Eliza Małek Uniwersytet Łódzki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Pontyfikat Jana Pawła II
Powierzchnie reklamowe na terenach MTP
Liczby pierwsze.
Co trzeba wiedzieć o teatrze?
My i przestrzeń publiczna
Teatr Anna Kozłowska Kl. IIc.
Starożytny teatr grecki
na podstawie książki Astrid Lindgren "Dzieci z Bullerbyn"
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Jaki jest następny wyraz ciągu: 1, 2, 4, 8, 16, …?
PROJEKT EDUKACYJNY DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Zimowy obóz dla ASÓW w Baryczy koło Końskich 26 grudzień styczeń 2011.
IMPREZY I UROCZYSTOŚCI. SPRZĄTANIE ŚWIATA Jak co roku uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w akcji sprzątania świata. 15 września 2011 na wytyczonych.
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
W teatrze starożytnej Grecji
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
Twoje narzędzie do pracy grupowej
JAN PAWEŁ II
Projektowanie Stron WWW
Szkolny koncert kolęd.
1 Prawo do udziału w życiu kulturalnym Autor: Patrycja Kowalczyk.
PROJEKT SZKOLNY BOŻE NARODZENIE Sułów,
Różaniec Najświętszej Maryi Panny Tajemnice bolesne
QUIZ.
KULTURALNY CZŁOWIEK.
40 lat minęło... W Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Słubicach
Tam wszystko się zaczęło...
ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘ BIORSTWEM
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
Adriana Otawa Przedszkole Bieńkowice
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Autor: -Kamil Kowalówka
Teatr Grecki.
Narodziny teatru.
1.
Obserwowalność i odtwarzalność
Różaniec Najświętszej Maryi Panny Tajemnice radosne
Happening, performance i teatr eksperymentalny
1 Jak by tu po-współpracować z innymi ? a może coś jeszcze… Word 2007.
Ewangelia Wprowadzenie.
Tradycje Bożonarodzeniowe.
TEATR LALEK.
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Jan Paweł II - Papież Wolności
BOŻONARODZENIOWE ZWYCZAJE
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
ZOSTAŃ SPORTOWYM KOKSEM SP 11 TYM KTÓRY OCZARUJE KOMISJĘ SĘDZIOWSKĄ.
Słowniczek.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
TEATR GRECKI.
FASCYNUJĄCY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII DZIECIĘCE ZMAGANIA Z TEATREM, CZYLI JAK ZOSTAĆ AKTOREM GRUPA PROJEKTOWA 7 OPIEKUN: IWONA SŁAWSKA, BARBARA MICHAEL-KONARSKA.
Kalendarz 2020.
Maski Greckie.
FASCYNUJĄCY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII „ W CZARODZIEJSKIM ŚWIECIE BAJEK” ścieżka edukacyjna w zakresie przedmiotów humanistycznych grupa projektowa: klasa.
TEATR GRECKI.
A jak anioł „I zaraz z aniołem zjawiło się mnóstwo wojsk niebieskich, chwalących Boga i mówiących: Chwała na wysokościach Bogu, a na ziemi pokój ludziom,
Prezentacja „SZALONE NOŻYCZKI” Moje wrażenia po spektaklu... Kochani chcę wam przedstawić prezentację.
„Pomóż zwierzętom przetrwać zimę!” O tym, że trzeba dokarmiać zwierzęta, doskonale wiedzą dzieci z oddziału przedszkolnego. Udowodniły to nie tylko podczas.
Zapraszam na lekcję KAŻDY AKT ŚMIESZY,
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
ŚREDNIOWIECZE Średniowiecze jest epoką obejmującą aż 1000 lat (od V do XV wieku), przez co bardzo zróżnicowaną. Jest to okres bardzo długi, w którym wiele.
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Spektakl. Teatralny „ Morska
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
Zapis prezentacji:

Eliza Małek Uniwersytet Łódzki 2017-03-26 Rosyjski teatr ludowy Eliza Małek Eliza Małek Uniwersytet Łódzki

