Jak wykorzystałem wiedzę nabytą w trakcie studiów w firmie Bombardier Transportation? Optymalizacja procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kluczowych wskaźników Agata Grzelewska i Dariusz Kardaś Wrocław, listopad 2006 r.
Plan prezentacji Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier Bombardier na świecie Bombardier w Polsce Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA Podsumowanie
Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier Plan prezentacji Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier Bombardier na świecie Bombardier w Polsce Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA Podsumowanie
Bombardier na świecie Bombardier jest firmą o zróżnicowanej działalności Bombardier Capital 2% Transportation 45% Aerospace 53% NOTES Within Bombardier’s two main business segments, there is further diversification: Bombardier Aerospace Bombardier Regional Aircraft Bombardier Business Aircraft Bombardier Transportation Mainline & Metros Services Total Transit Systems Rail Control Solutions Bogies Light Rail Vehicles Locomotives Propulsion and controls Dane z 31 stycznia, 2004 Rozkład przychodów wg segmentów działalności Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier
48 Zakładów produkcyjnych w 21 krajach Bombardier Transportation na świecie 48 Zakładów produkcyjnych w 21 krajach Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier
Zakłady Bombardiera są zlokalizowane w 4 miastach w Polsce Bombardier Transportation w Polsce Warszawa Bombardier Transportation (Rail Engineering) Polska Sp. z o.o. Wrocław Bombardier Transportation Polska Sp. o.o. (Pafawag) Systemy Sterownia Ruchem - inżyniering produkcja pudeł lokomotyw produkcja ram wózków Katowice Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Systemy Sterowania Ruchem Łódź Bombardier Transportation (Obsługa Klienta) Polska Sp. z o.o. Obsługa Klienta Zakłady Bombardiera są zlokalizowane w 4 miastach w Polsce Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier
Bombardier Transportation w Polsce Historia 1838 - G.Linke produkuje pierwsze pojazdy szynowe 1912 - Powstaje fabryka Linke Hoffman Werke, produkująca tabor szynowy 1945 - Wznowienie produkcji, nowa nazwa Państwowa Fabryka Wagonów Pafawag 1996 - Podpisanie kontraktu na produkcję supernowoczesnych lokomotyw dla PKP 1997 - Koncern Adtranz (ABB + Daimler Benz, później DaimlerChrysler) nabywa większościowe udziały w Pafawagu 1997 - 2001 - restrukturyzacja ADtranz Pafawag, 2001 - Połączenie koncernów ADtranz i Bombardier, Pafawag zmienia nawę na: Bombardier Transportation Polska Sp. z o.o. Lokomotywy elektr. 2,300 Pociągi elektryczne 1,700 Wagony pasażerskie 5,500 Wagony towarowe 139,000 Wózki towarowe 300,000 Wózki wag. pasaż. 2,600 Wózki do lokomotyw 2,000 Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier
Bombardier Transportation w Polsce Przedmiot działalności Produkcja pudeł Produkcja ram wózków Obszar produkcyjny: 65,352 m2 Pracownicy: ponad 600 osób Wrocławski Zakład jest światowym liderem w produkcji podzespołów taboru szynowego Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier
Ramy wózków Produkcja ram wózków dla różnych typów pojazdów Bombardier Transportation: Pociągi 2 poziomowe jeżdżące w Dani, Niemczech i Izraelu Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier
Ramy wózków Produkcja ram wózków dla różnych typów pojazdów Bombardier Transportation: Metro w Paryżu i Londynie Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier
Ramy wózków Produkcja ram wózków dla różnych typów pojazdów Bombardier Transportation: Tramwaje jeżdżące w Lipsku, Bremie, Walencji, Marsylii, Brukseli, Kolonii Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier
Ramy wózków Produkcja ram wózków dla różnych typów pojazdów Bombardier Transportation: Szybkie pociągi Talgo jeżdżące w Hiszpanii Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier
Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA Plan prezentacji Sylwetka przedsiębiorstwa Bombardier Bombardier na świecie Bombardier w Polsce Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA Podsumowanie
Cel stażu: Transfer Wiedzy do Przedsiębiorstw Dolnośląskich Poprzez Staże Absolwentów PWr. Cel projektu: Optymalizacja procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kluczowych wskaźników Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA
Struktura projektu Zdefiniowanie obszaru do poprawy Określenie czynników krytycznych Propozycje usprawnień Wdrożenie zmian Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA
Zdefiniowanie obszaru do poprawy Struktura projektu Zdefiniowanie obszaru do poprawy Określenie czynników krytycznych Propozycje usprawnień Wdrożenie zmian Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA
Zdefiniowanie obszaru do poprawy Wykorzystano metodologię 6 Sigma oraz poniższe narzędzia: Burza mózgów Wybrano do poprawy : Liczba godzin rzeczywistych Liczba godzin technologicznych Liczona jako wskaźnik: WYDAJNOŚĆ Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA
Określenie czynników krytycznych Struktura projektu Zdefiniowanie obszaru do poprawy Określenie czynników krytycznych Propozycje usprawnień Wdrożenie zmian Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA
Określenie czynników krytycznych Elementy krytyczne: Wydajność liczona w okresach czasu (1 tydz., 1 mc), Wskaźnik wydajności z dużym odchyleniem standardowym Brak systemu umożliwiającego monitoring i ciągłą poprawę wskaźnika Wykorzystane metody: Burza mózgów Mapa procesu Diagram drzewo Diagram Ishikawy Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA
Propozycje usprawnień Struktura projektu Zdefiniowanie obszaru do poprawy Określenie czynników krytycznych Propozycje usprawnień Wdrożenie zmian Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA
Propozycje usprawnień Propozycje zmian: Zmiana sposobu liczenia wskaźnika, tj. zliczanie godzin na ramę System motywacyjny uwzględniający nowy sposób liczenia wydajności System regularnego monitoringu spływu godzin Wykorzystane narzędzia: Zarządzanie zmianą Pisemna procedura (ISO) procesu Mapa procesu Graficzna prezentacja danych Diagram Ishikawy System systematycznych spotkań Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA
Wdrożenie zmian Struktura projektu Zdefiniowanie obszaru do poprawy Określenie czynników krytycznych Propozycje usprawnień Wdrożenie zmian Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA
09.10.2006 r. Wdrożenie zmian Przygotowanie organizacji do zmian: Zaproszenie do dyskusji przedstawicieli wszystkich funkcji Spotkania informacyjne dla Mistrzów i ich pracowników Przypisanie osoby odpowiedzialnej za spisywanie danych Przygotowanie nowego systemu motywacyjnego Systematyczne przeglądy raz w tygodniu Start nowego systemu pomiaru wydajności: 09.10.2006 r. Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA
Efekty wprowadzonych zmian (oczekiwane) Redukcja godzin rzeczywistych zużytych na ramę Motywacja do niekończącej się poprawy procesów produkcyjnych Zachęta dla Mistrzów do lepszej organizacji pracy majsterni Ciągłe doskonalenie wskaźnika wydajności Informacja zwrotna dla pracowników Projekt zrealizowany w ramach TWIPSA
Podsumowanie
Pozostałe tematy staży realizowane w BT Polska: Opracowanie procesów produkcyjnych w szczególności w zakresie rozplanowania linii produkcyjnej, technologii montażu i spawania ram wózków Wdrożenie nowych technik organizacji produkcji przy wykorzystaniu optymalnych metod zarządzania na kierowanym odcinku produkcji (majsternia) Opanowanie zarządzania zespołem produkcyjnym z uwzględnieniem filozofii SMB Optymalizacja procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kluczowych wskaźników Podsumowanie
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