Podstawy negocjacji Dr Joanna Jonczek © Joanna Jonczek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konflikt w negocjacjach
Advertisements

Robert Rosołowski Federacja Związków Zawodowych METALOWCY
Negocjacje w obrocie nieruchomościami
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Komunikacja interpersonalna
Organizacja spotkań i przyjmowanie delegacji
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
PLANY AWARYJNE TECHNIKI MANIPULACJI W NEGOCJACJACH
Etapy negocjacji. Przygotowanie
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
w edukacji przedszkolnej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
AUTOPREZENTACJA.
Małgorzata Bogdanowicz
Dr Anna Okońska-Walkowicz
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Negocjacje. prof. WSIiZ, dr Dariusz Tworzydło
Etapy podejmowania decyzji
ABC e-learningu.
Konflikt i negocjacje.
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
Szkolenia, Coaching, PR.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Praca z dzieckiem agresywnym
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Rozwiązywanie konfliktów
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Projekt "Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy" realizowany jest przy pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY.
Postawa asertywna.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
droga do sukcesu imprezy biegowej
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Negocjacje 12 Typy partnerów. Typ emocjonalno-behawioralny. Co obserwować w zachowaniu? Pozycja przy stole. Odległość od stołu Ile powtarzalnych pozycji?
Temat 1. Negocjacje Dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 6: Analiza pracy Ciągłe wsparcie.
Diagnozowanie i analizowanie problemów kryminalnych występujących w środowisku lokalnym oraz ich rozwiązywanie Ćwiczenia 3 P_U01: …student potrafi analizować.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Studia Podyplomowe 2013 Negocjacje 4 taktyka pakietowa Prowadzący: dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
Proces przewodzenia i kontrolowania
NEGOCJACJE.
Opresyjna i nieopresyjna
PORUSZANIE SIĘ I USTAWIANIE SĘDZIEGO W RÓŻNYCH SYTUACJACH BOISKOWYCH
Negocjacje w biznesie wykład
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W FIRMIE Łatwizna czy wyzwanie?
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Zapis prezentacji:

Podstawy negocjacji Dr Joanna Jonczek © Joanna Jonczek

Negocjacje to… Inna, niefizyczna forma walki Forma wspólnego rozwiązywania problemów Forma komunikacji perswazyjnej (sytuacja komunikacyjna) © Joanna Jonczek

Negocjacje to… Fisher: Walton i McKersie: podstawowy sposób uzyskania od innych tego, czego chcemy; jest to zwrotny proces komunikowania się w celu osiągnięcia porozumienia w sytuacji, gdy ty i druga strona związani jesteście pewnymi interesami, z których jedne są wspólne, a inne przeciwstawne Walton i McKersie: przemyślana interakcja dwóch lub więcej skomplikowanych jednostek społecznych, za pomocą której próbują one definiować lub redefiniować warunki wzajemnej zależności © Joanna Jonczek

Negocjacje to… Zartman, Berman: Lewicki: proces, w którym przeciwstawne stanowiska łączone są we wspólną decyzję Lewicki: proces, w jaki próbujemy wpływać na innych, aby pomogli nam zaspokoić nasze potrzeby, biorąc jednocześnie pod uwagę ich potrzeby © Joanna Jonczek

Negocjacje to… Sytuacja, w której istnieje Wzajemna zależność stron Niezgodność interesów, względnie konflikt © Joanna Jonczek

Optymalny wynik negocjacji (wg. V. Pareto) sytuacja, w której nie istnieje żadna lepsza alternatywa porozumienia dla jednej ze stron, która mogłaby być osiągnięta bez pogorszenia wyników drugiej stron © Joanna Jonczek

Rodzaje celów Sprzeczne, konfliktowe Wspólne (możliwość obustronnych korzyści) Różne (negocjacje umożliwiają / ułatwiają osiągniecie celu jednej ze stron, podczas gdy są obojętne dla drugiej) © Joanna Jonczek

Rodzaje negocjacji a teoria gier… „gry” konkurencyjne: przetarg dystrybutywny; tzw. gry o sumie zerowej / „dzielenie ciastka” „gry” częściowo konkurencyjne „gry” kooperacyjne: przetarg integratywny; tzw. gry o sumie niezerowej / „powiększanie ciastka” © Joanna Jonczek

