Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

Oznaczanie zawartości cukrów w sokach
Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (5-dniowe)
ZAWARTOŚĆ FOSFORANÓW I AZOTANÓW W WODACH Z TERENU GMINY RABA WYŻNA
KWASY I WODOROTLENKI.
Określenie pH wody na terenie gminy Raba Wyżna
Dawkowanie leków, rozpuszczanie leków, przeliczanie dawek.
Wskaźniki charakterystyczne olejów smarowych
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Budowa atomu Alotropia siarki
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
Doświadczenie z wodą i atramentem
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Badanie mętności wody Joanna Czop.
STĘŻENIE PROCENTOWE.
Wodorotlenek Potasu KOH.
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
Sprawozdanie z doświadczenia
Zapewnianie jakości pomiarów wykonywanych na miejscu – transport i konserwacja prób Dr Dietmar Petersohn Laboratorium Berliner Wasserbetriebe 1.
Za pomocą metody Benedicta sprawdzamy, czy w liściu jest skrobia.
ANALIZA OBJĘTOŚCIOWA (= analiza miareczkowa), dział analizy chemicznej którego podstawą jest miareczkowanie.
Projekt badawczo – rozwojowy CA/S/10/4
WODA I ROZTWORY WODNE TESTY
WODA I ROZTWORY WODNE.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Mgr Wojciech Sobczyk District Manager Helathcare Ecolab
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Temat: Reakcje strąceniowe
Wycieczka w chemię żywności
MYDŁO Michał Misiak I W.
Praca na kółku chemicznym gimnazjalistów
MINIMALIZACJA BŁĘDÓW W RECEPTURZE APTECZNEJ
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Różnobarwny świat chemii
Woda i roztwory wodne.
„Zaczarowany Świat Chemii”
Woda mineralna.
Badanie wody w Bytomce.  Pełni chęci, wiedzy oraz wyposażeni w odpowiedni sprzęt i odczynniki wybieramy się na miejsce badań.
Ciekawe doświadczenia chemiczne.
Zapraszam do oglądania prezentacji
Woda i roztwory wodne.
Co to jest mol?.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne z biologii
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Ile dwutlenku węgla jest w C-C?. Dnia 19 marca 2015 r. wykonaliśmy doświadczenie, które pozwoliło nam określić, ile dwutlenku węgla znajduje się w c–
Wyniki badań Prezentację wykonał: Marek Kurańda Grupa 3
Badanie wód jezior lobeliowych
CHEMIA OD KUCHNI.
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Próba zastosowania metody Lowry’ego do oznaczania białka w sokach surowych dr Bożena Wnuk.
ZAKWAS I CHLEB Emilia Cieślak. ZAKWAS Pierwszy dzień  5 łyżek mąki żytniej i 5 łyżek letniej wody wymieszać w litrowym słoiku i odstawić w ciepłe miejsce.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
Ile gramów cukru znajduje się w 1 litrze roztworu 20% o gęstości 1,1 g/cm 3 ?
Projektowanie Procesów Technologicznych 2012/2013 Synteza heksanitrostilbenu (HNS) w reakcji utleniania trotylu, w środowisku bezwodnym. Jan Chromiński,
Ile gramów 3% roztworu saletry potasowej (KNO 3 ) można otrzymać mając do dyspozycji 50 g tego związku i wodę? Gęstość roztworu 1,1 kg/litr.
ANALIZA MIARECZKOWA wykład
Iloczyn rozpuszczalności substancji trudno rozpuszczalnych
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Analiza gazowa metody oparte na pomiarze objętości gazów,
Zapis prezentacji:

Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie Michał Ryt

Sprzęt i szkło laboratoryjne: Sprzęt laboratoryjny: butelka z korkiem 250ml, dwie strzykawki 2ml i jedna strzykawka 10ml, kolba miarowa100ml i 500ml, kolba stożkowa 250ml, łyżeczka 1szt., pipeta z gumką 1 szt., 2 butelki z ciemnego szkła 50ml, butelka z korkiem 500ml i 100ml, Odczynniki: siarczan (VI) manganu (II), wodorotlenek sodu, jodek potasu, stężony kwas siarkowy (VI), skrobia, tiosiarczan sodu, węglan sodu, chloroform, woda destylowana

Etap pracy Roztwór A: siarczan(VI) manganu(II) Sporządzenie czterech roztworów pomocniczych: Roztwór A: siarczan(VI) manganu(II) 20,76g MnSO4 rozpuścić w 40cm3 świeżo przegotowanej wody destylowanej. Jeżeli roztwór będzie mętny należy go przesączyć. Przechowywać go w zamkniętej butelce z ciemnego szkła. Roztwór B: roztwór alkaliczny jodku potasu 25g NaOH rozpuścić w 30cm3 świeżo przegotowanej ostudzonej wody destylowanej. W 10cm3 takiej samej wody rozpuścić 7.5g jodku potasu. Po schłodzeniu oba roztwory wymieszać. Jeżeli otrzymany roztwór będzie miał żółte zabarwienie , to dodawać do niego po kropli tiosiarczanu sodu aż do zaniku żółtego zabarwienia.

