Instytut Maszyn Cieplnych Politechnika Częstochowska Wykorzystanie klastrów obliczeniowych w CFD.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
XII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Nowe Technologie i Osiągnięcia w Metalurgii i Inżynierii Materiałowej” BADANIA WPŁYWU INTENSYWNOŚCI PODGRZEWANIA.
Advertisements

Metody numeryczne w mechanice i projektowaniu
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
JĘZYK VHDL Geneza: komputerowa symulacja układu cyfrowego, Departament Obrony USA opis skomplikowanego systemu w postaci schematu jest nieczytelny, szybkie.
Złożoność procesu konstrukcji oprogramowania wymusza podział na etapy.
TEORIA ALGORYTMÓW FUZZY LOGIC
BADANIA W TRANSPORCIE DROGOWYM, ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY I INTEGRACJA (konkursy 2003 roku)
Sieć naukowa ZSE Podsieć POLIGENERACJA
Efekt cieplarniany.
Jakub Jasiczak Katedra Marketingu Produktu
Jadwiga Konarska Widma wibracyjnego dichroizmu kołowego i ramanowskiej aktywności optycznej sec-butanolu: Pomiary eksperymentalne i obliczenia.
Zastosowanie programu SYBYL do wygładzania przybliżonych modeli białkowych SEKWENCJA AMINOKWASOWA MODELOWANIE METODĄ DYNAMIKI MONTE CARLO NA TRÓJWYMIAROWEJ.
E-learning w kształceniu technicznym
dr inż. Monika Lewandowska
Opracowanie i weryfikacja algorytmów szeregowania zadań dla potrzeb redukcji poboru mocy układów cyfrowych. Temat ten jest częścia jednego z 12 etapów.
Seminarium Dyplomowe sem.10
Zadanie Badawcze nr 3 pt.: „Opracowanie technologii zgazowania węgla dla wysokoefektywnej produkcji paliw i energii elektrycznej” - realizowane w ramach.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
PRODUKTY Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych Dział Promocji
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
BADANIA WPŁYWU PARAMETRÓW PRACY PIECA NA SZYBKOŚĆ PROCESU NAGRZEWANIA
WYKORZYSTANIE ZASOBÓW WĘGLA W UKŁADACH ZGAZOWANIA
1 Zastosowanie przepływu zwrotnego do optymalizacji spalania w strudze swobodnej Instytut Maszyn Cieplnych POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA Zastosowanie przepływu.
Tunele Aerodynamiczne
TOMOGRAF Innovations Sp. z o.o. WSTĘP Przemysł stoi przed koniecznością: - efektywnego wykorzystywania surowców i energii - spełniania coraz większych.
Eksperymentalne Metody Badawcze
ALGORYTMY OPTYMALIZACJI
KONCEPCJA SYMULATORA PRACY DO BADAŃ ENDOPROTEZ STAWU KOLANOWEGO
ANALIZY BEZPIECZEŃSTWA I OPTYMALIZACJA WYDAJNOŚCI NAPROMIENIAŃ W REAKTORZE MARIA – METODY OBLICZENIOWE I EKSPERYMENTALNE K. Pytel, Z. Marcinkowska, W.
PROJEKT STRATEGICZNY PBS-3/RIE6/2010
METODY NUMERYCZNE I OPTYMALIZACJA
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
EXCEL Wykład 4.
Warszawa, 9 listopada 2010.
Analiza wizualna – co to jest i czym to się je
Analiza wizualna – co to jest i czym to się je Krzysztof S. Nowiński
Koło Energetyków Ignis. O nas Koło naukowe Ignis powstało w sierpniu 2011 roku przy Wydziale Energetyki i Paliw; obecnie do koła należy niemal 30 aktywnych.
MECHATRONIKA Profile dyplomowania Konstrukcje Mechatroniczne
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Tematyka badawcza Grupy Roboczej Czynniki ludzkie i organizacyjne odnosi się do następujących aspektów związanych z zapewnieniem BHP: ocena ryzyka zawodowego.
MS Excel - wspomaganie decyzji
Współpraca nauki i biznesu celem zapewnienia zrównoważonego rozwoju gospodarczego.
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Mgr inż. Paweł Ziółkowski
Koło Naukowe „New-Tech” Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Opiekun koła: dr inż. Rafał Mięso.
Katedra Inżynierii Produkcji
EXCEL Wstęp do lab. 4. Szukaj wyniku Prosta procedura iteracyjnego znajdowania niewiadomej spełniającej warunek będący jej funkcją Metoda: –Wstążka Dane:
Elektrownia - to zespół urządzeń produkujący energię elektryczną wykorzystując do tego celu szereg przemian energetycznych, wśród których istotne znaczenie.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
XLVI Sesja Kół Naukowych Pionu Hutniczego1 CCT Builder - Aplikacja do optymalizacji parametrów modeli materiałowych Gołąb Rafał, Klimek Tomasz, Jaworski.
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
Oprogramowanie do symulacji systemów mechanicznych
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
I n s t y t u t C h e m i c z n e j P r z e r ó b k i W ę g l a, Z a b r z e Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla (IChPW) ul. Zamkowa 1, Zabrze;
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
I n s t y t u t C h e m i c z n e j P r z e r ó b k i W ę g l a, Z a b r z e Rok założenia 1955 Obszar badawczy 1 „Mechanizmy fizyko-chemiczne procesów.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
Silniki odrzutowe.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Pomiary elektryczne wielkości nieelektrycznych 2 Metrologiczne aspekty w modelach fizycznych i matematycznych obiekt-sensor.
KATALITYCZNY ROZKŁAD PODTLENKU AZOTU (N2O)
Weryfikacja, walidacja i wrażliwość modeli pożaru
Politechnika Częstochowska
Dr inż.Hieronim Piotr Janecki
Zapis prezentacji:

Instytut Maszyn Cieplnych Politechnika Częstochowska Wykorzystanie klastrów obliczeniowych w CFD

Tematyka prac badawczych Prace badawcze prowadzone przez Instytut Maszyn Cieplnych w głównej mierze dotyczą zagadnień CFD – Computational Fluid Dynamics. Skoncentrowane są one zarówno na analizie zjawisk fizycznych procesów cieplno-przepływowych jak również na optymalizacji i modernizacji urządzeń technicznych – silniki lotnicze, turbiny, komory spalania. Prace badawcze prowadzone przez Instytut Maszyn Cieplnych w głównej mierze dotyczą zagadnień CFD – Computational Fluid Dynamics. Skoncentrowane są one zarówno na analizie zjawisk fizycznych procesów cieplno-przepływowych jak również na optymalizacji i modernizacji urządzeń technicznych – silniki lotnicze, turbiny, komory spalania. Korzyści wynikające ze stosowania metod numerycznej mechaniki płynów w zastosowaniach przemysłowych są dziś bezsporne dla większości gałęzi przemysłu. Maszyny i urządzenie projektowane i optymalizowane przy pomocy numerycznej mechaniki płynów pozwalają na uzyskanie bardzo istotnych oszczędności materiałów i energii. Ponadto czas i koszty niezbędne na przygotowanie nowej konstrukcji uległy znacznej redukcji, bowiem czasochłonne badania eksperymentalne zostały zastąpione w bardzo wielu przypadkach znacznie tańszym i szybszym eksperymentem numerycznym. Korzyści wynikające ze stosowania metod numerycznej mechaniki płynów w zastosowaniach przemysłowych są dziś bezsporne dla większości gałęzi przemysłu. Maszyny i urządzenie projektowane i optymalizowane przy pomocy numerycznej mechaniki płynów pozwalają na uzyskanie bardzo istotnych oszczędności materiałów i energii. Ponadto czas i koszty niezbędne na przygotowanie nowej konstrukcji uległy znacznej redukcji, bowiem czasochłonne badania eksperymentalne zostały zastąpione w bardzo wielu przypadkach znacznie tańszym i szybszym eksperymentem numerycznym. Złożoność i czasochłonność prowadzonych symulacji numerycznych sprawia, iż koniecznym jest prowadzenie badań wykorzystując zaawansowane techniki programowania równoległego oraz wykonywanie obliczeń na wysokiej klasy klastrach obliczeniowych. Złożoność i czasochłonność prowadzonych symulacji numerycznych sprawia, iż koniecznym jest prowadzenie badań wykorzystując zaawansowane techniki programowania równoległego oraz wykonywanie obliczeń na wysokiej klasy klastrach obliczeniowych.