Elementy parateatralne w obrzędach i bajkach 2017-03-26 w obrzędach (np. przebieranie się człowieka za niedźwiedzia, kozę, kobyłę i in. zwierzęta w karnawale, ubieranie kukły Marzanny w kobiecy kostium i nadawanie jej imienia (Awdotia); w bajkach dla dzieci, które opowiada się zazwyczaj odgrywając przed dziecięcym audytorium całe scenki (por. opis maniery bajarza Biełkowa, Богатырев, с. 19-20). Медвежья потеха (obrzęd i zabawa jednocześnie). Eliza Małek

Dlaczego teatr pojawia się na Rusi dopiero w XVII w.? 2017-03-26 Opóźnione (w porównaniu z Europą Zachodnia i Polską) pojawienie się teatru w Rosji (zarówno ludowego, jak dworskiego) M. Pluchanowa wiąże z opóźnieniem procesów emancypacji jednostki, wyłonienia jej z kolektywu, z podporządkowaniem jednostki kolektywowi i państwu. (Плюханова). Otwarcie na zachód w XVII w. zaowocuje stopniowym przyswojeniem sobie przez Rosjan różnych form teatralnych. Rola Polski. Eliza Małek

Teatr lalkowy i teatr „żywego aktora” 2017-03-26 Rosyjski teatr ludowy występuje w 2 odmianach: teatr kukiełkowy (marionetkowy i pacynkowy); teatr „żywego aktora”. Ponadto istnieje również RAJOK: (ros. раёк, раёшная панорама, театр картинок) - „teatr obrazkowy” - nazwa urobiona od tematyki najstarszych obrazków przedstawiających Adama i Ewę w rajskim ogrodzie. Inna nazwa rosyjska: косморама (kosmorama, panorama ludowa). Eliza Małek

Konwencja teatralna 2017-03-26 Przeistoczenie aktora w postać dramatu (ale nie utożsamianie się z nim). Niezrozumienie konwencji nie pozwala na odbiór sztuki jako sztuki (por. relacje hr. Tołstoja z podróży do Europy Zach. w XVII w., opowieść M. Wańkowicza o nieudanym prezencie jego ojca dla pałacowej służby – wrócili z teatru, zobaczywszy, że jacyś ludzie zaczęli rozmawiać o swoich prywatnych sprawach). Eliza Małek

Niezrozumienie konwencji teatralnej 2017-03-26 – Cóż tak prędko wracacie? – pyta ojciec dwóch pupilów wiejskich, którzy po raz pierwszy zobaczyli Mińsk i których polecił z własnoręcznie zakupionymi biletami ulokować na galerii w teatrze – czy nie podobało się? – Oj, bardzo ślicznie grali. Słuchaliśmy muzyki do końca. Potem pociągnęli w górę jakby całą ścianę, coś jakby zepsuło się czy co, za ścianą w pokoju siedzieli swoi ludzie i gadali o swoich sprawach – to my i wyszli. M. Wańkowicz, Czerwień i amarant (Szczenięce lata), Wydawnic- two Literackie 1979, s. 83. [Wydarzenie opisane przez Wańkowicza miało miejsce w końcu XIX w.] Eliza Małek

Możliwość zamiany ról: aktor staje się widzem, widz – aktorem. 2017-03-26 Bezpośredni kontakt z widownią, wpływ widowni na treść i formę przedstawienia. Możliwość zamiany ról: aktor staje się widzem, widz – aktorem. Improwizacja (tekst nie jest powtarzany dosłownie). Por. tradycję komedii dell’arte we współczesnym teatrze włoskim (Zanussi o wystawieniu Rzeźni Mrożka). Eliza Małek

Dialog sceniczny i dialog teatralny. Widownia i scena 2017-03-26 Dialog sceniczny – komunikacja postaci dramatu między sobą. Dialog teatralny – postać (aktor) –widz. Brak „sztywnego” podziału na scenę i widownię, kurtyny, specjalnego oświetlenia sceny. Skąpe dekoracje, zastępowane czasem przez ruch sceniczny (łódka i wioślarze), czasem tylko „rysowane” słowem aktora (Car Maksymilian). Eliza Małek

Teatr religijny (wertep) 2017-03-26 Ikona szkoły jarosławskiej XVII w. Ikona z Zaonieża XVII w. Eliza Małek

