Szybkie czytanie NAUKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Advertisements

OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Czytanie ze zrozumieniem
„Szybkie czytanie atutem tłumacza i korektora”
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Percepcja słuchowa.
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Ruch i jego opis Powtórzenie.
Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Zastosowania ciągów.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Spostrzeganie.
Czytanie ze zrozumieniem
Błyskawiczne czytanie - jak zwiększyć prędkość czytania przy wysokim zrozumieniu tekstu Bruno Żółtowski.
Skutki korzystania z Internetu
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Jak uczyć się skutecznie?
Dysleksja i trudności szkolne
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Trening metodą Warnkego
Alfabet Braille’a Alfabet Braille’a , to nie język! To system!!
POLSKA GRA JĘZYKOWA „MÓJ PIERWSZY QUIZ”. PROJEKT COMENIUSA : “Wiem, że mogę.” Interaktywne gry i Technologie Informacyjne dla nowoczesnej edukacji europejskich.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Sudoku 数独.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Nowoczesne techniki uczenia się
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Nowoczesne techniki uczenia się
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Recepty na dobre czytanie
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Natural Sciences, Natural English. Przemiany energii mechanicznej w rzucie pionowym.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Szkodliwość hałasu w szkole
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Nazwa – pojęcie i podziały
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Percepcja słuchowa.
Sudoku 数独.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Zapis prezentacji:

Szybkie czytanie NAUKA

Szybkie czytanie Podstawowe pojęcia pomocne podczas zdobywania umiejętności szybkiego czytania: Koncentracja uwagi Zapamiętywanie Antycypacja Fonetyzacja Pole widzenia Regresja

1. Koncentracja uwagi Podczas nauki szybkiego czytania bardzo istotna jest koncentracja uwagi oraz skuteczne zapamiętywanie. KONCENTRACJĄ nazywamy zdolność do skupienia uwagi na wybranym zagadnieniu i utrzymaniu takiego stanu przez dany okres czasu. W procesie czytania odgrywa ona wielką rolę.

2. Zapamiętywanie - ćwiczenia Zdolność zapamiętywania możemy poprawić pamiętając, że:

2. Zapamiętywanie - ćwiczenia Zdolność zapamiętywania możemy poprawić pamiętając, że:

3. Antycypacja Istotnym zjawiskiem wpływającym na rozumienie tekstu jest antycypacja, czyli domyślanie się, przewidywanie, odgadywanie. Jest ona jedną z nowych technik czytania, którą można przyswoić. Średnio sprawny czytelnik na podstawie kilku początkowych liter wyrazu, potrafi odgadnąć całe słowo.

3. Antycypacja aby zrozumieć sens informacji nie potrzebujemy “rozpoznać” każdego wyrazu zamiana lietr w wyarzach neikoniezcnie musi powodoawć, że nsaze ozcy i mzóg nei będą w satnie odkodwoać wałścwiej terści pzrekzau.

3. Antycypacja W t_m zd_niu jed_a czw_rta li_er j_st u_un_ęta ale i tak w_ększ_ść l_dzi je_t w st_n_e bez p_obl_mu je prz_czy_ać.

3. Antycypacja - ćwiczenia Antycypację można zwiększyć stosując następujące ćwiczenia:

3. Antycypacja - ćwiczenia Antycypację... inne ćwiczenie:

4. Fonetyzacja - podział Fonetyzacja czynna - polega na ruszaniu ustami w trakcie czytania. Walczyć z nią można np. żując gumę w czasie czytania, trzymając język między zębami, albo trzymając w trakcie czytania ołówek w ustach.

4. Fonetyzacja - podział Fonetyzacja bierna – bez ruchu ust (w myślach) można zagłuszyć ją dwiema metodami: Zagłuszacz wewnętrzny to po prostu śpiewanie (po cichu, w myślach!) w czasie czytania.

4. Fonetyzacja – ćwiczenia 1. Najprostszą metodą jest metoda mechaniczna, polegająca na blokowaniu ruchów, jakie mimowolnie wykonują usta czy język podczas czytania. Wystarczy przycisnąć język do zębów, zaciskając jednocześnie usta i w ten sposób czytać. Innym sposobem jest utrzymywanie w ustach np. wykałaczki lub gumy do żucia tak, aby zablokować ruchy języka. Polecany też jest mniej elegancki sposób czytania z szeroko rozwartymi ustami.

