Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje Chrześcijańska pobożność ludowa w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Myśl Teologia Program Serce Oblicze. Myśl D. Orione Czynić dobrze wszystkim, dobrze zawsze, źle nigdy i nikomu!
Advertisements

Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Jak zachować proporcje pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Twórcy Renesansu Michał Anioł Rafael Santi Leonardo da Vinci
M I S T R Z O W I E ODRODZENIA
Na podstawie życia s.Emilii Engel. - spojrzenie na s.M.Emilię - spojrzenie na nasze życie - praktyczne wskazówki 1. Pozwolić się dotknąć spojrzeniu Boga.
Dobrego Dnia Listopad Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
Duch Prawdy jest z wami wszystkimi, Moje małe dzieci.
O bezużyteczności filozofii?
JAN PAWEŁ II
Człowiek! [...] to brzmi dumnie!
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Czekam na Ciebie, Jezu mój mały, ciche błaganie, ku niebu śle
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
Życzę Ci, abyś odnalazła: w ciszy swoje myśli i marzenia, w bliskich Ci osobach siłę i piękno stworzenia, w otaczającym świecie radość istnienia, w kolorach,
Tajemnice sztuki w pigułce.
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Animacja kultury.
CZTERY ŚWIECE.
RACHUNEK SUMIENIA.
FORMACJA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ UCZNIÓW JEZUSA.
Słowo Życia Grudzień
WIELCY TWÓRCY WŁOSKIEGO RENESANSU
Garść poezji autorstwa Asi Lewandowskiej
"DA MIHI ANIMAS COETERA TOLLE"
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Sztuka odrodzenia - renesans
Innowacja pedagogiczna
ADWENT A.D Tajemnica Wcielenia wypełnia przestrzeń i sens Adwentu Przybądź Panie, bo czekamy! ADWENT A.D
Przypowieść....
Sierpień 2013 Słowo Życia «Jeśli miłujecie tych tylko, którzy was miłują, jakaż za to [należy się] wam wdzięczność? Przecież i grzesznicy okazują miłość
, OCZAMI MISTRZOW NagyhÉt WIELKI TYDZIEN , A MuVÉSZETBEN "
I niedziela adwentu pracy nad sobą.
RENESANS WE WŁOSZECH.
Słowo Życia Październik 2014.
Mój Synu, Wiesz dobrze, że Ja jestem Miłością
Może coś się zmieni, gdy spróbujemy to zrozumieć…
Platon Filozof starożytny.
czym jest i jak je odkryć
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Agatolog z Łopusznej. Dobro nieskończone - boskie.
interpretacyjne dzieła
pozytywna właściwość estetyczna bytu wynikająca z zachowania proporcji, harmonii barw, dźwięków, stosowności, umiaru i użyteczności, odbierana przez zmysły.
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
Jesteś dobry Zawsze wierny byłeś mi kiedy zawodziłem ja niepojęty w miłości swej dobrze jest z Tobą być Darowałeś życie mi zabrałeś winę mą i grzech nikt.
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
FilozofiA.
Blaise Pascal, , Pamiątka
330 miejscowości 8 państw 3 kontynenty. Siłą Orszaku jest jego jednolitość, niezależnie gdzie się odbywa. Dzięki temu, wydarzenia odbywające się w wielu.
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
Etyka Patrycja Zalewska.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
NASZA HISTORIA…. DLA CIEBIE Kiedy na mnie patrzysz cała drżę Serce bije mi jak oszalałe Kiedy mnie dotykasz chcę, Aby trwało to wiecznie Kiedy mnie całujesz.
1. Podstawy estetyki i makijażu
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu II dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Słowo Życia Grudzień
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Mistrzowie włoskiego renesansu
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
POSTRZEGANIE RAJU WEDŁUG ISLAMU
CZTERY ŚWIECE.
Lekcja 6 na 11 listopada 2017 ADAM I JEZUS.
O. Wojciech, „Miłujcie się” 1–2/1999
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Zapis prezentacji:

Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje Chrześcijańska pobożność ludowa w średniowieczu i jej ekspresja Pieta i Dziewica-Matka – wzór świętości i wzór piękna, ucieczka grzesznych i brama do nieba - reakcja pogańska w duchowości. Kajetan Klimas

Wydarzenie spotkania z dziełem sztuki. Relacja dzieła sztuki do świata realnego. Oczarowany wobec dzieła sztuki.

Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok. 1520 r. Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r. Pieta z Biecza – ok. 1340 r.

