Jak dobrze i efektywnie się uczyć? część IV Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem to: spostrzeganie obrazów graficznych, zapamiętanie sensu czytanych wyrazów, domyślanie się dalszego ciągu czytanego tekstu, kojarzenie znaczeń w pewne całości myślowe.
Czytanie głośne a ciche CZYTANIE GŁOŚNE czytanie całymi wyrazami zgodnie z ich brzmieniem, z uwzględnieniem znaków przestankowych oraz pauz logicznych, przy zachowaniu odpowiedniej intonacji. CZYTANIE CICHE zrozumienie ogarniętego wzrokiem tekstu, czytaniu tekstu wyrazami (cząstkami wyrazów) wyłącznie wzrokiem.
Aby rozumieć tekst, dziecko powinno najpierw nauczyć się czytać głośno. POPRAWNE CZYTANIE Mała księżniczka szła przez las. „Och! Jak tu pięknie!” – powiedziała rozglądając się po okolicy. W tym momencie pojawiła się nieznajoma królowa… BŁĘDNE CZYTANIE „Mała księżniczka szła przez las och jak tu pięknie powiedziała rozglądając się po okolicy w tym momencie pojawiła się nieznajoma królowa.”
Czytanie płynne Zdognie z nanjwoymszi baniadmai perzporawdzomyni na bytyrijskch uweniretasytch nie ma zenacznia kojnoleść ltier przy zpiasie dengao sołwa. Nwajżanszyeim jest, aby prieszwa i otatsnia lteria była na siwom mijsecu, ptzosałoe mgoą być w niaedziłe i w dszalym cąigu nie pwinono to sawrztać polbemórw ze zozumierniem tksetu. Dzijee sie tak datgelo, ze nie czamyty wyszistkch lteir w sołwie, ale cłae sołwa od razu.
Dlaczego warto czytać płynnie i szybko? oczy osoby czytającej szybko mniej się męczą – wykonują zaledwie 100 ruchów na jednej stronie, oczy osoby czytającej wolno wykonują aż 500 ruchów, osoba, która czyta szybko jest bardziej skoncentrowana – rozumie tekst o 40% lepiej.
Temperament i uzdolnienia a czytanie sangwinicy i cholerycy czytają szybciej niż inni, wzrokowcy najłatwiej opanowują techniki czytania, słuchowcy mają potrzebę werbalizacji podczas czytania.
Czytanie w szkole najważniejsza jest koncentracja, cisza na lekcji sprzyja skupieniu się, szkoła dba o to, by warunki środowiskowe nie dekoncentrowały uczniów, nauczyciel wspomaga dzieci w nauce.
A w domu? powielajmy przykłady ze szkoły, czytajmy jeszcze raz, dbajmy o koncentrację, ciszę, atmosferę, możemy nawet więcej, bo nie pracujemy w grupie, wybierajmy interesujące dla dziecka pozycje książkowe.
Jak pomóc dziecku w domu? dobre oświetlenie, regulowana lampka, wyłączony telewizor, komputer, może być włączona spokojna, relaksująca muzyka, dajmy dobry przykład - sami też sięgnijmy po książkę, czytajmy swojemu dziecku, w podróży lub w korku nieocenione stają się audiobooki – książki czytane przez lektora.
Czytanie ze zrozumieniem czytajmy razem w domu – wystarczy 20 minut dziennie, zadajmy proste pytania – od łatwiejszych do trudniejszych, róbmy wizualizacje, wykorzystujmy intonację, dyskutujmy o tekście, wyjaśniajmy wątpliwości. Dzieci uczą się od nas – zadbajmy o ich rozwój.
Polecane do czytania bajki terapeutyczne, komiksy, brak podziału na książki dla dziewczynek/chłopców, jeśli dziecko nas o to prosi, czytajmy kilka razy tę samą książkę,
Dziękujemy za uwagę Zespół Opieki Psychologiczno – Pedagogicznej Prezentacje dostępne są na stronie internetowej naszej szkoły w zakładce Wars i Sawa