HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Hałas - niewidzialny wróg
Advertisements

HAŁAS W NASZEJ SZKOLE Raport z przeprowadzonych badań w Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej Raba Wyżna r.
UCHO BEZ TAJEMNIC Ankieta w V LO
i hałas ultradźwiękowy.
Ucho Ucho składa się z trzech części: ucha zewnętrznego, ucha środkowego oraz ucha wewnętrznego. Ucho zewnętrzne występuje jedynie u ssaków. Ucho zewnętrzne.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Ucho bez tajemnic.
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
Sonochemia Dźwięk ULTRADŹWIĘKI 1
Hałas w szkole Co to jest hałas? Wpływ hałasu na nasze zdrowie
Fale dźwiękowe.
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
WPŁYW DZWIĘKÓW O DUŻYM POZIOMIE NATĘŻENIA NA ORGANIZM CZŁOWIEKA
Drgania i fale. Akustyka
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
jako nauka eksperymentalna
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
Fizyka – drgania, fale.
Fale dźwiękowe.
„Ucho. Co słyszymy? Dlaczego słyszymy?”
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
WPŁYW HAŁASU I FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH NA CZŁOWIEKA
i jego wpływ na zdrowie człowieka
Sposoby zapobiegania hałasowi w szkole
Matematyka w muzyce.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
SŁUCH.
Ci.... Cho....sza.....
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Dźwięk.
Karol Wilim Patryk Bombik Kamil Wawoczny Mateusz Grzegórzek
Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.
Brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe. Od hałasu wolę ciszę, wtedy wszystko lepiej słyszę !
NIE LUBIĘ HAŁASU, LUBIĘ CISZĘ!
Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie i podstawowe środki zapobiegawcze.
Szkodliwość hałasu w szkole
Szkodliwość hałasu.
-nasz niewidzialny wróg
Właściwości dźwięku.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Hałas w szkole Co to jest hałas? Wpływ hałasu na nasze zdrowie.
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
Napoje energetyczne to grupa produktów, która ma na celu pobudzenie organizmu w momencie wytężonego wysiłku fizycznego i intelektualnego. Obecnie, niestety,
Czym jest dźwięk ?.
D źwięk W tej prezentacji: D owiecie się, jak brzmi definicja dźwięku; P rzyjrzycie się budowie ucha; D owiecie się więcej na temat ruchu drgającego; Z.
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
Równanie różniczkowe fali liczba falowa długość fali częstość drgań okres drgań Rozwiązanie: Ruch falowy.
BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM
Fale dźwiękowe. Dźwięk ● Dźwięk to wrażenie słuchowe. Jest ono spowodowane falą akustyczną, która rozchodzi się w ośrodku sprężystym. Mogą to być ciecze,gazy,i.
Fala mechaniczna jest to rozchodzące się w ośrodku zaburzenie wywołane drganiem źródła. Ośrodkiem będziemy nazywać ciało materialne, np. powietrze, woda,
Ucho. Budowa I Funkcje Ucho Zewnętrzne: -małżowina uszna ( jest zbudowana z tkanki chrzęstnej pokrytej skórą. -Przewód słuchowy ( ma około 3cm długości)
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Wpływ hałasu na słuch.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz.
Słowo „hałas” Natalia Jąder.
Negatywny wpływ hałasu
Aleksandra Lewandowska
Hałas Jak szkodzi ....
Utrata słuchu – jak sobie z tym radzić?
Szkoła Promująca Zdrowie – reaktywacja
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE

Hałas towarzyszy nam przez całe życie – począwszy od własnych narodzin, mamy regularną (i nieuniknioną) styczność z tym szkodliwym dla nas zjawiskiem. Zanim jednak zajmiemy się szczegółami związanymi z hałasem, należy przypomnieć sobie podstawowe informacje o dźwięku 

Do podstawowych cech dźwięku możemy zaliczyć: Dźwięk – wrażenie słuchowe spowodowane falą akustyczną rozchodzącą się w ośrodku sprężystym (ciele stałym, cieczy, gazie). Częstotliwości fal, które są słyszalne dla człowieka, zawarte są w paśmie między wartościami granicznymi od ok. 16 Hz do ok. 20 kHz. Człowiek, jak i zwierzęta, odbiera dźwięki słyszalne poprzez zmysł nazywany słuchem, którego narządem są uszy. Najczęściej używaną jednostką pomiarową dla dźwięku jest decybel. Do podstawowych cech dźwięku możemy zaliczyć: - wysokość dźwięku; - głośność dźwięku; - czas trwania dźwięku; - barwa dźwięku;

