Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Program Bezpieczeństwo w sieci
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Agresja i przemoc rówieśnicza
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Syn Pani Justyny Enterowskiej Piotrek
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Agresja „Człowiek stosujący przemoc jest większym niewolnikiem od tego, który cierpi z jej powodu” Lew Tołstoj.
Przemoc i agresja rówieśnicza
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
Agresja i przemoc u dzieci.
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
CZAS WOLNY DZIECKA.
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
SZANSE I ZAGROŻENIA INTERNETU
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Medialna rzeczywistoŚĆ
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Jak radzić sobie z przemocą i zachowaniami agresywnymi w szkole
Świat młodzieżowych fascynacji
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
wśród młodzieży gimnazjalnej
PRZEMOC W SZKOLE PRZESTĘPSTWA NA TLE PRZEMOCY JAKO SZCZEGÓLNE ZAGROŻENIA DLA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ KP Skwierzyna.
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Mówimy przemocy.
Rola komputera w życiu naszych dzieci?
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresji i przemocy mówię
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Rodzaje agresji oraz sposoby jej diagnozowania w szkole
Czym jest agresja i przemoc?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
KINGA REJ V G.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
PRZEMOC I AGRESJA.
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska mgr Edyta Durnaś

Agresja jest to każde zamierzone działanie, które ma na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu. O agresji można mówić wówczas, kiedy obie strony mają podobną siłę fizyczną i psychiczną (obie strony są sprawcami).

Najczęściej przez agresję rozumiemy zachowania polegające na: niszczeniu przedmiotów wyrządzaniu szkody innym wyrządzaniu szkody sobie (autoagresja).

Przemoc ma miejsce wówczas, gdy uczeń atakujący jest silniejszy fizycznie lub psychicznie, używa przeważającej siły. Z przemocą mamy do czynienie w przypadku, gdy pojawiają się dwie role: ofiary sprawcy osoba poszkodowana, osoba nadużywająca która nie potrafi własnej siły w relacji sama się bronić z innymi

Formy agresji i przemocy: Agresja słowna: przezywanie, wyśmiewanie, obrażanie, plotkowanie, obgadywanie, namawianie się, grożenie, szantażowanie Agresja fizyczna: bicie, kopanie, popychanie, plucie, wymuszanie pieniędzy, niszczenie własności, różne prace zlecone np.: noszenie teczki Agresja bez użycia słów i kontakty fizycznego: wrogie gesty, miny, izolowanie.

Symptomy umożliwiające identyfikację ofiar przemocy: zamykanie się w sobie smutek i przygnębienie zmienność nastrojów opuszczanie się w nauce drwiny ze strony kolegów ślady przemocy: sińce, zadrapania wagary zniszczone ubranie i przybory szkolne spóźnianie się do szkoły lub jej unikanie objawy psychosomatyczne: bóle głowy, bóle brzucha

Źródła agresji: Środki masowego przekazu Dom rodzinny Szkoła

Środki masowego przekazu czyli mass-media: radio prasa Internet: gry komputerowe Telewizja: bajki, filmy, reklamy

Podczas oglądania scen przemocy, agresji w mediach wśród młodego odbiorcy zachodzą następujące procesy: Uczenie się poprzez obserwację – czyli obserwowanie zachowania innych ludzi i włączanie do repertuaru swoich zachowań niewłaściwych, nagannych postaw i norm. Znieczulenie – redukowanie negatywnej reakcji na przemoc i negatywne postawy poprzez ciągłe oglądanie przemocy. Usprawiedliwianie – w kontekście obserwowanych często zachowań agresywnych, własne zachowania agresywne wydają się być normalne, prawidłowe. Nie pojawia się więc poczucie winy.

Torowanie poznawcze – oglądanie aktów przemocy aktywizuje złe myśli, emocje i zachowania, torując im drogę i nie dopuszczając pozytywnych. Przeniesienie pobudzenia – z fikcji do rzeczywistości. Dziecko przyjmuje dosłownie to, co widzi na ekranie, chce naśladować bajkowego bohatera, który odznacza się niespotykaną siłą fizyczną, życiowym sprytem, posiadaniem najnowszej broni.

Długotrwałe korzystanie z mass-mediów powoduje: Stopniowy zanik więzi rodzinnych i możliwości oddziaływań wychowawczych ze strony rodziców. Uzależnienie. Narażenie dzieci i młodzieży na szkodliwe bodźce psychiczne (przemoc fizyczną i słowną, erotykę) zawarte w wielu programach telewizyjnych oraz grach komputerowych. Ograniczenie kontaktów z rówieśnikami. Ograniczenie, a nawet rezygnację z ruchu i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu.

Zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domowych. Ograniczenie odpowiedzialności za swoje czyny. Nieumiejętność przewidywania konsekwencji danego czynu. Utrudnia rozwój intelektualny.

Środowisko rodzinne jest podstawowym miejscem przekazywania wartości: Rodzice powinni: Eliminować sytuacje, które wpływają ujemnie na zdrowie dziecka, np. długotrwałe oglądanie, nieprawidłowa postawa przy siedzeniu. Rozmawiać z dziećmi podczas oglądania programów, a także po ich emisji. Pozwoli to im zrozumieć treści dzięki wyjaśnianiu przez rodziców niezrozumiałych kwestii. Kontrolować czas poświęcany na oglądanie telewizji, korzystanie z komputera. Wskazywać możliwości innego, atrakcyjnego wykorzystania czasu wolnego. Pomagać dzieciom w wyborze programów ambitnych, związanych z ich zainteresowaniami; pokazywać zalety i korzyści, jakie te programy niosą.

Telewizor i komputer nie może zastąpić życia rodzinnego, nie może stać się główną formą spędzania wolnego czasu i jedyną zabawą!

TO MY: rodzice, pedagodzy, nauczyciele powinniśmy organizować wolny czas naszym dzieciom, by telewizor i inne media nie miały wyłącznego wpływu na kształtowanie osobowości młodego człowieka.

Głównym sposobem na walkę z agresją u dzieci jest przede wszystkim praca nad rozwojem ich zainteresowań. Należy stale poszukiwać u dzieci talentów, pielęgnować je i zachęcać do pracy nad sobą.