SYSTEMY WYSZUKIWAWCZE W INTERNECIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uniwersytecki System Obsługi Studiów
Advertisements

Wyszukiwanie informacji w Internecie
SIECI KOMPUTEROWE WYKŁAD 9. WYSZUKIWANIE INFORMACJI W SIECI
Sieci komputerowe Usługi sieciowe Piotr Górczyński 27/09/2002.
Internet Czyli wirtualny świat.
Wyszukiwarki internetowe
INTERNET jako „ocean informacji”
Wyszukiwanie i zapisywanie informacji
Agnieszka Lewandowska, Cezary Mazurek, Marcin Werla
OPERATORY WYSZUKIWAWCZE
Wyszukiwanie zaawansowane w środowisku internetowym Maja Wilczewska-Wojczyszyn.
Mozilla Firefox. SPIS TRE Ś CI 1)InformacjeInformacje 2)ZaletyZalety 3)WadyWady 4)BezpieczeństwoBezpieczeństwo 5)Integracja z wyszukiwarkamiIntegracja.
Wprowadzenie do wyszukiwania Wyszukiwarki Internetowe.
Usługa Windows Server Update Services (WSUS)
Google – sposoby wyszukiwania
Sieci Komputerowe Marek Pudełko
Sposoby wyszukiwania multimediów w Internecie. Standardowe wyszukiwarki odrębna zakładka w formularzu do wyszukiwania, np. Images, Video, Audio, Grafika.
1. Wprowadzenie 2. Wybrane funkcjonalności serwisu 3. Strategie na przyszłość 4. Oferta inwestycyjna.
Wyszukiwanie informacji
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
KAROLWÓJCIK Google Gadżety Kurs do wyboru budowa serwisów www.
Wyszukiwarki internetowe
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Wyszukiwanie informacji w Internecie
„Ukryte” zasoby Internetu
Historia Internetu Podstawowe pojęcia.
Znajdujesz to, czego szukasz, umyka ci to, co zaniedbujesz.
Internet jako źródło informacji
Wyszukiwanie Informacji Na Stronach WWW
R24 Maksimum korzyści z rezerwacji online
X Menu główne Wstęp Zasada działania Rodzaje Opisy Linki INFO.
czyli jak poradzić sobie bez listonosza.
Jak poprawnie korzystać z wyszukiwarek internetowych
Cele ! Treści multimedialne on-line: trendy rynkowe Konkurencja ...
Wyszukiwanie informacji w Internecie
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych
INTERNET.
Chyba najczęściej używaną przeglądarką internetową jest INTERNET EXPLORER, bo jest ona domyślnie instalowana w wiodącym na rynku polskim oprogramowaniu.
Sieć komputerowa – grupa komputerów lub innych urządzeń połączonych ze sobą w celu wymiany danych lub współdzielenia różnych zasobów, na przykład: korzystania.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
INTERNET Sieć komputerowa o światowym zasięgu łącząca sieci lokalne, sieci rozległe i wszystkie komputery do nich podłączone. Służy do komunikacji między.
SURFOWANIE W INTERNECIE JEST PROSTE. INTERNET MOŻE POMIEŚCIĆ WSZYSTKO I NIEMAL WSZYSTKO W NIM JEST KAŻDY ZNAJDZIE W SIECI COŚ DLA SIEBIE.
Skuteczne przeszukiwanie internetu
Projektowanie stron WWW WPROWADZENIE DO POZYCJONOWANIA STRON WWW
Nieograniczone źródło informacji
Z jakich źródeł najczęściej czerpiemy informacje ? sięgamy do prasy, włączamy radio, oglądamy telewizję, "surfujemy" po stronach internetowych czytamy.
Opracowała T. Głuszak Nauczyciel bibliotekarz Zespołu Szkół w Dydni.
Wyszukiwanie informacji w internecie
Jak efektywnie korzystać z internetu
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Przeglądarki Wszelkie prawa zastrzeżone! Google Chrome – przeglądarka internetowa tworzona przez Google. Jej kod został napisany w oparciu o rozwiązania.
Internet jako środowisko informacyjne wykład
Ukryty Internet (Web).
(ang. Invisible Web, Deep Web)
Temat Prezentacji : ZNACZNIKI META TAGS wyk.H. Kozłowski.
INTERNET jako „ocean informacji”
Konferencja metodyczna dla nauczycieli informatyki i technologii informacyjnej. Warszawa, Wyszukiwarki... nie tylko stron. Jakub Kacprzak NetSprint.pl.
 Praktyczne sposoby wpisywania adresu:  pomijanie autouzupełnianie  próba samodzielnego tworzenia poprzez sprawdzanie podstawowych kombinacji.
Wyszukiwanie informacji w Internecie Marcin Wojnowski.
POZYCJONOWANIE – SEO (search engine optimization).
WYSZUKIWARKI NAUKOWE I SPECJALISTYCZNE
Źródła informacji. Społeczeństwo informacyjne społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów informatycznych,
Standardowe narzędzia do wyszukiwania informacji w Sieci Bogdan Miś, 2006.
Internet to nie tylko gry
SIECI KOMPUTEROWE WYKŁAD 9. WYSZUKIWANIE INFORMACJI W SIECI
JAKUB BAREŁKOWSKI REKLAMA W WYSZUKIWARKACH
Reklama w wyszukiwarkach internetowych. Formy reklamy w wyszukiwarkach internetowych ●wyniki organiczne zbudowane na podstawie algorytmu oceniającego.
Reklama w wyszukiwarkach internetowych Jakub Barełkowski.
REKLAMA INTERNETOWA Katarzyna Czepółkowska. Marketing internetowy ■ Marketing internetowy – forma marketingu, używająca jako medium Internetu i strony.
SEO/SEM – daj się znaleźć użytkownikowi
Zapis prezentacji:

SYSTEMY WYSZUKIWAWCZE W INTERNECIE CZ.II

Wyszukiwarka internetowa (ang Wyszukiwarka internetowa (ang. search engine) to program lub strona internetowa, której zadaniem jest ułatwienie użytkownikom Internetu znalezienie informacji w sieci. Określenie Wyszukiwarka stosujemy do: stron internetowych serwisów wyszukujących - czyli implementacji oprogramowania wyszukującego działającego z interfejsem WWW ogólnodostępnym dla internautów oprogramowania przeznaczonego do indeksowania i wyszukiwania informacji w sieciach komputerowych: internecie, intranecie.

W przeciwieństwie do wyszukiwarek, które tworzą swoje bazy danych automatycznie, katalogi stanowią wynik ludzkiej pracy. Ma to swoje zalety i wady. Zaletą jest fakt, że poszczególne odnośniki są weryfikowane pod względem aktualności i zawartości, a następnie  umieszczane w odpowiedniej kategorii tematycznej. Dzięki temu użytkownik ma ułatwione zadanie, gdyż nie musi się przebijać przez tysiące zbędnych adresów, jak to ma miejsce w przypadku wyszukiwarek. Jednak ponieważ człowiek ma nieporównanie mniejsze możliwości przerobowe niż pracujący 24 godziny na dobę robot, katalogi przegrywają z wyszukiwarkami pod względem ilości indeksowanych zasobów.

Multiwyszukiwarki to serwisy, które same w sobie nie są wyszukiwarkami ani katalogami i nie mają własnych baz danych. Jednakże znacząco podnoszą komfort pracy, ponieważ umożliwiają jednoczesne korzystanie z wielu "zwykłych" wyszukiwarek/katalogów. Typowa multiwyszukiwarka to strona WWW z polem pozwalającym na wpisanie słowa kluczowego. Wpisane przez użytkownika zapytanie jest wysyłane równocześnie (lub sekwencyjnie) do wielu serwisów wyszukiwawczych, a zebrane w ten sposób wyniki są wyświetlane na oddzielnej stronie. Zależnie od rodzaju multiwyszukiwarki wyniki pojawiają się na bieżąco lub w "paczkach" np. po 20 sztuk, mogą być segregowane według miejsca skąd pochodzą, trafności itd. Niektóre multiwyszukiwarki dają się skonfigurować, czyli ustawić liczbę i rodzaj serwisów wyszukiwawczych, do których będzie wysłane zapytanie. Zalety multiwyszukiwarek są oczywiste: oszczędność czasu, wygoda użytkowania, większe szanse na odnalezienie właściwych adresów. Jednak efektywność tych serwisów jest zależna od efektywności "zwykłych" wyszukiwarek, a więc w obu wypadkach występują podobne problemy.