SZOPKA, nazwy wcześniejsze: jasełka, żłobek 2017-03-26 „w znaczeniu pierwotnym lalkowe misterium na Boże Narodzenie; przedstawienie zdarzeń związanych z ewangeliczną i lud. tradycją święta, odgrywane w okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Zalążkiem sz. było kośc. widowisko nieruchome, od XIII w. rozpowszechnione w Europie przez franciszkanów, w którym odpowiednio ustawione figurki Marii, Józefa, pasterzy, trzech króli tworzyły scenę adoracji żłobka z nowo narodzonym Dzieciątkiem. Świadectwem tego zwyczaju w Polsce XVI w. są teksty kolęd, często utrzymywanych w tonie kołysanek. Nazwę jasełek stosowano też do misteriów odgrywanych przez żywych aktorów”. (http://www.literatura.zapis.net.pl/okresy/przewodnik/szopk a.htm ) Eliza Małek

Wertep pojawia się w końcu XVII – pocz. XVIII w Wertep pojawia się w końcu XVII – pocz. XVIII w. jako naśladowanie polskich jasełek i białoruskiej batlejki (te z kolei z misteriów); Funkcja religijna dominuje nad funkcją estetyczną (wystawiany jest wyłącznie w okresie bożonarodzeniowym). Tekst dramatów jasełkowych jest niestabilny, anonimowy, przekazywany drogą ustną. Istnieje w formie teatru kukiełkowego oraz w postaci grywanej przez ludzi (najczęściej młodych).   2017-03-26 Eliza Małek

Treść przedstawienia 2017-03-26 Opowieść o narodzeniu Chrystusa w grocie Betlejemskiej, pokłonie pastuszków, Herodzie, rzezi niewiniątek (na materiale Ewangelii Łukasza i Mateusza). Przeciwstawienie elementów misterialnych (poważnych) i komicznych, intermedialnych (Matka Boska, Józef, Dzieciątko, aniołowie vs Herod, Śmierć z kosą, Diabeł, który ciągnie Heroda do piekła). Włączenie pieśni cerkiewnych – Chwała Bogu na wysokości, Anioł pasterzom mówił itp. Eliza Małek

Szopka (jasełka) – batlejka – wertep 2017-03-26 sceny poważne grywane są na górnej kondygnacji sceny komiczne - na dolnej. Eliza Małek

Teatr Pietruszki Teatr właściwie profesjonalny, miejski. 2017-03-26 Teatr właściwie profesjonalny, miejski. Przedstawienia wystawiane na jarmarkach, odpustach, na dużych placach miejskich. Eliza Małek

Francuski Guignol Por. lalkę przedstawiającą Guignola 2017-03-26 Por. lalkę przedstawiającą Guignola Eliza Małek www.arbredenoel.fr/.../item.php?itemid=35

Punch and Judy (Anglia) http://www.punchandjudy.com /Kašparek (Czechy) 2017-03-26 Eliza Małek

2017-03-26 Pietruszka wita się z publicznością, poczym zaczyna rozmowę z grajkiem (kataryniarzem): Pietruszka: Grajku! Grajek: Co powiesz, Pietruszko? Pietruszka: Powiem ci nowinę. Grajek: Jaką? Pietruszka: Postanowiłem się, bracie, ożenić. A bo to kawalerskie życie coś warte? Wszyscy cię lekceważą... A kiedy się ożenię, posag wezmę... Oj-oj-oj, jak się urządzę... Eliza Małek

2017-03-26 Grajek: A z kim, Pietruszko, postanowiłeś się ożenić? Pietruszka: Z córką kupca (wymienia nazwisko kupca lub ziemianina najbogatszego w danej miejscowości). Grajek: A duży posag bierzesz? Pietruszka: U-u... Więcej niż sam jestem wart. Grajek: Łżesz, Pietruszko, ona za ciebie nie wyjdzie, tylko bieda na ciebie przyjdzie, twój ostatni grosz przepadnie i jeszcze po łbie dostać wypadnie. Rzuć to. Pietruszka: To ty łżesz, bracie. Kto takiego zucha nie pokocha? (wdzięczy się) Grajek: To pokaż narzeczoną. Eliza Małek

2017-03-26 Pietruszka: Pokazać tobie? Łatwo to zrobię. Zaraz z nią przyłażę i tobie pokażę (chowa się i przyprowadza lalkę). Popatrz, grajku. Ładna narzeczona? Grajek: Że ładna, to ładna. Ale perkata. Pietruszka: Łżesz, grajku. Zobacz te oczka, buzię, rączki, usteczka, szyjkę. Spróbuj znaleźć taką bestyjkę. A jak tańcuje. No, zagraj kawałek czegoś. (Grajek gra kamaryńskiego. Pietruszka tańczy z narzeczoną.) Eliza Małek

