ROLA KOMPUTERA W PRZETWARZANIU INFORMACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KORESPONDENCJA SERYJNA
Advertisements

Tematyka kursu z informatyki dzień 3
przetwarzaniu informacji
Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
Komputer Jako Środek Techniki Biurowej
Komputer Jako Środek Techniki Biurowej
KOMPUTER JAKO ŚRODEK TECHNIKI BIUROWEJ
Komponenty bazy danych Baza danych Jest to uporządkowany zbiór powiązanych ze sobą danych charakterystycznych dla pewnej klasy obiektów lub zdarzeń,
Praca kontrolna Oprogramowania biurowego z Analiza danych z list i tabel. Analiza danych jest to wyodrębnianie najistotniejszych danych z, przeważnie.
-Microsoft PowerPoint -Microsoft Word -Microsoft Excel
KOMPUTER JAKO ŚRODEK TECHNIKI BIUROWEJ
WYKORZYSTANIE PROGRAMU MS PUBLISHER W PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
Systemy operacyjne.
Systemy operacyjne Bibliografia:
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Systemy zarządzania treścią CMS
1 Podstawy informatyki H. P. Janecki- 2006_ Systemy Operacyjne W6.
KURS Z INFORMATYKI prowadzący: mgr Przemysław Głowacki.
PROGRAMY SPOTYKANE W ŻYCIU CODZIENNYM
Wady i zalety Microsoft Word –a
PROJEKTOWANIE TABEL W PROGRAMIE: ACCESS
Microsoft® Office x e l.
Łukasz Sobczak. 1)Co to jest Office 2010 Web Apps 2)SharePoint 2010 a narzędzia pakietu office 3)Integracja Office Web Apps z SharePoint )Problemy.
Wykład 3. Część pierwsza: Obliczenia i arkusze kalkulacyjne
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
WORD Mgr inż. Jolanta Hopciaś
Arkusze kalkulacyjne, część 3
Budowa systemu komputerowego
Autor: Justyna Radomska
System operacyjny i jego usługi
Dr hab. Dariusz Piwczyński Katedra Genetyki i Podstaw Hodowli Zwierząt
Sieciowe Systemy Operacyjne
Bazy danych.
SANKOM Sp. z o.o Warszawa ul. Popularna 14/3 Program Audytor SDG w wersji 1.0 przeznaczony jest do szybkiego doboru grzejników w budynkach mieszkalnych.
Technologie informacyjne EXCEL I
Technologie informacyjne EXCEL I
Temat: Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
Na lekcjach informatyki w gimnazjum
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Bazy danych Microsoft access 2007.
Programy wspomagające projektowanie instalacji sanitarnych
Dla każdego coś miłego Microsoft Excel 2010
System komputerowy sprzętu komputerowego oraz oprogramowania,
Archiwizacja bazy danych
Podstawowe informacje
Budowa okna arkusza kalkulacyjnego
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Związek Harcerstwa Polskiego rozpoczyna wdrażanie usługi Microsoft Office 365, z którego korzystać będą mogli bezpłatnie wszyscy członkowie organizacji.
Lekcje z komputerem, 2006.
Transfer Wiedzy w Leśnym Centrum Informacji dr inż. Dorota Farfał Sękocin Stary 5 grudnia 2011 r.
Bazy danych Podstawy relacyjnych baz danych Autor: Damian Urbańczyk.
Projektowanie postaci formularza:
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage Informatyka.
Oprogramowaniem (software) nazywa się wszystkie informacje w postaci zestawu instrukcji i programów wykonywanych przez komputer oraz zintegrowanych danych.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
KOMPUTER JAKO ŚRODEK TECHNIKI BIUROWEJ
BAZY DANYCH MS Access.
BAZY DANYCH Microsoft Access Akademia Górniczo-Hutnicza Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej Katedra Automatyki i.
Temat: Edytor tekstu Word – redagowanie tekstu. Szukanie i zamiana tekstu Znajdowanie tekstu w dokumencie Znajdowanie tekstu i jego zamiany dokonujemy.
Microsoft® Office Word
Podstawowe zadania w programie Excel 2010 Klasa 2 TOR.
Do czego służy arkusz kalkulacyjny, jego budowa
Temat: Tworzenie bazy danych
Kurs Access.
Wprowadzenie do programu PowerPoint 2007
EUROPEJSKI CERTYFIKAT UMIEJĘTNOŚCI KOMPUTEROWYCH
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
Zapis prezentacji:

