Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Kontrola Zarządcza w sektorze finansów
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
MODUŁ VI Systemy zarządzania środowiskowego i ich wymagania (seria ISO 14000). Systemy zarządzania BHP (PN-N 18001, 18002, OHSAS). Integracja normatywnych.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
ZASADY AUDITOWANIA PLANOWANIE AUDITU
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
ROZWÓJ KONCEPCJI OCHRONY ŚRODOWISKA
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Geneza norm ISO serii 9000 ISO 9000:2005 – Systemy Zarządzania Jakością. Podstawy i terminologia ISO 9001:2008 – Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
Marek Bugdol Zarządzanie jakością w administracji
CENTRUM TECHNOLOGII PRÓŻNI
Adam Walicki - 30 września 2010
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA
„Audit to systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z auditu oraz jego obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia.
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
GRC.
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SYSTEM JAKOŚCI Audit wewnętrzny
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
opracowała: Dominika Jach-Adamczewska
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Przygotowanie do certyfikacji
Andrzej Łęszczak Konsultant systemów zarządzania
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Przewidywany harmonogram dostosowania do zmian akredytowanej certyfikacji wg ISO 14001:2015 Barbara Zengel Warszawa, r.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Bezpieczeństwo systemów informatycznych
Ministerstwo Finansów
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Ergonomia procesów informacyjnych
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
WDRAŻANIE SYSTEMÓW Grażyna Szydłowska.
Ocena jakości systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
System Zarządzania BHP
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
ISO 22000:2005 a HACCP (CAC/RCP (Rev )) Aleksandra Kurzyńska.
Al. Gen. Józefa Hallera 126, Gdańsk, tel Pomorska Nagroda Jakości 2010 Michał Gałecki.
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Opracowała: Dominika Jach-Adamczewska luty/marzec 2016
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Zapis prezentacji:

Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa

Norma PN-ISO/IEC 27001:2007 Bezpieczeństwo Informacji

Norma PN-ISO/IEC Jest tłumaczeniem (bez zmian) angielskiej wersji normy międzynarodowej ISO/IEC Zastępuje normę PN-I :2005 Obejmuje:  Technika informatyczna  Techniki bezpieczeństwa  Systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji

Podejście procesowe Podejście: Plan-Do-Check-Act (PDCA) Planuj – Wykonuj – Sprawdzaj – Działaj:  Planuj – stworzenie SZBI  Wykonuj – wdrożenie i eksploatacja SZBI  Sprawdzaj – monitorowanie i przegląd SZBI  Działaj – utrzymanie i doskonalenie SZBI

Zgodność z innymi systemami Dostosowana do ISO 9001:2000 i ISO 14001:2004 Wspieranie spójnego wdrażania z innymi normami dotyczącymi zarządzania Norma została tak zaprojektowana, aby umożliwić organizacji dopasowanie lub zintegrowanie swojego SZBI z innymi systemami

Zawartość normy Terminy i definicje System zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI) Odpowiedzialność kierownictwa Wewnętrzne audyty SZBI Przeglądy SZBI (realizowane przez kierownictwo) Doskonalenie SZBI Załączniki

SZBI Ustanowienie SZBI Wdrożenie i eksploatacja SZBI Monitorowanie i przegląd SZBI Utrzymanie i doskonalenie SZBI Wymagania dotyczące dokumentacji  Jakie dokumenty  Nadzór nad dokumentami  Nadzór nad zapisami

Odpowiedzialność kierownictwa Zaangażowanie kierownictwa  Kierownictwo powinno okazać swoje zaangażowanie (w: U W E M P U D) Zarządzanie zasobami  Zapewnienie zasobów – organizacja powinna zapewnić potrzebne zasoby  Szkolenie, uświadamianie i kompetencje – organizacja powinna zapewnić, że cały personel, któremu przypisano odpowiedzialności w SZBI ma kompetencje do realizacji zadań

Wewnętrzne audyty SZBI Organizacja powinna przeprowadzać wewnętrzne audyty SZBI w zaplanowanych odstępach czasu Wymagania i odpowiedzialność za planowanie i przeprowadzanie audytów powinny być udokumentowane w procedurze Kierownictwo odpowiada za brak opóźnień w eliminacji odstępstw i ich przyczyn

Przeglądy SZBI (kierowonictwo) Kierownictwo powinno przeprowadzać przeglądy SZBI w a zaplanowanych odstępach czasu Nie rzadziej niż raz w roku Przegląd powinien zawierać ocenę możliwości doskonalenia SZBI i potrzeby zmian Wyniki powinny być udokumentowane a zapisy przechowywane

Doskonalenie SZBI Ciągłe doskonalenie  Organizacja powinna w sposób ciągły poprawiać skuteczność SZBI Działania korygujące  W celu przeciwdziałania niezgodnością organizacja powinna podejmować w celu wyeliminowania ich przyczyn Działania zapobiegawcze  Organizacja powinna podejmować działania zapobiegawcze

Załącznik A Załącznik A - normatywny; Cele stosowania zabezpieczeń i zabezpieczenia  Lista celów i zabezpieczeń podana w tym załączniku nie wyczerpuje wszystkich możliwości i organizacja może/powinna rozważyć zastosowanie innych

Załączniki B i C Załącznik B - informacyjny Zasady OECD i Norma Międzynarodowa  Wytyczne OECD dotyczące bezpieczeństwa systemów informacyjnych i sieci (OECD- Organization for Economic Co-operation and Development) Załącznik C - informacyjny  Opisuje powiązania z normami ISO 9001:2000 ISO 14001:2004