Zetknięcie z pięknem jest wydarzeniem. Tym, co w wydarzeniu jest „darowane” jest nowe znaczenie, nowy ład, nowy sens słów. Opisy piękna chętnie posługują się metaforą światła. Światło to malarski opis sensu. Czym światło dla oka, tym sens dla rozumu. Od chwili spotkania z pięknem, cokolwiek myślę, czuję, widzę - myślę, czuję, widzę poprzez pryzmat piękna . Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok. 1520 r.

Bartolomé Esteban Perez Murillo Niepokalane poczęcie - 1678 r. Zetknięcie z pięknem jest wydarzeniem. Tym, co w wydarzeniu jest „darowane” jest nowe znaczenie, nowy ład, nowy sens słów. Opisy piękna chętnie posługują się metaforą światła. Światło to malarski opis sensu. Czym światło dla oka, tym sens dla rozumu. Od chwili spotkania z pięknem, cokolwiek myślę, czuję, widzę - myślę, czuję, widzę poprzez pryzmat piękna . Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok. 1520 r.

Bartolomé Esteban Perez Murillo Niepokalane poczęcie - 1678 r. Zetknięcie z pięknem jest wydarzeniem. Tym, co w wydarzeniu jest „darowane” jest nowe znaczenie, nowy ład, nowy sens słów. Opisy piękna chętnie posługują się metaforą światła. Światło to malarski opis sensu. Czym światło dla oka, tym sens dla rozumu. Od chwili spotkania z pięknem, cokolwiek myślę, czuję, widzę - myślę, czuję, widzę poprzez pryzmat piękna . Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok. 1520 r.

Giovanni Battista Tiepolo Pokłon trzech króli - 1753 r. Piękna nie można zapowiedzieć, ono jest zawsze inne, od tego, czego się spodziewamy. Ono jest transcendentne - przekracza wszystko, co nim nie jest i różni się od innych odmian piękna. Dlatego piękna nie spotyka się dwa razy. Odkrywca może ulec pięknu teraz albo nigdy. Ale to teraz, niechaj trwa wiecznie. Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok. 1520 r.

Giovanni Battista Tiepolo Pokłon trzech króli - 1753 r. Piękna nie można zapowiedzieć, ono jest zawsze inne, od tego, czego się spodziewamy. Ono jest transcendentne - przekracza wszystko, co nim nie jest i różni się od innych odmian piękna. Dlatego piękna nie spotyka się dwa razy. Odkrywca może ulec pięknu teraz albo nigdy. Ale to teraz, niechaj trwa wiecznie. Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok. 1520 r.

Giovanni Battista Tiepolo Pokłon trzech króli - 1753 r. Piękna nie można zapowiedzieć, ono jest zawsze inne, od tego, czego się spodziewamy. Ono jest transcendentne - przekracza wszystko, co nim nie jest i różni się od innych odmian piękna. Dlatego piękna nie spotyka się dwa razy. Odkrywca może ulec pięknu teraz albo nigdy. Ale to teraz, niechaj trwa wiecznie. Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok. 1520 r.

Rafael Santi Madonna ze szczygłem - 1506 r. Piękno jest łaską darmo dawaną. Nie można go również zatrzymać. „Piękno przygotowuje nas do tego, by coś bezinteresownie kochać” Interes, pochodzi od Inter-esse - między byciem. Piękno nie jest pomiędzy, ono jest ponad. Piękno nie jest wynikiem techniki, technologii lub odkryć proporcji i rytmu. Ono porywa. Od oczarowania pięknem zaczyna się zainteresowanie przedmiotem Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok. 1520 r.

Rafael Santi Madonna ze szczygłem - 1506 r. Piękno jest łaską darmo dawaną. Nie można go również zatrzymać. „Piękno przygotowuje nas do tego, by coś bezinteresownie kochać” Interes, pochodzi od Inter-esse - między byciem. Piękno nie jest pomiędzy, ono jest ponad. Piękno nie jest wynikiem techniki, technologii lub odkryć proporcji i rytmu. Ono porywa. Od oczarowania pięknem zaczyna się zainteresowanie przedmiotem Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok. 1520 r.

Rafael Santi Madonna ze szczygłem - 1506 r. Piękno jest łaską darmo dawaną. Nie można go również zatrzymać. „Piękno przygotowuje nas do tego, by coś bezinteresownie kochać” Interes, pochodzi od Inter-esse - między byciem. Piękno nie jest pomiędzy, ono jest ponad. Piękno nie jest wynikiem techniki, technologii lub odkryć proporcji i rytmu. Ono porywa. Od oczarowania pięknem zaczyna się zainteresowanie przedmiotem. Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok. 1520 r.

