Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kultura przełomu XIX i XX w.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kultura przełomu XIX i XX w."— Zapis prezentacji:

1 Kultura przełomu XIX i XX w.
7 SP Opracowała Helena Tomaszewska

2 Literatura i prasa drugiej połowy XIX w.
POZYTYWIZM – kierunek w filozofii i literaturze końca XIX w., który opierał się na twierdzeniu, że świat można poznać wyłącznie na podstawie wiedzy naukowej. CECHY REALIZM NATURALIZM Dokładne odzwierciedlenie elementów życia codziennego. Wierne przedstawienie rzeczywistości, a w szczególności biedy i brzydoty. W powieściach ukazywano: obraz życia społeczeństwa industrialnego, brzydotę miast przemysłowych, trudne życie ludzi ubogich walczących o byt , fascynację postępem w technice i nauce

3 Literatura i prasa drugiej połowy XIX w.
AUTOR KRAJ POCHODZENIA DZIEŁA Émile Zola Francja Wszystko dla pań Charles Dickens Wielka Brytania Klub Pickwicka Lew Tołstoj Rosja Wojna i pokój Anna Karenina Fiodor Dostojewski Zbrodnia i kara Joseph Conrad Ziemie polskie Lord Jim Juliusz Verne 20 tysięcy mil podmorskiej żeglugi Herbert George Wells Wehikuł czasu Wojna światów

4 Literatura i prasa drugiej połowy XIX w.
Coraz więcej ludzi czyta. Książki docierają do większej liczby ludzi. Upowszechnia się nauka czytania Upowszechnia się nauka czytania + = CZYTANO GŁÓWNIE: Romanse Powieści przygodowe Kryminały Czasopisma. Zawierały: Powieści w odcinkach Aktualne wiadomości Plotki Ciekawostki o świecie Powstają pierwsze agencje informacyjne – Agencja Reutera w Wielkiej Brytanii

5 Sztuka drugiej połowy XIX w.
IMPRESJONIZM ok POSTIMPRESJONIZM ok SYMBOLIZM ok odejście od realizmu, nieostre kontury, żywe barwy, malowanie za pomocą „ciapek”, ukazywanie subiektywnego wrażenia wzrokowego - często malowano pejzaże. odejście od naśladowania natury, kontury i kształty są dowolne i zależą od interpretacji artysty obrazy miały ukazywać stan duchowy twórców, ich temperament i wywoływać emocje. sprzeciw wobec realizmu, nacisk na wyobraźnię , twórca wypowiada się za pomocą symboli, a nie wprost, nastrój niesamowitości , fantastyczności, snu TWÓRCY: TWÓRCY: TWÓRCY: Claude Monet, August Renoir, Édouard Manet, Edgar Degas, Alfred Sisley Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri Toulouse-Lautrec. - Gustave Moreau, Gustave Dore,   Puvis de Chavannes, Arnold Böcklin,  Odilon Redon.

6 IMPRESJOZNIZM Claude Monet – Mostek Claude Monet – Ogród

7 EDOUARD MANET – BAR W FOLIES - BERGERE
IMPRESJOZNIZM EDOUARD MANET – BAR W FOLIES - BERGERE

8 BAL W MOULIN DE LA GALETTE
IMPRESJOZNIZM AUGUST RENOIR BAL W MOULIN DE LA GALETTE AUGUST RENOIR PLAC ŚW. MARKA W WENECJI

9 EDGAR DEGAS – CYKL TANCERKI
IMPRESJOZNIZM EDGAR DEGAS – CYKL TANCERKI

10 IMPRESJOZNIZM ALFRED SISLEY – MGLISTY PORANEK
ALFRED SISLEY – MŁYN W MORET

11 POSTIMPRESJONIZM VINCENT VAN GOGH – GWIAŹDZISTA NOC
VINCENT VAN GOGH – DRZEWA OLIWKOWE

12 POSTIMPRESJONIZM PAUL GAUGUIN – BRETOŃSKIE KOBIETY
PAUL GAUGUIN – KOBIETA TRZYMAJĄCA OWOC

13 POSTIMPRESJONIZM PAUL CEZANNE– KĄPIĄCY SIĘ
PAUL CEZANNE– GÓRA SAINTE VICTOIRE

14 POSTIMPRESJONIZM HENRI TOULOUSE - LAUTREC CYKL WOLTYŻERKA
HENRI TOULOUSE - LAUTREC PLAKAT

15 SYMBOLIZM Puvis de Chavannes, Biedny rybak Odilon Redon, Duch lasu
Gusatve Moreau, Faeton Arnold Böcklin, Wyspa umarłych

16 Muzyka w drugiej połowie XIX w.
IMPRESJONIZM W MUZYCE CECHY: pastelowe i czyste brzmienie, jak kolory w obrazach impresjonistów, próba oddania nastroju, chwilowego obrazu czy ulotnych scen, nie podporządkowywanie się jakimkolwiek zasadom muzycznym, porzucenie ścisłych form, Twórcy Przykłady CLAUDE DEBUSSY Popołudnie fauna, Morze, Fantazja na fortepian i orkiestrę. MURICE RAVEL Bolero, Dziecko i czary, Koncert fortepianowy G- dur.

17 Architektura drugiej połowy XIX w.
HISTORYZM EKLEKTYZM naśladowanie przeszłych, wielkich stylów w sztuce i architekturze. łączenie w jednej budowli w sposób swobodny, często niezgodnych ze sobą, elementów wybranych z różnych stylów architektonicznych neogotyk, neorenesans, neobarok neomauretanizm SECESJA 1890 – 1925 wyzwolenie formy budynku z czystego naśladownictwa dawnych epok (historyzmu) i wytworzenia nowego stylu, bogate zdobienia o motywach roślinnych i zwierzęcych falująca oraz opływowa linia

18 Architektura – HISTORYZM
Kościół wotywny w Wiedniu Pałac Jacoba Rotschilda w Waddesdon NEORENESANS Synagoga Hiszpańska w Pradze NEOMAURETANIZM Opera Garnier w Paryżu NEOBAROK

19 Architektura - EKLEKTYZM
Pałac Izraela Poznańskiego w Łodzi Teatr Słowackiego w Krakowie Ratusz w Lądku - Zdroju

20 Architektura – SECESJA
Willa Kindermanna w Łodzi Kamienica Pod Żabami w Bielsku Białej

21 Architektura - SECESJA
Casa Milà, Barcelona Antoni Gaudi

22 Architektura – SECESJA
Casa Batlo , Barcelona Antoni Gaudi

23 Architektura – SECESJA
Palau de la Musica Catalana, Lluis Domenech i Montaner, , źródło: Wikimedia Commons

24 Kultura masowa CECHY : zawiera proste, zrozumiałe dla każdego treści,
jest łatwa w odbiorze jest skierowana do szerokiego grona odbiorców (ma charakter masowy), jest nastawiona na rozrywkę. ŚRODKI PRZEKAZU : film – kino, muzyka rozrywkowa, słuchowiska - radio, powieści, prasa


Pobierz ppt "Kultura przełomu XIX i XX w."

Podobne prezentacje


Reklamy Google