AKADEMIA CZYSTYCH RĄK „Gdzie były i co robiły moje ręce „

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
Advertisements

Czym są Mikroby?.
PROFILAKTYKA GRYPY SEZONOWEJ I NOWEJ GRYPY A(H1N1)
„Choroby zakaźne nie znają granic pomiędzy państwami i kontynentami”
Co to są drobnoustroje?.
Czy mikroby mogą być dla nas przydatne?!?
„Szkoła czystych rąk” Przygotowała: Iwona Frymus.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
./.
„Nie daj się grypie”.
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Kędzierzynie - Koźlu Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży r GRYPA – profilaktyka.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5- 6 LETNICH Akademia Czystych Rąk Opracowała Joanna Broniarz Szkoła Podstawowa nr 1 w Legnicy.
Dzień Promocji Zdrowia Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6
PROFILAKTYKA GRYPY SEZONOWEJ I NOWEJ GRYPY A(H1N1)v
opracowała: Bożena Sowińska - Grzyb
Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy”
Gdzie były? Co robiły Twoje ręce?
Przedszkolak Pełen Zdrowia
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Autor pracy Justyna Tokarz Szkoła Podstawowa Nr 17 w Częstochowie
Mikroskopijni bohaterowie i złoczyńcy
SPRAWOZDANIE PRZEDSZKOLAK PEŁEN ZDROWIA ZIMA 2012/2013.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Odporność organizmu.
Jakub Szota Częstochowa 2012
W kolejnej edycji Akademii Zdrowego Przedszkolaka dzieci z naszego przedszkola zapoznały się z pojęciami „zdrowia” i „choroby”. Dzieci rysowały zdrowego.
ZDROWY STYL ŻYCIA.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Miejskie Przedszkole nr 90 im. Wróbelka Elemelka w Katowicach
Przedszkole Publiczne w Legnickim Polu Koordynator Monika Fesz
SPRAWOZDANIE Z AKCJI „ODPORNOŚĆ WZMACNIAMY, BO O ZDROWE ŻYWIENIE I HIGIENĘ DBAMY”
Akcja rozpoczęła się 13 stycznia, a zakończyła 21 lutego (przerwa w czasie ferii zimowych). Wzięły w niej udział obie grupy przedszkolne: Leśne Duszki.
Przedszkole Miejskie nr 2 w Sosnowcu
Odporność wzmacniamy bo o zdrowe żywienie i higienę dbamy.
ODPORNOŚĆ WZMACNIAMY BO O ZDROWE ŻYWIENIE I HIGIENĘ DBAMY
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
Sprawozdanie z warsztatów „Odporność wzmacniamy bo o zdrowe żywienie i higienę dbamy” 24 lutego w przedszkolu nr 78 przy ul Radarowej 4a rozpoczęliśmy.
Jak szerzą się infekcje
Higiena Jest to czynność najczęściej kojarzona z regularnym myciem ciała, z użyciem mydła i detergentów, z regularną zmianą i praniem odzieży oraz.
Higiena osobista.
Światowy dzień zdrowia 2015
Opracowała : Amelia Dawidek Szkoła Podstawowa nr 8 w Legionowie
„W świecie mikrobów”.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA” OPRACOWAŁY: DANUTA SZMANDRA, ANNA BEDNAREK „ODPORNOŚĆ WZMACNIAMY BO O ZDROWIE I HIGIENĘ.
CZYŚCIOSZKI TO MY !!!.
Bezpieczeństwo biologiczne pracy strażaka-ratownika
Czy zawsze prawidłowo myjemy nasze ręce? 
Czynnik Chorobotwórczy
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Światowy Dzień Zdrowia 2015
ODPORNOŚC WZMACNIAMY BO O ZDROWE ŻYWIENIE I HIGIENĘ DBAMY Realizacja w grupie 5-latków Termin realizacji: r.
Ferie zimowe bez grypy i przeziębienia Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Świdwinie Oświata Zdrowotna i Promocja Zdrowia.
KLUB ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA
CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ ?  Szczepienie p/grypie  Stosowanie.
Zespół Szkół Ogólnokształcących Publiczna Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Jedlni Letnisku Oddziały Pięciolatków opracowała Bernarda.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Test teoretyczny – 1 -dniowy kurs higieny. Pytanie 1. Skropliny to para i dlatego nie zawierają mikroorganizmów ? Odpowiedź : Tak lub Nie Test teoretyczny.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
PNO, czyli porozmawiajmy o odporności. Co to jest odporność? Odporność jest wynikiem pracy wielu skomplikowanych elementów, które tworzą nasz układ immunologiczny.
15 października Światowy Dzień Mycia Rąk
GRYPA WYWOŁANA PRZEZ WIRUS A(H1N1)
Higiena osobista – z czym nam się kojarzy?
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
ZDROWIE NIE TYLKO W PIGUŁCE Oliwia Kochańska kl. IV a.
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
Światowy dzień zdrowia 2018
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
Zapis prezentacji:

