Wizualizacja Wikipedii Julian Szymański Julian Szymański Wydział Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej Włodzisław Duch Katedra.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Advertisements

Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
Inteligencja Obliczeniowa Metody oparte na podobieństwie do wzorców.
Inteligencja Obliczeniowa Sieci dynamiczne.
Jak weryfikować informacje
Formalizacja i uwiarygodnianie Iteracyjny proces syntezy modeli
Inteligentne Systemy Informacyjne Aneks
ALGORYTM Co to jest algorytm?
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II Ramy i inne Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: Duch.
11 RDF Wertykalne zastosowania XML-a. 22 RDF - Wprowadzenie Problemy Sieć jest nieczytelna dla programów komputerowych. Sieć zawiera zbyt wiele informacji.
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Pamięć semantyczna Część pamięci długotrwałej, w której przechowuje się podstawowe znaczenie słów i pojęć.
Ukryte indeksowanie semantyczne SVD Struktury danych
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Konstruktywizm w dydaktyce
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
1. Wprowadzenie 2. Wybrane funkcjonalności serwisu 3. Strategie na przyszłość 4. Oferta inwestycyjna.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Bezpieczeństwo danych
Rozwój aplikacji przy wykorzystaniu ASP.NET
Dobra reklama, czyli coś między małpą a robotem
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Strona 1 Wykład jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niepełna lista metod wnioskowania Aneks 1 M. Muraszkiewicz.
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
WordNet WordNet to duża leksykalna baza języka angielskiego. Grupuje ona rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i przysłówki w zestawy kognitywnych (poznawczych)
„Zdolności a umiejętności”
Analiza wizualna – co to jest i czym to się je
-wyszukiwanie informacji.
Sieć komputerowa – grupa komputerów lub innych urządzeń połączonych ze sobą w celu wymiany danych lub współdzielenia różnych zasobów, na przykład: korzystania.
Analiza wizualna – co to jest i czym to się je Krzysztof S. Nowiński
Propozycja projektu Andrzej Ziółkowski.
Szkoła z klasą 2.0 czyli TIK wśród nas
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
Projektowanie stron WWW
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
ODDZIAŁ UDOSTĘPNIANIA ZBIORÓW CZĘŚCIĄ ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KOHA - NOWE MOŻLIWOŚCI ROZWIĄZANIA ZASTOSOWANE W BIBLIOTEKACH: - POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Gra symulacyjna - gaming simulation (GS) jest symulacją efektów decyzji podjętych w czasie odgrywania ról, w sytuacji uwarunkowanej określonymi regułami:
Modelowanie Kognitywne
Projektowanie Aplikacji Internetowych Artur Niewiarowski Wydział Fizyki, Matematyki i Informatyki Politechnika Krakowska.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Ukryty Internet (Web).
Podstawy projektowania i grafika inżynierska Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechnika Gdańska 2009 r.
Komputerowe wspomagania nauczania w Nanyang Technological University, Singapur Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Nanyang Technological.
4 lipca 2015 godz pok września 2015 godz pok. 212.
Edytory tekstowe stron WWW
KNW - wykład 3 LOGIKA MODALNA.
Architektura Rafał Hryniów. Architektura Wizja projektu systemu, którą dzielą twórcy Struktura komponentów systemu, ich powiązań oraz zasad i reguł określających.
WIZUALIZACJA ZBIORÓW BIBLIOTEKI GŁÓWNEJ POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ Lizbona Agnieszka Maria Kowalczuk, Łukasz Skonieczny, Małgorzata Wornbard.
Graficzny Interfejs Użytkownika
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Reprezentacje umysłowe
Kognitywne właściwości sieci neuronowych
Projektowanie wspomagane komputerem
Projektowanie wspomagane komputerem
Metoda design thinking, czyli spojrzenie z drugiej strony
Projektowanie wspomagane komputerem
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
Zapis prezentacji:

Wizualizacja Wikipedii Julian Szymański Julian Szymański Wydział Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Nanyang Technological University, Singapore Google: Duch W Wizualizacja Wiedzy, Warszawa 11/12/2010

Strona naukowa Jak mózgi, używając masowo równoległych procesów, reprezentują wiedzę i umożliwiają wnioskowanie? L. Boltzmann (1899): “Wszystkie idee i pojęcia to tylko wewnętrzne obrazy wyrażające się w mowie przez kombinację dźwięków.” „Zadaniem teorii jest skonstruować obraz zewnętrznego świata, który istnieje tylko w naszej głowie…”. L. Wittgenstein (Tractatus 1922): myśli to obrazy tego, w jaki sposób rzeczy istnieją w świecie, propozycje wskazują na te obrazy. Kenneth Craik (1943): umysł konstruuje „w małej skali" modele rzeczywistości by antycypować zdarzenia, rozumować i wyjaśniać. P. Johnson-Laird (1983): modele mentalne to psychologiczne reprezentacje rzeczywistych, hipotetycznych lub wyobrażonych sytuacji. J. Piaget: dzieci tworzą sobie schematy rozumowania zgodne z logiką FOL. Duch W (2002) Geometryczny model umysłu. Kognitywistyka i Media w Edukacji Duch W (2010) Reprezentacje umysłowe jako aproksymacje stanów mózgu

