„Elektryk” 0 502 398 451 elektryk69wstawcotrzebagmailkropkacom Meteorologia na wodzie w podejściu elektrycznym. Część II – 31 marca 2009 r. „Elektryk” 0 502 398 451 elektryk69wstawcotrzebagmailkropkacom
uwaga wstępna – regulamin Zbieraja 3-pkt. regulamin kpt. Janusza Zbierajewskiego: ma być bezpiecznie ma być miło koniec regulaminu ad 1. na wodzie dla żeglarza jest ważny WIATR i WODA WIATR – siła, kierunek, szkwały – jako stała cecha wiatru (turbulencja) i jako nagłe uderzenia wiatru (szkwał burzowy, frontowy, wiatry spadowe) WODA – falowanie: wysokości fal (różne rodzajów), rodzaj falowania, kierunek w stosunku do wiatru prognoza – co będzie dalej (DISTRESS?) ad 2. reszta ma znaczenie drugorzędne – czy będzie słońce czy deszcz, czy to front chłodny opóźniony czy chłodna okluzja, czy ładnie wyjdą zdjęcia
spis rzeczy KISS czyli jak to zrobić prosto bryk meteo: atmosfera, niże, fronty barometr wiatr przywodny falowanie dodatki specjalne: pogody na akwenach świata – Chorwacja chmury
KISS (keep it simple stupid) czyli jak to zrobić prosto najprostsza metoda w Polsce (i np. Chorwacji) – telefon komórkowy
usługa IMGW – dostępne opcje www.zagle.pogodynka.pl Synoptyczna prognoza pogody SMS Premium dostępna jest w 3 opcjach: 1. Prognoza jednorazowa: 1 SMS z prognozą pogody na najbliższe 24h + zagrożenia meteo 2. Pakiet 3-dniowy: 2 SMSy dziennie z aktualną prognozą pogody przez 3 kolejne dni + zagrożenia meteo 3. Pakiet 7-dniowy: 2 SMSy dziennie z aktualną prognozą pogody przez 7 kolejnych dni + zagrożenia meteo I tak: 1. Po wysłaniu na numer 7128 za kwotę 1 zł (+ Vat),kodu interesującego Cię akwenu - otrzymujesz PROGNOZĘ JEDNORAZOWĄ 2. Po po wysłaniu na numer 7428 za kwotę 4 zł (+ Vat),kodu interesującego Cię akwenu - otrzymujesz PAKIET 3-DNIOWY 3. Po po wysłaniu na numer 7928 za kwotę 9 zł (+ Vat),kodu interesującego Cię akwenu - otrzymujesz PAKIET 7-DNIOWY Przykład: na numer 7128 wysyłasz wiadomość o treści: IMGW.WJM - otrzymujesz synoptyczną prognozę pogody na akwen: Wielkie Jeziora Mazurskie
przekazywane informacje SMS z prognozą będzie zawierał następujące dane: symbol akwenu np. WJM (Wielkie Jeziora Mazurskie) datę prognozy prognoza 24 godzinna kierunek i siła wiatru w Bft np. W3Bft - wiatr zachodni 3 Bft ciśnienie w hPa temperaturę wody w st. C (dane dostępne od 01.05 do 30.09) temperaturę powietrza w st. C opis zjawisk atmosferycznych wysokość fali w m Treść SMSa: WJM,25.05_DZIEŃ:W4B,997hPA,Tw:18C,Tpow:25C,Zachm.umiark,fala:0,4m.NOC:S2B,998hPa,Tw:17C,Tpow:18C,deszcz przelotny,fala:0,2m Interpretacja: Wielkie Jeziora Mazurskie, 25 maj, Prognoza na dzień: wiatr zachodni 4 Bft., ciśnienie 997 hPa, temperatura wody: 18 st. C, temperatura powietrza: 25 st. C, zachmurzenie umiarkowane, wysokość fali: 0,4 m. Prognoza na noc: wiatr południowy 2 Bft., ciśnienie 998 hPa, temperatura wody:17 st. C, temperatura powietrza: 18 st. C, deszcz przelotny, wysokość fali: 0,2 m
akweny – jeziora i wody wewnętrzne IMGW.WJM - Wielkie Jeziora Mazurskie IMGW.PIO - Pojezierze Iławsko-Ostródzkie IMGW.PSA - Pojezierze Suwalsko-Augustowskie IMGW.ZG - Zatoka Gdańska IMGW.ZPU - Zatoka Pucka IMGW.ZPO - Zatoka Pomorska IMGW.ZS - Zalew Szczeciński IMGW.ZW - Zalew Wiślany IMGW.JD - Jezioro Dąbie IMGW.SO - Solina IMGW.JZ - Jezioro Żywieckie IMGW.ZZ - Zalew Zegrzyński IMGW.ZK - Zalew Koronowski IMGW.JG - Jezioro Gopło IMGW.JS - Jezioro Sławskie IMGW.JN - Jezioro Niesłysz IMGW.JB - Jezioro Błędno IMGW.JK - Jezioro Kiekrz IMGW.JR - Jezioro Rożnowskie IMGW.ZM - Zalew Mietkowski
