P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Agata M. Aleksińska, ur. 1979r. w Bydgoszczy psycholog trener terapeuta fotografik.
Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
SAMODZIELENIE W PRZYSZŁOŚĆ projekt realizowany w ramach działania 1.5 SPO RZL Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego.
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Indywidualny plan resocjalizacji
KRAKOWSKIE STOWARZYSZENIE TERAPEUTÓW UZALEŻNIEŃ
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Dziecko sześcioletnie w klasie pierwszej
„Praca jest dobrem, które zapewnia Człowiekowi godność
Psychologia w zarządzaniu
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Psychoterapueta Zawód z przyszłością.
Grażyna Banach – Kociołek
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
w praktyce pedagogicznej
Na czym polega socjoterapia?
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Umiejętność obserwacji.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Biblioterapia.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Rola diagnozy w terapii uzależnień
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Po co komu psychoterapia?
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Animacja samopomocowego środowiska społecznego. Opis programu
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Ewaluacja szkoleń w Giżycku
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ

HISTORIA ROZWOJU PSYCHOTERAPII GRUPOWEJ HISTORIA ROZWOJU PSYCHOTERAPII GRUPOWEJ wykorzystywanie zjawiska „ tłumu” przez starożytnych, grupowe wzmocnienie hipnozy- Messmer – 18 wiek, grupy samopomocowe lata 30 XX w, psychoterapia grupowa zaburzeń emocjonalnych – II wojna światowa, ruch treningowy i rozwój psychoterapii grupowej w psychiatrii lata 60 te XX w do dzisiaj – specjalizacja i adaptacja do poszczególnych teorii i szkół psychoterapeutycznych

RODZAJE GRUP W PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃRODZAJE GRUP W PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ Grupy samopomocowe Grupy wsparcia Grupy zadaniowe Grupy warsztatowe Grupy edukacyjne Grupy terapeutyczne

R ODZAJE I TYPY GRUP W ZALEŻNOŚCI OD ICH ORGANIZACJI I ZAKŁADANYCH CELÓW TERAPEUTYCZNYCH otwarte zamknięte półotwarte - (najpierw okres funkcjonowania i nabór do grupy potem zamknięcie i głębsza praca.) grupy dla osób uzależnionych, współuzależnionych, DDA, uzależnionych z „podwójną diagnozą” – inne...?

K ONTRAKT GRUPOWY JAKO JEDEN Z NAJWAŻNIEJSZYCH ELEMENTÓW WARUNKUJĄCYCH EFEKTYWNOŚĆ TERAPII GRUPOWEJ W KONTEKŚCIE PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ przygotowanie pacjenta do uczestnictwa w grupie warunki kontraktu dla poszczególnych rodzajów grup sposoby i możliwości egzekwowania jednoznaczność w reagowaniu na naruszenie kontraktu ale elastyczność w egzekwowaniu w zależności od celów terapeutycznych i treści kontraktu „symetryczność” kontraktu – obowiązki i prawa kontrakt „dla terapeuty”

P ROCES GRUPOWY W GRUPACH PROWADZONYCH W PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ :- ODPOWIEDNIK RELACJI TERAPEUTYCZNEJ W KONTAKCIE INDYWIDUALNYM elementy procesu grupowego (proces grupowy to dające się wyodrębnić naturalne fazy rozwoju grupy obejmujące: kształtowanie norm, spójność grupy, współpracę i rozwiązywanie konfliktów, role grupowe, zasady komunikacji) etapy procesu grupowego (etap początkowy, przejściowy, pracy konstruktywnej, kończenia grupy) wskaźniki poszczególnych etapów procesu grupowego możliwość realizacji celów terapeutycznych w zależności od uwzględniania specyfiki procesu grupowego.

C ECHY OSOBOWOŚCIOWE I UMIEJĘTNOŚCI TERAPEUTY GRUPOWEGO odwaga – nie brawuragotowość do modelowaniaobecność (emocjonalna i poznawcza)otwartośćtroska ( zainteresowanie dobrem innych)brak postawy obronnej(jako mechanizmu)wytrzymałość i odporność (siła destrukcji grupy –proces)samoświadomość poczucie humoru(autoironia)twórczość – pomysłowość zaangażowanie osobiste – gotowośćodwaga – nie brawuragotowość do modelowaniaobecność (emocjonalna i poznawcza)otwartośćtroska ( zainteresowanie dobrem innych)brak postawy obronnej(jako mechanizmu)wytrzymałość i odporność (siła destrukcji grupy –proces)samoświadomość poczucie humoru(autoironia)twórczość – pomysłowość zaangażowanie osobiste – gotowość

„N ARZĘDZIA ” TERAPEUTY GRUPOWEGO własne doświadczenie życiowe i wyszkolenie zawodowe aktywne słuchanie odzwierciedlanie klaryfikacja podsumowywanie – znajdowanie wspólnych mianowników wspomaganie – facylitacja, torowanie konstruktywnych procesów i zmian empatia interpretowanie – możliwe do przyjęcia przez grupę konfrontowanie

„N ARZĘDZIA ” TERAPEUTY GRUPOWEGO C.D. wspieranie identyfikacja i blokowanie niepożądanych zachowań diagnozowanie modelowanie naprowadzanie inicjowanie ewaluacja – umiejętność wnioskowania na podstawie zmian w grupie i u poszczególnych uczestników kończenie – jednoznaczność i dyscyplina czasowa.

Transfer umiejętności z grupy na sytuację życiową pacjentów w kontekście psychoterapii uzależnień – kończenie terapii – planowanie zmiany! Problemy etyczne w psychoterapii grupowej. Koterapia – zalety i potencjalne problemy. Higiena psychiczna i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu (także tutaj grupa wzmacnia proces), rola zebrań klinicznych, omawiania sesji grupowych i superwizji grup.