ROLA KOMPUTERA W PRZETWARZANIU INFORMACJI

Komputery są obecnie najczęściej występującymi środkami technicznymi, wykorzystywanymi do wspomagania prac biurowych. Zorientowane są na obsługę takich procesów biurowych jak: Planowanie zadań i kontrola ich realizacji oraz zarządzanie czasem w biurze; Tworzenie, przekazywanie, przechowywanie oraz wyszukiwanie różnego rodzaju dokumentów; Zakładanie i obsługa zbioru dokumentów; Wyszukiwanie, kopiowanie i archiwizowanie informacji oraz tworzenie raportów i zestawień okresowych i na żądanie; Wymiana informacji między poszczególnymi pracownikami biura i komórkami organizacyjnymi; Typowe obliczenia administracyjno-biurowe, tworzące tzw. transakcje rutynowe; Emisja informacji wewnętrznej i zewnętrznej.

W pracach biurowych powszechnie wykorzystuje się komputery osobiste (PC -Personel Computer). Warunkiem stosowania komputera jest dostęp do odpowiedniego oprogramowania. Oprogramowaniem nazywamy ogół środków programowych dostępnych w ramach systemu komputerowego, w którym podstawowym elementem jest pojedynczy program. Program jest specyficznym opisem sposobu rozwiązania pewnego zadania. Rozróżniamy oprogramowanie systemowe i użytkowe. Oprogramowanie systemowe jest zbiorem programów pozwalającym realizować zadania za pomocą komputera. Wśród nich możemy wyróżnić programy, bez których praca na komputera byłaby niemożliwa, np.. system operacyjny (MS DOS, WINDOWS, UNIX, LINUX, NOVELL NetWare). Organizują one działania wszystkich elementów i urządzeń komputera. Oprogramowanie użytkowe obejmuje zbiór programów lub pakietów programowych realizujących konkretne zadania merytoryczne i spełniające określone potrzeby poszczególnych użytkowników komputera.

Do przetwarzania informacji w pracach biurowych wykorzystywane są najczęściej cztery grupy oprogramowania użytkowego: Edytory tekstu – zamieniają komputer w inteligentną maszynę do pisania Arkusze kalkulacyjne – olbrzymia tabela wykonująca automatyczne obliczenia Bazy danych - programy do prowadzenia różnych archiwów wyposażonych w bogate mechanizmy wyszukiwania informacji Programy: do tworzenia grafiki – wykresów, rysunków, prezentacji komunikacyjne – umożliwiają komunikowanie się z innymi ludźmi za pomocą różnych mediów (faks, poczta elektroniczna, Internet).

Szczególne miejsce wśród programów użytkowych na rynku polskim, de facto tworzący standard w zakresie uniwersalnych, narzędziowych pakietów biurowych zajmuje Microsoft Office. W skład pakietu wchodzą następujące aplikacje: Edytor tekstu Microsoft Word Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel Program do tworzenia prezentacji Microsoft PowerPoint System zarządzania bazą danych Microsoft Access Program do organizacji informacji biurowych komunikacji Microsoft Outlook.

Edytor tekstu MS Word jest profesjonalnym narzędziem do przetwarzania tekstów. Posiada wiele automatycznych funkcji ułatwiających pracę, do których możemy zaliczyć m.in.: Kreatorzy, niemal automatycznie tworząc listy, biuletyny, życiorysy, dokumenty handlowe, itp. Autoformatowanie, nadaje automatycznie tworzonym dokumentom profesjonalny wygląd Autoformatowanie tabel, pozwala szybko tworzyć efektowne tabeli tablice.