jestem za a nawet przeciw wygodne ale płatne robi się to raz (no może dwa) i z bani na cały rejs ale krótki termin – prognoza tylko na 24 h za to przychodzą ostrzeżenia meteo obejmuje wody wewnętrzne ale nie wybrzeże polskie przy pierwszej okazji wykorzystam – zamiast codziennie klepać na komórce dostęp do inetu i wybierać obrazki rozwój usługi – to jest tylko zajawka, np.: operator wie gdzie jesteśmy (już teraz wie), dostajemy prognozy na 48h i ostrzeżenia meteo wszędzie w zasięgu stacji bazowych?
przykład usługi - Chorwacja opis na http://www.vipnet.hr/cw/show?idc=27039224#adria SMS Prognoza pogody dla Wybrzeża Adriatyckiego w sieci VIP: Vip pragnie Państwa powiadamiać o prognozie pogody na Wybrzeżu Adriatyckim podczas Państwa pobytu w Chorwacji. Co wieczór (między godzinami 18:00 i 20:00) będą Państwo otrzymywać bezpłatny SMS z prognozą pogody na kolejny dzień. Usługę można aktywować na dwa sposoby: 1. sposób: należy odpowiedzieć na powitalny SMS, który otrzymaliście Państwo przy zmianie sieci na Vip (wystarczy pusta wiadomość). 2. sposób: należy wysłać pustą wiadomość na numer 0038591702233 a usługa będzie aktywowana. Usługa będzie dostępna do 30. września
PRZYTRZYMAJCIE MNIE, JAKBYM ZACZĄŁ SIĘ ROZKRĘCAĆ! 2. bryk meteo Motto: Jerzy Kuliński – Praktyka Bałtycka na małym jachcie: z podziękowaniem za wybór co ważne a co mniej ;-) PRZYTRZYMAJCIE MNIE, JAKBYM ZACZĄŁ SIĘ ROZKRĘCAĆ!
reklama Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji (COME) Uniwersytetu Warszawskiego uruchamia kolejny, 12-tygodniowy kurs internetowy "Meteorologia w turystyce i rekreacji". Jego celem jest nauczenie słuchaczy zdobywania, selekcjonowania i analizowania informacji meteorologicznych dostępnych w Internecie oraz praktycznego wykorzystania tych informacji przy organizowaniu i prowadzeniu imprez turystycznych. Więcej informacji na stronie http://come.uw.edu.pl/?q=pl/node/255
budowa atmosfery Dolna warstwa to TROPOSFERA i ta nas interesuje. spadek temp. ok. 6,5 st. C / km ma 3 piętra – podobnie jak piętra chmur dla szerokości umiarkowanych (w km): niskie 0-3, średnie 2-8, wysokie 6-18 występuje w niej konwekcja i turbulencja, tworzą się chmury i opady normalne ciśnienie atmosferyczne wynosi 1013 hPa na poziomie morza
tworzenie się niżów Stykające się masy chłodnego i suchego oraz ciepłego i wilgotnego powietrza różnią się zdecydowanie gęstością. Powietrze chłodne jest cięższe i wdziera się klinem pod warstwy powietrza cieplejszego. Stanowi to impuls do rozpoczęcia (lub wzmocnienia) konwekcji, która dostarcza wielkich ilości ciepła atmosferze. Ogrzane tym ciepłem powietrze intensywniej unosi się, tworząc lokalny obszar obniżonego ciśnienia. W to miejsce zaczyna napływać zarówno od południa powietrze ciepłe jak i z północy powietrze chłodne. Oddziaływanie siły Coriolisa powoduje skręcanie napływającego powietrza w prawo (na półkuli północnej). Tworzy się wir czyli niż, obejmujący coraz większy obszar. Układ niżowy rozszerza się do średnicy 1000 - 2000 km. W jego przedniej części występuje adwekcja ciepłego powietrza na północny-wschód, w tylnej na południowy zachód napływa chłodne powietrze.
