PRAWO ADMINISTRACYJNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Akt administracyjny.
Advertisements

UGODA ADMINISTRACYJNA
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Źródła prawa podatkowego
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Podstawy prawa Prawo cywilne Magdalena niedolaz katedra prawa administracyjnego i finansowego przedsiębiorstw.
Wpływ rozporządzenia eIDAS na prawo europejskie i krajowe prof. n
Stosunki prawne.
Norma prawna.
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
CO TO TAKIEGO Statut?.
Prawne formy działania administracji
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Prawne formy działania administracji publicznej.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
Kontrola i nadzór.
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Sfery ingerencji administracji
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie egzekucyjne w administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
System aktów prawodawczych
Tworzenie prawa.
Kontrola w administracji
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Zasada lojalności.
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Norma prawna.
Tworzenie prawa.
Zasada lojalności.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Norma prawna.
Ogólne wiadomości o prawie rzeczowym
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Stosunki administracyjno- prawne
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

PRAWO ADMINISTRACYJNE Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014

AGENDA Pojęcie prawa administracyjnego Budowa prawa administracyjnego Prawo administracyjne jako prawo publiczne Wewnętrzne prawo administracyjne Cechy realizacji norm prawa administracyjnego

POJĘCIE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO W literaturze spotkać można trzy podejścia do definiowania prawa administracyjnego: 1. Prawo administracyjne to zespół norm regulujących działalność administracyjną (tzn. administrację w sensie przedmiotowym) Ta definicja nie jest „pełna”, bowiem działalność administracyjną normuje również prawo cywilne, które prawem administracyjnym nie jest. 2. Prawem administracyjnym jest prawo, które posługuje się władztwem Ta definicja posługuje się podstawową cechą administracji, a mianowicie posiadaniem przez nią władztwa administracyjnego. 3. Prawo administracyjne dotyczy administracji publicznej (pojmowanej jako dziedzina kultury społecznej) i jest dla niej swoiste, tzn. obejmuje to co jest wytworzone właśnie dla organizacji i działania administracji publicznej, a nie zarazem dla innych dziedzin kultury społecznej

BUDOWA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO prawo ustrojowe – reguluje elementy administracji publicznej jako organizacji; dotyczy tworzenia i obsadzania organów i ich urzędów, budowy wewnętrznej, wzajemnych relacji między organami i ich strukturami organizacyjnymi       prawo materialne – gdy realizacja prawa następuje w skutek wydania decyzji określa organy właściwe do jej wydania oraz jej treść; a gdy realizacja prawa następuje na podstawie li tylko aktu prawnego określa skutki jego nie wykonania prawo procesowe – określa zasady, sposób i kolejność czynności podejmowanych przez organy w celu realizacja prawa administracyjnego

PRAWO ADMINISTRACYJNE JAKO PRAWO PUBLICZNE 1. Decyzja, co do zastosowania norm prawa publicznego, jest wynikiem działań specjalnych podmiotów publicznych

PRAWO ADMINISTRACYJNE JAKO PRAWO PUBLICZNE 2. Adresat postanowień podmiotów publicznych nie może uchylić się od skutków decyzji podmiotu publicznego

PRAWO ADMINISTRACYJNE JAKO PRAWO PUBLICZNE 3. Relacje między podmiotem publicznym a adresatem jednostronnie ustala podmiot publiczny

PRAWO ADMINISTRACYJNE JAKO PRAWO PUBLICZNE 4. Podmiot publiczny nie może uchylić się od stosowania prawa publicznego

PRAWO ADMINISTRACYJNE JAKO PRAWO PUBLICZNE 5. Prawo publiczne dąży do realizacji celu publicznego

PRAWO ADMINISTRACYJNE JAKO PRAWO PUBLICZNE 6. Odpowiedzialność za realizację prawa publicznego ponosi podmiot publiczny

PRAWO ADMINISTRACYJNE JAKO PRAWO PUBLICZNE 7. Prawo publiczne reguluje prawa i obowiązki ogółu jednostek zobowiązanych do ich przestrzegania

PRAWO ADMINISTRACYJNE JAKO PRAWO PUBLICZNE 8. Prawo publiczne stoi na straży interesu publicznego

WEWNĘTRZNE PRAWO ADMINISTRACYJNE W literaturze najczęściej wewnętrznym prawem administracyjnym nazywa się akty kierownictwa wewnętrznego, a więc wszelkie dyrektywy powinnego zachowania się obowiązujące wewnątrz struktur administracji i tylko wobec jej funkcjonariuszy. Akty kierownictwa wewnętrznego więc obowiązują w kontekście hierarchicznego podporządkowania: 1) między organami oraz 2) między organem a jego pracownikami.

CECHY REALIZACJI NORM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Realizacja norm prawa administracyjnego polega na tym, że na podstawie i w granicach prawa organ administracji publicznej, w razie zaistnienia prawem określonych okoliczności, w których prawo nakłada obowiązek działania, podejmuje to działanie i kieruje do określonego podmiotu, wyznaczając mu nowe lub modyfikując stare prawa lub obowiązki

CECHY REALIZACJI NORM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Innymi słowy dla realizacji norm prawa administracyjnego: musi istnieć podstawa prawna działania musi istnieć właściwy organ, który może działać organ musi zadziałać, o ile zajdą określone w prawie okoliczności, czy to z własnej inicjatywy, czy z inicjatywy zainteresowanego podmiotu

CECHY REALIZACJI NORM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Realizacja norm prawa administracyjnego nie powoduje skutków tylko w tej dziedzinie prawa. Często działanie administracji ma skutki również w prawie cywilnym, np. 1. warunkuje czynność cywilnoprawną – nabycie nieruchomości w Polsce przez cudzoziemcę wymaga zezwolenia właściwego organu wydanego we właściwej formie

CECHY REALIZACJI NORM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO 2. zastępuje czynność cywilnoprawną – decyzja o przejęciu zabytku ruchomego

CECHY REALIZACJI NORM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO 3. ogranicza skutki cywilnego prawa podmiotowego czy czynności cywilnoprawnej – czasowe zajęcie nieruchomości w formie decyzji

CECHY REALIZACJI NORM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO 4. uwarunkowane jest określonym cywilnym prawem podmiotowym bądź określoną czynnością cywilnoprawną – przejście na wcześniejszą emeryturę rolniczą wymaga wcześniejszego przekazania gospodarstwa rolnego następcy

CECHY REALIZACJI NORM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Stosowanie norm prawa administracyjnego może rodzić również skutki w prawie karnym i wykroczeń, np. niestawienie się na wezwanie komisji poborowej rodziło odpowiedzialność na podstawie kodeksu wykroczeń i co bardziej skomplikowane w takiej sytuacji mogło toczyć się równolegle obok postępowania przed sądem powszechnym, również postępowanie egzekucyjne.

CECHY REALIZACJI NORM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Normy prawa administracyjnego mogą nakładać obowiązki lub przyznawać uprawnienia bezpośrednio, a więc bez wcześniejszej aktywności organu. W tych sytuacjach organy nadzorują li tylko czy obowiązek lub prawo jest realizowane, np. obowiązek szkolny i obowiązek nauki.