NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

KOMUNIKACJA INTERŚRODOWISKOWA
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
ROLA I FUNKCJE RODZINY WPROWADZENIE.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
We wspólnocie rodzinnej
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Kierowanie twórczością w organizacji
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
ZNACZENIE RODZINY W ŻYCIU DZIECKA
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
Prezentacja multimedialna
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Jak budować więzi z dziećmi?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
6-LATEK W SZKOLE.
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
w praktyce pedagogicznej
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
ORGANIZOWANIE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO W SZKOLE ĆWICZENIA
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Motywowanie do nauki – rola rodzica
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Rola rodziny w rozwoju dziecka
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
Opracowała: Monika Haligowska
Podsumowanie ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2012 r. wśród rodziców uczniów klas IV - VI na temat przestrzegania norm społecznych w naszej szkole. W.
RODZINA.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Jak motywować dziecko do nauki ?
środowisko wychowawcze
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
POSTAWY RODZICIELSKIE
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Rodzice nie muszą być samotni
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Możliwość korzystania z dziennika elektronicznego przez rodziców.
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH OPRACOWAŁA: LIDIA HRAPKOWICZ

Na kształtowanie się osobowości dziecka pierwszy i podstawowy wpływ wywiera rodzina, a przede wszystkim rodzice. Psychospołeczny wpływ rodziców na potomstwo ma rozległy zasięg i oddziałuje m. in.: na rozwój funkcji poznawczych dziecka, na jego osiągnięcia szkolne; na ustalenie się jego równowagi uczuciowej i dojrzałości społecznej; na formowanie obrazu samego siebie; na stosunek do siebie i stosunek do grupy rówieśniczej.

Postawę rodzicielską można określić jako występującą u rodziców tendencję do odczuwania dziecka, myślenia o nim i zachowania się - werbalnego lub niewerbalnego - w pewien określony sposób, wobec niego.

Każda postawa zawiera trzy elementy – składniki: myślowy (np. to taki miły chłopiec), uczuciowy (np. radość, miłość), element działania ( np. przytulanie dziecka)

Postawy rodzicielskie mogą być: właściwe – stwarzające odpowiednie warunki psychospołeczne dla prawidłowego rozwoju dziecka niewłaściwe – wpływające ujemnie na kształtowanie się osobowości dziecka

Postawy rodzicielskie według Anny Roe Nadmiernie wymagająca Nadmiernie opiekuńcza Koncentracja uczuciowa na dziecku Kochająca CHŁÓD CIEPŁO Odtrącające Unikanie Akceptacja Zaniedbujące Przypadkowa

Model zachowania macierzyńskiego według Schaefera WŁADZA Posiadanie Autorytatywne dyktatorstwo Nadmierne chronienie Chroniące pobłażanie Żądające przeciwstawianie się Nadmierne pobłażanie WROGOŚĆ Odrzucenie MIŁOŚĆ Akceptacja Zaniedbywanie Współdziałanie Obojętność Luźny stosunek Uznanie praw AUTONOMIA Swoboda

Model postaw rodzicielskich właściwych i niewłaściwych (opracowany w Polsce) NADMIERNIE WYMAGAJĄCA ODTRĄCAJĄCA UZNANIE PRAW AKCEPTACJA ROZUMNA SWOBODA WSPÓŁDZIAŁANIE NADMIERNIE CHRONIĄCA UNIKAJĄCA

JAK REAGUJĄ RODZICE O ODMIENNYCH TYPACH POSTAW ? Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. postawa nadmiernie chroniąca – przypisywanie winy nauczycielowi, postawa nadmiernie wymagająca – przypisywanie winy zawsze dziecku bez wnikania jak to się stało, czynienie wymówek, zaostrzanie dotychczasowych rygorów i ograniczeń, postawa odrzucająca – dziecko dostaje lanie, a nawet zapowiedź, że zostanie oddane do zakładu, bo rodzice już go mają dosyć, postawa unikająca- rodzice nawet nie zajrzą do dzienniczka, bo to co dziej się z dzieckiem w szkole, niewiele ich interesuje.

PODSUMOWANIE Rodzice przejawiający właściwe postawy wobec dziecka z chęcią otaczają je troskliwą opieką, dostrzegają i zaspokajają jego potrzeby, wykazują dużo cierpliwości i gotowości tłumaczenia i wyjaśniania. Łatwo też nawiązują kontakt z dzieckiem. Kontakt ten jest przyjemny dla obu stron i oparty na uczuciu wzajemnej sympatii i zrozumieniu. Są zdolni do obiektywnej oceny dziecka dzięki możliwości zachowania odpowiedniego dystansu wobec niego i akceptacji jego osoby takiej, jaką ona jest.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