Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

Metody numeryczne część 1. Rozwiązywanie układów równań liniowych.
Równanie różniczkowe zupełne i równania do niego sprowadzalne
WYKŁAD 6 ATOM WODORU W MECHANICE KWANTOWEJ (równanie Schrődingera dla atomu wodoru, separacja zmiennych, stan podstawowy 1s, stany wzbudzone 2s i 2p,
Wzory Cramera a Macierze
Metody numeryczne wykład no 2.
Metody Numeryczne Wykład no 3.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA Z LICZBY
NIERÓWNOŚCI LINIOWE Z JEDNĄ NIEWIADOMĄ
Metody numeryczne © Jacek Śmietański, Kraków 2005.
1.
Kredyty spłacane w ratach sekwencyjnych
Równania i Nierówności czyli:
Grupa 1 Sposoby rozwiązywania układów równań stopnia I z dwiema i z trzema niewiadomymi. Wykresy funkcji w szkole ponadgimnazjalnej.
Układ równań stopnia I z dwoma niewiadomymi
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
PIERWIASTKI.
RÓWNANIA JAK SIĘ DO TEGO ZABRAĆ ?.
Matematyka.
Co to jest układ równań Układ równań – koniukcja pewnej liczby (być może nieskończonej) równań. Rozwiązaniem układu równań jest każde przyporządkowanie.
wyrażenia algebraiczne
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
RÓWNANIA Aleksandra Janes.
Wyrażenia algebraiczne
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
dla klas gimnazjalnych
Podstawy analizy matematycznej I
Równania i nierówności
Figury w układzie współrzędnych.
Sterowanie – metody alokacji biegunów II
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
KONKURS ZANIM ROZPOCZNIEMY PREZENTACJĘ ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE NA NAJSZYBSZE ROZWIĄZANIE UKŁADU RÓWNAŃ.
Zadania z indywidualnością
Równania i nierówności
Liczby naturalne Ułamki zwykłe Ułamki dziesiętne Liczby całkowite Liczby ujemne Procenty Wyrażenia algebraiczne Równania i nierówności Układ współrzędnych.
Ułamki Zwykłe.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Wyrażenia Algebraiczne
UKŁAD RÓWNAŃ LINIOWYCH INTERPRETACJA GRAFICZNA
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Metody rozwiązywania układów równań liniowych
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Opracowała: Sylwia Wieczór
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
Wyrażenie algebraiczne, które powstaje przez dodawanie jednomianów. Jednomiany, które dodajemy nazywamy wyrazami sumy.
Do czego służą układy równań? Budowanie układów równań.
Obliczanie wartości liczbowych wyrażeń algebraicznych.
Wyrażenia algebraiczne
ROZWIĄZYWANIE UKŁADÓW RÓWNAŃ
Rozwiązywanie układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Opracowanie Joanna Szymańska. 1. Co to jest równanie? Równanie to dwa wyrażenia połączone znakiem równości, jedno z tych wyrażeń musi być algebraiczne.
Nierówności liniowe.
Rozwiązywanie nierówności I-go stopnia z jedną niewiadomą
Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
Zapis prezentacji:

Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11 x + 5(x+y) – y =11(x – y) y(3-1) = 5x -2y 2x + y = 12 x – y = - 4

Dwa równania: x + 2y = 10 i x – y = 1 zapisujemy tak: Zwróć uwagę, że klamra zastępuje spójnik „i”. Równania te tworzą układ równań I stopnia z dwiema niewidomymi. Rozwiązać taki układ równań, tzn. znaleźć taką parę liczb x i y, która spełni jednocześnie oba równania Układy równań rozwiązujemy algebraicznie i graficznie. Algebraicznie rozwiązujemy najczęściej dwiema metodami: Podstawiania Przeciwnych współczynników

Metoda Podstawiania x + 2y = 10 Wyznaczam x z pierwszego równania, Przykład 1 Rozwiąż układ równań metodą podstawiania. x + 2y = 10 Wyznaczam x z pierwszego równania, x – y = 1 drugie przepisuję. x = 10 – 2y Do drugiego równania w miejsce x podstawiam 10 – 2y, x – y = 1 pierwsze równanie przepisuję. x = 10 – 2y Pierwsze równanie przepisuję. 10 – 2y – y = 1 Zwróć uwagę, że w drugim równaniu występuje tylko jedna niewiadoma y. Rozwiązuje to równanie. x = 10 – 2y Pierwsze równanie przepisuję do momentu obliczenia y. 10 – 3y = 1 10 przenoszę ze zmienionym znakiem na prawą stronę. x = 10 – 2y -3y = 1 - 10

x = 10 – 2y Obie strony dzielę przez (-3). -3y = -9 x = 10 – 2y Obliczyłem niewiadomą y. Teraz do pierwszego równania y = 3 wstawiam w miejsce y liczbę 3. x = 10 – 2 * 3 y = 3 x = 10 – 6 y = 3 x = 4 Para liczb x = 4 i y = 3 jest rozwiązaniem tego układu y = 3 równań. Parę liczb zapisujemy tak (4,3). Uwaga na kolejność, zawsze pierwsza liczba to x, druga to y. Nigdy odwrotnie.

Sprawdzenie: x + 2y = 10 Do obu równań podstawiam w miejsce x liczbę 4, x – y = 1 w miejsce y liczbę 3. Sprawdzam, czy w obu równaniach lewa strona = prawej. 4 + 2 * 3 = 10 4 – 3 = 1 4 + 6 = 10 4 – 3 = 1 10 = 10 Obie równości są prawdziwe. Zatem para 1 = 1 liczb (4,3) spełnia ten układ.

