Statystyka w doświadczalnictwie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania statystyczne Wykłady 1-2 © Leszek Smolarek.
Advertisements

PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
w szkole średniej Wykonały: Alicja Makowska i Beata Karwowska
Statystyka Wojciech Jawień
Analiza współzależności zjawisk
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
MIARY ZMIENNOŚCI Główne (wywołujące zmienność systematyczną)
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
Statystyka w doświadczalnictwie
Statystyka w doświadczalnictwie
Statystyka w doświadczalnictwie
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 3 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
ANALIZA KORELACJI LINIOWEJ PEARSONA / REGRESJA LINIOWA
Wykład 4. Rozkłady teoretyczne
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Średnie i miary zmienności
Co to są rozkłady normalne?
SKALE POMIAROWE.
Co to są rozkłady normalne?
Testy nieparametryczne
dr hab. Ryszard Walkowiak prof. nadzw.
Testy nieparametryczne
Analiza wariancji jednoczynnikowa.
Testy nieparametryczne
Magdalena Nowosielska
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Statystyka ©M.
Podstawy statystyki, cz. II
Statystyka i opracowanie wyników badań
Planowanie badań i analiza wyników
Seminarium licencjackie Beata Kapuścińska
Co to jest dystrybuanta?
Statystyka matematyczna czyli rozmowa o znaczeniu liczb Jan Bołtuć Piotr Pastusiak Wykorzystano materiały z:
Wnioskowanie statystyczne
Metoda reprezentacyjna i statystyka małych obszarów z SAS Instytut Statystyki i Demografii SGH dr Dorota Bartosińska Zajęcia 4 Wnioskowanie statystyczne.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
Statystyczna analiza danych
Statystyka w doświadczalnictwie Wydział Technologii Drewna SGGW Studia II stopnia Wykład 3.
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
ze statystyki opisowej
Projektowanie kwestionariusza
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
Małgorzata Podogrodzka, SGH ISiD
Statystyka matematyczna
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
PODSTAWY STATYSTYKI Wykład udostępniony przez dr hab. Jana Gajewskiego
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Korelacja i regresja liniowa
statystyka podstawowe pojęcia
Zapis prezentacji:

Statystyka w doświadczalnictwie Wydział Technologii Drewna SGGW Studia II stopnia Wykład 1

Treści i efekty kształcenia Treści: Statystyka matematyczna, planowanie eksperymentu Efekty: umiejętności i kompetencje matematycznego opisu zjawisk, formułowania modeli matematycznych i ich wykorzystania

Statystyka w doświadczalnictwie Wykłady (10 spotkań w środy, 8:15) dr hab. Michał Zasada Ćwiczenia (10 spotkań po 2 godz.) dr Robert Tomusiak, dr Rafał Wojtan

Statystyka w doświadczalnictwie Cel zajęć: Dostarczenie praktycznej umiejętności wyboru odpowiednich metod, planowania eksperymentów badawczych oraz wykorzystywania metod statystycznych, szczególnie w kontekście pisania pracy magisterskiej z zakresu technologii drewna Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem statystycznym

Wykłady Statystyka opisowa i prezentacja danych Estymacja statystyczna i zagadnienia pokrewne Metoda reprezentacyjna, pobieranie próby Planowanie eksperymentów Regresja Analiza wariancji Metody nieparametryczne Zagadnienia uzupełniające

Ćwiczenia Zastosowanie pakietu statystycznego „Statistica” do przetwarzania danych Statystyka opisowa i prezentacja danych Regresja liniowa, wielokrotna i nieliniowa Analiza wariancji (jednoczynnikowa i wieloczynnikowa) Metody nieparametryczne Zagadnienia bardziej zaawansowane

Doświadczalnictwo leśne Materiały do zajęć (zakres / konspekt poszczególnych zajęć, pliki z danymi, zagadnienia do opracowania na zaliczenie przedmiotu - wkrótce na serwerze: http://wl.sggw.waw.pl/units/produkcyjnosc/ dydaktyka/Statystyka/WTD Kontakt (pytania, sugestie, problemy): Michal.Zasada@wl.sggw.pl