Strona praktyczna Szukanie oparte na słowach kluczowych jest ograniczone ze względu na wieloznaczność i niejednoznaczność (synsety) pojęć. Ludzie mają oczekiwania i skojarzenia, ale jeśli nie znają specyficznego słownictwa trudno znaleźć informację w nowych obszarach wiedzy. Eksploracja artykułów encyklopedii: zbyt wiele linków w ogólnych artykułach, brak spojrzenia na całą domenę przefiltrowanego przez zainteresowania użytkownika: co ciekawego ma „neuroscience” do powiedzenia na temat „attention” i „neural synchronization”? Statyczne linki nie wystarczą: procesy prymowania (priming) w mózgu tworzą sieci funkcjonalne aktywizując wybrane połączenia grup neuronów, zwracamy uwagę i interpretujemy tylko to co pasuje do oczekiwań w określonym kontekście. Semantyczne prymowanie: przygotowuje drogę dla aktywacji sieci neuronów pobudzając rozległe obszary mózgu, przygotowując je do przyjęcia informacji, ujednoznaczniając sens pojęć, prowadząc do jednoznacznej interpretacji informacji (mowy i tekstów).aktywacji sieci neuronów

Czy słowa opisują pojęcia? 329 ras psów w 10 kategoriach: Sheepdogs & Cattle Dogs; Pinscher & Schnauzer; Spitz & Primitive; Scenthounds; Pointing Dogs; Retrievers, Flushing Dogs & Water Dogs; Companion & Toy Dogs; Sighthounds Własności z licznych ontologii, częściowo ręcznie poprawiane, służyły do zgadywania za pomocą gry w 20 pytań jaka to rasa => marna dokładność! Kategorie oparte na podobieństwie wizualnym są całkiem odmienne niż kategorie stosowane przez związki kynologiczne oparte na zachowaniu psów lub kategorie biologiczne. Słowa wskazują to, co już wiemy => ale nie wszystkim stanom mózgu odpowiadają symbole. Komunikacja ogranicza się do tego, co już przynajmniej częściowo wiemy Widzisz to co wiesz i wiesz to co widzisz.

Imitacja zaprowadzi nas daleko …

Mapy mózgu Mapy mózgu: spróbuj przedstawić organizację informacji podobnie jak w mózgu eksperta. Wiele książek (T. Buzan i inni). Wiele programów do rysowania. TheBrain ( interfejs oparty na hierarchicznych mapach linków internetowych. Liczne programy do graficznej reprezentacji infromacji. Nasza implementacja (Szymanski): Wordnet, Wikipedia i inne: grafy powiązań linków i semantycznych podobieństw dokumentów.

Atlas semantyczny spirit: 79 słów 69 klik, czyli minimalnych jednostek znaczenia. Synset = zbiór synonimów

Sieć semantyczna Automatycznie tworzenie sieci semantycznych na podstawie analizy tekstów, w których znajdujemy własności pojęć, sprawdzamy za pomocą gry w 20 pytań czy to wystarczy. Sieci semantyczne pokazują wiedzę ogólną, ale my widzieć tylko podsieci interesujące z punktu widzenia aktualnie wyszukiwanej informacji. Wikipedia: zamiast sieci pojęć mamy sieć artykułów.

Nasze podejście

Wizualizacja Wiki Problem: szukanie zbioru artykułów na specyficzne tematy. Artykuły ogólne, np. o neuroscience, mają zbyt wiele linków prowadzących do dokumentów nieistotnych dla konkretnego pytania. Wizualizacja powiązań pomiędzy artykułami w oparciu o istniejące linki. Wizualizacja podobieństwa semantycznego. Zmiana konta widzenia przez podawanie słów kluczowych lub dokumentów referencyjnych – filtrowanie wizualizowanej informacji pod określonym kontem. Tylko część zaimplementowana, serwer: Wizualizacja Wordnetu, Wikipedii. Simple Ontology Editor, projekt realizuje Bartosz Kuczkowski, używając Gossamera. Jego zadanie: wspierać poprzez interaktywny graficzny interfejs prace zespołowe nad edycją ontologiiuser.

NarzędziaNarzędzia Przykłady: 3 filmiki

Wizualizacja struktury powiązań Wizualizacja struktury powiązań pomiędzy artykułami z użyciem interaktywnego grafu

Drzewo kategorii Wiki Drzewo kategorii Wiki wykorzystywane do wyszukiwania zbliżonych tematycznie artykułów.

Graficzne przedstawienie artykułu Graficzne przedstawienie reprezentacji artykułu wykorzystujące informacje kategorialne.

KonkluzjeKonkluzje Tylko mózgi potrafią interpretować i tworzyć informację w języku naturalnym, statystyczne i gramatyczne algorytmy analizy nie wystarczą, potrzebne są inspiracje kognitywne. Sieci neuronowe to dziedzina wykorzystująca modele neuronów lub proste analogie do działania neuronów biologicznych. Neurokognitywne podejście do języka pozwala na tworzenie interesujących algorytmów korzystając z inspiracji na wyższym poziomie organizacji, np. grafów obrazujących funkcjonalne dynamiczne połączenia obszarów kodujących własności semantyczne pojęć, pozwalając na elastyczną organizację i odkrywanie nowej wiedzy. Zastosowania obejmują wizualizację encyklopedii, np. Wikipedii: Jak wyższe czynności poznawcze powstajaw wyniku aktywności mózgu? Kreatywność = przestrzeń neuronalna (wiedza, torowanie) + fluktuacje aktywności (wyobraźnia)+ filtrowanie rezultatów (skojarzenia i emocje). Informatyka neurokognitywna = abstrakcje tego procesu.

Dziękuję za użyczenie ucha Google: Duch W => P 3 =Prezentacje, Prace, Projekty