Drgania akustyczne, których częstotliwość jest tak mała, że nie są słyszalne nazywamy infradźwiękami (niższe niż 16 Hz), zaś te których częstotliwość jest większa od granicznej, również niesłyszalne, nazywamy ultradźwiękami (wyższe od 20kHz). Ciekawostką jest fakt zbadany i potwierdzony przez naukowców: mowa ssaków wodnych – delfinów, opiera się właśnie na… porozumiewaniu za pomocą ultradźwięków!

DROGA FALI DŹWIĘKOWEJ W NARZĄDZIE SŁUCHU - małżowina uszna przewód słuchowy błona bębenkowa kosteczki słuchowe kanały półkoliste ślimak trąbka Eustachiusza nerw słuchowy płat skroniowy mózgu

Hałas – dźwięki zazwyczaj o nadmiernym natężeniu (zbyt głośne) Hałas – dźwięki zazwyczaj o nadmiernym natężeniu (zbyt głośne). Na ochronę przed hałasem, organizm zużywa ogromne ilości energii. Reakcja na hałas w dużym stopniu zdeterminowana jest nastawieniem psychicznym.

ŹRÓDŁA HAŁASU

SKALA NATĘŻENIA DŹWIĘKU ok. 70 dB – niekorzystne zmiany wegetatywne w organizmie; powyżej 75 dB – rozmaite uszkodzenia organiczne i choroby, m.in. nadciśnienie tętnicze, wrzody żołądka; od 90 dB – osłabienie i ubytek słuchu; od 120 dB – niebezpieczeństwo uszkodzenia słuchu; 130 dB – granica bólu; powyżej 150 dB – wystąpienie drgawek, paraliżu, nieodwracalne zmiany;

SKUTKI HAŁASU Zbyt duże natężenie hałasu prowadzi do zaburzeń słuchu i uszkodzenia jego narządu. Mniejsze wartości natężenia hałasu, lecz występujące długotrwale, a także drażniące w inny sposób (jednostajne, przenikliwe, rozpraszające) mogą wpływać negatywnie na psychikę. Nieustająca dokuczliwość dźwięku może doprowadzić do zdenerwowania, wywoływać agresję, a w skrajnych przypadkach powoduje depresję i zaburzenia psychiczne.

HAŁAŚLIWA CYWILIZACJA Głośne oglądanie telewizji, słuchanie muzyki coraz głośniejsza mowa – może być pierwszymi oznakami zaburzenia w słyszeniu. Niestety problemy ze słuchem to coraz częściej występująca choroba cywilizacyjna, którą przyniósł hałaśliwy XXI wiek. Jeżeli zauważamy, że nasz słuch się pogarsza skonsultujmy się z lekarzem. Pamiętajmy o starym porzekadle, że lepiej zapobiegać niż leczyć, a dotyczy to również słuchu.  

Po drugie: uszy podczas mrozów i silnego wiatru powinny być osłonięte; JAK DBAĆ O SŁUCH? Po pierwsze: uszy należy myć codziennie w ciepłej wodzie; nie należy czyścić ich wacikiem, gdyż to doprowadza do zapychania się ucha w środku; Po drugie: uszy podczas mrozów i silnego wiatru powinny być osłonięte; Po trzecie: słuchawek do muzyki używajmy jak najrzadziej – nie narażajmy naszych uszu na mocny hałas; Po czwarte: aby zachować zdrowie narządów słuchu, unikajmy głośnych miejsc – o ile to możliwe;

DLA CIEKAWSKICH W starożytnych Chinach hałas stosowany był jako wyjątkowo ciężka tortura; Kobiety są odporniejsze na hałas niż mężczyźni; Anglicy w XVI wieku wprowadzili zakaz bicia żon o pewnych porach dnia i nocy wyłącznie dlatego, aby ich krzyki nie przeszkadzały sąsiadom; Angielskie słowo "noise", tj. hałas pochodzi z łac. "nausea", czyli choroba, nudności;

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 