Etap pracy Roztwór C: roztwór tiosiarczanu sodu 3,125g Na2S2O3 rozpuścić w świeżo przygotowanej wodzie destylowanej i dopełnić w kolbie miarowej do 500cm3. Roztwór D: roztwór skrobi Około 1g skrobi zalać 10cm3 letniej wody destylowanej i wymieszać. Do mieszaniny dodać 100cm3wrzącej wody destylowanej, wymieszać i gotować przez kilka minut.

Etap pracy 2.Pobranie próbek wody do pomiaru stężenia rozpuszczonego tlenu. Zanurz butelkę poniżej poziomu wody, gdy butelka wypełni się wodą trzymaj ją w wodzie jeszcze przez kilka minut, aby z butelki wydostały się pęcherzyki powietrza Do strzykawki 2mml pobierz roztwór siarczanu(VI) manganu(II) – roztwór A. Jeżeli do strzykawki dostanie się pęcherzyk powietrza to go usuń poprzez odwrócenie strzykawki do góry, a następnie dodaj tą porcję roztworu A do badanej próbki (najgłębiej pod powierzchnią wody) Za pomocą drugiej strzykawki 2ml dodaj do badanej próbki taką samą ilość jodku potasu – roztwór B Zaczekaj ok. 1 minutę zacznie tworzyć się brązowy osad, który będzie się wytrącał. Zamknij butelkę korkiem i wymieszaj. Odczekaj następnie 20 minut.

Etap pracy 4.Pomiar zawartości rozpuszczonego tlenu Otwórz butelkę i dodaj łyżeczkę kwasu amidosulfonowego Ponownie zamknij butelkę i mieszaj aż osad ulegnie rozpuszczeniu Odmierz 100ml badanego roztworu do kolby miarowej i przelej go do kolby stożkowej Do biurety nalej tiosiarczanu sodu – roztwór C i zacznij miareczkowanie. Gdy barwa roztworu w kolbie zmieni się na jasnosłomkową do roztworu dodaj za pomocą pipety 30 kropli roztworu skrobi – roztwór D. Potrząśnij kolbą aż barwa zmieni się na niebieską Ponownie do kolby z roztworem dodawaj z biurety roztwór C do momentu zaniku barwy niebieskiej. Jest to punkt końcowy miareczkowania Zanotuj całkowitą ilość zużytego tiosiarczanu sodu Dla obliczenia ilości rozpuszczonego tlenu w mg/l należy objętość tiosiarczanu sodu pomnożyć przez 2 (jeżeli objętość zużytego tiosiarczanu sodu oznaczymy jako X i jest to wartość równoważna ilości mililitrów rozpuszczonego tlenu w 0.5 litra wody, to 2X ml tiosiarczanu sodu odpowiada ilości rozpuszczonego tlenu mg/l Zapisz otrzymany wynik W celu określenia rzeczywistego stopnia nasycenia wody tlenem wynik otrzymany z miareczkowania należy pomnożyć przez odpowiedni współczynnik korygujący. Następnie otrzymana skorygowana zawartość tlenu w wodzie wyrażona w mg/l należy zaznaczyć na dolnej poziomej osi wykresu obliczeniowego i przeprowadź linię prostą do odpowiedniej wartości temperatury na górnej osi poziomej. Wielkość odpowiadająca punktowi przecięcia się wyznaczonej prostej z osią ukośną wykresu stanowi określi stopień nasycenia w %

Etap pracy Wnioski: Ocenę jakościową pomiaru stopnia nasycenia wody tlenem rozpuszczonym przeprowadź posługując się tabelą: Ciśnienie atmosferyczne mmHg Współczynnik korygujący 775 1,02 760 1,00 745 0,98 730 0,96 714 0,94 699 0,92 Punktacja Ocena jakościowa Stężenie nasycenia % 5 Doskonała 91110 4 Dobra 71 90; >110 3 Odpowiednia 5170 2 Niska <50

Wyniki Rzeka/inne ujęcie wody Ocena jakościowa Stężenie nasycenia Punktacja Rokiciny Podhalańskie Niska 20% 2 Bielanka Niska 18,5% 2 Skawa Niska 14,7% 2 Raba Niska 15,05% 2 Siniawa Niska 18% 2 Bukowina Niska 21,5% 2

Wyniki Ostateczne wyniki wskazują na mała ilość rozpuszczonego tlenu w wodzie co jest spowodowane gromadzeniem się odpadów organicznych, resztek obumarłych roślin i zwierząt, a także fekaliów. W takiej wodzie mogą masowo rozwijać się organizmy beztlenowe, zachodzi też proces wydzielania się gazu błotnego i siarkowodoru.