Metoda integracji sensorycznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Advertisements

ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Osoby niepełnosprawne fizycznie
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
Integracja sensomotoryczna
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
KANONY DOGOTERAPII.
Konferencja „TACY SAMI”
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Integracja Sensoryczna – co to takiego?
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Osiągnięcia Dzieci, Rodziców i terapeutów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warce Jurki, r.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dzieciństwo jest snem rozumu
HIPOTERAPIA.
Integracja sensoryczna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Metoda Integracji Sensorycznej
Metoda Ruchu Rozwijającego
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
„W lesie – ćwiczenia równoważne na przyrządach ze zmianami pozycji.”
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
Specjalizujemy się w terapii autyzmu. EKLEKTYCZNE PODJŚCIE DO TERAPII EKLEKTYCZNE PODEJŚCIE DO ZABURZEŃ ZE SPEKTRUM AUTYZMU.
Teoria integracji sensorycznej Jean Ayres
RUCH TO ZDROWIE.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Sala Doświadczania Świata
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Ergonomia pracy przy komputerze.
Rozwojowe zabawki wspomagające naukę
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
Ćwiczenia kończyny górnej z wykorzystaniem biofeedbacku SYSTEM PABLO
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
DIAGNOZA PROCESÓW INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
- Razem możemy tak wiele!
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Integracja sensoryczna
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Metoda integracji sensorycznej Opracowała; Anna Szczerba

… Metoda integracji sensorycznej jest jedną z najnowszych kompleksowych metod terapeutycznych stosowanych w Polsce w odniesieniu do dzieci z opóźnieniem w rozwoju psychoruchowym i trudnościami w nauce szkolnej. Integracja sensoryczna jest procesem, podczas którego następuje organizacja wrażeń zmysłowych dostarczanych do naszego organizmu tak, aby mogły być wykorzystane w celowym działaniu.

… Metoda integracji sensorycznej dzięki zastosowaniu wiedzy z zakresu fizjologii, neurologii i psychologii jest skuteczną formą terapii w szeroko rozumianych opóźnieniach rozwoju psychoruchowego. Kierowana jest przede wszystkim do dzieci z: zaburzeniami w rozwoju komunikacji w zakresie mowy biernej i czynnej; zespołem Downa i innymi zespołami uwarunkowanymi genetycznie; autyzmem wczesnodziecięcym; mózgowym porażeniem dziecięcym; obniżonym poziomem rozwoju intelektualnego.

DLACZEGO TERAPIA SI?

… Dziecko samodzielnie nie zdoła w pełni wyrównać deficytów. Terapia pozwoli na szybszą poprawę funkcjonowania w tych zakresach, które były do tej pory dla niego trudne. Terapia SI ma wpływ na osiąganie kroków milowych w rozwoju. Sukcesy, które dziecko będzie osiągać tam, gdzie do tej pory ponosiło porażkę, wpłyną na podwyższenie jego samooceny.

RODZICU!!! Jeżeli zauważyłeś u swojego dziecka kilka z poniżej wymienionych objawów, zgłoś się na badanie procesów integracji sensorycznej: Nadmierny niepokój, drażliwość, impulsywność; Nadruchliwość i problemy z koncentracją uwagi; Kłopoty z koordynacją ruchową i równowagą; Niewłaściwy wzorzec postawy i chodu; Niewłaściwe napięcie mięśniowe; Zła tolerancja wrażeń dotykowych; Trudności z samodzielnym żuciem, połykaniem; Zaburzenia rozwoju językowego i zdolności komunikacyjnych; Brak umiejętności w naśladowaniu ruchów; Lęk przed oderwaniem nóg od podłoża; Często chodzi na palcach; Nabycie nowych umiejętności wymaga od dziecka wielu prób i powtórzeń

Im starsze dziecko (zwłaszcza po 9 r. ż Im starsze dziecko (zwłaszcza po 9 r. ż.), tym mniejsza ilość objawów stanowi wskazanie do diagnozy.

Na czym polega terapia procesów integracji sensorycznej? Podczas terapii odbywa się stymulacja ośrodkowego układu nerwowego. Dziecko nie uczy się wykonywania konkretnych czynności, lecz poprzez nowe wzorce ruchowe powoduje się właściwe przetwarzanie informacji sensorycznych. Zajęcia prowadzone są w sali wyposażonej w urządzenia do stymulacji systemów: przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, oraz w pomoce do usprawniania układów: słuchowego, wzrokowego i węchowego. Odpowiednio dobrane ćwiczenia wpływają na zmianę zachowania w sferze motorycznej i emocjonalnej, poprawie funkcji językowych i poznawczych, a przede wszystkim pojawia się lepsza efektywność uczenia się.

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE BAZOWE SYSTEMY ZMYSŁOWE:

Ćwiczenie Nr 1 Dziecko leży na brzuchu na platformie. Terapeuta rzuca piłkę, dziecko unosi głowę, ręce, barki i łapie piłkę (antygrawitacyjny wyprost). Ćwiczenie integruje przetrwałe odruchy, wzmacnia napięcie mięśni, doskonali motorykę dużą, obustronną koordynację ruchową, usprawnia system przedsionkowy

Ćwiczenie Nr 2 Dziecko leży na brzuchu na beczce. Terapeuta, trzymając dziecko za stopy przetacza je do przodu i do tyłu. Dziecko próbuje zbudować wieżę z klocków o różnej fakturze ścianek. Ćwiczenie stymuluje układ przedsionkowy, wzmacnia napięcie mięśniowe, usprawnia układ dotykowy, praksję, koordynację wzrokowo- ruchową.

Ćwiczenie Nr 3 Dziecko leży w beczce. Ruchem turlania przemierza wyznaczoną trasę. Na jej początku zabiera klocki o różnej fakturze i sprężystości, a na końcu wrzuca je do miski. Ćwiczenie stymuluje układ przedsionkowy, usprawnia dużą i małą motorykę, koordynację wzrokowo- ruchową, równowagę oraz układ dotykowy.

Ćwiczenie Nr 4 Dziecko, skacząc na batucie próbuje wrzucać woreczki do kosza zawieszonego na ścianie raz prawą, raz lewą ręką. Ćwiczenie stymuluje układ przedsionkowy i proprioceptywny, fiksację wzrokową, koordynację wzrokowo- ruchową, kształtuje strony ciała.

Ćwiczenie Nr 5 Dziecko siedzi na belce. Przypina spinacze do sznura, raz prawą, raz lewą ręką, przekraczając linię środka ciała. Ćwiczenie usprawnia układ przedsionkowy, małą motorykę, praksję, równowagę, różnicowanie lewo-prawo, przekraczanie linii środkowej ciała.

Ćwiczenie Nr 6 Dziecko siedzi na deskorolce. Odpychając się rękami podjeżdża do misek wypełnionych grochem i fasolą, wyszukuje ukrytych klocków i zawozi na początek trasy. Ćwiczenie wzmacnia napięcie mięśniowe, integruje przetrwałe odruchy, ćwiczy dużą motorykę, ruchy naprzemienne, kształtuje świadomość przestrzeni, usprawnia czucie różnicujące.

Ćwiczenie Nr 7 Dziecko siedzi na helikopterze. Raz prawą, raz lewą ręką bierze z miski orzech, szyszkę lub kamyk i wrzuca do drugiej miski. Ćwiczenie usprawnia układ przedsionkowy, dotykowy, dużą i małą motorykę, wzmacnia napięcie mięśniowe, kształtuje strony ciała.