2017-03-26 Grajek: Wszystko to piękne i cudowne, ale dla ciebie będzie kosztowne: panna bogata, rozkapryszona, chodzić pieszo nie nauczona... Trzeba, bracie, konia kupić. Pietruszka (zatroskany): A gdzie go kupić? Grajek: A u Cyganów. Pietruszka (dumnie): No to dzisiaj przyprowadź. Grajek: Ja też nie bogacz. Pochodzisz, to przyprowadzisz. Pietruszka: To nie pójdziesz? Eliza Małek

Two on stage 2017-03-26 Właściciel „teatru” wraz z lalkami nadziewanymi na palce (pacynkami) oraz towarzyszący mu muzykant z katarynką lub grajek, który nie pojawia się na scenie (znajduje się wśród publiczności). Pietruszka (Ванька, Рататуй, Петр Иванович Уксусов, Петр Петрович Самоваров и т.п. ). Cygan, Niemiec, Pies, Czart, Koń, Policjant, Narzeczona (5-20 postaci). Drobne rekwizyty. Na scenie zawsze są tylko 2 postaci (lalkarz ma 2 ręce). Eliza Małek

Bohater-klown 2017-03-26 Deformacja twarzy - czerwony duży nos, wielkie śmiejące się usta, nierzadko garb, czapka z dzwoneczkami, jaskrawa odzież, piskliwy głos. Eliza Małek

Komizm 2017-03-26 Zewnętrzny zdeformowana twarz, ciągłe utarczki z drugimi postaciami, bijatyki. Komizm słowny i sytuacyjny oksymorony, alogizmy, metatezy, realizacja metafory, rozmowa głuchych itd. Eliza Małek

Kontakt z audytorium poprzez 2017-03-26 monolog teatralny (zwroty do publiczności), wprowadzanie elementów aktualizujących akcję sceniczną (odwołania do imion i sytuacji osób obecnych na przedstawieniu), nawoływanie do aktywnego włączenia się w akcję poprzez np. poszukiwanie zaginionego rekwizytu czy bohatera.... Eliza Małek

Wskrzeszenie teatru ludowego 2017-03-26 Po r. 1917 tradycja przedstawień teatralnych (głównie teatru religijnego) została przerwana. Pietruszka został powołany do służby w Armii Czerwonej i propagandy nowego ustroju, wertep – zakazany. Po r. 1990 wertep i Pietruszka (w postaci inscenizowanej, inspirowanej przez działaczy i animatorów kultury) wrócił do łask. Tu również mamy przekaz ustny, sytuację face to face, ale odbiorca już nie staje się nadawcą (mamy publiczność na występach zespołów „ludowych”, kostium, który po występie zostaje zdjęty). Często wykonawca uczy się swojego tekstu z zapisanej na papierze „partytury”, a nie z czyichś ust. Eliza Małek

Zespół ludowy „Zwonnica” z Omska 2017-03-26 Eliza Małek

Pietruszka z teatru A. Grefa 2017-03-26 Eliza Małek

2017-03-26 W r.1980 zespół folklorystyczny Dmitrija Pokrowskiego (wespół z folklorystami z Uniwersytetu Moskiewskiego) podejmuje pierwszą próbę wskrzeszenia przedstawień jasełkowych (программa Русский народный театр). Po 1990 r. kukiełkowy i „żywy” wertep przeżywa prawdziwy renesans (w Rosji, a także na Ukrainie). Eliza Małek

Żywy wertep (Lwów) 2017-03-26 Eliza Małek

Kukiełki ze współczesnych przedstawień jasełkowych 2017-03-26 Eliza Małek

Teatr żywego aktora (repertuar) 2017-03-26 Łódka Car Maksymilian Król Herod (żywy wertep) Eliza Małek

