Gra Scrabble ® na urządzenie Nokia N800 Autor: Michał Filipowicz Promotor: dr inż. Jerzy Zaczek Konsultant: mgr inż. Krzysztof Rzecki
Cel pracy Implementacja gry w Scrabble ® na tablet internetowy Nokia N800 Pojedynek człowiek – komputer Generowanie ruchu komputera nie powinno zajmować dużo zasobów
Zakres pracy Zapoznanie się z technikami przechowywania słowników języka naturalnego przy pomocy automatów skończonych, w celu doboru najlepszego rozwiązania dla gry Implementacja aplikacji budującej słownik na potrzeby gry, w postaci zminimalizowanego automatu skończonego
Zakres pracy Implementacja gry Scrabble ® Implementacja algorytmu generowania ruchów komputera w grze korzystającego ze zbudowanego słownika
Budowa słownika w postaci automatu binarnego
Minimalizacja automatu Początkowy rozmiar automatu zawierającego 2,7 mln słów to ok. 8 mln stanów Algorytm minimalizacji oparty na algorytmie Folda Problemy: Stopień skomplikowania Skala słownika
Automat zminimalizowany Zmniejszenie liczby stanów z 24 do 13
Efekt minimalizacji Zmniejszenie liczba stanów automatu z ok. 8 mln do 255 tys. stanów Plik tekstowy słownika ma rozmiar 35 MB Plik binarny przechowujący słownik w postaci automatu ma rozmiar ok. 4 MB Czas minimalizacji: ok. 8h
Implementacja gry Algorytm Appela i Jacobsona wyznaczania ruchów komputera wyznacza wszystkie możliwości algorytm siłowy bez taktyki może korzystać ze słownika w postaci automatu skończonego
Przykładowy przebieg gry
Podsumowanie Wytyczony cel został zrealizowany Wyznaczenie ruchu komputera trwa od 1 do 3 sekund (bez blanków) Słownik 2,7 mln słów zajmuje tylko 4 MB
Możliwości rozwoju Dodanie modułu wyświetlającego znaczenie wybranego słowa Przyspieszenie generowania grafiki Dalsze zmniejszanie słownika np. poprzez jego kompresję
Dziękuję za uwagę