Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych Marcin Lep

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przetworniki pomiarowe
Advertisements

ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych w tym materiały typu Glare Lider merytoryczny Prof. dr hab. Barbara Surowska, dr hab. inż.
dr hab. inż. Joanna Hucińska
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
PAS – Photoacoustic Spectroscopy
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Wyniki wstępnych badań unieszkodliwiania i odzysku popiołów lotnych i pyłów z kotłów pochodzących ze spalarni odpadów w technologii ENVIROMIX®
DIAGNOSTYKA WIRNIKÓW Z WYKORZYSTANIEM METODY MAGNETYCZNEJ PAMIĘCI METALU.
Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym
Stanowisko do badania zmęczenia cieplnego metali i stopów żelaza
Instytut Odlewnictwa w Krakowie
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
Optymalizacja własności mikrostruktury przy pomocy algorytmów genetycznych na bazie Cyfrowej Reprezentacji Materiału Autor: Daniel Musiał Promotor: dr.
I KONFERENCJA PROGRAM OPERACYJNY INNOWACYJNA GOSPODARKA Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii: Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych.
Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji lotniczych Nr zadania - ZB 15 ZB 15 Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji.
Projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym Segment nr 10 Nowoczesne pokrycia barierowe na krytyczne elementy silnika.
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
Projekt kluczowy Segment nr 10
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych w tym materiały typu Glare Lider merytoryczny Prof. dr hab. Barbara Surowska, dr hab.
Uniwersytet Rzeszowski
Projekt EUREKA E!3065 „Incowatrans”
Projektowanie materiałów inżynierskich
Dobór materiałów Schemat postępowania przy projektowaniu nowego wyrobu.
Kompozyty - wprowadzenie
Monitorowanie korozji
MONITOROWANIE TECHNICZNEGO STANU KONSTRUKCJI
Obszary korozyjne (anodowe)
Metale.
Właściwości mechaniczne materiałów
Procesy trybologiczne w stawach człowieka
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 5
„Wykorzystanie materiałów polimerowych w lotnictwie”.
Indywidualny projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym ZB 9. Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach.
SATELITARNE OBSERWACJE GLONÓW JAKO PODSTAWA BADAŃ ŻYCIA I KLIMATU NA ZIEMI Bogdan Woźniak1,3, Roman Majchrowski3, Dariusz Ficek3, Mirosław Darecki1, Mirosława.
TOMOGRAF Innovations Sp. z o.o. WSTĘP Przemysł stoi przed koniecznością: - efektywnego wykorzystywania surowców i energii - spełniania coraz większych.
Mechanika Materiałów Laminaty
Fale dźwiękowe.
Materiały kompozytowe warstwowe (laminarne)
KONCEPCJA SYMULATORA PRACY DO BADAŃ ENDOPROTEZ STAWU KOLANOWEGO
Metody wytwarzania odlewów
Prezentacje. 8 grup po 4 lub 5 osób w grupie Osoby dziś nieobecne proszę dołączyć do grup gdzie są 4 osoby i przekazać stosowne informacje Czas prezentacji.
Homogenizacja Kulawik Krzysztof.
55 Naukowo-Techniczna Konferencja Spawalnicza
PRZYKŁADOWE EKSPERYMENTY PRZEPROWADZONE W KANALE FALOWYM
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 8
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 4
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 3
GRUPA ROBOCZA 1 Technologie Redukcji Ryzyka Zawodowego
TurboCare Sp. z o.o. Phased Array – technika badań ultradźwiękowych na miarę wyzwań i potrzeb w energetyce Adam Kopeć.
Ina Domider Kamil Panaś
Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej
Budowa modelu niezawodnościowego
STRENGTHENING OF STRUCTURES WITH USE OF FRP MATERIALS
Tworzywa Sztuczne.
WYDZIAŁ TRANSPORTU POLITECHNIKA ŚLĄSKA
Klej klei?! Tak, ale jak?.
airRoxy Sp. z o.o. to dynamicznie rozwijająca się firma, działająca w branży wentylacyjnej. Skupia zespół doświadczonych, ambitnych i kreatywnych pracowników,
Osprzęt stosowany obecnie
4. Grupa Robocza Wzmacnianie doklejonymi materiałami kompozytowymi FRP Marek Łagoda Tomasz Wierzbicki.
Tensometria elektrooporowa i światłowodowa Politechnika Rzeszowska Katedra Samolotów i Silników Lotniczych Ćwiczenia Laboratoryjne z Wytrzymałości Materiałów.
INŻYNIERIA MATERIAŁÓW O SPECJALNYCH WŁASNOŚCIACH Przyrost temperatury podczas odkształcenia.
Próba ściskania metali
Wprowadzenie Materiały stosowane w FRP Rodzaj włókna: - Węglowe
Lutowanie twarde - prezentacja
HAMUCLE.
Filip Marszałek Marek Koczański IIIC.
Prof. Krzysztof Jemielniak Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Produkcji, Instytut.
ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych w tym materiały typu Glare Lider merytoryczny Prof. dr hab. Barbara Surowska, dr hab.
„Zastosowanie radiografii cyfrowej w badaniach materiałów o zróżnicowanej gęstości na przykładzie oceny stanu technicznego połączeń śrubowych na zabytkowym.
Zapis prezentacji:

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych Marcin Lep

Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym Kompozyt: Materiał o strukturze niejednorodnej, złożony z dwóch lub więcej komponentów o różnych właściwościach: zbrojenie i osnowa. W lotnictwie stosuje się głównie składniki: włókno węglowe + żywica epoksydowa http://airlineworld.files.wordpress.com http://www.boeing.com/

Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym Kompozyty Laminarne Przekładkowe Składające się z ze zbrojenia warstwowego) i osnowy Składające się z ze zbrojenia (warstwowego) i osnowy i rdzenia w postaci wypełniacza komórkowego lub pianki

Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym Kompozyty Zalety: Wady: relatywnie niska masa w stosunku do wytrzymałości Możliwość optymalnego kształtowania struktury (kierunkowość włókien) Możliwość uzyskania gładkiej powierzchni o skomplikowanej geometrii Wysoka odporność na zmęczenie (w strukturze wielokierunkowej) Podatność na mało widoczne lecz groźne uszkodzenia od uderzeń o niewielkich energiach Trudniejsza obróbka (w stosunku do metalu) Cena Niska wytrzymałość na ściskanie W przypadku uszkodzonej struktury pracującej w warunkach wysokocyklowego zmęczenia przyrost rozmiaru uszkodzenia przebiega gwałtownie do zniszczenia

Kompozyty- Możliwości wykrywania uszkodzeń PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Kompozyty- Możliwości wykrywania uszkodzeń Statecznik samolotu MiG-29 – wyniki badania ultradźwiękowego Najbardziej skuteczną i dokładną metodą stosowaną do wykrywania uszkodzeń kompozytów są badania ultradźwiękowe z zastosowaniem nowoczesnych automatycznych systemów skanujących.

Badanie Statecznika Pionowego Samolotu MiG-29 PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Badanie Statecznika Pionowego Samolotu MiG-29 Kompozyty- Możliwości wykrywania uszkodzeń Metody stosowane przez ITWL: Ultradźwięki Rezonans Impedancja akustyczna pozwalają na wykrywanie uszkodzeń kompozytów w postaci: Rozwarstwień Odklejeń Wtrąceń ciał obcych (patrz rysunek) porowatości Wynik z badania statecznika pionowego samolotu MiG-29

Przykład Badania Struktury Kompozytowej F-16 PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Przykład Badania Struktury Kompozytowej F-16 B-scan Uszkodzenie w postaci rozwarstwienia: Obszar wokół połączenia nitowego; C –scan & B-scan generują pełną informacją o położeniu uszkodzenia Kompozytowe pokrycie statecznika poziomego; C- Scan – Amplituda Sygnału

Uszkodzenia od uderzeń o niewielkich energiach PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Istotne dla kompozytów z punktu widzenia wytrzymałości Różna czułość metod badawczych ITWL przeprowadził szereg testów z wykorzystaniem szeregu metod NDT; Widoczna korelacja pomiędzy energią uderzenia a wzrostem wielkości uszkodzenia. Zastosowane nowoczesne technologie do badań: ultradźwięki, metody akustyczne, optyczne (1) Badanie D-Sight Badanie MIA (2)

Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym Kompozyty obecne są w większości statków powietrznych eksploatowanych przez Siły Powietrzne – szczególnie w najnowszych ITWL posiada największe w kraju doświadczenie w badaniach eksploatacyjnych struktur kompozytowych, oraz bierze udział w rozwoju dziedziny nauki poprzez badania laboratoryjne i udział w konferencjach w kraju i za granicą

Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym GLAss-REinforced Fibre Metal Laminate GLARE prepreg metal Alternatywa dla pokryć ze stopów na bazie Al. Umieszczenie kompozytu pomiędzy warstwami metalu podnosi trwałość zmęczeniową i zmniejsza masę

Korozja Wykrywanie i monitorowanie przy wykorzystaniu: galwaniczna; PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Wykrywanie i monitorowanie przy wykorzystaniu: Prądów wirowych; D-Sight; Ultradźwięki. galwaniczna; exfoliation; ukryta (pillowing); SCC; wżerowa.