zanik niżów CYRKULACJA - nad Europą cyrkulacja zachodnia niżów trwa ~60% czasu. Rodzą się na ogół gdzieś nad Atlantykiem (często niż islandzki) i różnymi trasami wchodzą nad Europę (VII podstawowych tras)
o wyżach tylko kilka słów To NIŻE są generatorem aktywności w atmosferze. W nich się najwięcej dzieje – sztormy, wiatry, huragany ;-) A WYŻE to takie „ciapy”, na ogół bez wiatru lub ze słabym wiatrem. Układy wyżowe zajmują stałe lub częstsze miejsca. Wyże podzwrotnikowe - nie przemieszczają się, są silniejsze nad oceanami. Europa jest pod wpływem wyżu azorskiego. Wyże polarne - tworzą się nad wychłodzonym kontynentem w wysokich szerokościach geograficznych zimą. Europa jest pod wpływem wyżu syberyjskiego. Wyże wędrujące - pojawiają się pomiędzy poszczególnymi układami niżowymi, przynosząc krótkotrwałą poprawę pogody. ale czasami...
... potrafią pokazać pazur dzisiaj 1800 – potężny wał wyżowy ciągnie się tysiące kilometrów od podzwrotnikowego wyżu azorskiego do polarnego wyżu zachodnio-syberyjskiego niże zanim przełamią tą hegemonię będą się ślizgać w cyrkulacji zachodniej
a jaki będzie efekt tych wyżów? jak ktoś miał dosyć zimy ... :-)
do chmur wrócimy – teraz podział chmur na potrzeby frontów znaczenia: stratus – warstwowe, cumulus – kłębiaste, cirrus – pierzaste (praktycznie – tylko wysokie), nimbus – deszczowe, alto – średniego piętra Rodziny / rodzaje Niskie do 2,5 km: - Stratus (St), podst. 70 – 300 m - Stratocumulus (Sc), podst. 300 – 800 m - Cumulus (Cu), podst. 600 – 1500 m Średnie 2,5 – 7 km: - Altostratus (As) - Altocumulus (Ac) Wysokie 5 – 13 km: - Cirrus (Ci) - Cirrostratus (Cs) - Cirrocumulus (Cc) O budowie pionowej: - Cu con od 400 – 800 m do 6 – 8 km góra ma kształt kalafiora - Cumulonimbus (Cb) od 300 – 800 m do 9 – 12 - Nimbostratus (Ns)
fronty... ... są to wąskie strefy rozdzielające różne masy powietrza. Są one istotnymi, wielkoskalowymi przyczynami powodującymi zmiany pogody. Wywoływać mogą szereg zagrożeń związanych z różnymi dziedzinami działań człowieka, całkowicie i w krótkim czasie zmieniają warunki pogodowe. Prędkość przemieszczania się frontów osiągać może 100 km/h, zazwyczaj jednak mieści się w przedziale 20-50 km/h latem i 30-70 km/h jesienią i zimą. W niektórych przypadkach, gdy strefa frontowa jest wąska i nie występują żadne charakterystyczne zjawiska, jej przejście może pozostać niezauważone na mapach synoptycznych, a nawet na rozpoznaniach radarowych. Należy zawsze pamiętać, że schemat budowy frontu i występującego na nim zachmurzenia jest modelem, wyidealizowanym obrazem zjawiska. W rzeczywistości każdorazowo masy przed i za frontem ukształtowane są nieco inaczej. Wynika to z różnych kontrastów termicznych, zasobów wilgotności, chwiejności oraz dynamiki (różnicy składowej prędkości) mas ustępujących i napierających. Linia pokazująca front na mapie jest to linia jego styku z powierzchnią ziemi – należy pamiętać, że front ma swoją określoną szerokość, która np. przy okluzji ciepłej szerokość frontu może dochodzić do 1000 km – p. kolejne slajdy.
