Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu Oddziaływanie telewizji, gier komputerowych, Internetu na osobowość dziecka Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Czynniki wpływające na kształtowanie się osobowości i postaw Wewnętrzne uwarunkowania genetyczne aktywność własna Zewnętrzne nieosobowe (przyroda, kultura) osobowe (rodzina, szkoła, rówieśnicy) pośrednie
Oddziaływanie mediów dokonuje się poprzez: czas im poświęcony podawanie wzorców (modele do naśladowania) nadawanie znaczenia emocjonalnego (wiązanie emocji z określonymi zachowaniami) współczucie z widokiem cierpienia obojętność z obrazami często ukazywanego smutku - trening - prowokacje sytuacyjne
Treści zagrażające rozwojowi dzieci w wieku 7 – 12 lat Sceny budzące lęk, grozę Wulgarne obrazy i słowa Sceny wywołujące fascynację przemocą, nienawiścią, znęcaniem się fizycznym i psychicznym Obrazy okrucieństwa wobec zwierząt Sceny o charakterze seksualnym Sceny przedstawiające zabawy, których naśladowanie mogłoby być dla dziecka niebezpieczne
Treści zagrażające rozwojowi dzieci w wieku 7 – 12 lat wpływają na: obraz świata myślenie rozwój społeczny rozwój psychoseksualny
„Trzeba się nauczyć żyć w świecie mediów, który jest współcześnie naszym światem” M. Braun - Gałkowska
„Media robią to, co do nich należy, rodzice powinni robić to co należy do rodziców” Luciano Moia
Zagrożenia Czy wiesz: Co robi twoje dziecko w Internecie? Z kim się kontaktuje? W jakie gra gry komputerowe? Jakie programy najczęściej ogląda w telewizji? Ile czasu spędza przed telewizorem, komputerem? Jeśli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań brzmi „nie”, powinieneś to zmienić!
Sposoby korzystania z mediów Wspólne ustalenia ustalanie czasu poświęcanego telewizji, komputerowi wybieranie programów telewizyjnych, stron internetowych, gier komputerowych, pokazywanie ich zalet i korzyści; zakaz oglądania programów niedozwolonych dla dzieci ze względu na treści i formę przekazu; wspólne rodzinne oglądanie programów pożądanych wychowawczo, wartościowych poznawczo i artystycznie; rozmowy podczas oglądania różnych programów, a także po ich emisji
Reguły wychowawcze Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba z mojej strony. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa. Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w Ciebie.
Postawy życiowe wobec rzeczywistości I. STOSUNEK DO SAMEGO SIEBIE POSTAWA „BYĆ” POZYTYWNA POSTAWA „MIEĆ” NEGATYWNA Brak potrzeby samorozwoju Gromadzenie dóbr materialnych Podporządkowanie czynnikom zewnętrznym Poczucie zagrożenia i niepokoju Potrzeba doskonalenia siebie Nastawienie na rozwój osobowy Poczucie wpływu na swój los Poczucie wolności i bezpieczeństwa
Postawy życiowe wobec rzeczywistości II. STOSUNEK DO INNYCH POSTAWA „BYĆ” POZYTYWNA POSTAWA „MIEĆ” NEGATYWNA Nastawienie na drugiego człowieka Bezinteresowność Empatia (współodczuwanie) Nastawienie na siebie Interesowność, wykorzystywanie Obojętność wobec potrzeb innych
Postawy życiowe wobec rzeczywistości III. STOSUNEK DO NIEUNIKNIONEGO CIERPIENIA POSTAWA „BYĆ” POZYTYWNA POSTAWA „MIEĆ” NEGATYWNA Odnajdywanie sensu cierpienia Umiejętność przyjęcia cierpienia, trudu Cierpienie jest bezsensowne Ucieczka przed cierpieniem, trudem
Postawy życiowe wobec rzeczywistości IV. STOSUNEK DO PRZYRODY POSTAWA „BYĆ” POZYTYWNA POSTAWA „MIEĆ” NEGATYWNA Zachwyt wobec piękna przyrody Odpowiedzialność z przyrodę Zdolność poszanowania jej praw Poczucie zagrożenia wobec przyrody Wrogość wobec przyrody Niszczenie przyrody
TORT CZASOWY Ilość czasu na sen dziecka Ilość czasu na higienę osobistą (mycie, ubieranie itp.) Ilość czasu poświęconego przeciętnie na zajęcia szkolne Ilość czasu poświęcanego przeciętnie na odrabianie lekcji Ilość czasu na zajęcia pozalekcyjne – kółka zainteresowań Czas spędzony codziennie z rodzicami Czas na koleżanki i kolegów Czas na obowiązki domowe Czas na TV, wideo, gry komputerowe