QNET-CFD GT1-CT QNET-CFD GT1-CT A Thematic Network for Quality and Trust in the Industrial Applications of Computational Fluid Dynamics A Thematic Network for Quality and Trust in the Industrial Applications of Computational Fluid Dynamics W projekcie uczestniczy 43 partnerów wywodzących się z ośrodków przemysłowych, akademickich oraz agencji rządowych z wielu krajów europejskich. Głównym celem projektu jest sporządzenie bazy danych szeregu przemysłowych przypadków testowych (Application Challenge) wraz z wynikami zarówno badań eksperymentalnych jak i wyników obliczeń. W projekcie uczestniczy 43 partnerów wywodzących się z ośrodków przemysłowych, akademickich oraz agencji rządowych z wielu krajów europejskich. Głównym celem projektu jest sporządzenie bazy danych szeregu przemysłowych przypadków testowych (Application Challenge) wraz z wynikami zarówno badań eksperymentalnych jak i wyników obliczeń. Instytut Maszyn Cieplnych uczestniczy w tym zaawansowanym projekcie jako jedyny reprezentant Polski. Poza Instytutem Maszyn Cieplnych, Instytut Termomechaniki Czeskiej Akademii Nauk w Pradze jest jedynym reprezentantem krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Instytut Maszyn Cieplnych jako przemysłowy przypadek testowy zgłosił palnik gazowy sterowny zewnętrzną strugą przeciwprądową i został zakwalifikowany do grupy tematycznej zatytułowanej Spalanie i Wymiana Ciepła (Combustion & Heat Transfer). Instytut Maszyn Cieplnych uczestniczy w tym zaawansowanym projekcie jako jedyny reprezentant Polski. Poza Instytutem Maszyn Cieplnych, Instytut Termomechaniki Czeskiej Akademii Nauk w Pradze jest jedynym reprezentantem krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Instytut Maszyn Cieplnych jako przemysłowy przypadek testowy zgłosił palnik gazowy sterowny zewnętrzną strugą przeciwprądową i został zakwalifikowany do grupy tematycznej zatytułowanej Spalanie i Wymiana Ciepła (Combustion & Heat Transfer). Projekty badawcze IMC (Obliczenia wykonywane w ACCORD)