fronty ciepłe i chłodne
front ciepły... ... charakteryzuje się stopniowym, powolnym wślizgiwaniem się ciepłego powietrza nad ustępujący klin powietrza chłodnego (w kierunku północno - wschodnim). Ma bardzo niewielki kąt nachylenia do poziomu (rzędu 1-3o), wobec tego prędkości wznoszenia masy ciepłego powietrza są niewielkie. Prowadzi to powstania systemu chmur warstwowych zajmującego całą wysokość troposfery. Pierwsze oznaki zbliżania się frontu ciepłego, czyli pojawianie się chmur pierzastych Cirrus uncinus zbiegających się do jednego punktu horyzontu, występują niekiedy w odległości nawet 1000 km (cirrus na niebie – pogoda się z...epsuje ;-) Następnie chmury stopniowo zaciągają niebo i kolejno przechodzą w chmury Cirrostratus, Altostratus a następnie Nimbostratus. Fizycznie jest to jedna, stopniowo grubiejąca chmura. Z chmur As-Ns pada deszcz ciągły o natężeniu zależnym od wilgotności masy ciepłego powietrza (w warunkach Europy środkowej i Polski na ogół umiarkowany). W okresie zimy opady śniegu z frontu ciepłego są długotrwałe i intensywne, ale z reguły kończą się kilkustopniową odwilżą. Czasami w ciepłej porze roku w system zachmurzenia mogą być wbudowane Cb z burzami i opadem. Ze zbliżaniem się aktywnego frontu ciepłego zawsze związany jest duży obszar spadków ciśnienia rzędu 2-4 hPa/3h oraz zwiększenie się prędkości i skręt wiatru w lewo na bardziej południowy czy wschodni (np. z W na SW, z S na SE).
front chłodny opóźniony Gdy masa postępująca za frontem chłodnym niewiele różni się od ciepłej masy poprzedzającej, zaś prędkość ruchu jest porównywalna z ustępowaniem masy ciepłej, chmury i zjawiska pojawiające się na froncie chłodnym są dokładnym odwróceniem chmur i zjawisk na froncie ciepłym (rys). Na czole takiego frontu zwanego opóźnionym (anafrontem, frontem chłodnym I rodzaju), pojawia się rozbudowana chmura kłębiasto-deszczowa, która przechodzi w system chmur warstwowych połączonych z nią bezpośrednio. Chmury Cb na czole frontu dają silne opady przelotne i niekiedy burzę, zaś z chmur warstwowych pada deszcz (śnieg) ciągły z przerwami, o natężeniu zależnym od wilgotności masy ustępującego powietrza ciepłego. Nie ma istotnych oznak zbliżania się frontu chłodnego opóźnionego - nie jest on poprzedzany charakterystycznymi chmurami czy spadkami ciśnienia. Za frontem chłodnym opóźnionym występuje obszar wzrostów ciśnienia o intensywności 1 - 3 hPa/3h a na linii frontu - skręt wiatru w prawo. W ciepłej porze roku na czole frontu prawie regularnie występują wbudowane chmury Cb z burzą i intensywnym opadem.
front chłodny przyspieszony front przyśpieszony (katafront, front chłodny II rodzaju). W przypadkach silnego kontrastu temperatury na chłodnym odcinku frontu proces wsuwania się klinem warstw powietrza chłodnego pod ustępujące powietrze ciepłe jest gwałtowny, co powoduje tworzenie się wału chmur Cumulonimbus (kłębiasto-deszczowych). Zajmują one całą głębokość troposfery. Z chmur tych pada skrajnie nierównomierny deszcz przelotny (często grad) o natężeniu zależnym od wilgotności masy ustępującego powietrza ciepłego. W okresie zimy opady śniegu z frontu chłodnego są gwałtowne i intensywne. Po przejściu wału chmur Cb na chwilę się przejaśnia, a potem nadciągają następne, już mniej intensywne strefy (wały) chmur Cb lub Cu cong, Zbliżania się frontu chłodnego przyśpieszonego nie zauważy z wyprzedzeniem obserwator znajdujący się na powierzchni ziemi. Front nie jest poprzedzany charakterystycznymi chmurami czy spadkami ciśnienia. Za frontem chłodnym przyśpieszonym zawsze występuje obszar silnych wzrostów ciśnienia rzędu 4-8 hPa/3h oraz skręt wiatru w prawo na bardziej północny czy zachodni (np. z W na NW, z SW na W).
