dane z systemów rezerwacyjnych (116 touroperatorów) ekspercki ranking „top 50” ostateczne potwierdzenie uczestnictwa 35 firm graniczny poziom obrotów (duzi-mali) – 10 mln zł 2 wersje ankiety (wzajemna weryfikacja) wzajemna korelacja danych poszerzenie zakresu ankiety (kapitały własne, zysk/strata netto, sumy gwarancji finansowych, liczba klientów)
obroty 2011 (mln zł)obroty 2010 (mln zł)pozycja 2010 Itaka1 100,22900(1.) TUI Poland489,07322(3.) Rainbow Tours438,96318(4.) Neckermann263,50244(5.) Alfa Star245,68278(6.) Wezyr Holidays209,29198(8.) Sky Club179,62507 (Triada) (2.) Sun & Fun175,00166(10.) Ecco Holiday169,52137(11.) Trade & Travel141,00132(12.)
Top 20: 4,05 mld zł Top 10: 3,42 mld zł 28/116 przekracza poziom 10 mln zł obrotu Szansa czy zagrożenie?
zysk netto na koniec 2011 r. (mln zł) obroty 2011 (mln zł)kapitały własne (mln zł) Itaka24,31 100,2258,9 Oskar5,625,342,2 Logos Tour3,154,6115,1 Wygoda Travel2,628,56 Rainbow Tours2,4438,9638,3 Ecco Travel2,434,32- Sky Club2,3179,62- Ecco Holiday2,3169,52- Logos Travel2,118,742,7 Almatur2,090,00- Funclub0,943,003,2 Neckermann0,6263,5037,7 Alfa Star0,5245,6810,6 Oasis Tours0,4134,0011,3 7islands0,418,38-
obroty zyski sumy gwarancji ubezpieczeniowych (pośrednio – przychody z działalności touroperatorskiej) liczba klientów
suma gwarancji (zł)obroty 2011 (mln zł) Itaka ,22 TUI Poland ,07 Rainbow Tours ,96 Neckermann ,50 Alfa Star ,68 Wezyr Holidays ,29 Sky Club (+Triada) ,62 Sun & Fun ,00 Ecco Holiday ,52 Trade & Travel ,00
liczba klientówobroty 2011 (mln zł) Itaka ,22 TUI Poland ,07 Neckermann ,96 Alfa Star ,50 Rainbow Tours ,68 Wezyr Holidays ,29 Sun & Fun ,00 Ecco Holiday ,52 Oasis Tours ,00 Almatur ,00
arabska wiosna recesja gospodarcza (wstrząsy eurolandu) zmiany struktury stowarzyszeń branżowych (PZOT, OSAT) gwarancje finansowe polaryzacja interesu touroperatorów i agentów nowe formy promocji i dystrybucji oferty zmiany struktury rynku pośrednictwa (konkurencja OTA i pakietów dynamicznych) debiuty (Blue Rays Holidays, Holiday Experts, Bravo Tour, Blue Heaven)
dalsza konsolidacja i silna polaryzacja rynku wirtualizacja sprzedaży konieczność wyboru między maksymalizacją zysku a poziomem obrotów większa dywersyfikacja oferty silniejszy nacisk na wyróżnienie poprzez: – wzrost innowacyjności produktowej i sprzedażowej – jakość obsługi