LICZEBNIK: Odmienna część mowy Oznacza ilość, liczbę, kolejność

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Referent Prawny kpt. Wioletta Wdowczyk-Fedorowska
Advertisements

Wyrażenia algebraiczne
O kropce i nie tylko... Kropka zamyka wypowiedzenie i może być zastąpiona przez pytajnik, wykrzyknik lub wielokropek. Kropkę stawiamy również po skrócie.
O odmiennych i nieodmiennych częściach mowy
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Definicja rzeczownika
Pisownia cząstki „ nie ” z różnymi częściami mowy.
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Zasady użycia liter i, j.
Rok: 2007/2008 Autor: Zuzia Didyk i Justyna Wajda
Odmienne i nieodmienne części mowy
CZĘSCI MOWY.
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Strona formalna tekstu
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
SPRWDŹ SIĘ!!! KTÓRY PRZYPADEK W JĘZYK POLSKIM JEST PIERWSZY NARZADNIK CZY MIEJSOWNIK?
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Powtórka z polskiego dla klas 5-6
Przygotowali uczniowie kl.VIb
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY
ODMIENNE CZĘŚCI MOWY Aneta Woźniak.
Język polski Ciekawostki
CZĘŚCI MOWY Autor Anita Rejch.
UŁAMKI ZWYKŁE ?.
Matematyka i system dwójkowy
Matematyka i nasz język ojczysty
R E Z Y S T O R Y - rola, rodzaje, parametry
Czy wiesz już wszystko o częściach mowy?
Opracowała: mgr Joanna Pastuszka Szkoła Podstawowa w LipowcuKościelnym
Emilia Korycińska klasa 5a
ZDANIE BOGATE W INFORMACJE
Czytanie ułamków to nic trudnego:
Iloraz dwóch liczb naturalnych można zapisać w postaci ułamka.
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Co robić?.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
Jak graficznie przedstawić ułamek?
Królowa Rzeczownik Królowa to żona króla, i matka następcy tronu. Zasiadała przy boku władcy. Pełniła funkcję reprezentacyjną. Prowadziła akcje charytatywne.
Od cyfr egipskich do cyfr arabskich...
RZECZOWNIKI.
Części mowy Edyta Sawicka.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Co powinniśmy wiedzieć o liczebniku?
Człowiek – najlepsza inwestycja
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ O7_Cz ęści mowy Autor: Škola: Mgr.Beta Tomanek Základní 3kola a Mateřská škola s polským jaz. vyuč. Předmět: Polský jazyk.
Wyrażenie algebraiczne – wyrażenie w którym obok liczb i znaków działań występują litery Wyrażenia algebraiczne mogą być: - proste – jedna liczba, litera.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
UŁAMKI ZWYKŁE ?.
Odmiana rzeczowników przez przypadki.
KANCLERZ PRZYMIOTNIK Wykonali:
Części zdania pojedynczego
Wiederholung zum Test Magnet 3 Kapitel 3.
Monika Siembida, ILE CZY ILU? O TO JEST PYTANIE! Monika Siembida,
Systemy liczbowe.
Oto mój pies Fafik. Bardzo lubię mojego psa. Rzucam mojemu psu patyki. Wychodzę z psem na spacer. Często opowiadam o swoim psie. Psie, podaj łapę!
Fleksja – powtórzenie wiadomości
Rozwój mowy dziecka.
Części zdania.
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Zapis prezentacji:

LICZEBNIK: Odmienna część mowy Oznacza ilość, liczbę, kolejność Odpowiada na pytania: Ile? Który z kolei?

I PODZIAŁ LICZEBNIKÓW: Główne /ile?/, np. cztery rzędy. Porządkowe /który z kolei?/- , np. piąty uczeń. Zbiorowe /ile?/-oznaczają liczbę , np. dwoje dzieci. Ułamkowe /ile?/- oznaczają ułamki, np. trzy czwarte sumy. Nieokreślone-/ile?/-odmieniają się jak liczebniki główne. Określają liczby niedokładne, np. kilka, wiele, kilkanaście, kilkadziesiąt, parę, niewiele, wiele, dużo, mało, trochę, ile, tyle. Wyrazy/ rzeczowniki/ używane w funkcji liczebników- część, garstka, kawałek, masa, mnóstwo, szereg, moc, większość.

