Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Advertisements

Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
Karta Nauczyciela - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
PROPOZYCJE STAWEK PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH NA 2013.
Istota i funkcje podatku
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Ministerstwo Finansów
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Propozycja zmian w powiatowym systemie „janosikowego ”
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Dochody jednostek samorządu terytorialnego
SYTUACJA FINANSOWA MAZOWSZA 1Warszawa, 20 maja br.
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Podatek od nieruchomości
Podatki i opłaty lokalne wybrane zagadnienia z lat
Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Uniwersytet Warszawski Edukacja a finanse samorządów: Polityka samorządów gminnych.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów. Honorowy patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.
Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi.
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Temat: Samorząd gminny.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
PROJEKT BUDŻETU GMINY NA 2016 ROK Sesja Rady Miejskiej w Czechowicach–Dziedzicach 29 grudzień 2015 r.
PODSUMOWANIE I ETAPU SALA KONGRESOWA PKiN WARSZAWA.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Podatek rolny Gmina Kęty 2017
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
1 16 września 2013 r..
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Niektóre skutki zmian w oświacie
Podatek od środków transportowych
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
FINANSE LOKALNE A SAMORZĄD TERYTORIALNY
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
dr Jan Golba Prezes Zarządu
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
SKUTKI FINANSOWE ZMIANY SYSTEMU OŚWIATY.
Sytuacja finansów JST wybrane wskaźniki
Zapis prezentacji:

Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala

Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal

Kowal

3500 Mieszkańców – wzrost o 15% Kanalizacja w całym mieście 48 ulic, 1% mieszkańców nie posiada utwardzonej drogi koło swojego domu Brak chodników sprzed 1989 r. 850 domów, z czego 330 zbudowanych w ciągu ostatnich 20 lat

DOCHODY BUDŻETU KOWALA – 12 mln zł, z tego: - Udziały w PIT – 1,7 mln zł - wzrost o 120% w ciągu ostatnich 7 lat - Podatek od nieruchomości – 700 tys. zł, z czego od 850 domów zaledwie 60 tys. zł rocznie - Subwencja wyrównawcza – ok. 1 mln zł

ZADŁUŻENIE KOWALA OK. 4 MLN ZŁ - 30% ROCZNEGO BUDŻETU

Miasto Kowal pod względem dochodów własnych (wskaźnik „G” zł) zajmuje 72 miejsce w Woj. Kuj. - Pom. na 144 gminy, a w Polsce na 2479 samorządów gminnych

Miasto Kowal pod względem dochodów własnych, uzupełnionych o subwencję wyrównawczą ze wskaźnikiem „nG” zł zajmuje ostatnie 144 miejsce w Woj. Kuj. - Pom., a w Polsce – 2366 na 2479 samorządów gminnych

Co to jest „nG”? Wskaźnik "nG" – faktyczny dochód na mieszkańca gminy, wyliczony w następujący sposób: do dochodów własnych gminy dodano subwencję wyrównawczą i równoważącą, (o ile dana gmina ją otrzymuje). W wyliczeniu uwzględniono wpłaty dokonywane na fundusz „janosikowy” przez 110 gmin.

Realna finansowa podstawa samorządności w Polsce to nie dotacje i subwencja oświatowa ale: - dochody własne - subwencja wyrównawcza - subwencja równoważąca

W 2012 r. na 2479 samorządów gminnych: - z subwencji wyrównawczej korzysta 2144 gmin - z subwencji równoważącej korzysta 1677 gmin

Z systemu wyrównawczego nie korzysta tylko 177 gmin

W praktyce najlepiej mieć: - wysokie dochody własne albo - możliwie najniższe, bo wtedy otrzymuje się subwencje

System finansowania samorządów gminnych „na głowę mieszkańca” sprawia, że im mniejsza gmina, tym mniejsze ma możliwości finansowe

Problemy finansowe miast, będących siedzibą władz sąsiedniej gminy wiejskiej Jest 158 takich par w Polsce

W większości przypadków gorsza sytuacja finansowa miast wynika z finansowania przez nie części zadań własnych dla mieszkańców „obwarzankowej”, wysoko subwencjonowanej gminy wiejskiej

Co zrobić, żeby przeciwdziałać kryzysowi finansów samorządowych? Postulaty Unii Miasteczek Polskich

1. Rząd powinien zwrócić 8 mld zł zabranych samorządom w ostatnich latach

2. Umożliwić racjonalizację wydatków oświatowych, płacowych i tych związanych z obligatoryjnym dotowaniem przez gminy niepublicznych placówek oświatowo – wychowawczych

3. W ustawie o dochodach JST: poprawić system wyrównawczy poprzez likwidację nadmiernych przywilejów części samorządów, uzależniając wysokość subwencji od poziomu opłat lokalnych stosowanych przez gminę. Subwencję wyrównawczą kierować do uprawnionych gmin, o ile wskaźnik „G” jest niższy niż 100% średniej krajowej.

Dla przykładu: Gmina Drawsko Pomorskie (wskaźnik „G” zł) otrzymuje ponad 2 mln zł z tytułu kwoty uzupełniającej subwencji wyrównawczej

4. Uwzględnienie w systemie wyrównawczym kosztów ponoszonych przez gminy nie tylko z tytułu dodatków mieszkaniowych, ale także kosztów pobytu ich mieszkańców w DPS.

5. Zwiększenie subwencji wyrównawczej o 10 % dla gmin do 5 tys. mieszkańców i o dalsze 10% dla miast będących siedzibą sąsiedniej gminy „obwarzankowej”, kosztem tej ostatniej

6. Dokonać nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, urealniając stawki podatkowe (jedne są zbyt wysokie, inne zbyt niskie), różnicując też ich ustawową: minimalną bądź referencyjną wysokość w zależności od kategorii gmin

Przykłady nonsensów podatkowych: zł trzeba zapłacić za budynek gospodarczy o powierzchni 50m2 i za rezydencję o wielkości 500 m2!

- rolnik przechodzący na emeryturę płaci zwykle o wiele wyższy podatek za 30 arów działki przyzagrodowej (3000 m2 x 0,43 zł) niż płacił za całe gospodarstwo rolne!

- za 1 m2 garażu - w zależności od jego położenia - obowiązują stawki: 0,70 zł i 7,36 zł! - za hektar jeziora trzeba zapłacić tylko 4,33 zł!

Dla gmin wiejskich i małych miast zbyt wysokie są stawki od budynków gospodarczych, garaży i działek przydomowych. Zbyt niskie samych domów.

Wprowadzić progresywną stawkę podatku od nieruchomości od budynków mieszkalnych o dużej powierzchni

Systemem opłat lokalnych objąć nowe obiekty oraz te nietrwale związane z gruntem

Przyjęcie zasady zróżnicowania wysokości stawek podatkowych w zależności od wielkości gminy

Po urealnieniu stawek podatkowych, także pod kątem możliwości ich stosowania, wprowadzić subwencyjne sankcje dla gmin z tytułu obniżki stawek referencyjnych

Dziękuję za uwagę