AKADEMIA CZYSTYCH RĄK „Gdzie były i co robiły moje ręce „ Opracowała Barbara Szewczyk-Stańko Szkoła Podstawowa nr 1 w Legnicy

SCENARIUSZ ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH SZKOLNEGO KLUBU MŁODYCH WOLONTARIUSZY (uczniowie szkoły podstawowej klasy I-VI)   TEMAT ZAJĘĆ : „GDZIE BYŁY I CO ROBIŁY MOJE RĘCE” Cele ogólne: - utrwalenie nawyków higieny rąk - kształtowanie postawy prozdrowotnej; -rozwijanie aktywności poznawczej; -rozwijanie aktywności twórczej Cele operacyjne: UCZEŃ - wie, dlaczego trzeba dbać o czystość rąk - wie, jak często w ciągu dnia trzeba umyć ręce i dlaczego oraz zna etapy mycia rąk - potrafi dokończyć rozpoczętą myśl, - umie odpowiedzieć na pytania nauczyciela w oparciu o wiedzę pozyskaną w trakcie zajęć, - umie współpracować w grupie - potrafi aktywnie uczestniczyć w ćwiczeniach ruchowych - potrafi kreatywnie wykonać pracę związaną z tematem zajęć Metody: słowna – swobodne wypowiedzi, praktycznego działania – praca plastyczna, ćwiczenia ruchowe, problemowa, aktywizujące Forma pracy: indywidualna i grupowa. Środki dydaktyczne: ilustracje dot. higieny rąk oraz pokazujące etapy mycia rąk, płyta CD z muzyką relaksacyjną, przygotowane przez wolontariuszy zdjęcia oraz film pokazujący „Z czym codziennie kontaktują się ręce?”, kartki do układanki, kartki i kredki do prac plastycznych, brystol i flamastry.

Powitanie – Zabawa w kręgu „ Imię z rymem”. Wprowadzenie do tematu Powitanie – Zabawa w kręgu „ Imię z rymem”. Wprowadzenie do tematu. Wykorzystanie tekstu „Złe mikroby”, „Higiena rąk”. Odtworzenie filmu i zdjęć przygotowanych przez uczestników i ich rodziców. Burza mózgów .Podział grupy na dwa zespoły, które otrzymują brystole i flamastry - jeden zespół na brystolu ma zapisać „Gdzie były moje ręce” (np. w szkole, w toalecie itp.) - drugi zespół na brystolu ma zapisać „Co robiły moje ręce”(np. pisały, robiły zakupy itp.) Odczytanie zapisanych haseł. Oglądanie i omawianie ilustracji oraz naśladowanie czynności związanych z myciem rąk         odkręcenie wody,         regulacja strumienia i temperatury wody,         zmoczenie wodą rąk,         namydlenie rąk,         mycie rąk,         spłukanie wodą,         zakręcenie kurka wody,         wytarcie rąk w ręcznik. Ćwiczenie ruchowe przy muzyce – tworzenie ruchów związanych z higieną ciała (forma pantomimy).

