Władza stanowiąca i kontrolna Władza wykonawcza SAMORZĄD GMINNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narodowy Bank Polski.
Advertisements

Narodowy bank centralny
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
SamorzĄd terytorialny
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Konferencja prasowa Zarządu Województwa Lubuskiego r.
Samorząd Terytorialny III Rzeczypospolitej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Urząd Marszałkowski w Łodzi
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
ZARZĄD OBSŁUGI JEDNOSTEK MIEJSKICH WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDAMI OSIEDLI
Rząd i prezydent.
Witamy na spotkaniu.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
KOBIETY, DEMOKRACJA, SAMORZĄD
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Temat: Samorząd powiatowy.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
Zrozumieć samorząd Beata Matyjaszczyk.
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Podstawy prawne autonomii Galicji:
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Organy kontrolne ZNP wyciąg ze Statutu. Wyciąg ze Statutu Art Organami kontrolnymi ZNP są: - Główna Komisja Rewizyjna, - Komisja Rewizyjna Szkolnictwa.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
SCHEMAT ORGANIZACYJNY URZĘDU MIASTA POZNANIA II ZASTĘPCA PREZYDENTA
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Konsultacje społeczne projektu
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
1. Porozumienie jako forma przekazywania zadań i kompetencji w administracji publicznej. 2. Władze jednostek samorządu terytorialnego. 3. Zakres podmiotowy.
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Władze samorządowe.
Status Prawny pracowników administracji publicznej
VII. Społeczność regionalna
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Od 1 stycznia 1999 r. obowiązuje w Polsce trójszczeblowa struktura samorządu terytorialnego Władza stanowiąca i kontrolna Władza wykonawcza SAMORZĄD GMINNY Rada Gminy Wójt (burmistrz, prezydent ) SAMORZĄD POWIATOWY Rada Powiatu Zarząd powiatu, na czele którego stoi starosta SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA Sejmik Województwa Zarząd województwa, na czele którego stoi marszałek województwa .

RADA MIASTA KRAKOWA Ustawowo Radzie Miasta przynależy władza stanowiąca i kontrolna KOMPETENCJE RADY : uchwalanie statutu gminy, uchwalanie budżetu miasta, rozpatrywanie sprawozdania z jego wykonania oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych,

- uchwalanie programów gospodarczych, - podejmowanie uchwał w sprawie podatków i opłat gminnych - podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, - określanie wysokości sumy, do której prezydent może samodzielnie zaciągać zobowiązania, - ustalanie wynagrodzenia prezydenta oraz stanowienie o kierunkach jego działania i przyjmowanie sprawozdań z jego działalności, - powoływanie i odwoływanie na wniosek prezydenta skarbnika miasta oraz sekretarza miasta - podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Miasta, nazw ulic i placów oraz wznoszenia pomników; - podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów, - nadawanie Honorowego Obywatelstwa Miasta Krakowa.

PRZEWODNICZĄCY RADY MIASTA KRAKOWA: organizuje pracę Rady. ustala porządek obrad sesji w porozumieniu z Prezydentem i Komisją Główną. przygotowuje i zwołuje sesje Rady. koordynuje realizację zadań Rady i jej organów. udziela radnym pomocy w sprawowaniu mandatów. przewodniczy obradom Rady. reprezentuje Radę na zewnątrz. systematycznie składa na sesjach informacje o działaniach podejmowanych przez siebie między sesjami.

Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Bogusław KOŚMIDER (PO) Wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa Dominik Jaśkowiec PO Sławomir Pietrzyk Przyjazny Kraków

PREZYDENT MIASTA KOMPETENCJE PREZYDENTA: Ustawowo Prezydentowi przynależy władza wykonawcza, wykonuje on uchwały Rady Miasta Krakowa i zadania określone przepisami prawa, kieruje bieżącymi sprawami Miasta oraz reprezentuje je na zewnątrz. KOMPETENCJE PREZYDENTA: przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta Krakowa, określanie sposobu wykonywania podjętych uchwał, gospodarowanie mieniem komunalnym, wykonywanie budżetu, zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, opracowywanie planu operacyjnej ochrony przed powodzią, Prezydent wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta Krakowa, miejskich jednostek organizacyjnych oraz powiatowych służb, inspekcji i straży. Prezydent może powierzyć prowadzenie - w swoim imieniu - określonych spraw Miasta Zastępcom oraz Sekretarzowi Miasta.

Prof. Jacek Majchrowski - prawnik, profesor Uniwersytetu   Prof. Jacek Majchrowski - prawnik, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor zwyczajny nauk prawnych, historyk doktryn politycznych i prawnych. Znawca II Rzeczypospolitej, dokumentujący jej historię, a szczególnie działalność ugrupowań prawicowych. W poprzedniej kadencji zastępca Przewodniczącego Trybunału Stanu, obecnie - sędzia Trybunału Stanu. Jacek Majchrowski urodził się 13 stycznia 1947 r. w Sosnowcu. Swoje życie związał z Krakowem, a pracę - z Uniwersytetem Jagiellońskim. W 1970 roku ukończył studia. W 1974 zdobył tytuł doktora na Wydziale Prawa i Administracji, w 1978 roku habilitował się, a w 1988 roku, jako jeden z najmłodszych w historii UJ, uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego nauk prawnych. Sprawował funkcję Wojewody Krakowskiego w latach 1996-1997 . Od roku 2002 jest wybranym w wyborach bezpośrednich Prezydentem Miasta Krakowa.

ZASTĘPCY PREZYDENTA MIASTA KRAKOWA: Tadeusz Trzmiel I Zastępca Prezydenta ds. Inwestycji i Infrastruktury Miasta Tadeusz Matusz II Zastępca Prezydenta ds. Edukacji Elżbieta Koterba III Zastępca Prezydenta ds. Rozwoju Miasta Krakowa Magdalena Sroka IV Zastępca Prezydenta ds. Kultury i Promocji Miasta

Skarbnik Miasta Krakowa Lesław Fijał Do zakresu działania Skarbnika Miasta należy: Nadzorowanie całokształtu prac w zakresie opracowywania projektu budżetu Miasta, dokonywania zmian w budżecie, prowadzenia rachunkowości dotyczącej obsługi budżetu Miasta. Kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych. Nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań przez Wydział Finansowy, Wydział Budżetu Miasta i Wydział Podatków i Opłat. Koordynacja budżetu Miasta z innymi źródłami finansowania jego zadań. Współpraca z bankami w zakresie obsługi rachunku podstawowego, lokat, negocjacji, kredytów itp. Prowadzenie ewidencji udzielanych przez Miasto poręczeń i gwarancji. Udział w negocjacjach dotyczących zaciągania kredytów, pożyczek, gwarancji, poręczeń. Podpisywanie dokumentów związanych z finansami Miasta Krakowa.

RADY DZELNIC

RADY DZELNIC: Powstanie Dnia 27 marca 1991 roku Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę w sprawie utworzenia w Mieście Krakowie 18 dzielnic miejskich. Zakres Działania Do zakresu działania Dzielnic należą sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, a także powierzone jej przez Radę Miasta. W zakresie działania Dzielnic mieści się między innymi wnioskowanie a także opiniowanie w sprawach istotnych dla społeczności lokalnej. Szczególnym zadaniem Dzielnic jest określanie przedsięwzięć priorytetowych służących zaspokajaniu najpilniejszych potrzeb danej Dzielnicy oraz zadań powierzonych w ramach poszczególnych dziedzin. Środki finansowe na realizację zadań Dzielnic są określane corocznie przez Radę Miasta Krakowa w budżecie.