JAK ZADBAĆ O STANOWISKO PRACY UCZNIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

Szkielet człowieka.
Wymagania dotyczące mebli szkolnych
Zagrożenia jakie niesie
WADY POSTAWY.
Sposoby zapobiegania wadom postawy
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
Zasady BHP w pracy z komputerem
SKOLIOZY.
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
BEZPIECZEŃSTWO PLACU ZABAW I GIER
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Wady postawy u dzieci w wieku szkolnym.
WADY POSTAWY - INFORMACJE DLA RODZICÓW
skolioza i wady kończyn dolnych u dzieci
WYSOKOŚĆ MANIPULACYJNA I PRZESTRZEŃ CZYNNOŚCI RUCHOWYCH
Ze względu na źródła, światło dzieli się na: naturalne, sztuczne.
Ćwiczenia rozluźniające (zalecane przy dłuższej pracy z komputerem
Pożyteczne wskazówki podczas podnoszenia i przenoszenia ciężkich przedmiotów Zasady BHP.
Opracował: Jarosław Nita
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
WADY POSTAWY U DZIECI. Czym jest prawidłowa postawa ciała? Postawą ciała nazywamy indywidualne ukształtowanie ciała i położenie poszczególnych jego odcinków,
PORADY DLA RODZICÓW Z GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ
ĆWICZENIA KOREKCYJNO- -KOMPENSACYJNE
Prognoza obciążeń fizycznych pracownika na przykładzie księgowej
USTALENIE WYSOKOŚCI MANIPULACYJNEJ I PRZESTRZENI CZYNNOŚCI RUCHOWYCH
ZDROWIE A KOMPUTER Karolina Iwanowska.
Zdrowy kręgosłup…… szczęśliwe dziecko !
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Przykłady ćwiczeń korygujących wady postawy ciała.
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
Plecy okrągłe Iwona Śmietanka.
autorski program pracowników
ELEMENTY ŚRODOWISKA SZKOLNEGO ISTOTNE DLA ZACHOWANIA ZDROWIA DZIECI DOBÓR TORNISTRA/PLECAKA SZKOLNEGO Barbara Czaplińska Oddział Higieny Dzieci i Młodzieży.
Rodzaje wad postawy ciała
PRZEDSZKOLA, ŻŁOBKI - wymagania Krosno,
BHP przy komputerze Ustawodawstwo polskie zalicza pracę przy monitorach ekranowych do prac uciążliwych.
JAK POBUDZIĆ I WYCISZYĆ SWOJE CIAŁO
ZESTAW ĆWICZEŃ.
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
„Lżejszy tornister na wagę złota”
BHP na stanowiskach pracy z komputerem
GIMNASTYKA KOREKCYJNA W SZKOLE
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
PROBLEM SPOŁECZNY Informacje dla rodziców mgr Anna Furdzik
Ty też możesz mieć wadę – Nawet o tym nie wiesz
Pan Kamil Krajewski Pacjent zjawił się do kliniki objawami: ból pleców
FMS (functional movement systems)
Bezpieczna praca z komputerem
Komputerowe stanowisko pracy
Ergonomia pracy przy komputerze.
Ewelina Chojnacka Technik administracji.  1.Trzymać głowę prosto, tak aby szyja nie była wygięta i nie powodowało to odkształceń odcinka szyjnego.
BHP PRZY KOMPUTERZE.
PŁYWANIE KOREKCYJNE JAKO ATRAKCYJNA FORMA KORYGOWANIA WAD POSTAWY.
WPŁYW OSIĄGNIĘĆ TECHNICZNYCH
AUTOR – NAUCZYCIEL GDAŃSKIEGO OŚRODKA KULTURY FIZYCZNEJ
Organizacja stanowiska pracy z komputerami
Wpływ środowiska szkolnego na powstawanie wad postawy ciała wśród uczniów.
TRYB ŻYCIA DZIECI Z WADAMI POSTAWY
WADY POSTAWY.
STANOWISKO PRACY UCZNIA
„Kondycja psychofizyczna bialskich 5-latków”
Skutki nieprawidłowej długotrwałej pracy z komputerem.
Środowisko szkolne Ewa Pitrus Oddział Higieny Dzieci i Młodzieży
PODSTAWY GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA RODZICÓW
Co rodzic wiedzieć powinien !
DR BEST RADZI: PRZYGOTOWANIA DO SEZONU NARCIARSKIEGO 2018.
TYPIE UŻYTKOWYM MLECZNYM
JAK PRAWIDŁOWO DOBRAĆ MEBLE DO WZROSTU UCZNIA
Zapis prezentacji:

JAK ZADBAĆ O STANOWISKO PRACY UCZNIA

Ważnym elementem dla ucznia jest zapewnienie mu stanowiska pracy dostosowanego do wymagań ergonomii. Ma to odzwierciedlenie w obowiązujących przepisach prawnych, wśród których najczęściej przywołuje się Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2003 r, Nr 6, poz. 69 z późn. zm.)

