Jak wypadliśmy na maturze z matematyki w 2010 roku?
Średnie wyniki procentowe w poszczególnych OKE, maj 2010
Matura 2010
Województwa, wyniki punktowe P P - maj 2010
Województwa, wyniki punktowe P ROZ - maj 2010
Modelowanie, strategia i rozumowanie na maturze z matematyki Mieczysław Fałat, OKE we Wrocławiu
Zdający posiada umiejętności w zakresie: POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY 1. wykorzystania i tworzenia informacji: interpretuje tekst matematyczny i formułuje uzyskane wyniki używa języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników 2. wykorzystania i interpretowania reprezentacji: używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych rozumie i interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi 3. modelowania matematycznego: dobiera model matematyczny do prostej sytuacjibuduje model matematyczny danej sytuacji, uwzględniając ograniczenia i zastrzeżenia 4. użycia i tworzenia strategii: stosuje strategię, która jasno wynika z treści zadania tworzy strategię rozwiązania problemu 5. rozumowania i argumentacji: prowadzi proste rozumowanie, składające się z niewielkiej liczby kroków tworzy łańcuch argumentów i uzasadnia jego poprawność
Listopad 2009 – Maj 2010 ł=0,45 op=10% ł= 0,58 op=6%
Listopad 2009 – Maj 2010 ł=0,37 op=15% ł=0,60 op=7%
Listopad 2009 – Maj 2010 ł=0,59 op=13% ł=0,37 op=26%
Zadanie 32. ł=0,24 op.=19%Zadanie 34. ł=0,43 op.=14%
0,58 6% 0,60 7% 0,07 31% 0,59 13% 0,16 20% 0,45 7% 0,42 9% 0,31 21% 0,43 14% łatwość zadania oraz jego opuszczenia
0,520,670,290,670,750,540,360,220,510,270,19 1%6%1%2%1%3%1%10%6% 4%
Rozumowanie na poziomie rozszerzonym, maj 2010 łatwość 0,22 (0,25) opuszczenia 10%
łatwość 0,22 (0,25) opuszczenia 10%
Najczęściej powtarzające się błędy zdających Sprawdzanie prawdziwości tezy, dla punktów o wybranych współrzędnych, np. A = (-1,1) i B = (1,1) Niepoprawne uzasadnienia nierówności np., zatem czyli dla Pomijanie założenia w dowodzie nierówności
Rozumowanie na poziomie rozszerzonym, maj 2010 łatwość 0,51 (0,57), opuszczenia 6%
łatwość 0,51 (0,57) opuszczenia 6%
Poziom podstawowy a poziom rozszerzony, maj 2010
Strategie na poziomie rozszerzonym, maj 2010, najtrudniejsze zadania łatwość 0,19 (0,23), opuszczenia 4% łatwość 0,29 (0,34), opuszczenia 1% łatwość 0,36 (0,40), opuszczenia 1%
łatwość 0,19 (0,23) opuszczenia 4%
Najczęściej powtarzające się błędy zdających błędna interpretacja treści zadania niepoprawnie zaznaczony kąt między sąsiednimi ścianami bocznymi błędy rachunkowe
łatwość 0,29 (0,34) opuszczenia 1%
Niepoprawna interpretacja warunku ICEI = 2 IDFI lub założenie, że np. IDFI= 1/3 i ICEI =2/3. Brak współczynnika ½ we wzorze na pole trójkąta. Błędy w przekształceniach algebraiczny ch. Najczęściej powtarzające się błędy zdających
łatwość 0,36 (0,40) opuszczenia 1%
Najczęściej powtarzające się błędy zdających Błędna interpretacja treści zadania – przyjęcie założenia: |AB| = |AC|. Przyj ę cie skomplikowanych oznaczeń współrzędnych punktów - w konsekwencji prowadziło do kłopotliwych przekształceń i do błędów w ostatecznych równaniach.
Modelowanie na poziomie rozszerzonym, maj 2010 łatwość 0,75 (0,79), opuszczenia 1% łatwość 0,27 (0,29), opuszczenia 6%
łatwość 0,75 (0,79) opuszczenia 1%
Mylenie własności ciągów. Kłopoty z rozwiązaniem układu równań. Najczęściej powtarzające się błędy zdających
łatwość 0,27 (0,29) opuszczenia 6%
Zła strategia rozwiązania zadania, np. zakładanie, że suma kwadratów trzech liczb jest podzielna przez 3 tylko wtedy, gdy wszystkie liczby są podzielne przez 3. Niepoprawne wypisanie trójek spełniających warunki zadania. Najczęściej powtarzające się błędy zdających
łatwość 0,52 (0,23) opuszczenia 1%
łatwość 0,67 (0,23) opuszczenia 6%
łatwość 0,67 (0,23) opuszczenia 2%
łatwość 0,54 (0,23) opuszczenia 3%