przedfrontowa linia szkwałów (trough) W wycinku ciepłym niżu pojawiają się linie aktywnych zjawisk konwekcyjnych (linie szkwałów), leżących równolegle do zbliżającego się frontu chłodnego, mające charakter linii aktywnych zjawisk konwekcyjnych. Gdy występuje wzrost temperatury w wycinku ciepłym oraz spadki ciśnienia burze tworzą się gwałtownie i układają się pasmem.
zjawiska na froncie chłodnym Aktywne fronty chłodne i linie szkwałów zdarzają się latem przy wyraźnym zbliżaniu się od zachodu zmiany pogody po okresie kilku dni ciepłych i parnych czy wręcz upalnych nad lądem. Wiążą się z nimi ekstremalne zjawiska jak trąba powietrzna jak też znacznie częściej występujący szkwał – uderzenia wiatru spod chmury, czasem z opadem a zawsze z gwałtownym ochłodzeniem i istotną zmianą kierunku. Niewielka szerokość strefy i duże prędkości ruchu powodują, że obserwator z powierzchni ziemi widzi niekiedy samą linię frontu w postaci długiego, zagiętego pasma niższych chmur poprzedzającą potężną chmurę Cb. Często chmury te rotują wokół osi poziomej. Zjawisko to nosi łacińską nazwę arcus (łuk) i poprzedza o kilka minut uderzenie szkwału o powierzchnię ziemi. Nad większą powierzchnią wody obserwuje się wówczas „biały szkwał” – uderzający wiatr o powierzchnię wody gwałtownie podnosi i rozpyla fale, często pada deszcz lub grad – wówczas patrzącemu z niskiego pokładu żeglarzowi wydaje się, że zbliża się do niego biała linia na wodzie.
Mitsubishi produkowało słynne „Zero”, więc latanie mu nie obce ;-)
fronty okluzji
okluzja... ... powstaje w procesie zapełniania się niżu, wówczas prędkość postępowa niżu maleje lub staje się on stacjonarny zaś prędkość ruchu obrotowego maleje. Okluzje często przemieszczają się z prędkością 10-20 km/h, zdarza się że stają się stacjonarne nad obszarem Polski dając uporczywe utrzymywanie się pełnego zachmurzenia i słabych opadów. Fronty okluzji są najczęściej występującymi frontami nad obszarem Polski. Na ogół okluzje charakteryzują się niewielką intensywnością zjawisk pogodowych, natomiast uporczywie utrzymujące się pełne zachmurzenie warstwowe, nieznaczne opady i słaby wiatr źle oddziałują – szczególnie jesienią i ciepłą zimą na odczuwanie pogody.
3. barometr
barometr na froncie - podsumowanie Ze zbliżaniem się aktywnego frontu ciepłego zawsze związany jest duży obszar spadków ciśnienia rzędu 2-4 hPa/3h (ok. 1 hPa/h) Za frontem chłodnym opóźnionym występuje obszar wzrostów ciśnienia o intensywności 1 - 3 hPa/3h na linii frontu (do 1 hPa/h) Za frontem chłodnym przyśpieszonym zawsze występuje obszar silnych wzrostów ciśnienia rzędu 4-8 hPa/3h (ok. 1-3 hPa/h)
barometr w niżu normalne ciśnienie to 1013 hPa, niskie ciśnienie to np. 950 hPa (na półkuli południowej nawet 932 hPa), wysokie ciśnienie to 1050 (wyż syberyjski) ciśnienie może się zmieniać w granicach ~10% = 100 hPa = 0,1 atm. (ciśnienia w oponach i tak nie utrzymamy dokładnie :-) im bliżej środka niżu tym ciśnienie mniejsze – to nie jest problem izobary zagęszczają się <> silniejszy wiatr – to może być problem
przykład: jesteśmy na Faroe Island niż porusza się na zachód (jak najbardziej możliwe) i nie zmienia kształtu / ciśnienia (praktycznie niemożliwe) na Faroe ciśnienie będzie spadać coraz szybciej – izobary są coraz gęściej