Historia wyszukiwarek na świecie: 1990 Archie 1991 Veronica 1991 JugHead 1992 WWW Wanderer 1994 WebCrawler 1995 AltaVista 1995 MetaCrawler 1996 Google na Uniwersytecie Standforda (pod adresem: http://google.stanford.edu) 1996 HotBot 1998 Google Google.com - jako niezależna firma 2005 MSN Search 2007 Zeni

Historia wyszukiwarek w Polsce: 1994 Polski Archie 1995 Polski Infoseek ICM 1996 NEToskop 1996 Sieciowid 1996 Infoseek Onet 1996 Polska AltaVista 1997 Sieciowid kończy działalność 2000 Arena.pl przejmuje zasoby Polskiego Infoseeka 2001 NetSprint 2002 polska wersja Google'a 2003 Szukacz 2003 Polski Yandex 2004 Szook 2004 Gooru 2005 koniec NEToskopu 2005 koniec polskiej wersji wyszukiwarki Yandex 2006 Wyszukiwarka Hm? 2006 Wyszukiwarka Hidee.org 2006 Wyszukiwarka Giga 2007 Wyszukiwarka video - viFinder.com, Wyszukiwarka filterfind.org

NAJPOPULARNIEJSZE WYSZUKIWARKI I KATALOGI

NAJPOPULARNIEJSZE ZAGRANICZNE WYSZUKIWARKI I KATALOGI:   AltaVista - http://www.altavista.com Yahoo! - http://www.yahoo.com HotBot - http://www.hotbot.com Lycos - http://www.lycos.com Google - http://www.google.com Excite - http://www.excite.com Search.com - http://www.search.com Open directory - http://www.dmoz.org FAST Search - http://www.fastsearch.com Planet Search - http://www.planetsearch.com Internet Address Finder - http://www.iaf.net Big Foot - http://www.bigfoot.com EuroSeek - http://www.euroseek.com Northern Light - http://www.nlsearch.com Northern Light - http://www.northernlight.com

NAJPOPULARNIEJSZE ZAGRANICZNE WYSZUKIWARKI I KATALOGI (C NAJPOPULARNIEJSZE ZAGRANICZNE WYSZUKIWARKI I KATALOGI (C.D):   Open Text - http://www.opentext.com Shareware.com - http://www.shareware.com Links2Go - http://www.links2go.com LookSmart - http://www.looksmart.com WebCrawler - http://www.webcrawler.com NetCenter - http://www.netcenter.com Thunderstone - http://www.thunderstone.com AOL – http://www.aol.com MSN Search - http://www.msn.com Ask Jeeves - http://www.askjeeves.com WebTaxi - http://www.webtaxi.com What U Seek - http://www.whatuseek.com WhoWhere? - http://www.whowhere.com Yellow Pages - http://www.yellow.com

POPULARNE POLSKIE WYSZUKIWARKI I KATALOGI: NetSprint - http://www POPULARNE POLSKIE WYSZUKIWARKI I KATALOGI:   NetSprint - http://www.netsprint.pl NEToskop - http://netoskop.poland.com Szukacz - http://www.szukacz.pl WOW! - http://www.wow.pl Planeta - http://planeta.topnet.pl RazDwaTrzy.com - http://razdwatrzy.com net3.pl - http://www.net3.pl Sonik.net - http://www.sonik.net/internet/www/

POPULARNE MULTIWYSZUKIWARKI POSZUKUJĄCE POJEDYNCZO (dają do dyspozycji wiele pól do wpisania słów kluczowych, przy czym każde pole odnosi się do innej wyszukiwarki/katalogu. W ten sposób wzrasta wygoda obsługi, bowiem łącząc się tylko z jednym adresem można przeprowadzić poszukiwanie z wykorzystaniem wielu serwisów, bez konieczności oddzielnego łączenia się z nimi. Jednak w dalszym ciągu pozostaje konieczność każdorazowego wpisywania słów kluczowych do oddzielnych pól dialogowych):   Search Satellite - http://www3.pair.com/jgurney/search iTools - http://www.itools.com/ The Ultimate Search Page - http://www.luciddreams.com/search

POPULARNE MULTIWYSZUKIWARKI POSZUKUJĄCE RÓWNOLEGLE (Mają tylko jedno pole do wpisania słów kluczowych. Pobierają informacje równocześnie lub sekwencyjnie z wielu serwisów wyszukiwawczych i prezentują wyniki w przystępnej formie, niekiedy już posegregowane i opatrzone opisami):   DogPile - http://dogpile.com  Metacrawler - http://www.metacrawler.com Search.com - http://www.search.com All4one Search Machine - http://www.all4one.com IxQuick - http://www.ixquick.com Mamma - http://www.mamma.com Chubba - http://www.chubba.com Xrefer - http://www.xrefer.com E-multi - http://www.emulti.pl (Polska)

