PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Cele szkolenia zapoznanie nauczycieli z rodzajami interwencji wobec sprawców aktów agresji i przemocy przedstawienie możliwości prawnych postępowania w.
Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Hasło promujące życie bez agresji.
Agresja i przemoc rówieśnicza
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
PRZEMOC W RYTUAŁACH INICJACJI SZKOLNEJ
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Profilaktyka agresji i przemocy
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
„Mam wybór - po której jestem stronie?”
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Uzależnienia a rozwój dziecka
Agresja i przemoc u dzieci.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Cele projektu Celem projektu jest zwalczanie rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu poprzez upowszechnianie postawy fair play dla większego zrozumienia innych.
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
Przemoc Wiktor Skaczyło Ia.
Agresja i przemoc w szkole
STOP – przemocy i agresji
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Przemoc i agresja.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
wśród młodzieży gimnazjalnej
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Czym jest agresja i przemoc?
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
Czym jest cyberprzemoc?
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
PRZEMOC I AGRESJA.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
PRZEMOC I AGRESJA.
PRZEMOC I AGRESJA.
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?

Cele spotkania: 1. Uświadomienie problemu zjawiska agresji i przemocy 2. Zapoznanie z pojęciem i różnymi formami zachowań agresywnych 3. Zapoznanie z mechanizmem powstawania agresji. 4. Dostarczenie najważniejszych wiadomości dotyczących przyczyn agresywnych zachowań wśród dzieci i młodzieży 5. Ustalenie sposobów postępowania z dziećmi przejawiającymi zachowania agresywne.

Pojęcie agresji Przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy cierpienia psychicznego. Osoby zachowują się również agresywnie wtedy, gdy niszczą swoje lub cudze rzeczy, wyposażenie pomieszczenia. O agresji można mówić wtedy, gdy obie strony mają podobną siłę fizyczną i psychiczną. Zaatakowana osoba potrafi bronić swoich praw.

Pojęcie agresji W pojęciu agresji zawsze akcentowane są dwa zasadnicze elementy. Zachowanie agresywne: - niesie negatywne skutki dla ofiary, - jest intencjonalne, czyli zamierzone, celowe.

Przemoc Ma miejsce wówczas, gdy osoba atakująca jest silniejsza fizycznie lub psychicznie, albo jest starsza. Cechą charakterystyczną jest zatem nierównowaga sił. W przypadku przemocy tworzą się dwie role: ofiary i sprawcy, które mają wpływ na dalsze funkcjonowanie człowieka.

Przemoc Zawsze wiąże się z emocjami, które najtrudniej jest kontrolować, mianowicie ze złością, gniewem, nienawiścią.  

Czynniki sprzyjające stosowaniu przemocy/agresji SZYBKIE TEMPO ŻYCIA Postęp cywilizacyjny, urbanistyczny, a z drugiej strony brak czasu dla domu, dla dziecka, dla najbliższych, zastępowanie dialogu telefonem i komputerem. PRZEMOC W RODZINIE Przekazany wzorzec zachowania się wobec osoby słabszej. WPŁYW GRUPY RÓWIEŚNICZEJ Naśladowanie osób ważnych w grupie, a zachowujących się agresywnie. Długotrwałe dokuczanie ofierze powoduje, że uczniowie zmieniają do niej swój stosunek: widzą ją jako mniej wartościową, zasługującą na taki los, wówczas poczucie winy grupy agresorów, a także obserwatorów maleje.

Czynniki sprzyjające stosowaniu przemocy MODA NA TZW. „WYGODNE” I ŁATWE ŻYCIE Bez odpowiedzialności i konsekwencji za swoje postępowanie. WZORY BEZKARNOŚCI I BEZSILNOŚCI PRAWA Wobec świata przestępczości, pokazywane publicznie. KREOWANIE OKRUCIEŃSTWA I PRZEMOCY Kreowanie w mediach (filmy akcji z bronią i zbrodniami, gry komputerowe, bajki dla dzieci pełne agresji i przemocy).

MECHANIZM POWSTAWANIA AGRESJI AGRESJA FRUSTRACJA POTRZEBA (niezaspokojona)

PODSTAWOWE POTRZEBY DZIECI: - potrzeba bezpieczeństwa potrzeba przynależności i miłości uznania samorealizacji

Konsekwencje dla ofiar przemocy Ofiary przeżywają głębokie uczucie poniżenia i upokorzenia, strach, wstyd oraz dezorientację. Skutki przemocy są często długofalowe: Obniżenie poczucia własnej wartości oraz samooceny, Izolacja społeczna, Tendencje do zachowań autodestrukcyjnych, Utrwalony „syndrom ofiary”, ujawniający się przez całe życie.

Najlepszym sposobem walki z agresją u dzieci jest okazywanie im: zrozumienia zainteresowania wsparcia akceptacji cierpliwości pomocy empatii opieki czułości życzliwości konsekwencji

Praca w grupach Jak zapobiegać agresji wśród dzieci? I grupa: Jak jest? II grupa: Jak powinno być? III grupa: Dlaczego nie jest tak jak być powinno? IV grupa: (Wnioski)Co zrobić, aby było tak jak być powinno?