§ 9.2 cytowanego rozporządzenia mówi: Sprzęty, z których korzystają osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki dostosowuje się do wymagań ergonomii.

Ergonomia dyscyplina zajmująca się problematyką dostosowania warunków pracy do fizycznych i psychicznych możliwości człowieka oraz człowieka do warunków pracy. Celem ergonomii jest uzyskanie bezpieczeństwa i higieny pracy przy maksymalnej wydajności. (Popularna Encyklopedia Powszechna, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2001)

ERGONOMIA STANOWISKA PRACY UCZNIA Najprościej pojęcie ergonomii można określić jako dobranie odpowiedniego zestawu mebli szkolnych (krzesło+stolik) do wzrostu ucznia.

ERGONOMIA STANOWISKA PRACY UCZNIA Szczegółowo kwestię dostosowania umeblowania do wymagań ergonomii reguluje norma: PN-EN 1729-1:2007 Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1: Wymiary funkcjonalne.

ERGONOMIA STANOWISKA PRACY UCZNIA Norma przewiduje osiem numerów mebli – numerowi zestawu szkolnego odpowiada określony wzrost ucznia. Numerowi zestawu szkolnego przypisano również kod kolorystyczny.

PN-EN 1729-1:2007 Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych PN-EN 1729-1:2007 Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1: Wymiary funkcjonalne NUMER ZESTAWU (KRZESŁO+ ŁAWKA) ZAKRES WZROSTU UCZNIA (W CM) KOD KOLORU od 80 do 95 BIAŁY I od 93 do 116 POMARAŃCZOWY II od 108 do 121 FIOLETOWY III od 119 do 142 ŻÓŁTY IV od 133 do 159 CZERWONY V od 146 do 176,5 ZIELONY VI od 159 do 188 NIEBIESKI VII od 174 do 207 BRĄZOWY

ERGONOMIA STANOWISKA PRACY UCZNIA Krzesła i stoły powinny być wyraźnie oznakowane (czytelnie i trwale) przez zamieszczenie rozmiaru lub koloru, lub obydwu tych oznaczeń.

Zasady prawidłowego siedzenia (1) A – stopy w butach płasko spoczywają na podłodze, B – tylna część podudzia nie powinna dotykać krawędzi siedziska, C – przednia krawędź siedziska nie może wywierać ucisku na uda, D – między górną powierzchnią uda a dolną powierzchnią płyty stołu powinna być zachowana przestrzeń niezbędna do swobodnego ruchu nóg,

Zasady prawidłowego siedzenia (2) E- wysokość stołu należy dobrać tak, aby łokcie przy kończynie górnej zgiętej pod kątem prostym, leżały na poziomie górnej krawędzi płyty lub nieco poniżej, F – oparcie krzesła powinno podpierać kręgosłup w okolicy lędźwiowej oraz poniżej łopatek.

Błędy w doborze mebli Siedzisko za wysokie! • dziecko nie sięga stopami podłoża, przednia krawędź siedziska uciska naczynia krwionośne dolnej powierzchni ud, powodując zaburzenia w układzie krążenia i w efekcie drętwienie nóg, • za wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może powodować ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych, • dłuższe siedzenie przy takim stanowisku powoduje opuszczenie ręki niepracującej w celu zmniejszenia napięcia mięśniowego i przyjęcie pozycji niesymetrycznej, sprzyjającej powstawaniu skrzywień kręgosłupa.

Błędy w doborze mebli Siedzisko za głębokie! • w przypadku zbyt głębokiego siedziska, dziecko broniąc się przed uciskiem krawędzi w okolicy dołu podkolanowego, automatycznie zsuwa się do przodu, a kręgosłup traci podparcie w odcinku lędźwiowym.

Błędy w doborze mebli Siedzisko za niskie! • wymusza nieprawidłową pozycję kończyn dolnych, • zbyt ostry kąt pomiędzy udami i tułowiem powoduje ucisk narządów wewnętrznych, co przy małej podściółce tłuszczowej u dzieci, może sprawiać ból, • unikając niewygody dziecko prostuje kończyny i nie opiera o podłoże całych stóp.

SKUTKI KORZYSTANIA Z UMEBLOWANIA NIEDOSTOSOWANEGO DO WYMAGAŃ ERGONOMII – POGŁĘBIENIE LUB NABYCIE WAD POSTAWY Skoliozy (boczne skrzywienia kręgosłupa), Plecy płaskie (zmniejszone wygięcia krzywizny kręgosłupa, opadające barki), Plecy okrągłe (głowa pochylona do przodu, zwiotczałe mięśnie grzbietu, przykurczone mięśnie piersiowe, odstające łopatki), Szpotawość kolan (rozciągnięcie mięśni i więzadeł zewnętrznej strony kończyny przy jednoczesnym przykurczu mięśni wewnętrznej strony kończyny), Koślawość kolan (skrzywienie kości udowej i piszczelowej, rozciągnięcie mięśni wewnętrznej strony kończyny dolnej przy jednoczesnym przykurczu mięśni zewnętrznej strony kończyny dolnej)