Funkcje - rekurencja Zajęcia 8. Funkcje - definicja Ogólna postać funkcji w C++: typZwracany nazwaFunkcji(listaParametrówWejściowychFunkcji) { ciało funkcji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

Egzamin.
Język C/C++ Funkcje.
Programowanie obiektowe PO PO - LAB 4 Wojciech Pieprzyca.
Programowanie I Rekurencja.
PROSTOKĄTY I KWADRATY.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Instrukcje warunkowe Zajęcia 5.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Metody numeryczne Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Język C – Część II Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA Z LICZBY
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Funkcje Grupa: 1A
Podstawy programowania PP – WYK3 Wojciech Pieprzyca.
Podstawy programowania PP – LAB4 Wojciech Pieprzyca.
#include #include main () { cout
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Programowanie obiektowe W2
Wzory skróconego mnożenia Klikaj....
Pracę wykonali: Rafał Chmielorz Michał Sporek Jan Nowik
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Podstawy programowania
Ciąg liczbowy Ciąg arytmetyczny Ciąg geometryczny
Programowanie strukturalne i obiektowe
Podstawy programowania w języku C i C++
Instrukcje sterujące część 2
Metody matematyczne w inżynierii chemicznej
Przegląd podstawowych algorytmów
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Złożona składnia języka C++
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 8 STRUKTURA PROGRAMU n Funkcje n Klasy zmiennych n Projekt.
Algorytmy rekurencyjne - przykład
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Programy różne w C++
Instrukcja for. Instrukcja warunkowa mgr inż. Agata Pacek.
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
KONKURS ZANIM ROZPOCZNIEMY PREZENTACJĘ ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE NA NAJSZYBSZE ROZWIĄZANIE UKŁADU RÓWNAŃ.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Funkcje w C++ Funkcja – wydzielony fragment kodu użyty w programie (raz lub więcej razy) spełniający określone zadanie, np. obliczenie średniej ocen.
Metody matematyczne w inżynierii chemicznej Wykład 3. Całkowanie numeryczne.
Metody matematyczne w inżynierii chemicznej
Rekurencja.
Algorytm znajdowania Największego Wspólnego Dzielnika.
Typy liczbowe, zmienne, operatory Zajęcia 4. Zmienne Zmienna – to w programowaniu element programu, który może mieć przypisaną pewną wartość (wartość.
Tablice Zajęcia 8. Definicja Tablica (z ang. array) jest zmienną złożoną, która składa się z ciągu elementów tego samego typu. W pamięci komputera tablica.
Pliki tekstowe – odczyt i zapis Zajęcia 11. Zapis do pliku tekstowego Prosty program pokazujący sposób zapisu do pliku tekstowego: // writing on a text.
Pętle Zajęcia 6.
Klasy String i Vector Zajęcia 9. Klasa String Atutem języka C++ jest biblioteka standardowych szablonów STL (Standard Template Library), która udostępnia.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Wykład 5 Klasa Vec i jej operatory 1.Kategorie operatorów 2.Operatory ogólne - przykłady 3.Operatory specjalne [ ], ( ) oraz –> 4.Operatory new i delete.
Wykład 8 Polimorfizm 1.Funkcje polimorficzne 2.Czyste funkcje wirtualne i klasy abstrakcyjne PO8-1 / 38.
Wstęp do programowania Wykład 8 Łańcuchy, struktury i pliki Metoda dziel i zwyciężaj Metoda zachłanna.
Podstawy informatyki Funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Switch. Instrukcja switch Składnia instrukcji: switch (wyrażenie){ case wyrażenie_stałe1: ciąg instrukcji dla wariantu 1; break; case wyrażenie_stałe2:
Programowanie I Rekurencja.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Rozdział 5 REKURENCJA.
Opracowała: Justyna Tarnowska
Programowanie I Rekurencja.
Zapis prezentacji:

Funkcje - rekurencja Zajęcia 8

Funkcje - definicja Ogólna postać funkcji w C++: typZwracany nazwaFunkcji(listaParametrówWejściowychFunkcji) { ciało funkcji } Funkcja nie zwracająca wartości (procedura): void nazwaFunkcji(listaParametrówWejściowychFunkcji) { ciało funkcji } Funkcja zwracająca wartość: typZwracany nazwaFunkcji(listaParametrówWejściowychFunkcji) { ciało funkcji return wyrazenie; //wyrazenie musi być typu typZwracany }

Funkcje - przykłady Przykład 1: void piszLiczbe(int a) { cout << „Wartosc liczby wynosi: „ << a; } int main() { int n; cout << ’’Podaj liczbe do wczytania: ’’; cin >> n; piszLiczbe(n); return 0; } Przykład 2: void suma(int a, int b) { return a+b; } int main() { int a,b; cout << ’’Podaj dwie liczby a i b: ’’; cin >> a; cin >> b; cout << ’’Suma liczb wynosi ’’ << suma(a,b); return 0; }

Funkcje - ćwiczenia Zadanie 1 Napisz program z funkcjami: int poleProstokata(int bok1, int bok2); i int obwodProstokata(int bok1, int bok2); a następnie dwukrotnie wczytaj po dwie pary liczb całkowitych a i b (długości boków prostokąta) i używając funkcji poleProstokata i obwodProstokata oblicz i wyprowadź na ekran odpowiednie wyniki. Zadanie 2 Popraw funkcje z Zadania 1 tak, aby zwracały wartość -1 o ile długości boków przesłane do są liczbami ujemnymi. Zadanie 3 Przerób funkcje z Zadania 1 na: void poleProstokata(int bok1, int bok2); i void obwodProstokata(int bok1, int bok2); tak aby realizowały problem zasygnalizowany w Zadaniu 2.

Funkcje – wartość i referencja Parametry do funkcji możemy przekazywać na dwa sposoby przez wartość i przez referencję: Przykład 1: void zwiekszDwaRazy(int n) { n=2*n; } int main() { int n = 10; zwiekszDwaRazy(n); cout << n << endl; return 0; } Przykład 2: void zwiekszDwaRazy(int &n) { n=2*n; } int main() { int n = 10; zwiekszDwaRazy(n); cout << n; return 0; }

Funkcje – iteracja a rekurencja Rozwiązanie obliczania silni z liczby n z użyciem rekurencji (czyli funkcji wywołującej samą siebie) i bez rekurencji: Przykład 1 (iteracja) long long silnia(int n) { long long wynik=1; for (int i=1; i<=n; i++) wynik=wynik*i; return wynik; } Przykład 2 (rekurencja) long long silnia(int n) { if (n==0) return 1; return n*silnia(n-1); }

Funkcje – iteracja a rekurencja Zadanie 1 Rozwiąż problem obliczania sumy n początkowych wyrazów w ciągu arytmetycznym. Zadanie 2 Rozwiąż problem obliczania sumy n początkowych wyrazów w ciągu geometrycznym. Zadanie 3 Rozwiąż problem obliczania wartości wielomianu n-tego stopnia w punkcie – wykorzystaj schemat Horner’a.

Praca domowa: Zadanie Napisz prosty kalkulator w C++ z wykorzystaniem funkcji: suma, różnica, iloczyn oraz iloraz.