Korpusy mowy i narzędzia do ich przetwarzania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lingwistyka Matematyczna
Advertisements

FONETYKA.
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz
Jak język angielski wpływa na współczesną polszczyznę ?
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 6.
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Charakterystyka dyslalii
ZABURZENIE MOWY POCHODZENIA ŚRODOWISKOWEGO
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Pamięć semantyczna Część pamięci długotrwałej, w której przechowuje się podstawowe znaczenie słów i pojęć.
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 5.
PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA Kraków 2006
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Upodobnienia pod względem dźwięczności
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Percepcja słuchowa.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
TIK w szkole podstawowej
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „WSPÓŁCZESNE METODY TERAPII I KOMUNIKOWANIA SIĘ Z OSOBAMI Z USZKODZONYM NARZĄDEM SŁUCHU” Lublin, 8 kwietnia 2006 r.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Fonetyka i fonologia.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Metody automatycznego rozpoznawania głosów ptaków
Automatyczna interpretacja pytań i udzielanie odpowiedzi (Question & Answering)
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Wykonała: Iwona Rąpała
METODY KOMUNIKACJI.
 Mowa ciała, język ciała, komunikacja niewerbalna – zespół niewerbalnych komunikatów nadawany ch i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych.
Komunikacja.
SPOSOBY KOMUNIKACJI. Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Mowa, zbiór.
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
METODY KOMUNIKACJI. Komunikacja oznacza celową wymianę poglądów w dialogu, albo też przypadkowy sygnał. Wraz z upływem czasu liczba możliwych sposobów.
Katarzyna Rusek kl. I D.  Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek.
wykonała Edyta Gagracz
Komunikacja.
Komunikacja międzyludzka na przestrzeni wieków.
K.Marasek Multimedia Department Automatyczne tłumaczenie z mowy na mowę Krzysztof Marasek PJWSTK.
Definicja oraz metody komunikowania się.  Komunikacja ( łac. communicatio) – jest to wymiana informacji między jej uczestnikami. Do komunikacji służyć.
ZRÓŻNICOWANIE REGIONALNE POLSZCZYZNY
”FALSE FRIENDS” (Źródła ilustracji:
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
FONETYKA.
Pedagogika w/g C. Freineta dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Wady wymowy.
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
Percepcja słuchowa.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Korpusy mowy i narzędzia do ich przetwarzania Danijel Korzinek, Krzysztof Marasek Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Katedra Multimediów kmarasek@pjwstk.edu.pl danijel@pjwstk.edu.pl 2017-04-18

Mowa Fonetyka Fonologia Lingwistyka komputerowa Warsztaty CLARIN-PL Warszawa 13-15 IV 2015 CLARIN-PL Mowa Fonetyka Badanie dźwięków mowy od strony ich artykulacji Cechy akustyczne dźwięków mowy i ich percepcja Cechy prozodyczne, jakość głosu Fonologia Nauka o systemach dźwiękowych segmentalna – segmenty/fonemy Suprasegmentalna – dłuższe jednostki i prozodia Lingwistyka komputerowa Wykorzystanie narzędzi komputerowych w analizie mowy Technika Automatyczne rozpoznawanie mowy, rozumienie mowy Synteza mowy, naturalność syntezy Korpusy mowy, ich analiza

Warstwowa struktura komunikacji Warstwa lingwistyczna – tekst wypowiedzi Warstwa paralingwistyczna – nasz stosunek do tego tekstu Warstwa ekstralingwistyczna – cechy mówcy, jego status społeczny, to co nas identyfikuje http://www2.ims.uni-stuttgart.de/EGG/

Segmentalna struktura mowy Feature – cecha odróżniająca od innych segmentów Segment – część o stałych cechach Syllable – sylaba, jednostka organizacji wypowiedzi Setting – cecha paralingwistyczna utterance – fraza wypowiedzi speaking-turn – cała wypowiedź

Głoska, segment, fonem Głoska: najmniejsza, niepodzielna cząstka formy dźwiękowej języka. Cecha dystynktywna odróżniająca dźwięki (głoski, segmenty) danego języka, przy czym różnica między segmentami pociąga za sobą różnicę w znaczeniu wyrazów (opozycja fonologiczna). Cechy dystynktywne funkcjonują zawsze w określonym języku Fonem abstrakcyjna jednostka, będąca zbiorem cech dystynktywnych głoski. Fonem pełni w mowie rolę podobną do liter alfabetu. Głoska jest to konkretna realizacja dźwiękowa danego fonemu. W przypadku regularnych kontekstowych zmian realizacji dźwiękowej danego fonemu taką realizację głoski nazywamy allofonem.