Określają rzeczowniki, które: Mnożne /jaki?/- określają ilość części wchodzących w skład jakiegoś przedmiotu, , np. podwójny, poczwórny, pojedynczy. LICZEBNIKI ZBIOROWE Określają rzeczowniki, które: mają tylko l.mn- np. troje nożyc, pięcioro sań nazywają rzeczy występujące w parach- np. dwoje uszu, dwoje oczu nazywające osoby różnej płci, np. dwoje ludzi, rodziców, dzieci Osoby młode, zakończone w M.l.poj. na-ę, -ęta, np. dwoje dziewcząt, troje kurcząt

Liczebniki odmieniają się : przypadki liczby rodzaje Główne x Porządkowe Zbiorowe Nieokreślone Mnożne W liczebnikach ułamkowych : pierwszy człon odmienia się jak liczebnik główny, drugi człon jak liczebnik porządkowy.

II PODZIAŁ LICZEBNIKÓW: ODMIANA LICZEBNIKÓW ZŁOŻONYCH: Proste Złożone /składają się z wielu wyrazów, np.123/ ODMIANA LICZEBNIKÓW ZŁOŻONYCH: W liczebnikach głównych odmieniają się najczęściej wszystkie wyrazy „Jeden” na końcu takich liczebników nie odmienia się. W liczebnikach porządkowych odmieniają się wyrazy oznaczające tylko dziesiątki i jedności.

LICZEBNIK W ZDANIU MOŻE PEŁNIĆ FUNKCJĘ; PRZYDAWKI- Wypożyczyłem dwie książki. ORZECZNIKA w orzeczeniu imiennym- Janek był drugi w konkursie. PODMIOTU- Pierwsi zostali przywitani brawami. DOPEŁNIENIA- Pierwszy uczeń nie odpowiedział. Woźny zawołał drugiego. OKOLICZNIKA- Spotkamy się o drugiej.

PISOWNIA PARTYKUŁY „NIE” Z LICZEBNIKAMI Piszemy ją rozdzielnie z liczebnikami głównymi, porządkowymi, zbiorowymi, np. nie jeden, nie czworo, nie piąty. *Wyjątek „ niejeden” w znaczeniu-wiele, sporo, np. Z niejednego pieca jadłem chleb.

INTERPUNKCJA W ZAPISACH Z LICZEBNIKAMI W wyrazach złożonych- jeśli pierwszy człon zapisany jest liczebnikiem w postaci cyfry, a drugi-rzeczownikiem, przymiotnikiem, piszemy z łącznikiem, np. 80-letni, XX-lecie, 3-majowy. Po cyfrach arabskich w l.porządkowych stawiamy kropkę, np. 3.piętro, 12.rząd, rozdział 8. Niepoprawnie: 5-ciu, 10-cioma, 16-te. Niepoprawnie: s.42 –nie stawiamy kropki po skrócie s Niepoprawnie: kropka po godzinie /np. Od godziny 22 obowiązuje cisza/, po dniu miesiąca w zapisie daty/11 maja/ Poprawny zapis dat: 22.09.2012r. lub 22 IX 20102r. lub 22 września 2012r.

Liczebnik główny DWA Np. panowie Np. kobiety Np.koty, krzesła M. /kto?co?/ Dwaj, dwóch, dwu dwie dwa D. Kogo? Czego?/ Dwóch, dwu C.Komu?Czemu?/ Dwom, dwóm, dwu B./Kogo?Co?/ N./Z kim? Z czym?/ Dwoma, dwu Dwiema, dwoma Msc. /O kim? O czym? W. o! dwaj

Liczebnik główny TRZY, PIĘĆ Np. panowie Np. kobiety, stoły, krzesła M. /kto?co?/ Trzech, pięciu Trzy, pięć D. Kogo? Czego?/ C.Komu?Czemu?/ Trzem, pięciu B./Kogo? Co?/ N./Z kim? Z czym?/ Trzema, pięciu/pięcioma Msc. /O kim? O czym? W. o! Trzej, pięciu

Liczebnik zbiorowy Np. RODZICE DWOJE/CZWORO Np. DRZWI, DZIECI, KURCZĘTA TROJE, PIĘCIORO M. /kto?co?/ Dwoje, czworo Troje, pięcioro D. Kogo? Czego?/ Dwojga, czworga Trojga, pięciorga C.Komu?Czemu?/ Dwojgu, czworgu Trojgu, pięciorgu B./Kogo?Co?/ N./Z kim? Z czym?/ Dwojgiem, czworgiem Trojgiem, pięciorgiem Msc. /O kim? O czym? Trojgu, pięciorgo W. o!