barometr w niżu ! ważna jest obserwacja barometru ! i zapisywanie ciśnienia co godzinę jeżeli spada: ze stałą prędkością – to na razie jest OK prędkość opadania narasta – to może przestać być OK szybkość opadania: do 1 hPa/h – to taka normalna wartość która się zdarza przy przechodzeniu frontów czy zbliżaniu się niżu a co jeżeli to będzie 3 hPa/h i rzeczywiście niskie ciśnienie? pewnie będzie niezła jazda robimy to co powinniśmy przed sztormem reszta pewnie zależy od światopoglądu
4. wiatr przywodny UWAGA: tu przybliżenie na Europę i okolice, dokładniej na http://ocean.am.gdynia.pl/student/meteo1/wiatr_przy.htm
pomiar wiatru pływamy na różnych jachtach, różnie wyposażonych anemometr / wiatromierz cyfrowy na allegro – taki jak obok 145 zł z przesyłką (cena z dzisiaj)
kierunek wiatru w stosunku do izobar - niż wiatr NIE wieje z wyżu do niżu – siła Coriolisa wieje pod kątem do izobar ma morzu ten kąt jest mniejszy (~15-25 st.), na lądzie większy (~do 45 st.) – ze względu na większe tarcie o podłoże
skala wiatru geostroficznego Zawiszą Czarnym na Bornholm – niedziela 26 paź. 2008, godz. 0000 Gdynia, Bornholm kierunek wiatru wiatr geostroficzny Wg=40 knots – od początku układu współrzędnych wiatr przywodny Wp=0,7*Wg=28 knots=14 m/s=52 km/h=7B gdzie: 0,7 – wskaźnik empiryczny (do zapamiętania: postawić „krowę” na stół i obalić stereotyp ;-)
skala wiatru geostroficznego Zawiszą Czarnym na Bornholm – poniedziałek 27 paź. 2008, godz. 0000 wiatr geostroficzny osłabł Wg=30 knots – robić dokładnie, cyrklem, prostopadle do izobar wiatr przywodny Wp=0,7*Wg=21 knots=11 m/s=39 km/h=5B PS. no i jeszcze przejechał się po nas front chłodny
wiatr z mapy – gdy brak skali co jak nie ma skali? – z dowolnej mapy ciśnień, byle miała siatkę geograficzną: zdjęcie ekranu telewizora zrobione komórką? z mapy wyliczamy gradient ciśnienia: G = dp / dl , gdzie: dp – różnica ciśnień [hPa] dl – odległość [stopnie koła wielkiego] = [60 Mm] – mierzymy wdłuż południków! z gradientu wyliczamy prędkość wiatru: V = G * 4 , gdzie: 4 – wskaźnik empiryczny (do zapamiętania: cztery główne kierunki wiatru)
brak skali wiatru – przykład Zawisza Czarny – niedziela 26 paź. 2008, godz. 0000 – ta sama mapa różnica ciśnień dp = 4 hPa (bo dwie sąsiednie izobary – czasami jest np. czy 10 hPa) odległość dl = 19/150 * 10 = 1,26 stopni koła wielkiego, bo: fioletowa ma długość 10 stopni kola wielkiego = 10 * 60 Mm jednostka pomiaru długości linii jest dowolna: np. [1 mm na ekranie w powiększeniu 300%], niebieska ma 19, fioletowa 150 gradient ciśnienia G = dp / dl = 4 / 1,26 = 3,17 prędkość wiatru V = G * 4 = 3,17 * 4 = 12,7 m/s ~ 13 m/s (-: idealnie - wg. skali na mapie 14 m/s, wg pomiaru na oko ~13 m/s – idealnie :-)
... to nie meteorologia a oceanografia 5. falowanie... ... to nie meteorologia a oceanografia http://ocean.am.gdynia.pl/student/oceano1/falo/fal_spis_tre.html
skala stanu morza – to nie skala Beauforta stan morza określenie stanu morza wysokość fali w metrach 0 lustrzana gładź (Calm-glasy) 0 1 ( I ) zmarszczki (Calm-rippled) 0,0 - 0,1 2 ( II ) bardzo łagodne (Smooth wavelets) 0,1 - 0,5 3 ( III ) łagodne (Slight) 0,5 - 1,25 4 ( IV ) umiarkowane (Moderate) 1,25 - 2,5 5 ( V ) wzburzone (Rough) 2,5 - 4,0 6 ( VI ) bardzo wzburzone (Very rough) 4,0 - 6,0 7 ( VII) wysokie (High) 6 - 9 8 ( VIII ) bardzo wysokie (Very high) 9 - 14 9 ( IX ) niezwykłe (Phenomenal) ponad 14 skala stanu morza: – na wikipedii Douglasa – co to jest skala Pedersena?