Fonemy w języku polskim Analiza akustyczna mowy polskiej daje podstawy do przyjęcia, że w języku polskim mamy 6 samogłosek ustnych 2 samogłoski nazalizowane 29 spółgłosek W sumie 37 fonemów

Transkrypcja fonetyczna Symbol Word Transcription Plosives Consonants p pat b bat t test d dym dIm k kat g gen Affricates ts coś tsos’ dz dzwon dzvon ts’ ćwicz ts’fitS dz’ dźwięk dz’vje~k tS czyn tSIn dZ dżin dZIn Fricatives f fin v waga vaga s syk sIk z zez zes S szyk SIk Z żyto ZIto s’ świt s’fit z’ źle z’le x hak Nasals m mak n nasz naS n’ koń kon’ N gong goNg Lateral l luk Approximants r rak w łuk wuk j jak VOWELS i tik I typ tIp e a o pot u puk e~ tę te~ o~ tą to~ Transkrypcja fonetyczna Konwersja zapisu ortograficznego na fonetyczny Różne alfabety (IPA, SAMPA..) Problemy transkrypcji Warianty wymowy Zjawiska fonetyczne koartykulacja, upodobnienia pod względem dźwięczności, nosowości, miękkości, miejsca i sposobu artykulacji Asymilacje (perseweracje i antycypacje) Niedbała wymowa, regionalizmy https://gramatyka.wordpress.com/2007/06/13/zmiany-gloskowe-ze-wzgledu-na-ceche-ktorej-dotyczy-wplyw-sasiedztwa-fonetycznego/

Organizacja wypowiedzi CLARIN-PL Organizacja wypowiedzi Struktura płytka – opis akustyczny, składnia Cechy segmentów akustycznych Struktura głęboka – semantyka Prozodia – intonacja, głośność, sposób wypowiedzi

Opis sygnału mowy: samogłoski Warsztaty CLARIN-PL Warszawa 13-15 IV 2015 CLARIN-PL Opis sygnału mowy: samogłoski

Opis sygnału mowy: spółgłoski Warsztaty CLARIN-PL Warszawa 13-15 IV 2015 CLARIN-PL Opis sygnału mowy: spółgłoski

Analiza sygnału mowy Intensywność (głośność) Warsztaty CLARIN-PL Warszawa 13-15 IV 2015 CLARIN-PL Analiza sygnału mowy Intensywność (głośność) Rodzaj pobudzenia – dźwięki harmoniczne, trące, zwarte Barwa dźwięku Iloczas Praat

Mowa a inne dźwięki Parametryzacja sygnału mowy Warsztaty CLARIN-PL Warszawa 13-15 IV 2015 CLARIN-PL Mowa a inne dźwięki Parametryzacja sygnału mowy Klasyfikatory statystyczne Uczenie maszynowe Podejście hierarchiczne Detekcja mowy Rozpoznawanie innych dźwięków web.mit.edu

Dopasowanie czasowe Dopasowanie tekstu do nagrań Warsztaty CLARIN-PL Warszawa 13-15 IV 2015 CLARIN-PL Dopasowanie czasowe Dopasowanie tekstu do nagrań Znany tekst, znane nagranie Wykorzystanie technologii ASR Tekst->transkrypcja fonetyczna->parametryzacja sygnału->wyszukanie najlepszych modeli->dopasowanie do sygnału

W przygotowaniu Wyszukiwanie słów kluczowych Fonetyczna baza danych Warsztaty CLARIN-PL Warszawa 13-15 IV 2015 CLARIN-PL W przygotowaniu Wyszukiwanie słów kluczowych Fonetyczna baza danych

Diaryzacja mówców Podział nagrania na poszczególnych mówców i ich ew. rozpoznawanie Aktualne rozwiązanie bazuje na LIUM Speaker diarization toolkit (FR) Własne modele mówców Wyszukiwanie tego samego mówcy w nagraniach Przy dużej bazie mówców konieczne duże zasoby i dużo cierpliwości

Dziękuję za uwagę