Grant KBN nr 8 T10B Numeryczna symulacja intensyfikacji procesów turbulentnego transportu i spalania w wybranych typach przepływów metodą symulacji wielkich wirów (LES - Large Eddy Simulation) Grant KBN nr 8 T10B Numeryczna symulacja intensyfikacji procesów turbulentnego transportu i spalania w wybranych typach przepływów metodą symulacji wielkich wirów (LES - Large Eddy Simulation) Projekt badawczy obejmuje zastosowanie metody symulacji wielkich wirów do analizy zjawiska niestabilności absolutnej w dwóch typach przepływu: w strugach kołowych o zmiennej gęstości (np. podgrzana struga powietrza lub struga mieszaniny helowo-powietrznej) oraz w koncentrycznych strugach przeciwprądowych. Zjawisko niestabilności absolutnej stanowi bardzo interesujący problem poznawczy odkryty w ostatnich latach metodami eksperymentalnymi. Zjawisko to polega na rozwoju małego zaburzenia w funkcji czasu i przestrzeni, które powodując powstawanie samowzbudnych, bardzo intensywnych oscylacji parametrów przepływu prowadzi do nowego scenariusza przejścia laminarno-turbulentnego. Powstawanie tego typu oscylacji, bez konieczności dostarczania dodatkowej energii z zewnątrz decyduje również o możliwości zastosowania tego zjawiska w wielu procesach przemysłowych występujących m.in. w napędach rakietowych, w reaktorach chemicznych, ale przede wszystkim zjawisko to może znaleźć zastosowanie w intensyfikacji procesów spalania. Projekt badawczy obejmuje zastosowanie metody symulacji wielkich wirów do analizy zjawiska niestabilności absolutnej w dwóch typach przepływu: w strugach kołowych o zmiennej gęstości (np. podgrzana struga powietrza lub struga mieszaniny helowo-powietrznej) oraz w koncentrycznych strugach przeciwprądowych. Zjawisko niestabilności absolutnej stanowi bardzo interesujący problem poznawczy odkryty w ostatnich latach metodami eksperymentalnymi. Zjawisko to polega na rozwoju małego zaburzenia w funkcji czasu i przestrzeni, które powodując powstawanie samowzbudnych, bardzo intensywnych oscylacji parametrów przepływu prowadzi do nowego scenariusza przejścia laminarno-turbulentnego. Powstawanie tego typu oscylacji, bez konieczności dostarczania dodatkowej energii z zewnątrz decyduje również o możliwości zastosowania tego zjawiska w wielu procesach przemysłowych występujących m.in. w napędach rakietowych, w reaktorach chemicznych, ale przede wszystkim zjawisko to może znaleźć zastosowanie w intensyfikacji procesów spalania.

Projekty badawcze IMC (Obliczenia wykonywane w ACCORD) MOLECULES G4RD-CT (V Program Ramowy EU) MOLECULES G4RD-CT (V Program Ramowy EU) Modelling of Low Emissions Combustors using Large Eddy Simulations Modelling of Low Emissions Combustors using Large Eddy Simulations Celem projektu jest opracowanie narzędzi obliczeniowych (CFD) pozwalających na symulacje przepływów, oraz procesów spalania zachodzących w komorach silników lotniczych. Narzędzia te będą wykorzystywane przez ośrodki przemysłowe uczestniczące w projekcie MOLECULES. Celem projektu jest opracowanie narzędzi obliczeniowych (CFD) pozwalających na symulacje przepływów, oraz procesów spalania zachodzących w komorach silników lotniczych. Narzędzia te będą wykorzystywane przez ośrodki przemysłowe uczestniczące w projekcie MOLECULES. Instytut Maszyn Cieplnych odpowiada za integrację modeli spalania opracowanych przez uczestniczące w projekcie ośrodki badawcze w jeden kod obliczeniowy LES. Zakres zadań Instytutu Maszyn Cieplnych obejmuje również przeprowadzenie testów algorytmów numerycznych zastosowanych w kodzie LES. Integracja modeli spalania w jeden kod LES, jest ważna z punktu widzenia ich późniejszego wykorzystania przez partnerów przemysłowych uczestniczących w projekcie. Instytut Maszyn Cieplnych odpowiada za integrację modeli spalania opracowanych przez uczestniczące w projekcie ośrodki badawcze w jeden kod obliczeniowy LES. Zakres zadań Instytutu Maszyn Cieplnych obejmuje również przeprowadzenie testów algorytmów numerycznych zastosowanych w kodzie LES. Integracja modeli spalania w jeden kod LES, jest ważna z punktu widzenia ich późniejszego wykorzystania przez partnerów przemysłowych uczestniczących w projekcie.