Wykrywanie Korozji Metoda D-Sight PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Zastosowania: wykrywanie korozji ukrytej w elementach z połączeniami nitowymi; wykrywanie odklejeń i uszkodzeń od uderzeń o niewielkich energiach w elementach z wypełniaczem komórkowym; możliwość archiwizacji wyników; analiza i rejestracja wyników oparta o interfejs P-C. 1 2 Wykrywanie korozji ukrytej Wynik z badania fragmentu poszycia: 1 – brak korozji; 2 – korozja powodująca deformację powierzchni

Wykrywanie korozji ukrytej PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Wykrywanie korozji ukrytej Mi-8, szew nitowy, bok kadłuba 23 lata 28 lat Rozkład poziomów jasności powiązany z deformacją spowodowaną przez pillowing

Wykrywanie ubytków korozyjnych PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Wykrywanie ubytków korozyjnych Mi-14 kątownik luku bombowego: Utrudnienia poprzez powierzchniowe uszkodzenia; (1) Wynik z badania metodą ET; (2) Wynik z badania metodą UT; 1 2 1

SHM - WPROWADZENIE PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH ? SHM – Structural Health Monitoring – monitorowanie stanu technicznego – on-line i off line. Wprowadzenie do elementów konstrukcyjnych czujników rejestrujących np. propagację pęknięcia w celu wskazania konieczności wymiany lub naprawy w szczególności konstrukcyjnych elementów krytycznych. Porównanie do układu nerwowego ma przybliżyć sygnalizowanie uczucia „bólu” u człowieka.

Comparative Vacuum Monitoring- CVM PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH System do wykrywania i monitorowania pęknięć struktury – zasada działania System w stanie równowagi Równomierne podciśnienie w kanale próżniowym (czerwony) Inicjacja pęknięcia Ciśnienie w kanale próżniowym wzrasta proporcjonalnie do liczby przerwanych „ścieżek” Wzrost pęknięcie Ciśnienie w kanale próżniowym wyrównuje się z ciśnieniem otoczenia

Monitorowanie Stanu Technicznego Wirówki Przeciążeniowej PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Monitorowanie Stanu Technicznego Wirówki Przeciążeniowej Czujniki Tensometryczne Comparative Vacuum Monitoring- CVM

Monitorowanie z wykorzystaniem PZT PRACOWNIA BADAŃ NIENISZCZĄCYCH Monitorowanie z wykorzystaniem PZT Generacja fal sprężystych o określonych własnościach (Rayleigha – Lamba) za pomocą czujników piezoelektrycznych PZT pozwala na monitorowanie konstrukcji lotniczych w szczególności w lokalizacjach w których dostęp do badania może nie być możliwy z wykorzystaniem konwencjonalnych metod NDT. W ITWL prowadzone są prace mające na celu m.in. monitorowanie stanu technicznego konstrukcji łopat wirników nośnych śmigłowców.

ZAKŁAD SAMOLOTÓW I ŚMIGŁOWCÓW Pracownia Materiałoznawstwa Lotniczego Zaawansowane metody wytwarzania elementów gorącego traktu silników lotniczych z odlewniczych stopów żarowytrzymałych PRZYKŁAD: Odlewy łopatek o strukturze monokrystalicznej i ukierunkowanej Przekrój pionowy zamka łopatki

Nowoczesne metody spajania materiałów ZAKŁAD SAMOLOTÓW I ŚMIGŁOWCÓW Pracownia Materiałoznawstwa Lotniczego Nowoczesne metody spajania materiałów PRZYKŁAD: Friction Stir Welding (FSW) – technologia tarciowego spajania metali z mieszaniem uplastycznionego materiału spoiny a – materiał rodzimy, b – strefa wpływu ciepła, c – strefa wymieszanego materiału zgrzeiny, d – strefa uplastyczniona termo-mechanicznie materiału zgrzeiny

ZAKŁAD SAMOLOTÓW I ŚMIGŁOWCÓW Pracownia Materiałoznawstwa Lotniczego Zaawansowane metody modyfikowania struktury i własności warstwy wierzchniej elementów konstrukcyjnych Nanoszenie warstw ochronnych metodą fali uderzeniowej („Wave Rider”) ADVANCED MATERIALS & PROCESSES/MARCH 2009 PRZYKŁAD:

Systematyczny rozwój konstrukcyjnych materiałów kompozytowych ZAKŁAD SAMOLOTÓW I ŚMIGŁOWCÓW Pracownia Materiałoznawstwa Lotniczego Systematyczny rozwój konstrukcyjnych materiałów kompozytowych PRZYKŁAD: żarowytrzymałe kompozyty ceramiczne i szkłoceramiczne (temperatura pracy do 1700oC) Elementy konstrukcyjne silników opracowane w VIAM (Rosja)

Materiały inteligentne ZAKŁAD SAMOLOTÓW I ŚMIGŁOWCÓW Pracownia Materiałoznawstwa Lotniczego Materiały inteligentne PRZYKŁAD: Materiały samo naprawiające się Schemat katalitycznego samo naprawiania się materiału w miarę propagacji pęknięcia

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Marcin Lep Mob. +48 662 041 800 eMail MARCIN.LEP@ITWL.PL