Praca plastyczna – „Gzie były i co robiły moje ręce” Praca plastyczna – „Gzie były i co robiły moje ręce”. Wykonanie konturów własnych dłoni, narysowanie miejsc gdzie i co robią ręce. Wystawa prac. Podsumowanie zajęć. Wypowiedzi nt. Jak często myjemy ręce ? Myjmy ręce – dla siebie i dla innych. I to nie raz, okazjonalnie w ciągu dnia, lecz zawsze po wyjściu z toalety, autobusu, tramwaju, czy taksówki, po powrocie ze sklepu, kina, szpitala i apteki, przed każdym posiłkiem i po każdej pracy, nie tylko takiej, podczas której nasze ręce ubrudziły się. Bądźmy przygotowani do właściwej higieny rąk nie tylko w domu, ale także poza nim. Nie zapominajmy również o najmłodszych i o tym, żeby dawać im dobry przykład i wyrabiać prawidłowe nawyki. Pilnujmy, aby nasze pociechy zawsze myły ręce: przed każdym posiłkiem, na wakacjach, w publicznych toaletach, zaraz po powrocie ze szkoły, po kontakcie ze zwierzętami, lub resztkami ich pokarmów, po kaszlu, kichaniu i czyszczeniu nosa. Krąg podsumowujący zajęcia: Prowadzący podaje instrukcję na czym polega Zabawa w pajęczynę. Nauczyciel za pomocą kłębka włóczki prosi by każdy uczestnik powiedział czego się dowiedział na zajęciach i w jakim jest nastroju . Rozpoczyna prowadzący rzucając do wybranej osoby i tak po kolei aż każdy będzie trzymał nić w ręku . Na koniec zabawy pajęczyna zostaje przecięta. Opracowała Barbara Szewczyk-Stańko –opiekun Szkolnego Klubu MŁODYCH Wolontariuszy

Materiały pomocnicze dla nauczyciela Złe Mikroby Niektóre mikroby mogą być szkodliwe dla człowieka i wywoływać choroby, np. wirus grypy (Influenza) wywołuje grypę, bakterie Campylobacter mogą wywoływać zatrucia pokarmowe, a dermatofit (grzyb skórny) np. Trichophyton, może wywołać grzybicę stóp, czy skóry. Takie mikroorganizmy (inaczej: mikroby, czy drobnoustroje) nazywane są patogenami lub zarazkami. Mechanizm wywoływania choroby przez różne mikroby może być różny. Niektóre bakterie posiadają zdolność wytwarzania specjalnych substancji zwanych toksynami, które mogą u nas wywoływać choroby, lub czasem nawet prowadzić do destrukcji tkanek, czy całych organów. Wirusy swoim działaniem przypominają pasożyty. Do kopiowania (namnażania) wykorzystują komórki żywych organizmów - nie są w stanie namnażać się i „przeżyć” poza nimi. Po wniknięciu do komórki, wirusy namnażają się i powodują rozpad komórki gospodarza w ten sposób uwalniając się z niej. Grzyby najczęściej nie powodują rozpadu komórek gospodarza. Dermatofity to grzyby, które atakują skórę, paznokcie lub włosy. Kolonizując skórę, w trakcie swojego rozwoju produkują substancje wywołujące opuchliznę i swędzenie. Do zakażenia dochodzi, gdy do organizmu dostaną się drobnoustroje chorobotwórcze. Drogi rozprzestrzeniania się drobnoustrojów chorobotwórczych mogą być różne: przez powietrze, drogą kropelkową, przez dotyk, wodę, żywność, zwierzęta itd. Choroby wywoływane przez drobnoustroje chorobotwórcze nazywa się chorobami zakaźnymi. Nie wszystkie mikroby są chorobotwórcze, a niektóre stają się groźne, jeżeli opuszczą swoje naturalne środowisko, np. bakterie Salmonella i Campylobacter naturalnie występują w przewodzie pokarmowym kurcząt bez wywoływania objawów zakażenia, jednak kiedy dostaną się do przewodu pokarmowego człowieka i uwolnią produkowane przez siebie toksyny, mogą wywołać poważną chorobę. Organizm człowieka w walce z zakażeniami uruchamia różne reakcje obronne, tj.: Gorączka: Optymalna temperatura rozwoju mikrobów wynosi 37oC. Wniknięcie bakterii lub wirusów do organizmu wywołuje reakcję układu immunologicznego polegającego na podwyższeniu temperatury ciała. Stan zapalny: Powstaje np. wokół rany przy skaleczeniu ręki. Reakcja podobna do gorączki, ale o charakterze miejscowym. Wysypka: Pojawia się w efekcie działania toksyn bakteryjnych.

