Temat: Symulacje komputerowe lotu helikoptera w języku Java Autor: Jarosław Gołaszewski 149993 Promotor: Dr Dariusz Król
Agenda Cel pracy Problemy informatyczne Model matematyczny helikoptera Metody sterowania śmigłowcem Zastosowany system autopilota Wykorzystywane narzędzia Wizualizacja symulacji Badania modelu helikoptera oraz autopilota Podsumowanie 2/25
Cel pracy Projekt, implementacja oraz zbadanie działania symulatora lotu śmigłowca dla niskich prędkości i autopilota, opartego na zasadach logiki rozmytej, utrzymującego helikopter w zawisie 3/25
Problemy informatyczne Wizualizacja lotu helikoptera Implementacja złożonej aerodynamiki lotu przy niskich prędkościach Modelowanie efektu podmuchu wiatru Implementacja systemu autopilota utrzymującego śmigłowiec w zawisie 4/25
Modele matematyczne helikoptera Złożoność układu Duża liczba ruchomych elementów Bardzo specyficzne problemy dla tego typu konstrukcji Sześć stopni swobody ruchu (prędkości postępowe i kątowe) Teorie i założenia na podstawie badań empirycznych 2 podejścia do tematu: Analiza problemów dynamiki, aerodynamiki, aerosprężystości izolowanego wirnika Problemy dynamiki i mechaniki lotu – równania równowagi sił i momentów, związki kinematyczne („model samolotowy”) 5/25
Badany model helikoptera 1 Ruch opisany równaniami równowagi sił i momentów, uzupełnionymi związkami kinematycznymi Ciało sztywne o 6 stopniach swobody Badania dotyczące zawisu oraz niskich prędkości Pochodne aerodynamiczne i momenty bezwładności z PZL-Świdnik Warunki atmosferyczne uwzględnione pośrednio w pochodnych Układ inercjalny <-> nieinercjalny - kwaterniony 6/25
Model matematyczny helikoptera 2 Układ współrzędnych: 7/25
Model matematyczny helikoptera 3 Równania momentów i sił (1.1 – 1.8): Równanie podmuchu wiatru(1.9): 8/25
Metody sterowania śmigłowcem Wykorzystujące prawa sterowania Złożona analiza modelu śmigłowca i obliczenie dokładnego sterowania Współczynniki praw sterowania obliczane w każdym etapie lotu Złożone obliczenia Antropomorficzna koncepcja sterowania Badania psychologiczne czynności operatora Metody oparte na logice rozmytej 9/25
Zastosowany system autopilota cz.1 Lot – nieliniowy i niestacjonarny charakter Regulator rozmyty + Prostota i szybkość działania + Stosunkowo prosta implementacja - Trudna analiza i dobór parametrów 10/25
Zastosowany system autopilota cz.2 Stan helikoptera (u, v, w, p, q, r, , , ) Sygnał sterujący (0 ,1, 2, s0) Schemat regulatora: Fuzyfikacja Reguły Wnioskowania rozmytego (Inferencja) Funkcja konkluzji 1 (Defuzyfikacja) Funkcja konkluzji 2 Funkcja konkluzji 3 Funkcja konkluzji 4 w u, q v, p r 0 1 2 s0 11/25
Wykorzystywane narzędzia Eclipse – środowisko implementacyjne Milkshape3D – tworzenie kolejnych klatek animacji oraz edycja modelu śmigłowca Quick3D Pro – importowanie i eksportowanie różnych formatów modeli trójwymiarowych Gimp 2.6 – tworzenie tekstur, generowanie mapy wysokości 12/25
Wizualizacja symulacji cz. 1 Język programowania – Java Wizualizacja 3D przy użyciu biblioteki jogl 1.1.0 umożliwiającej dostęp do możliwości OpenGL Praca kamery Dowolny ruch wokół modelu helikoptera Przybliżanie i oddalanie Animacja modelu śmigłowca Model w formacie MD2 Płynna animacja – interpolacja wierzchołków Cieniowanie modelu 13/25
Wizualizacja symulacji cz. 2 Realistyczne odwzorowanie terenu Generowanie ukształtowania na podstawie mapy bitowej w odcieniach szarości Teksturowanie Oświetlenie i cieniowanie terenu Efekt mgły Wykorzystanie buforów wierzchołków Efekty pogodowe Opady deszczu wizualizujące kierunek wiatru (plakatowanie) 14/25
Wizualizacja symulacji (screen) 15/25
Zakres badań Badanie reakcji na zmianę kątów sterowania Reakcja modelu na podmuch wiatru Z włączonym/ wyłączonym autopilotem 16/25
Badania(reakcja na ruch sterem sterowania podłużnego z szybkością 1/s) 1 17/25
Badania(reakcja na ruch sterem sterowania podłużnego)2
Badania (reakcja na podmuch wiatru) 1 19/25
Badania (reakcja na podmuch wiatru) 2 20/25
Badania (reakcja na podmuch wiatru, autopilot) 1 21/25
Badania (reakcja na podmuch wiatru, autopilot) 2 22/25
Aktualnie prowadzone prace Korekcja parametrów sterowania Opisywanie wykonanej pracy 23/25
Podsumowanie Złożoność zagadnienia Brak podobnego podejścia do tematu symulacji Prace implementacyjne zakończone Dużo możliwości przeprowadzania badań Możliwość wykorzystania efektów pracy w praktyce 24/25
Dziękuję za uwagę Pytania? 25/25