Wyszukiwarki – domeny (witryny, na których dostępne są silniki wyszukiwarek), z których trafiają na polskie witryny internauci łączący się z obszaru Polski (na podstawie wyników oglądalności witryn uczestniczących w badaniu site-centric gemiusTraffic). L.p. Wyszukiwarki - domeny 24.03.2009 - 30.03.2009 31.03.2009 – 06.04.2009 07.04.2009 – 13.04.2009 1. google.com 92,3% 93,1% 92,8% 2. msn.com 1,9% 1,7% 3. wp.pl 2,1% 1,6% 4. onet.pl 1,5% 5. interia.pl 0,8% 0,5% 6. szukacz.pl 0,6% 7. search.bearshare.com 0,3% 0,2% 8. yahoo.com 0,1% 9. gooro.pl

Poza zestawieniem znalazły się: mysearch. com, ask. com, aol Poza zestawieniem znalazły się: mysearch.com, ask.com, aol.com, search.winamp.com, icq.com, netsprint.pl, altavista.com, yandex.ru, alltheweb.com, search.sweetim.com, avantfind.com, gazeta.pl, netscape.com, t-online.de, gery.pl, o2.pl, wow.pl, search.com, hoga.pl, clusty.com, seznam.cz, atlas.cz, mail.ru, ixquick.com, lycos.com, eniro.dk, kvasir.no, emulti.pl, eniro.se, searchalot.com, comcast.net, abacho.com, suche.web.de, rambler.ru, aport.ru, freenet.de, about.com, nigma.ru, terra.com, sesam.se, centrum.cz, tut.by, najdi.si, hotbot.com, ukr.net, meta.ua, online.ua, alexa.com, poisk.ru, neti.ee, uaportal.com, akavita.by, centrum.sk, ukrop.com, a.ua, eniro.fi, pogodak.hr, www.ee, directrix.ru, zoohoo.hu, km.ru, tango.hu, styx.ee, sesam.no, jooble.com.ua, search.com.ua, delfi.lv, surask.lt, iwon.com, open.by, szukaj.pl, i.ua, austronaut.at, goliat.hu, nana.co.il, query.ro, www.fi, atlas.sk, vivisimo.com, mamma.com, icm.edu.pl, yellowpages.pl, tiscali.cz, jyxo.cz, zoohoo.cz, polska.pl, metacrawler.com, wisenut.com, looksmart.com, excite.com, overture.com, webcrawler.com, infospace.com, dogpile.com, delfi.lt, searchengines.pl, find.tdconline.dk, ok.hu, walla.co.il, start.no, liveinternet.ru, topping.com.ua, bigmir.net, jubii.dk, search.opera.com, justua.info, rzeczpospolita.pl, komputerswiat.pl, zoznam.sk, 1.cz, srpko.com, zoohoo.sk, volny.cz ponieważ nie osiągnęły wymaganego pułapu 0.1% w ostatnim tygodniu.

Wyszukiwarki – silniki (silniki mogą być dostępne na wielu witrynach), z których trafiają na polskie witryny internauci łączący się z obszaru Polski (na podstawie wyników oglądalności witryn uczestniczących w badaniu site-centric gemiusTraffic). L.p. Wyszukiwarki - silniki 24.03.2009 – 30.03.2009 31.03.2009 – 06.04.2009 07.04.2009 – 13.04.2009 1. google 95,0% 95,6% 95,5% 2. MSN 1,9% 1,7% 3. NetSprint 2,1% 1,8% 4. Szukacz 0,5% 0,6% 0.5% 5. Yahoo 0,2% 6. Gooru 0,1%

Poza zestawieniem znalazły się: AskJeeves, AltaVista, Yandex, Overture, Seznam, Vivisimo, Meta, NETI, Aport, About, Najdi.si, Morfeo, Rambler, LookSmart, KM, Search.com.ua, Jooble, Goliat, Akavita, Jubii, Bigmir, Jyxo, Delfi, WiseNut ponieważ nie osiągnęły wymaganego pułapu 0.1% w ostatnim tygodniu.

Próba sprawdzenia skuteczności pięciu najpopularniejszych ostatnio wśród polskich internautów wyszukiwarek-silników. ILOŚĆ WYNIKÓW „MOJE BOISKO ORLIK 2012” NA MIEJSCU ... ORLIK – BYLINA NA MIEJSCU ... ORLIK – PTAK DRAPIEŻNY NA MIEJSCU ... GOOGLE 1 020 000 1 7 8 YAHOO 4 120 000 14 75 345 NETSPRINT 240 000 2 68 55 SZUKACZ 123 131 47 22 74 MSN 444 000 101 104

ŹRÓDŁA: http://www.wyszukiwarki.biz.pl http://www.ranking.pl http://www.pcworld.pl http://www.webinside.pl