Dekoracje tworzone ruchami aktorów i/lub słowem 2017-03-26 Najprostsze, w Łódce np. jest to narysowany kredą owal imitujący łódkę, do której wsiadają aktorzy-wioślarze. „Wyrazisty przykład takiej dekoracji widzimy w ludowej rosyjskiej sztuce Łódka. Treść tej sztuki stanowią przygody nadwołżańskiej szajki zbójeckiej. Występują: ataman, esauł, rozbójnicy, nieznajomy i inni. Wykonawcy wchodzą do izby śpiewając rozbójniczą pieśń i ustawiają się kołem. Ataman nakazuje esaułowi „migomentalnie" zbudować zwinną „łódkę". Rozbójnicy udają, że budują. Łódka gotowa i ataman rozkazuje: „Wiosła na burty, chłopcy na miejsca.” Eliza Małek

2017-03-26 Dwunastu rozbójników siada na podłodze w dwuszeregu, zostawiając między sobą puste miejsce, po którym przechadzają się ataman i esauł. Ataman rozkazuje wyruszyć i zaśpiewać swoją ulubioną pieśń. Wioślarze śpiewają: Wniz po matuszkie, po Wołgie, pochylają się w tył i w przód i klaszczą w ręce, imitując wiosłowanie. Śpiewają z przerwami, podczas których ataman i esauł rozmawiają ze sobą.” (P. Bogatyriew, Uwagi o teatrze ludowym…) Eliza Małek

Przestrzeń w teatrze ludowym 2017-03-26 Dekoracje mogą być rysowane wyłącznie słowem. Por. dialog cara Maksymiliana i jego wojownika Aniki ze sztuki pt. Car Maksymilian: „A n i k a: O carze błogosławiony, A gdzie jest cherlawy uzbrojony rywal? Maksymian: Trzy wiorsty od miasta. A n i k a (groźnie): Rozejdź się, tłumie Pozwól przejść Anice — wojewodzie. Otwórz złote wrota, Pomknę za mury miejskie I doścignę tam przeklętego Marsa." Eliza Małek

2017-03-26  W rzeczywistości na scenie nie ma ani Złotej bramy, ani murów obronnych. I mimo to za tymi murami spotyka się Anika z Mariecem i zaczyna z nim wojnę na słowa. Następnie ten sam Anika znajdujący się 3 wiorsty od miasta, w którym znajduje się carski pałac, zwraca się do siedzącego na tronie Maksymiliana z następującymi słowami: Eliza Małek

Anika (do cara): O carze błogosławiony! 2017-03-26 Anika (do cara): O carze błogosławiony! Moja szabla nie rąbie, a kopia w pierś nie wchodzi. Maksymian: Daruję ci swój stalowy miecz (tupiąc no­gą). Rozgromże mi wreszcie przeklętego Marsa. Anika (do Marsa): Ukorz się, niegodziwcze. Mars: Dzień i noc ostrzę szablę, ale przed siłaczem Aniką ukorzyć się nie chcę. Anika: Ukorz się, ukorz, niegodziwcze, bo pozbawię cię życia (zabija Marsa). Eliza Małek

Czas sceniczny 2017-03-26    Czas sceniczny w teatrze ludowym nie pokrywa się z czasem astronomicznym (4 minuty mogą odpowiadać 4 latom). Bogatyriow twierdzi, że „miejsce i czas w teatrze ludowym dopiero zaczynają się kształtować, o nich, jak w eposie, tylko się mówi. Natłok akcji jakby pochłania czas i miejsce”. (261-262) Widzowie nie oczekują nowych, oryginalnych wątków (z reguły znają zarys fabuły), interesuje ich opracowanie szczegółów. Eliza Małek

Literatura zalecana 2017-03-26 А. Ф. Некрылова, В. Е. Гусев, Русский народный кукольный театр, Ленинград 1983. C. Kelly, Petrushka. The Russian Carnival Puppet Theatre, Cambridge University Press 1990. P. Bogatyriew, Semiotyka kultury ludowej, Warszawa 1979, s. 233-264. J. Gołąbek, Car Maksymilian (Widowisko ludowe na Rusi), Kraków 1938. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Kultura rosyjska...., hasła Rajok i Wertep. http://www.literatura.zapis.net.pl/okresy/przewodnik/szo pka.htm [Jędrzej Kitowicz [1728-1804], OPIS OBYCZAJÓW ZA PANOWANIA AUGUSTA III, http://monika.univ.gda.pl/~literat/xxx/kitowic/index.htm] Eliza Małek