego ten temat jest ważny?
Samorząd Uczniowski.
FORUM POZNAŃSKICH SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE 12 LUTEGO 2009 ROKU RELACJA ZE SPOTKANIA.
Fundacja Instytutu Filozofii i Socjologii PAN
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE.
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Strefowy Klaster Edukacyjny.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Samorząd Uczniowski.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Nasza „mała” demokracja
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
W ramach akcji Młodzi głosują: Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach wybory, działania edukacyjne.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Gdańska Rada Oświatowa r.. „Wysoka jakość gdańskiej edukacji odpowiadająca na wyzwanie uczenia się przez całe życie” Misja programu Gdańszczanin.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
w województwie pomorskim
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
IX Ogólnopolski Festiwal Ekoenergetyki w Opolu
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Lider lokalnego środowiska oświatowego WOJCIECH STARZYŃSKI

Lider lokalnego środowiska oświatowego Edukacja jest sferą życia publicznego dotyczącą większości obywateli kraju: rodziców, uczniów, nauczycieli, pracowników administracji państwowej i samorządowej i szeregu osób, które - zdając sobie sprawę, że: takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie – starają się system szkolnictwa wspomagać i oddziaływać na jego funkcjonowanie.  

Lider lokalnego środowiska oświatowego „Oświata, niezależnie od systemu politycznego jest największym wyzwaniem dla każdej władzy, zarówno totalitarnej jak i demokratycznej i każdy, kto oświatą się zajmuje, wkracza w obszar działań politycznych” (prof. Aleksander Gieysztor- Prezes Polskiej Akademii Nauk, Dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie).

Lider lokalnego środowiska oświatowego Zgodnie z arystotelesowską zasadą, że: polityka to rodzaj sztuki rządzenia państwem, której celem jest dobro wspólne, oraz bardziej współczesną definicją, że: polityka obejmuje szeroki wachlarz sytuacji, w których ludzie kierujący się odmiennymi interesami działają wspólnie dla osiągnięcia celów, które ich łączą i konkurują ze sobą, gdy cele są sprzeczne – obowiązkiem władz publicznych jest prowadzenie szerokiej debaty z udziałem wszystkich aktorów życia szkolnego mającej na celu wypracowywanie najlepszych rozwiązań służących rozwojowi narodowej edukacji.

Lider lokalnego środowiska oświatowego Hamulcem zabezpieczającym oświatę i poszczególne szkoły przed nadmiernym upolitycznieniem są niezależni Liderzy Edukacji, których wspieranie powinno być naturalną formą działań lokalnych środowisk obywatelskich.

Lider lokalnego środowiska oświatowego Lider to człowiek z autorytetem, który umie wyznaczać cel, potrafi wskazać drogę do jego osiągnięcia i zarażać swoją wizją innych, potrafi tę wizję wprowadzić w życie oraz zapewnić kontynuację jej realizacji, nawet wtedy, kiedy jego już nie będzie. Ponadczasowa trwałość wizji lidera jest wielką wartością wnoszoną do życia publicznego.

Lider lokalnego środowiska oświatowego W okresie III RP mieliśmy nielicznych Liderów Edukacji na poziomie ministerstwa edukacji narodowej, znacznie więcej na poziomie samorządów terytorialnych, wielu wśród dyrektorów szkół i nauczycieli oraz znaczącą grupę wśród, związanych z oświatą, środowisk obywatelskich - szczególnie wśród rodziców.

Lider lokalnego środowiska oświatowego Spośród ministrów edukacji narodowej III RP na miano Lidera Edukacji zasługują: prof. Henryk Samsonowicz (a właściwie cała Jego ekipa: Anna Radziwiłł, Andrzej Janowski, Wiktor Kulerski i Edward Wieczorek). prof. Mirosław Handke.  

Lider lokalnego środowiska oświatowego Wśród samorządów terytorialnych, kandydatów do miana Lider Edukacji jest wielu. Jednym z nich jest samorząd miasta Ostrołęka z Prezydentem Januszem Kotowskim na czele, prowadzący otwartą politykę oświatową uwzględniającą interesy uczniów, rodziców, nauczycieli i całego środowiska oświatowego, a przede wszystkim interesy mieszkańców miasta i regionu z myślą o przyszłości w perspektywie wielu dziesięcioleci.  

Lider lokalnego środowiska oświatowego Filarami polskiej szkoły byli i są nadal jej nauczyciele i dyrektorzy. Z tego środowiska na miano Lidera Edukacji zasługują setki, a może nawet tysiące osób. Trudno jest więc wskazać jedną nie krzywdząc innych. Mimo tych zastrzeżeń wyróżniamy dyrektora szkoły, który wyraźnie wybija się wśród tych najlepszych: Mirosława Grzemba - Wojciechowska – dyrektorka SP nr 5 w Poznaniu jest o dawna naturalnym liderem poznańskiej oświaty i wyraźnym liderem związanych z nią środowisk rodzicielskich.

