OPIS ZAJĘĆ DODATKOWYCH Z CHEMII W RAMACH PROJEKTU „RÓWNYM KROKIEM W PRZYSZŁOŚĆ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

SOLE JAKO PRODUKT REAKCJI WODNYCH ROZTWORÓW KWASÓW I ZASAD
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
DYSOCJACJA ELEKTROLITYCZNA SOLI
DYSOCJACJA KWASÓW.
PROSTE RÓWNANIA CHEMICZNE
PIERWIASTKI I ZWIĄZKI CHEMICZNE
BUDOWA, PODZIAŁ I OTRZYMYWANIE KWASÓW
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Autor: Piotr Lec II a Strącanie osadów↓.
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Wodorotlenki i kwasy.
Równowagi chemiczne.
BILANSOWANIE RÓWNAŃ REAKCJI REDOKS
CHEMIA OGÓLNA Wykład 5.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WZORY SUMARYCZNE I STRUKTURALNE PROSTYCH ZWIĄZKÓW CHEMICZNYCH
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Temat: Reakcje strąceniowe
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
mgr Karolina Góryjowska
POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
Tego roku chętni uczniowie klasa pierwszych zgłosili się do projektu unijnego Rozwój przez kompetencje. Chcemy pokazać w naszej prezentacji jak przebiegały.
Hydroliza soli oraz jej przykłady
Projekt edukacyjny: „ZASADY W KAŻDYM DOMU”
Metody otrzymywania soli
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
JAKIMI MAGICZNYMI WŁAŚCIWOŚCIAMI CHARAKTERYZUJE SIĘ WODA?
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
Rodzaje wiązań chemicznych
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z matematyki w pierwszym półroczu roku szkl.2014/2015.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Sole w Medycynie.
Kwasy Będę potrafił/a: definiować pojęcie: kwasu;
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z chemii CZŁOWIEK.
Kwasy karboksylowe Będę potrafił/a m.in.:
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA GRUPY 5-10 OSÓB Organizator: Stowarzyszenie Studentów Nauk Przyrodniczych Tel
Kwasy.
Chemia nieorganiczna Sole Nazwy i wzory soli. Kwasy przeciw zasadom.
Wzory i równania reakcji chemicznych.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
W WYNIKU REAKCJI KWASU Z ZASADĄ POWSTAJE OBOJĘTNA CZĄSTECZKA WODY.
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
(I cz.) W jaki sposób można opisać budowę cząsteczki?
 Sole –związki chemiczne wywodzące się od kwasów, których roztwory wodne zawierają kationy metali i aniony reszty kwasowej. Sole są ciałami stałymi.
Jaki jest poziom pH wody w Jaśle? Kinga Czerwińska Anna Szot Ligowy zespół badawczy: Opiekun: Ryszard Goryczka.
Dysocjacja jonowa, moc elektrolitu -Kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa, -Kwasy i zasady wg teorii protonowej Br ӧ nsteda i Lowry`ego -Kwasy i zasady wg.
Kwasy dikarboksylowe i aromatyczne -Kwasy dikarboksylowe -Kwas szczawiowy - etanodiowy -Kwasy aromatyczne -Kwas benzoesowy -benzenokarboksylowy.
Podział kwasów Rozkład mocy kwasów Otrzymywanie kwasów
Kwasy i zasady - Kwasy i zasady wg Arrheniusa
Iloczyn rozpuszczalności substancji trudno rozpuszczalnych
Dysocjacja elektrolityczna (jonowa)
Metody otrzymywania soli
POWTÓRZENIE CHEMIA.
Opracowanie: Agata Hachaj Danuta Zawadzka Bogusław Sitko
Zapis prezentacji:

OPIS ZAJĘĆ DODATKOWYCH Z CHEMII W RAMACH PROJEKTU „RÓWNYM KROKIEM W PRZYSZŁOŚĆ” ZAJĘCIA PRZYRODNICZO – WYRÓWNAWCZE Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Tarnowie mgr Aneta Górowska Luty 2009

Dwa ostatnie zajęcia poświęciłam na zapoznanie uczniów ze wzorami i nazwami soli. Uczniowie wiedzą już: jak zbudowane są cząsteczki soli, jak zapisujemy wzór ogólny soli, jak tworzymy nazwy soli pochodzących od kwasów beztlenowych i tlenowych, jaka jest rola wartościowość przy poprawnym zapisie wzoru sumarycznego soli, że pisząc wzory strukturalne soli, możemy wyobrazić sobie, jak zbudowana jest cząsteczka soli. Umieją: ustalić wzór soli na podstawie nazwy i odwrotnie, narysować wzór strukturalny soli.

Tematem dzisiejszych zajęć była dysocjacja jonowa (elektrolityczna) soli. Głównym celem zajęć było wykształcenie umiejętności pisania i odczytywania równań reakcji dysocjacji jonowej soli. Uczniowie dowiedzieli się: jak przebiega dysocjacja jonowa soli, jakie jony powstają w czasie dysocjacji soli w wodzie, że reakcji dysocjacji ulęgają tylko sole rozpuszczalne w wodzie, jak korzystać z tablicy rozpuszczalności wodorotlenków i soli.

Zajęcia zaczęliśmy od przypomnienia sobie wzoru ogólnego soli, następnie zapisałam uczniom ogólne równanie dysocjacji soli: Razem z uczniami sformułowaliśmy definicję dysocjacji jonowej soli. Przedstawiłam uczniom kilka przykładów dysocjacji soli rysując na tablicy reakcje za pomocą modeli cząsteczek np.: KNO3 → K+ + NO3- MgSO4→ Mg2+ + SO42- NaCl → Na+ + Cl-

Przypomniałam uczniom, że tak jak to było w przypadku dysocjacji jonowej kwasów i zasad liczba wytwarzanych w procesie dysocjacji ładunków dodatnich jest równa liczbie wytwarzanych równocześnie ładunków ujemnych. Aby ułatwić uczniom przyswojenie sobie tego materiału zaproponowałam wykonywanie modeli cząsteczek soli z plasteliny. Każdy uczeń wykonywał modele przydzielonych mu soli a następnie miał przeprowadzić reakcję dysocjacji tych soli.

Oto kilka naszych zdjęć: My przy pracy:

To my przy pracy:

To my przy pracy:

To my przy pracy:

To efekty naszej pracy

To efekty naszej pracy

To efekty naszej pracy

To efekty naszej pracy