Do pożytecznych narzędzi edytorskich MS Word’a, które znalazły szczególne zastosowanie w biurze zaliczyć możemy: Korespondencja seryjna, wspomaga tworzenie serii wysyłanych dokumentów o indywidualnych danych adresowych, części tytułowej itp., informacje te również mogą być wykorzystywane do wydruku naklejek adresowych, adresowania kopert czy w poczcie elektronicznej (e-mail) Filtry importu i eksportu plików,pozwalają na konwersję dokumentów do formatów charakterystycznych dla innych typowych edytorów tekstu (czyli odczyt i zapis w formatach WordPerfect, AmiPro, Write, dBase, ASCII, itd.) Sprawdzanie i korekta pisowni, słownik wyrazów obcych i bliskoznacznych Pionowa i pozioma linijka ułatwiająca rozmieszczenie elementów graficznych w tekście Funkcje automatycznego wypunktowania i numerowania Narzędzia do rysowania, które pozwalają tworzyć tradycyjne rysunki, udostępniają także typowe funkcje komputerowego składu tekstu DTP Automatyczne wysyłanie utworzonych dokumentów za pomocą poczty elektronicznej lub faksu Automatyczne przeniesienie tekstu do tworzonej prezentacji w PowerPoint.

Arkusz kalkulacyjny MS Excel jest jednym z najbardziej zaawansowanych, dostępnych na rynku arkuszy. Posiada szerokie spektrum funkcji matematycznych, statystycznych, finansowych, baz danych, itp. W pracach biurowych możliwe jest zastosowanie szeregu kreatorów, z których najważniejszymi są: Kreator tabel, pozwala zmieniać układy danych metodą „przeciągnij i upuść” Kreator funkcji, pomaga opracować i wstawiać funkcje oraz argumenty Kreator wykresów, pomaga przedstawić w formie wizualnej dane zawarte w tabelach jako dwu- lub trójwymiarowe wykresy, które automatycznie „dobierają” optymalną formę prezentacji i skalowanie danych.

Program do tworzenia prezentacji PowerPoint, umożliwia stworzenie w bardzo krótkim czasie profesjonalnej prezentacji. W tym celu możemy wykorzystać następujące funkcje: Automatyczne umieszczanie dokumentów MS Word czy MS Excel Automatyczne przeniesienie tekstu i układu prezentacji do edytora MS Word

System zarządzania bazą danych MS Access, pozwala na przechowywanie w uporządkowany sposób dużej ilości zróżnicowanych danych. Ogół danych niezbędnych do wspólnego przetworzenia dzieli się na względnie jednorodne zestawy. Każdy z nich może być rozpatrywany jako tabela. W ten sposób zdefiniowane zbiory danych pozwalają na wykonywanie podstawowych operacji: Zdefiniowanie struktury tabel Wprowadzać do nich zawartość w poszczególnych wierszach, modyfikować je lub usuwać Wybierać wiersze, które spełniają określone warunki Wybierać odpowiednie kolumny, które zawierają niezbędne informacje Porządkować wiersze tabel według wybranych kolumn Łączyć tabele opisujące podobne fakty lub zdarzenia.

Wchodzące w skład Microsoft Office aplikacje powodują, że jest on wszechstronnym narzędziem wspomagającym wszelkie prace biurowe w środowisku praktycznie wszystkich współczynników mikrokomputerów pracujących autonomicznie, jak i w sieci.

Zastosowanie informatyki w jednostce gospodarczej przynosi zazwyczaj, liczne bieżące, wymierne efekty w takich obszarach jak, np.: Zaopatrzenie ( zmniejszenie wielkości zapasów, zwiększenie rotacji, zmniejszenie kosztów magazynowania, zmniejszenie kosztów zaopatrzenia) Produkcji ( zwiększenie wydajności pracy, poprawa jakości produkcji, zmniejszenie kosztów produkcji, lepsze wykorzystanie maszyn i urządzeń) Dystrybucji ( zmniejszenie kosztów dystrybucji, skrócenie cyklu dostawy, zwiększenie sprzedaży) Serwisu i usługi posprzedażowej ( zmniejszenie kosztów serwisu, skrócenie czasu serwisu, optymalizacja produkcji części zamiennych).

Zastosowanie komputerów w jednostce organizacyjnej przynosi również korzyści trudne do zmierzenia, a zaliczyć do nich możemy: Usprawnienie struktury organizacyjnej i informacyjnej jednostki Usprawnienie komunikacji jednostki z otoczeniem Usprawnienie komunikacji wewnętrznej Poprawa wizerunku jednostki w otoczeniu.

Należy zwrócić tutaj wagę na fakt, że warunkiem istnienia wielu jednostek organizacyjnych na rynku jest stosowanie na jej potrzeby środków technicznych informatyki. Do jednostek tych możemy zaliczyć banki, instytucje ubezpieczeniowe i finansowe, biura projektowo-badawcze, biura turystyczne, itd.