Rodzaje negocjacji Co do ilości podmiotów Co do stylu negocjacji Dwustronne Wielostronne Co do stylu negocjacji Miękkie Twarde Oparte na zasadach © Joanna Jonczek

Zmienne negocjacji © Joanna Jonczek

Zmienne negocjacji © Joanna Jonczek

Model Harvardzki Oddzielaj ludzi od problemu Skoncentruj się na interesach, a nie stanowiskach Ustal obiektywne kryteria i nimi się posługuj Określ BATNA © Joanna Jonczek

BATNA Best Alternative of the Negotiated Agreement – najlepsza alternatywa negocjowanego porozumienia Jest to najlepszy wynik, który moglibyśmy osiągnąć poza stołem negocjacyjnym © Joanna Jonczek

Etapy negocjacji – przygotowanie niepowodzenie w przygotowaniu, to przygotowanie niepowodzenia Precyzyjnie określone cele (główne, dodatkowe, pozorne ustalenie hierarchii) Czy istnieją inne możliwości realizacji celów? Dowiedzieć się jak najwięcej o rozmówcy Ustalenie terminu rozmów (pora dnia, data) Nie dopuszczać do sytuacji prowadzenia rozmów w presji czasu Dobór reprezentantów Wybór miejsca Przećwiczenie możliwego przebiegu negocjacji © Joanna Jonczek

Ergonomia i proksemika… czyli co o negocjatorach mówi miejsce.. Organizacja miejsca Dystans interpersonalny Walka o terytorium © Joanna Jonczek

Negocjowanie na własnym terenie zalety i wady Przewaga gospodarza (znajomość terenu) Kontrola otoczenia Łatwy dostęp do ekspertów i zaplecza technicznego Okazja do uzyskania przewagi liczebnej Oszczędność czasu i energii Możliwość realizowania codziennych zadań Pułapka gościnności Utrudniona ‘gra na zwłokę’ Większa presja (przełożonych, mocodawców, obserwatorów wewn.) Szeroki dostęp partnera do wiedzy o nas © Joanna Jonczek

Negocjowanie na cudzym terenie zalety i wady Przyjęcie roli gościa Łagodne obchodzenie przepisów i zasad (pod pretekstem ich niedokładnej znajomości Możliwość zadawania pytań gospodarzowi Elastyczne działanie (bez presji ze str. przełożonych) Ułatwiają „grę na czas” i „grę ograniczonych kompetencji” Pozwalają zdobyć dodatkowe informacje Szansa dotarcia do ważnych osób Gospodarz jest uprzywilejowany bo ‘jest u siebie’ Z racji gościnności zaciąga się zobowiązania Obce, nieznane środowisko Wyższe koszty (podróży, utrzymania i zakwaterowania) Słaby kontakt z własnymi ekspertami i zapleczem technicznym Wyłącza z bieżących zadań © Joanna Jonczek

Negocjowanie w miejscu neutralnym zalety i wady Brak uprzywilejowania Dystans do problemów codzienności Symboliczne pojednanie Brak pola do manipulacji i oszustwa Eliminacja przeszkód będących efektem zaburzeń w otoczeniu Konieczność uzyskania akceptacji przełożonych cd miejsca Brak możliwości poznania partnera Ograniczony dostęp do danych Brak zaplecza Wysiłek stworzenia odp. Warunków © Joanna Jonczek

Etapy negocjacji – faza zasadnicza Problem ‘pierwszego wrażenia’ Nawiązanie kontaktu (relacje interpersonalne) Licytacja Otwarcie rozmów => złożenie oferty (pytaj, diagnozuj i analizuj sytuację partnera) © Joanna Jonczek

Przemożna reguła wzajemności… rozwinięty system wzajemnych zobowiązań jest aspektem każdej kultury. Przyjmuje ona następujące formy: Zobowiązanie do dawania Zobowiązanie do przyjmowania Zobowiązanie do oddawania Jeżeli zrodzi się w nas poczucie zobowiązania jesteśmy bardziej ulegli (im silniejsze poczucie, tym większa szansa na niesymetryczną wymianę) Wzajemność dotyczy także ustępstw (wpływ kontrastu – sekwencja malejących próśb – poczucie odpowiedzialności za osiągnięty kompromis i płynące z niego zadowolenie) Zaskoczenie ułatwia wpływanie Łatwiej nie dać się „wpuścić” w działanie reguły niż ją złamać! © Joanna Jonczek