O myciu rąk Wydawać by się mogło, że o potrzebie mycia rąk wszyscy wiemy i wiemy również, jak należy dobrze myć ręce. W praktyce jednak wygląda to zupełnie inaczej, a przekonać się o tym można w bardzo prosty sposób – wystarczy przyjrzeć się swoim własnym nawykom, jak i poobserwować zachowanie osób w naszym otoczeniu. Wielu z nas nie myje rąk po wyjściu z toalety, po zabawie ze zwierzętami, po kaszlnięciu czy kichnieciu. Następnie przekazujemy sobie nawzajem wiele groźnych mikrobów dotykając takich powierzchni jak pieniądze, telefony, komputery, klamki, przyciski w windzie, bankomaty czy włączniki światły. Codziennie setki ludzi dotyka tych samych miejsc zostawiając na nich różne wirusy i bakterie. Na samym końcu, w zwykłych, codziennych odruchach, często pocieramy oczy, dotykamy ust, wykonujemy różne gesty, przy których dotykamy twarzy narażając siebie i swoich najbliższych na infekcję. Nawet, jeśli samych siebie uważamy za odpornych na infekcję, pamiętajmy o tym, że myjąc ręce zapobiegamy w rozprzestrzenianiu się zarazków na bardziej wrażliwe osoby, czyli dzieci, osoby starsze czy chore, których organizmy są mniej odporne na choroby. Myjmy zatem ręce nie tylko dla siebie, ale i dla innych. Bądźmy przygotowani do właściwej higieny rąk nie tylko w domu, ale także poza nim. Jak myć ręce? Myślisz, że sposób na skuteczne mycie rąk masz opanowany do perfekcji? Przeczytaj nasze wskazówki i upewnij się, czy Ty i Twoi najbliżsi robicie to prawidłowo. Zawsze używaj ciepłej, bieżącej wody oraz łagodnego dla skóry, antybakteryjnego mydła. Myj ręce bardzo dokładnie, nie zapominając o nadgarstkach, opuszkach palców i wierzchnich częściach dłoni. Pocieraj ręce o siebie nie krócej niż przez 15 sekund. Starannie opłucz ręce przed wysuszeniem.

Te kilka prostych czynności pomoże Tobie i Twoim najbliższym zadbać o prawidłową higienę rąk.

Kiedy myć ręce? Myjmy ręce – dla siebie i dla innych. I to nie raz, okazjonalnie w ciągu dnia, lecz zawsze po wyjściu z toalety, autobusu, tramwaju, czy taksówki, po powrocie ze sklepu, kina, szpitala i apteki, przed każdym posiłkiem i po każdej pracy, nie tylko takiej, podczas której nasze ręce ubrudziły się. Bądźmy przygotowani do właściwej higieny rąk nie tylko w domu, ale także poza nim. Nie zapominajmy również o najmłodszych i o tym, żeby dawać im dobry przykład i wyrabiać prawidłowe nawyki. Pilnujmy, aby nasze pociechy zawsze myły ręce: przed każdym posiłkiem, na wakacjach, w publicznych toaletach, zaraz po powrocie ze szkoły, po kontakcie ze zwierzętami, lub resztkami ich pokarmów, po kaszlu, kichaniu i czyszczeniu nosa.   Literatura http://www.edukacja.edux.pl/p-4618-dbamy-o-zdrowie-scenariusz-zajec-swietlicowych.php http://www.e-bug.eu/senior_pack.aspx?cc=pl&ss=3&t=e-Bug:%20Higiena%20Rak http://carex.pl/akademia-o-programie,7.html

Moje ręce piszą.

Moje ręce poznają etapy micia.

Moje ręce wykonują pracę plastyczną, malują kredkami.

Moje ręce bawiły się zabawkami. Moje ręce grały na instrumentach.

Pamiętajmy czyste ręce to nasze zdrowie.

KONIEC