PRZEPISY Przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 1- prawo drogi, 2- sygnały wzrokowe i dźwiękowe, 3- sygnały wzywania pomocy, 4- znaki żeglugowe, przepisy lokalne 5- wypadki i awarie - zasady postępowania, 6- elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na wodach morskich, przepisy portowe, 7- etykieta jachtowa – zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie.
IGNORANTIA IURIS NOCET Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz.U. nr 212, poz. 2027 z 2003 r). Rozporządzenie Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r w sprawie uprawiania żeglarstwa.
WYMOGI UKOŃCZONE 12 LAT; UKOŃCZONE SZKOLENIE; ZDANY EGZAMIN UPRAWNIENIA 1) Prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym po wodach śródlądowych 2) Prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym o długości do 8,5 m po wodach morskich do 2 Mm od brzegu w dzień. Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, mogą realizować uprawnienia pod nadzorem osoby pełnoletniej.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA 1. Wyposażenie jachtu w środki bezpieczeństwa 2. Ciągła obserwacja akwenu i innych jednostek 3. Odpowiedzialność kapitana - Zapoznać załogę ze środkami bezpieczeństwa - Zapoznać załogę z procedurami alarmowymi - Powierzenie czynności innym nie zwalnia od odpowiedz. 4. Kamizelki ratunkowe 5. Szelki bezpieczeństwa 6. Osoby do 16 lat – obowiązkowy nadzór osoby pełnoletniej posiadającej patent.
PRAWO DROGI Definicja statku w ruchu: Statek w ruchu jest to statek niezwiązany pośrednio ani bezpośrednio z dnem nieprzycumowany do brzegu i nie stojący na mieliźnie. Definicja statku nie będącego w ruchu: Jest to statek związany z dnem pośrednio lub bezpośrednio.
PRAWO DROGI Statki sportowe i turystyczne ustępują statkom pasażerskim i towarowym. 2. Statki sportowe i turystyczne o napędzie mechanicznym ustępują innym statkom sportowym i turystycznym. 3. Statki o napędzie żaglowym: - jeżeli płyną różnymi halsami pierwszeństwo ma statek płynący prawym halsem, - jeżeli płyną tym samym halsem pierwszeństwo ma statek znajdujący się po zawietrznej. 4. Statki o napędzie mechanicznym: - pierwszeństwo ma statek znajdujący się z prawej strony, - pierwszeństwo ma statek wyprzedzany, - jeżeli płyną z naprzeciwka powinny zmienić swoje kursy w prawo. W PRZYPADKU RYZYKA ZDERZENIA STATEK MAJĄCY PIERWSZEŃSTWO PRZEJAZDU MA OBOWIĄZEK ZROBIĆ WSZYSTKO ŻEBY UNIKNĄĆ KOLIZJI !!!
Prawo drogi ma jacht żeglujący prawym halsem (wiatr wieje w prawą burtę). Oznacza to, że musi utrzymać kurs i prędkość. Jacht ustępujący musi odpaść, zwolnić lub zrobić zwrot na wiatr.
Prawo drogi ma jacht zawietrzny Prawo drogi ma jacht zawietrzny. Przy wyprzedzaniu jacht wyprzedzający nie może zasłonić wyprzedzanemu wiatru. Gdy jachty są na tym samym halsie i są w kryciu, jacht nawietrzny A musi ustępować jachtowi zawietrznemu B
Jachty na tym samym halsie, gdy nie ma krycia jacht swobodny z tyłu B musi ustępować jachtowi swobodnemu z przodu A. A może zarówno ostrzyć jak i odpadać.
1-światło widoczne dookoła widnokręgu 360 2-światlo burtowe lewe 112,2 3-światlo burtowe prawe 112,2 4-swiatlo masztowe 225 6-swiatlo holowania 135
Oświetlenie obowiązkowe statku nie przekraczającego 7m Oświetlenie obowiązkowe statku nie przekraczającego 7m. długości, bez napędu mechanicznego ani żaglowego.
Oświetlenie statku o napędzie mechanicznym
Oświetlenie statku żaglowego
Oświetlenie jachtu płynącego na żaglach i silniku
Oświetlenie i oznakowanie statku z niebezpiecznym ładunkiem
SYGNAŁY WZYWANIA POMOCY 1. Powolne podnoszenie i opuszczanie ramion. 2. Kula i flaga na maszcie. 3.Czerwona rakieta spadochronowa. 4Płomień na jachcie. 5.Czerwone gwiazdy. 6. Zataczanie kręgów czerwonym światłem. 7. S.O.S
GMDSS
ZNAKI ŻEGLUGOWE
Znaki brzegowe wyznaczające miejsca niebezpieczne
Przykłady stosowania znaków _________________
Znaki odosobnionego niebezpieczeństwa Znak bezpiecznej wody
Znaki żeglugowe zakazu Zakaz przejścia
Postępowanie po zderzeniu z innym jachtem Zasady postępowania w razie wypadku i awarii. ratowanie załogi i ograniczenie rozmiarów szkód, zabezpieczenie roszczeń wobec osób trzecich, zawiadomienie policji (w przypadku: śmierci, uszkodzenia ciała, zatonięcia statku, znacznej szkody materialnej, uszkodzenia budowli wodnej lub innych urządzeń na drodze wodnej) zawiadomienie organu administracji żeglugowej (np. Inspektorat Żeglugi Śródlądowej), zawiadomienie ubezpieczyciela,
WIADOMOŚCI O PRZEPISACH OBOWIĄZUJĄCYCH NA MORZU
Oznakowanie obszaru wodnego systemu IALA
ETYKIETA JACHTOWA Zakaz gwizdania na jachtach. Dowodzący jachtem rozpoczyna posiłek. Kapitan pierwszy schodzi na ląd. Dowodzący jachtem ostatni opuszcza go przy tonięciu. Polecenia wydane przez osobę dowodzącą lub jej pomocnika można dyskutować ale po ich wykonaniu. Nie wystawiać rąk za burtę. Nie wchodzić na obcy jacht bez pytania. Dbać o wygląd jachtu. W razie cumowania do innych jachtów przechodzić na ląd po nich od strony dziobu. Zakładać liny na zajętym polerze pod obcymi linami. W czasie przybijania do portu należy być ubranym a maszt podniesiony.
Etykieta flagowa Banderę stawiamy o 8 rano. Banderę opuszczamy przy zachodzie słońca. Salutowanie statkom wojennym. Różnica między banderą a flagą ?
GALA FLAGOWA