Podstawowe pojęcia

Podstawowe pojęcia Badanie statystyczne Populacja, jednostka, cecha Rodzaje zmiennych / cech Skale pomiarowe Graficzna prezentacja danych Miary położenia Miary zmienności

Badania statystyczne

Badanie statystyczne Eksperymenty planowane / zakładane Oparte na próbie pobieranej z populacji Podstawą zastosowania każdej metody wnioskowania statystycznego jest dokładne zdefiniowanie populacji, jednostki i cech

Populacja statystyczna Obiekt badania Zbiór elementów / jednostek (obiektów materialnych lub zjawisk) powiązanych ze sobą logicznie (tzn. posiadających wspólną cechę/cechy stałą/stałe) i jednocześnie nieidentycznych (tzn. różniących się ze względu na cechy zmienne) Populacja skończona i nieskończona

Jednostka statystyczna Element populacji Źródło cech

Cecha Badana własność elementów populacji statystycznej, która różnicuje tę populację Cechy mierzalne (ilościowe): możliwe do opisania za pomocą liczb ciągłe: przyjmujące dowolne wartości w danym przedziale skokowe: przyjmująca określone wartości w danym przedziale, Cechy niemierzalne (jakościowe): można je jedynie opisać słownie lub za pomocą odpowiednich skal

Rodzaje cech Skale pomiarowe ilościowe jakościowe Uzależnione są od rodzaju opisywanych zmiennych Determinują, co można zrobić z daną zmienną

Skale pomiarowe Zmienne jakościowe Zmienne ilościowe Skala nominalna Skala porządkowa (rangowa) Zmienne ilościowe Skala przedziałowe (interwałowa) Skala ilorazowa (stosunkowa)

Skala nominalna Pozwala rozpoznawać obiekty jednakowe i różne, bez wypowiadania się o relacjach między nimi, np. gatunek, rodzaj drewna, rodzaj zakładu pracy, płeć, itp. Często pomiar na skali nominalnej jest liczbowym etykietowaniem badanych obiektów, np. kody w niektórych bazach danych Bardzo słaba skala pomiarowa Graficzna prezentacja, dominanta

Skala porządkowa Dodatkowo wprowadza relację porządku w zbiorze zmiennych jakościowych, np. drewno suche, wilgotne; uszkodzenie słabe, średnie, silne; ... Jest skalą mocniejszą niż nominalna Powoduje najwięcej problemów i nieporozumień, przedmiot powszechnie popełnianych błędów

Skala porządkowa Przykład: skala ocen (ndst, dst, db, bdb) Wszelkiego rodzaju obliczenia są tutaj nadużyciem: nieznana jest odległość między poszczególnymi ocenami (różnica w między różnymi stopniami jest różna; często mieszane kategorie) Możliwe jest jedynie określenie, że np. silny stopień uszkodzenia jest mocniejszy, niż słaby

Skala przedziałowa Zachowuje własności skali porządkowej, ale dodatkowo wyposażona jest w stałą jednostkę miary i umowne zero Możliwy jest pomiar odległości między uporządkowanymi zmiennymi Jest skalą mocniejszą od porządkowej

Skala przedziałowa Przykład: skala Celsjusza dla temperatury Możliwe jest określenie o ile stopni dana temperatura różni się od innej Ale nie można opisać sensownie stosunku dwóch wartości zmiennych Np. średnia temperatura lipca w centralnej Polsce (17C) różni się od średniej rocznej temperatury tego obszaru (7C) o 10 stopni, ale nie oznacza to, że w lipcu jest prawie 2,5 raza cieplej, niż średnio w roku

Skala ilorazowa różni się od skali przedziałowej tym, że jest posiada zero absolutne, a nie umowne Możliwe jest określenie ile razy dana cecha jest większa od innej Jest to najsilniejsza skala pomiarowa