falowanie wiatrowe Wielkości maksymalnych wysokości, długości i okresów fal przy danych prędkościach wiatru generującego fale oraz niezbędne dla ich powstania długości rozbiegu wiatru nad wodą (Dw) i czasy działania wiatru na wodę (Tw). (wg. Titova, 1969)
zróżnicowanie fal wiatrowych Zróżnicowanie wysokości fal w 100 kolejno przechodzących falach danego pola falowania, którego średnia wysokość wynosi np. 1.0 m. W setce fal będzie: - 90 fal, których wysokość będzie większa lub równa od 0.37 m (czyli 10 fal będzie niższych od 0.37 m), - 50 fal, których wysokość jest równa lub większa od 0.94 m, - 20 fal, których wysokość będzie równa lub większa od 1.43 m, - 10 fal, których wysokość będzie równa lub większa od 1.71 m, - 5 fal, których wysokośc będzie równa lub większa od 1.95 m, - 1 fala, która osiągnie wysokość 2.42 m lub wyższą.
rodzaje falowania wiatrowe rozkołysu trójwymiarowe fenomenalne
dodatki specjalne: pogody na akwenach świata
źródła tradycyjnym źródłem są locje danych akwenów, teraz jest internet – oprócz skanów locji dostępne inne opisy wskazany brak dysgooglii ;-) dla niektórych popularnych w Polsce miejsc: Chorwacja, Grecja, Karaiby, Korsyka, Sycylia http://www.zagle.pogodynka.pl/index.php/pogoda-na-akwenach-swiata
Przykład: Chorwacja z pogodynki cały opis na: http://www.zagle.pogodynka.pl/index.php/pogoda-na-akwenach-swiata/chorwacja IMHO do poczytania dla skiperów <...> Silne szkwały to obok bory potencjalnie najbardziej niebezpieczny element pogody w Chorwacji. Ten typ wiatru jest charakterystyczny prawie wyłącznie dla miesięcy letnich, a ich częstotliwość rośnie szczególnie pod koniec lata. Najbardziej narażone na nie jest północne wybrzeże. Szkwały mogą osiągnąć błyskawicznie siłę ponad 40 w i mają charakter termalny. Kształtują się nad otwartym morzem i z wielką prędkością „spadają” z kierunków zachodnich, najczęściej późnym popołudniem lub wieczorem. Na szczęście silne szkwały z reguły nie trwają długo – rzadko dłużej niż pół godziny. Potencjalnym ostrzeżeniem przed nagłymi szkwałami mogą być: wzrost wilgotności, ciepłe noce i stopniowe zamglenie horyzontu. Często silny szkwał poprzedza krótkotrwały, silny wiatr od strony lądu, po którym następuje cisza. <...>
dodatki specjalne: chmury
podział chmur – podręczny klucz, wybór by Elektryk Rodziny / rodzaje / odmiany znaczenia: stratus – warstwowe, cumulus – kłębiaste, cirrus – pierzaste, nimbus – deszczowe, alto – średniego piętra Niskie do 2,5 km: - Stratus (St), podst. 70 – 300 m, neb fra - Stratocumulus (Sc), podst. 300 – 800 m, str len cas - Cumulus (Cu), podst. 600 – 1500 m, fra hum med Średnie 2,5 – 7 km: - Altostratus (As) - Altocumulus (Ac), str len cas flo Wysokie 5 – 13 km: - Cirrus (Ci), unc rad spi ve - Cirrostratus (Cs) - Cirrocumulus (Cc) str len cas flo As vs Cs – gęstość: czy widać cień Ac vs Cc – rozmiar kątowy 1 st. (mały palec na wyciągniętej ręce) O budowie pionowej: - Cu con od 400 – 800 m do 6 – 8 km góra ma kształt kalafiora - Cumulonimbus (Cb) od 300 – 800 m do 9 – 12 km cal calvus góra w kształcie kalafiora ale część już gładka, włóknista, prążkowana lub cap capillatus góra płaska i rozwiana - Nimbostratus (Ns)