Zadanie 1 Rozwiąż układy równań metodą podstawiania: 3 (x + 1) = 5y - 8 a) 3x+ y = 10 y = 2x c) b) x + 2y = 11 2x – y = 7 e) 2x + 3y = 5(x – 3) 4(x + 5) – 2(y – 3) = 34 Rozwiązanie: Podam Ci w punktach, jak rozwiązuje się układy równań metodą podstawiania: Uporządkuj równania, tzn. wykonaj wskazane działania, zredukuj wyrazy podobne. Z dowolnego równania wyznacz jedną niewiadomą. Tak wyznaczoną niewidomą wstaw do drugiego równania (otrzymasz równanie z jedną niewiadomą). Rozwiąż równanie z jedną niewiadomą. Obliczoną niewiadomą podstaw do równania wyznaczonego w punkcie 2. Podaj rozwiązanie układu To nie jest takie trudne! Powodzenia!

a) 3x + y = 10 y = 2x Równania układu są już przedstawione w najprostszej postaci. Zwróć uwagę, że drugie równanie jest gotowe do podstawienia, wyznaczona jest już niewiadoma y. A zatem do I równia w miejsce y podstawiam 2x. 3x + 2x = 10 y = 2x Otrzymane równanie z 1 niewiadomą rozwiązuje. II równanie przepisuje do momentu obliczenia x. 5x = 10 / : 5 y = 2x x = 2 y = 2 * 2 Obliczoną niewiadomą x podstawiam do drugiego równania. x = 2 y = 4 Odp.: Rozwiązaniem układu jest para liczb x = 2 i y = 4.

b) x + 2y = 11 Z I równania wyznaczam x. 2x – y = 7 x = 11 – 2y Podstawiam do II równania w miejsce x wyrażenie 11 – 2y. x = 11 – 2y 2(11 – 2y) – y = 7 Rozwiązuję otrzymane równanie z I niewiadomą. x = 11 – 2y 22 – 4y – y = 7 x = 11 – 2y -5y = 7 - 22 x = 11 – 2y -5y = - 15 / : (-5)

x = 5 x = 11 – 2y Do równania I podstawiam w miejsce y liczbę 3. y = 3 Odp.: Para liczb (5,3) spełnia ten układ równań.

c) / * 6 / * 6 Oba równania mnożę przez wspólny mianownik ułamków. Pozbywam się w ten sposób mianowników. 3x – 2y = 6 3x + 4y = 24 Z I równania wyznaczam y (3x przenoszę ze zmienionym znakiem na prawą stronę). -2y = 6 – 3x / : (-2) 3x + 4y = 24 3x + 4y = 24 Do drugiego równania podstawiam w miejsce y wyrażenie: Rozwiązuje to równanie.

Obliczyłem niewiadomą x. Teraz do równania I w miejsce x wstawiam 4 Obliczyłem niewiadomą x. Teraz do równania I w miejsce x wstawiam 4. Obliczam y. y = -3 + 6 x = 4 y = 3 x = 4 Odp.: Rozwiązaniem tego układu jest para liczb (4,3).

d) 3 (x + 1) = 5y - 8 Równanie doprowadzam do najprostszej postaci, wykonując wskazane działania. 3 x + 3 = 5y - 8 Niewiadome przenoszę na lewą stronę, liczby na prawą. Uważaj! Minus przed kreską ułamkową. Opuszczam nawias, zmieniając znaki w nawiasie na przeciwne (bo „ –” przed nawiasem). 3x – 5y = -8 – 3 4x – (3 + y) = -12 3 x – 5y = -11 4x – 3 – y = -12 / +3 3 x – 5y = -11 4x – y = -9 Najwygodniej jest z II równania wyznaczyć y. 3 x – 5y = -11 -y = -9 – 4x / * (-1) 3 x – 5y = -11 y = 9 + 4x Tak wyznaczony y podstawiam do I równania.

3 x – 5 (9 + 4x) = -11 y = 9 + 4x Rozwiązuje to równanie. 3 x – 45 – 20x = -11 y = 9 + 4x -17x = -11 + 45 y = 9 + 4x -17x = 34 / : (-17) y = 9 + 4x x = -2 y = 9 + 4x Obliczyłem x. Do II równania w miejsce x wstawiam (-2) i obliczam y. x = -2 y = 9 + 4 * (-2) x = -2 y = 9 - 8 Odp.: Rozwiązaniem układu jest para liczb x = -2 i y = 1. x = -2 y = 1

e) 2x + 3y = 5(x – 3) 4(x + 5) – 2(y – 3) = 34 Każde z równań doprowadzam do najprostszej postaci, wykonując wskazane działania. 2x + 3y = 5x -15 4x + 20 – 2y + 6 = 34 2x + 3y – 5x = -15 4x – 2y = 34 – 20 – 6 -3x + 3y = -15 / : 3 4x – 2y = 8 / : 2 Zwróć uwagę, że współczynniki liczbowe w I równaniu dzielą się przez 3, a w II równaniu przez 2. Uproszczę w ten sposób rachunki. -x + y = -5 2x – y = 4 Mam już układ równań w najprostszej postaci. Dalej postępuję tak, jak w poprzednich przykładach. y = -5 + x 2x – y = 4 y = -5 + x 2x – (-5 + x) = 4

y = -5 + x 2x + 5 - x = 4 y = -5 + x x = 4 - 5 y = -5 + x x = -1 y = -5 – 1 x = -1 y = -6 x = -1 x = -1 y = -6 Odp.: Rozwiązaniem tego układu jest para liczb (-1, -6).

Copyright by Mateusz Albingier