Lider lokalnego środowiska oświatowego Ta, rzadko spotykana sytuacja, w której dyrektor szkoły został uznany przez rodziców jako ich lider, może stać się modelowym rozwiązaniem w wielu szkołach i samorządach terytorialnych, rozwiązaniem dobrze służącym uspołecznieniu polskiego szkolnictwa i budowaniu demokratycznego państwa prawa. i

Lider lokalnego środowiska oświatowego Od kilku lat coraz bardziej aktywne w obszarze oświaty stają się środowiska rodziców. Na miano lidera Edukacji zasługuje Fundacja „Rodzice Szkole” oraz co najmniej kilka osób aktywnie z nią współpracujących, wśród których są m. in.: Magdalena Jońska- Przewodnicząca Bielańskiego Forum Rad Rodziców; Małgorzata Cofała – Przewodnicząca Otwockiego Porozumienia Rad Rodziców, Maria Idźkowska - Pełnomocnik Zarządu Fundacji Rodzice Szkole” w woj. mazowieckim,

Lider lokalnego środowiska oświatowego Elżbieta Kamińska – Przewodnicząca Forum Ursynowskich Rad Rodziców, Aneta Rybka - Pełnomocnik Zarządu Fundacji Rodzice Szkole” w woj. kujawsko - pomorskim Leszek Fiedorowicz – lider środowisk rodzicielskich w Białymstoku Krzysztof Zuba – Pełnomocnik Zarządu Fundacji Rodzice Szkole” w woj. podkarpackim Bogda Brol - Pełnomocnik Zarządu Fundacji Rodzice Szkole” w woj. śląskim.  

Lider lokalnego środowiska oświatowego Nadzieją na przyszłość są kandydaci na Liderów Edukacji pojawiający się wśród uczniów- organizatorów różnego rodzaju wydarzeń na terenie swoich szkół (naukowych, kulturalnych, happeningowych itp.) a często również w szerszym środowisku lokalnym. Obowiązkiem nauczycieli, rodziców i decydentów oświatowych jest życzliwe wspieranie tych działań i pomoc młodym kandydatom na liderów w ich działalności.

Lider lokalnego środowiska oświatowego W obszarze oświaty ciągle jeszcze funkcjonuje znaczna grupa osób zasługujących na miano „Antylidera”. Zaliczamy do nich polityków (w tym kilku ministrów), którzy swoimi działaniami doprowadzali do skłócania różnych środowisk edukacyjnych, do ograniczania wpływu rodziców, często również nauczycieli na to, co dzieje się w systemie oświaty i poszczególnych szkołach.

Lider lokalnego środowiska oświatowego „Antyliderów” nie trudno znaleźć także wśród samorządowców, dyrektorów szkół, nauczycieli, a czasem, choć zdecydowanie rzadziej, wśród rodziców. Warto ich identyfikować i starać się wpływać na zachowania, które źle służą budowaniu nowoczesnego, stanowiącego podstawę demokracji, systemu edukacji.  

Lider lokalnego środowiska oświatowego Tworzenie szkolnictwa wychodzącego naprzeciw wyzwaniom XXI wieku oraz oczekiwaniom i marzeniom uczniów, rodziców i nauczycieli, wymaga aktywnej działalności tysięcy Liderów Edukacji, którzy w swoich środowiskach potrafią wyjść poza przyjęte schematy i zachęcić, porwać do aktywnych działań wszystkich tych, dla których przyszłość kraju nie jest rzeczą obojętną.  

Lider lokalnego środowiska oświatowego Obowiązkiem polityków:parlamentarzystów samorządowców i przedstawicieli władz publicznych jest stwarzane warunków sprzyjających kreowaniu i ujawnianiu się postaw obywatelskich, jest wspieranie Liderów Edukacji w ich często bardzo trudnej, ale jednocześnie niezbędnej działalności Pro Publico Bono.  

Lider lokalnego środowiska oświatowego Szkoła powinna być Kuźnią Cnót Obywatelskich. „Kowalami w tej kuźni”, wykuwającymi najszlachetniejsze kruszce, są Liderzy Edukacji.

Fundacja „Rodzice Szkole” DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Fundacja „Rodzice Szkole” ul. Marszałkowska 140 lok. 62c 00-061 Warszawa Tel.: (22) 826 05 58 721 326 336 602 694 951 www.rodziceszkole.edu.pl kontakt@rodziceszkole.edu.pl