odmiany - neb nebulosus nieprzejrzysta - fra fractus postrzępiona - str stratiformis w postaci rozległego płata chmur - len lenticularis w postaci soczewek - cas castellanus z górnej granicy wznoszą się wieżyczki chmur - hum humilis niewielki rozwój pionowy – pięknej pogody - med mediocris umiarkowany rozwój pionowy - flo floccus w postaci kłębków - unc uncinus pasma zakończone haczykiem - ra radiatus pasma zbiegające się do jednego punktu horyzontu - spi spisatus w kształcie płata grubszego w centralnej części, z wyciąganymi pasmami, z rozwianych kowadeł Cb - ve vertebratus podobna do szkieletu ryby, oś prądu strumieniowego
dodatkowe zjawiska towarzyszące - vir virga smugi opadu - mam mamma wypukłości z dołu – ruchy opadające podtrzymywane przez prądy wznoszące - pil pileus cienka płaska chmura nad Cu – istnienie inwersji - arc arcus łuk burzowy, kołnierz z Cu do kilku km przed Cb – szkwał i uskok wiatru - tub tuba lej spod Cb, początek trąby powietrznej - pra praecipitatio dająca opady - in incus kowadło
zdjęcia chmur => atlasy chmur najlepsze na http://www.wolkenatlas.de/wbilder.htm niestety w języku Hansa Klossa :-(
zdjęcia chmur => atlasy chmur ale jest mirror http://www.interklasa.pl/chmury/ po polsku :-)
chmury frontu ciepłego i chłodnego opóźnionego Cirrus uncinus (Ci un) – ten z przysłowia ;-)
chmury frontu ciepłego i chłodnego opóźnionego Cirrostratus fibratus (Cs fib)
chmury frontu ciepłego i chłodnego opóźnionego Altostratus translucidus undulatus (As tr un)
chmury frontu ciepłego i chłodnego opóźnionego Nimbostratus praecipitatio (Ns pra) – uwaga: stratus od dołu może wyglądać podobnie
chmury burzowe – zdjęcia chmur pojedynczych (wbudowanych we front nie ma jak sfotografować ;-) Cumulus congestus (Cu con) – jeszcze nie burzowa, ale ma szansę – zależnie od wygrzania terenu, zapasów wilgoci (paliwa), rozkładu temperatury z wilgotnością, itp. pojawia się też za frontem chłodnym przyspieszonym
chmury burzowe Cumulonimbus capillatus incus (Cb cap inc) – wyraźnie widać kowadło (m.in. świadczy o osiągnięciu tam temperatury poniżej -42 oC i rozpoczęciu się procesu intensywnego, samoistnego zalodzenia)
chmury burzowe Cumulonimbus praecipitatio arcus (Cb pra arc)
chmury frontu chłodnego przyspieszonego – za frontem Altocumulus stratiformis perlucidus (Ac str pe) – chrakterystyczne po przejściu tego frontu ale...
chmury frontu chłodnego przyspieszonego – za frontem ... może to wyglądać też tak: Altocumulus castellanus, Cumulus congestus (Ac cas, Cu con) to też jest altocumulus
chmury okluzji Stratus fractus, Stratus nebulosus; Hochnebel (St fra, St neb) – nieprzejrzysta, postrzępiona, schodzi aż do mgły
chmury okluzji Stratocumulus stratiformis opacus cumulogenitus (Sc str op cugen)
cumulusy niskiego piętra Cumulus fractus (Cu fra) postrzępiona – w początkowej fazie rozwoju
cumulusy niskiego piętra Cumulus humilis (Cu hum) - o niewielkim rozwoju pionowym, chmura pięknej pogody
cumulusy niskiego piętra Cumulus mediocris (Cu med) - o umiarkowanym rozwoju pionowym, w kształcie kalafiora, niekiedy spłaszczona od góry jeśli są odpowiednie zapasy paliwa (pary wodnej) i ciepła może się rozwinąć w congestus i dalej
inne Cirrus fibratus vertebratus, Cumulus humilis, Cumulus mediocris (Ci fib ve, Cu hum, Cu med) – vertebratus: szkielet ryby, wskazuje oś prądu strumieniowego (jet-stream)
inne Altocumulus lenticularis (Ac len) – soczewkowe, sygnalizują zjawiska falowe
opady
stopy wody pod kilem pomyślnych wiatrów – żeglarskich!