Problem adaptacji kulturowej procedur diagnostycznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bogusława Dorota Gołębniak DSW we Wrocławiu
Advertisements

Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Donald M. McCloskey The Rhetoric of Economics Kuba Kościelski.
Nauka o informacji w XXI wieku
czyli Wprowadzenie do filozofii
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Podstawy Pomocy Psychologicznej
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
i trudności z nimi związane...
w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
Psychologia w zarządzaniu
Pedagogika ogólna.
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Pedagogika resocjalizacyjna - Program zajęć i literatura -
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Badania konsumenckie w zarządzaniu serialem telewizyjnym Paweł Nowicki Michał Kociankowski.
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
wyjazdów turystycznych
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Psychologia w zarządzaniu
Stan przejściowy czy to już choroba?
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Zaprzeczanie własnej seksualności w zaburzeniach odżywiania
I PODSTAWOWE POJĘCIA Nauka o ochronie danych osobowych posługuje się własnym aparatem pojęciowym innym niż pozostałe dziedziny prawa.
Metodologia badań społecznych Wykłady I-III
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Dysleksja i trudności szkolne
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
Cele kształcenia.
Projektowanie procesu badawczego
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
PODSTAWY NAUKI O PRACY ERGONOMIA.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Teorie jako struktury –
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Zapis prezentacji:

Problem adaptacji kulturowej procedur diagnostycznych Anna Słysz Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Podejścia do analizy wpływu kultury na proces diagnozowania 1) nomotetyczne (etic approach): należy poszukiwać pojęć ogólnych, ponieważ pojęcia lokalne (specyficzne) są realizacją w danej kulturze kategorii uniwersalnej; 2) idiograficzne (emic approach): należy bazować na pojęciach wypracowanych przez daną społeczność, ponieważ kultura stanowi integralną część ludzkich zachowań (Hornowska, Paluchowski, 2004).

Implikacje podejścia nomotetycznego Uzasadnienie dla adaptacji narzędzi diagnostycznych, przenoszonych z jednej kultury do drugiej. Uzasadnienie dla stosowania „ponadkulturowych” teorii psychologicznych oraz technik terapeutycznych. Usankcjonowanie roli badań ilościowych.

Procedura adaptacji kulturowej Zastępowanie treści specyficznych dla kultury, z której test pochodzi, treściami specyficznymi dla kultury, do której test jest adoptowany. Etapy (Hornowska, Paluchowski, 2004):  analiza konstruktu teoretycznego  tłumaczenie wprost ze źródła  tłumaczenia odwrotne  badania jakościowe i ilościowe  ostateczna wersja docelowa  analiza psychometryczna.

Rodzaje równoważności adaptowanych narzędzi według Drwala (1995) równoważność fasadowa (np. graficzna testu, instrukcja); równoważność psychometryczna (np. korelacja między wersjami); równoważność funkcjonalna (przydatność do tych samych celów); równoważność tłumaczenia (np. treść pytań, stopień trudności słów); równoważność rekonstrukcji (np. sposoby sprawdzania rzetelności i trafności, rodzaje norm).

Międzynarodowe klasyfikacje zaburzeń psychicznych W Klasyfikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-IV (1994) uwzględniono wpływ kultury na badanie i diagnozę. W Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 brakuje odrębnych kategorii dla zaburzeń specyficznych kulturowo.

Implikacje podejścia idiograficznego Niezgoda na wprowadzanie obcych kulturowo narzędzi diagnostycznych, teorii czy klasyfikacji zaburzeń. Poszukiwanie specyficznych kulturowo czynników etiologicznych. Rola badań jakościowych (np. badanie mitu jako nośnika wartości, jakie nadaje i odbiera rzeczom człowiek; por. Pankalla, 2005).

Perspektywa kulturowa diagnozy klinicznej (1) Motywacja do działań autodestrukcyjnych Inkowie: nacinali skórę i nawiercali czaszkę, by wypuścić demona; w Chinach: okaleczenie stóp – realizacja ideału piękna; Histeria od starożytności do XIX wieku – postrzegana jako efekt wędrującej po ciele macicy.

Perspektywa kulturowa diagnozy klinicznej (2) Unikające zaburzenie osobowości w kulturach indywidualistycznych – obawa człowieka, że nie zachowa się zgodnie z własnym ideałem ego; w kulturach kolektywistycznych – obawa, by nikogo nie urazić swoim zachowaniem.

Próby uwzględniania obu perspektyw Poszukiwanie wspólnych sensów konstruktów teoretycznych  operacjonalizacja konstruktu (derived etic; Berry, 1969, 1989). Metodologia teorii ugruntowanej (grounded theory; Strauss, Glaser, 1967, za: Konecki, 2000).

Perspektywa zastosowania metodologii teorii ugruntowanej w badaniach międzykulturowych Specyficznym celem teorii ugruntowanej (grounded theory) – jako strategii badań jakościowych – jest odkrywanie teorii na bazie danych empirycznych, odnoszącej się do nowego obszaru (Strauss, Glaser, 1967, za: Konecki, 2000).

Cechy formalne teorii ugruntowanej (Glaser, Strauss, 1967, za: Konecki, 2000, Malewski, 1998): minimum prekonceptualizacji badań; możliwość modyfikacji budowanych teorii; możliwość odniesienia do innych obszarów badawczych (transcending); myślenie analityczne, „sytuacyjne” w odniesieniu do motywów działań ludzkich, ściśle związanych z kontekstem działań; dopasowanie do rzeczywistości (fit); istotność (relevant); precyzyjnie określony zakres treściowy.

Projekt badań wiążących badania jakościowe i ilościowe

Badanie ludzi jest jak badanie jabłka. Można poznawać to, co się chce, ujmując to w liczby,i wiedzieć wszystko o masie jabłka i jak ono spada, ale wciąż nie wiedzieć, dlaczego jest ono tak smaczne (Feynman, 1982, za: Bartosz, 1995, s. 52).

Dziękuję za uwagę!