Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
Kilka zdań wstępu… Impresjonizm Impresjonizm(fr. "impression" - wrażenie) - nurt w sztuce, który został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów w ostatniej ćwierci XIX wieku. Najbardziej charakterystyczną cechą malarstwa i rzeźby impresjonistycznej było dążenie do oddania zmysłowych, ulotnych momentów - "złapania uciekających chwil". Nazwa kierunku została ironicznie nadana przez krytyka sztuki, oraz dziennikarza Louisa Leroya i pochodzi od tytułu obrazu Claude'a Moneta "Impresja, wschód słońca".
Impresjonizm Impresjonizm jest to nurt w sztuce : Malarstwo Literatura Muzyka
Przedstawiciele : (Malarstwo) Impresjonizm Edouard Manet Claude Monet August Renoir Edgar Degas Camille Pissarro Olga Boznańska
Przedstawiciele: (Muzyka) Impresjonizm Zrodzony na gruncie kultury francuskiej, reprezentowany głównie przez : Claude Debussy Maurice Ravel Ottorino Respighi Manuel de Falla Karol Szymanowski
Przedstawiciele : (Literatura) Impresjonizm Kazimierz Przerwa-Tetmajer Jan Kasprowicz ‘Krzak dzikiej róży’ Leopold Staff „Deszcz jesienny”
Impresjonizm Impresjonizm w liryce (Charakterystyka) Dzieła niekoniecznie muszą tworzyć jedną, pełną i spójną całość Nacechowany jest wyrazami oznaczającymi emocje Opisy są bardzo zmysłowe Impresjonizm Ważna rola barwy i dźwięku Unikanie skrajnego dekadentyzmu Działa na wszystkie zmysły
Kazimierz Przerwa-Tetmajer Zafascynowała go tematyka tatrzańska, potęga przyrody górskiej, świeżej i nieujarzmionej. Opisy Tatr poeta tworzył techniką impresjonistyczną, przy użyciu walorów świetlnych, dźwiękowych i zapachowych, co w sumie daje efekt malarski i niemal dotykalny. Pejzaż jest pełen światła i koloru, ale nie ma wyraźnych konturów. Pozwala to uchwycić ulotny moment, wrażenie chwili, kiedy padające światło objawia oczom obserwatora coraz to inny widok. Technika ta występuje wyraźnie w wierszach: "Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej", "Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym
„Melodia mgieł nocnych” W poezji jako impresjonistyczną można określić lirykę tatrzańską Kazimierza Przerwy-Tetmajera. „Melodia mgieł nocnych”
„Melodia mgieł nocnych” Podmiot liryczny : Nocne mgły Wrażenie dominujące : Ruch, czytelnik ma możliwość obserwowania „tańca” Próbie uchwycenia chwilowego doznania, obrazu natury w nieustannej grze barw i kształtów. Impresjonizm polega na :
Impresjonistyczna wizja opisująca krajobraz górski... „Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej” Kazimierz Przerwa-Tetmajer
Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej. Wiersz silne oddziałuje na nasze zmysły: Nastrój : Spokojny Wzroku, np. „w słońcu się potok skrzy i mieni w srebrnotęczowy sznur” Wiersz wyraża : Nostalgię Przepełniony smutkiem Słuchu, np. „srebrzystoturkusowa cisza” Tęsknotę
„Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej” Jest to więc impresjonizm, wykorzystujący takie rekwizyty jak: mgła, światło i wszelkie elementy natury. Wiersz ukazuje emocje, jakie targają podmiotem lirycznym w danym momencie. Ważną rolę odgrywa także kolorystyka, występują ciepłe i zimne barwy np. „ciemnozielony w mgle złocistej”, „ciemna zieleń gór”. Wiersz obfituje w luźno powiązane ze sobą obrazy, brak w nim jakichkolwiek kontrastów. Przedstawiają mistyczną, senną krainę, jakby z marzeń i legend.
KONIEC Michał Kuszyński IIIc Piotr Klefas IIIc Marcin Małek IIIc