Skala ilorazowa Przykład: skala Kelwina Gleba o temperaturze 50C (323K) jest 1.1 raza (czyli o 10%) cieplejsza od gleby o temperaturze 20C (293K) Przykład: liczba kandydatów na studia Na WTD (100) było 5 razy mniej kandydatów na studia, niż na WL (500) – zerem absolutnym jest tu brak kandydatów na dany kierunek studiów

Graficzna prezentacja danych

Graficzna prezentacja danych Ważny element wstępnej analizy danych Nieodzowna ilustracja problemu i uzyskanych wyników Dobór skali i szerokości klas Wybór sposobu prezentowania danych

http://onlinestatbook.com/stat_sim/histogram/index.html

Statystyka w doświadczalnictwie Wydział Technologii Drewna SGGW Studia II stopnia Wykład 2

Statystyka opisowa

Miary położenia średnia arytmetyczna i mediana

Miary położenia

Miary położenia

Miary położenia Miąższości [m3]: 0.45, 0.39, 0.35, 0.51, 0.41, 0.38, 0.42, 0.4, 0.3, 0.6 Średnia miąższość [m3]: 0.421

Miary położenia

Miary położenia

Miary położenia Miąższości [m3]: 0.45, 0.39, 0.35, 0.51, 0.41, 0.38, 0.42, 0.4, 0.3, 7.1 Średnia miąższość [m3]: 1.07 Mediana [m3]: 0.3, 0.35, 0.38, 0.39, 0.4, 0.41, 0.42, 0.45, 0.51, 7.1

Miary położenia Zależności miar statystycznych w zależności od rodzaju rozkładu: http://onlinestatbook.com/stat_sim/descriptive/index.html

Miary zmienności odchylenie standardowe i współczynnik zmienności

Miary zmienności Pomierzono wysokości w dwóch drzewostanach jodłowych na pogórzu Uzyskano następujące wyniki:

Miary zmienności Średnia wysokość d-stanu 1: 40m Odchylenie standardowe 1: 3m Średnia wysokość d-stanu 2: 10m Odchylenie standardowe 2: 3m

Miary zmienności Średnia wysokość d-stanu 1: 40m Odchylenie standardowe 1: 3m Średnia wysokość d-stanu 2: 10m Odchylenie standardowe 2: 3m Współczynniki zmienności: 7.5% i 30%

A na zakończenie...

Na zakończenie... Analiza formy Adama Małysza Jakie wnioski? 1 turniej: 102 m, 97 m, 116 m, 98 m, 86 m 2 turniej: 106 m, 110 m, 114 m, 127 m, 120 m 3 turniej: 108 m, 84 m, 111 m, 82 m, 76 m Jakie wnioski? Na podstawie: K. Stróżyński „Jej Wysokość Niekompetencja” Matematyka (dwumiesięcznik PTM, online)

Na zakończenie... Średnie: 99.8, 115.4, 92.2 (102,5) SD: 10.8, 8.3, 16.1 (15.1) Porównanie średniej ze wszystkich skoków oraz poszczególnych średnich szczegółowych: zwyżka lub obniżenie formy zawodnika Odchylenie standardowe dla poszczególnych turniejów: czy rozrzut wyników rośnie czy maleje w miarę kolejnych zawodów (czy forma się stabilizuje)

Na zakończenie... Zestawienie średnich wyników z odchyleniami standardowymi: czy najlepsze średnie wyniki pochodzą z zawodów, gdzie skoczek ma nierówną formę (wyższe odchylenie standardowe), czy z zawodów charakteryzujących się stabilną formą (niższe odchylenie) Czy po okresie szczytu formy następuje stabilizacja wyników (nawet gdy średnia spada), czy też rozchwianie kondycji zawodnika (wzrost odchylenia standardowego)? Może to świadczyć o braku odporności psychicznej czy nieumiejętności znoszenia porażek

Dziekuje za uwagę!