Projekty badawcze IMC (Obliczenia wykonywane w ACCORD) I N T E L L E C T D. M. FP6 – (VI Program Ramowy EU) I N T E L L E C T D. M. FP6 – (VI Program Ramowy EU) Integrated Lean Low Emission Combustor Design Methodology Integrated Lean Low Emission Combustor Design Methodology Intellect łączy wiedzę zdobywaną latami przez europejskie placówki naukowe oraz plany największych europejskich koncernów aeronautycznych. Rezultatem tej współpracy będzie zupełnie nowa koncepcja "europejskiego" silnika odrzutowego o niskiej emisyjności tlenków azotu oraz kompleksowy system projektowania, który pozwoli w szybkim czasie i przy relatywnie niskich kosztach stworzyć produkt odpowiadający potrzebom rynku, a przy okazji system projektowania odznaczający się jasno zdefiniowanymi zasadami i zaawansowanymi automatycznymi procedurami decyzyjnymi - sztuczną inteligencją. Intellect łączy wiedzę zdobywaną latami przez europejskie placówki naukowe oraz plany największych europejskich koncernów aeronautycznych. Rezultatem tej współpracy będzie zupełnie nowa koncepcja "europejskiego" silnika odrzutowego o niskiej emisyjności tlenków azotu oraz kompleksowy system projektowania, który pozwoli w szybkim czasie i przy relatywnie niskich kosztach stworzyć produkt odpowiadający potrzebom rynku, a przy okazji system projektowania odznaczający się jasno zdefiniowanymi zasadami i zaawansowanymi automatycznymi procedurami decyzyjnymi - sztuczną inteligencją. Instytut Maszyn Cieplnych uczestniczy w opracowaniu metodologi projektowania komór spalania o niskiej emisyjności NOx. Niska emisyjność może zostać osiągnięta poprzez zastosowanie numerycznego modelu spalania paliwa przy dużym nadmiarze powietrza obniżając tym samym temperaturę w komorze spalania i nie dopuszczając do powstawania szkodliwych związków azotu. Instytut Maszyn Cieplnych uczestniczy w opracowaniu metodologi projektowania komór spalania o niskiej emisyjności NOx. Niska emisyjność może zostać osiągnięta poprzez zastosowanie numerycznego modelu spalania paliwa przy dużym nadmiarze powietrza obniżając tym samym temperaturę w komorze spalania i nie dopuszczając do powstawania szkodliwych związków azotu.

Przykładowe wyniki obliczeń (Projekt MOLECULES) Palnik gazowy: Płomień Sandia D (metan 25%, powietrze 75 %) Schemat podziału obszaru obliczeniowego (obliczenia równoległe - ACCORD)

Przykładowe wyniki obliczeń (Projekt MOLECULES) Rozwiązanie numeryczne LES: (temperatura: K) (temperatura: K) Porównanie wyników obliczeń z danymi eksperymentalnymi.

Przykładowe wyniki obliczeń (Grant KBN nr 8 T10B ) Weryfikacja algorytmu obliczeniowego: analiza pola wirowości w przepływie w przeciwnych kierunkach Obliczenia prowadzono na 4/8 procesorach (przyspieszenie: 1.8). Realizacja obliczeń w centrum Realizacja obliczeń w centrum uzyskanie rozwiązań w stosun- kowo krótkim czasie (48h), co na etapie tworzenia kodu obliczeniowego jest szczególnie istotne. Stworzony kod obliczeniowy Stworzony kod obliczeniowy umożliwia efektywną realizację obliczeń dla zagadnień z wymianą ciepła w prostych geometriach.

Przykładowe wyniki obliczeń (Grant KBN nr 8 T10B ) Analiza pola przepływu w strudze nieizotermicznej: Aspekty poznawcze badań: poznanie mechanizmów poznanie mechanizmów utraty stabilności w utraty stabilności w strugach kołowych strugach kołowych analiza poprawności analiza poprawności modelu matematycznego modelu matematycznego oraz jego numerycznego oraz jego numerycznego odpowiednika odpowiednika Aspekty praktyczne: możliwość kontroli oraz możliwość kontroli oraz intensyfikacji procesów intensyfikacji procesów mieszania – optymalizacja mieszania – optymalizacja palników gazowych, palników gazowych, redukcja poziomu hałasu redukcja poziomu hałasu (silniki lotnicze) (silniki lotnicze)