Etapy negocjacji – faza zasadnicza Ustępstwa i żądania Mierz wysoko – bądź ambitny Bądź realistą Pamiętaj, że ustępstwa drugiej strony nie powinny cię cieszyć – swoje zgłaszaj z wahaniem, podkreślając ile cię kosztują Zawsze miej przygotowany możliwie szeroki wachlarz rozwiązań Broń twardo minimum Zbliżając się do minimum zwiększaj opór Bądź uważny – śledź słowa, gesty i zachowania, czytaj między wierszami, przewiduj Pamiętaj o osi rozmów i staraj się przeciągnąć partnera na swoją stronę Idzie o ofertę, a nie o uzasadnienia © Joanna Jonczek

Etapy negocjacji – zakończenie Domykanie rozmów Ma służyć budowaniu relacji na przyszłość, podkreślać, że strony osiągnęły pozytywny rezultat (rozmowy podsumowujące, bankiet, obiad, podawanie informacji do opinii publicznej, upominki i prezenty) Ocena rezultatów Porównać oczekiwania, zamierzenia i rezultaty Ocenić przebieg negocjacji (dlaczego coś się udało i dlaczego coś się nie udało?) Realizacja umowy © Joanna Jonczek

Chwyty i taktyki negocjacyjne Rozpoczęcie rozmów Ambitne otwarcie  mocno wyśrubowane Niska piłka  wyjątkowo atrakcyjna oferta, ale… wiele ukrytych kosztów Optyk z Brooklynu – gdy nie znamy minimalnych i maksymalnych celów, zanim złożymy ofertę negocjac. staramy się znaleźć punkty oporu © Joanna Jonczek

Chwyty i taktyki negocjacyjne Przełamywanie impasu Podziel różnice („krakowski targ”, spotkajmy się w połowie drogi) Użyj obiektywnych kryteriów Czas próbny Podsumowanie (zaznaczenie obszarów zgodności i zróżnicowania na danym etapie) Zaproszenie do twórczego myślenia © Joanna Jonczek

Chwyty i taktyki negocjacyjne Czas Końcowy termin Odkładanie na później Uparte powtarzanie Formalne zwlekanie (opóźnienia wynikają z procedur) © Joanna Jonczek

Chwyty i taktyki negocjacyjne Taktyki ofensywne (tworzenie napięcia) Atak bezpośredni Groźby Rosyjski front Dobry / zły policjant Zdechła ryba Okazywanie nudy Niespójna akcja (ciągłe zmienianie decyzji) Gorące krzesło Wybuch wściekłości © Joanna Jonczek

Chwyty i taktyki negocjacyjne Taktyki „na słabszego” „Przepraszam, że żyję” Wywoływanie litości Naiwniaczek (por. Colombo, wilk w owczej skórze) Zmoczone gniazdo Skubanie (zamiana żądań na małe porcje) © Joanna Jonczek

Chwyty i taktyki negocjacyjne Autorytet Maskowanie władzy / reprezentacja VIP Niepełne pełnomocnictwo Techniki ingracjacyjne (wkradanie się w łaski) Komplementy Upodabnianie się Autoprezentacja pozytywna / negatywna Atrakcyjność fizyczna Kojarzenie Udana współpraca © Joanna Jonczek

Chwyty i taktyki negocjacyjne Taktyki kooperacyjne Jeden dzieli; drugi wybiera Ustalmy granice Zaangażujcie się Postaw się w mojej sytuacji (IPW, ZOS) Ochrona honoru (zasada ‘Złotych Wrót’) © Joanna Jonczek

Chwyty i taktyki negocjacyjne Inne: Przyjmij, albo odrzuć Nagroda w raju Pusty portfel Mój problem twoim problemem Pozorne ustępstwa Polityka czynów dokonanych © Joanna Jonczek