4. Fonetyzacja – ćwiczenia 2. Zewnętrzne zakłócanie mowy i słuchu polega na stałym, głośnym wypowiadaniu sylab, liczb bądź wyrazów z jednoczesnym czytaniem. Początkowo wprowadzone zakłócenia utrudnią zrozumienie tekstu, a nawet spowolnią czytanie, lecz z czasem po stłumieniu fonetyzacji, widocznie zwiększy się szybkość czytania, gdyż wykorzystywany będzie tylko jeden kanał informacyjny – wzrokowy.

5. Pole widzenia - fiksacje Czytanie odbywa się tylko w czasie zatrzymania wzroku tzw. fiksacji, podczas ruchu oko nie odbiera informacji, gdyż widzenie w tym czasie jest nieostre. Czas fiksacji trwa średnio od 0,2 do 0,5 sekundy, po czym następuje ruch oka i następna fiksacja. Badania wykazały, że podczas tradycyjnego wolnego czytania na linijkę tekstu przypadało aż 10-15 zatrzymań. Tymczasem w przypadku osoby, władającej techniką szybkiego czytania, takich zatrzymań było o pięć razy mniej.

5. Pole widzenia – przykłady ćwiczeń Tekst przeznaczony do ćwiczeń podzielony jest na kolumny, w których zapisane są wyrazy o różnej długości, od dwusylabowych do wyrażeń dłuższych, a czytanie odbywa się pionowo z jedną tylko fiksacją w danej linii. Jeśli długość słowa przekracza zasięg pola ostrego widzenia, dokonujemy podziału linii na dwie części. jesień       przyrzeczenie       walka z fonetyzacją wiosna       przypuszczenie     systematyczne radość       zadowolenie         antycypacja pomaga przygoda   zrozumienie         czytanie dynamiczne wyprawa   porozumienie       przełamywanie barier zaprawa     zapomnienie        peryferyjne widzenie

5. Pole widzenia – przykłady ćwiczeń   co                koń               wyraz              zagadka             kontroler            zrozumienie           rozdrażnienie          niezadowolenie         prostopadłościan        dziesięcioramienny

6. Regresja Regresja jest trzecim po fonetyzacji i małym polu widzenia „spowalniaczem czytania”. Oznacza ona cofanie się do raz już przeczytanych słów, które wydaje się nam, że opuściliśmy lub nie zrozumieliśmy. Cofanie wzroku może być nieświadome, mimowolne spowodowane zazwyczaj przechodzenie do następnego wiersza. Przy świadomym cofaniu regresja może być spowodowana brakiem koncentracji, błądzeniem myślami podczas czytania, które zakłócają rozumienie i szybkość czytania tekstu.

6. Regresja Celem powinno być wyeliminowanie regresji do minimum i tym sposobem zdynamizowanie czytania. Na skutek regresji zaburzeniu ulega rytm i tempo czytania, a myślenie nie ma cech logicznej ciągłości, jest bardo nieharmonijne, co zwalnia szybkość odbioru.

Szybkie czytanie Zostało tylko ćwiczyć..

- każdego dnia, czyli zmiana nawyków... Co ważne - ćwiczenia - każdego dnia, czyli zmiana nawyków... systematyczność... Akademia Nowoczesnej Edukacji

Czytanie WSKAŹNIK To podstawa Akademia Nowoczesnej Edukacji

Czytanie - ćwiczenie Codzienne ćwiczenie: “wykreślanki” Akademia Nowoczesnej Edukacji

Poszerzanie pola widzenia: Piramidki Tablice Schulza Kolumny Czytanie szpaltami (gazety) Grupowanie B D J H A F E G C Akademia Nowoczesnej Edukacji

Czytanie - notatka Notatka w postaci MAPY MYŚLI... Akademia Nowoczesnej Edukacji

Ćwiczenia - trening Akademia Nowoczesnej Edukacji

Czytanie - trening Ćwiczenie szybkości przyśpieszanie Akademia Nowoczesnej Edukacji