Tym, co jest w stanie usprawiedliwić istnienie przedmiotu zawsze jest jakaś wartość. Tylko wobec wartości absolutnych nie pytamy „dlaczego?” Piękno jest wartością absolutną. Ciekawe, że istnienie przedmiotu zostaje usprawiedliwione na podstawie samego oglądu (naocznego lub refleksyjnego), zatem twórczość artystyczna to tworzenie ułud. Pieta z Biecza – ok. 1340 r.

Sandro Botticelli Madonna z owocem granatu - 1487 r. Tym, co jest w stanie usprawiedliwić istnienie przedmiotu zawsze jest jakaś wartość. Tylko wobec wartości absolutnych nie pytamy „dlaczego?” Piękno jest wartością absolutną. Ciekawe, że istnienie przedmiotu zostaje usprawiedliwione na podstawie samego oglądu (naocznego lub refleksyjnego), zatem twórczość artystyczna to tworzenie ułud. Pieta z Biecza – ok. 1340 r.

Sandro Botticelli Madonna z owocem granatu - 1487 r. Tym, co jest w stanie usprawiedliwić istnienie przedmiotu zawsze jest jakaś wartość. Tylko wobec wartości absolutnych nie pytamy „dlaczego?” Piękno jest wartością absolutną. Ciekawe, że istnienie przedmiotu zostaje usprawiedliwione na podstawie samego oglądu (naocznego lub refleksyjnego), zatem twórczość artystyczna to tworzenie ułud. Pieta z Biecza – ok. 1340 r.

wartość intencja Pieta z Biecza – ok. 1340 r.

wartość intencja Usprawiedliwienie Istnienia przedmiotu Pieta z Biecza – ok. 1340 r.

wartość intencja Usprawiedliwienie Istnienia przedmiotu Działanie sztuki jest zgodne z prawem ciążenia wartości Pieta z Biecza – ok. 1340 r.

wartość intencja sztuka intencja Usprawiedliwienie Istnienia przedmiotu intencja Działanie sztuki jest zgodne z prawem ciążenia wartości sztuka Usprawiedliwienie Świata realnego intencja Pieta z Biecza – ok. 1340 r.

Piero della Francesca Madonna dell uovo - 1472 r. Po spotkaniu z pięknem oczarowany doświadcza oczyszczenia swego życia, uzyskuje szczególną samowiedzę. Pieta z Biecza – ok. 1340 r.

Piero della Francesca Madonna dell uovo - 1472 r. Po spotkaniu z pięknem oczarowany doświadcza oczyszczenia swego życia, uzyskuje szczególną samowiedzę. Pieta z Biecza – ok. 1340 r.

Piękno nie pozwala się dotknąć - wzywa do ofiary. Co może powiedzieć odkrywca piękna prócz tego, że jest piękna niegodny? Piękno istnieje dla zachwytu Odkrywca piękno może odkryć dzięki szczególnej „genialności zmysłów”. Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Rafael Santi Madonna ze szczygłem - 1506 r. Piękno nie pozwala się dotknąć - wzywa do ofiary. Co może powiedzieć odkrywca piękna prócz tego, że jest piękna niegodny? Piękno istnieje dla zachwytu Odkrywca piękno może odkryć dzięki szczególnej „genialności zmysłów”. Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Rafael Santi Madonna ze szczygłem - 1506 r. Piękno nie pozwala się dotknąć - wzywa do ofiary. Co może powiedzieć odkrywca piękna prócz tego, że jest piękna niegodny? Piękno istnieje dla zachwytu Odkrywca piękno może odkryć dzięki szczególnej „genialności zmysłów”. Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Piękna, tak jak i światła, nie można mieć dla siebie.   1. Oczarowany - ciche trwanie i melancholia. Piękno posiada oczarowanego, ale samo jest wolne. 2. Odkrywca piękna pozostaje mu wierny tak długo, aż nie odkryje większego piękna.  Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Fra Filippo Lippi Madonna z Dzieciątkiem - 1450 r. Piękna, tak jak i światła, nie można mieć dla siebie.   1. Oczarowany - ciche trwanie i melancholia. Piękno posiada oczarowanego, ale samo jest wolne. 2. Odkrywca piękna pozostaje mu wierny tak długo, aż nie odkryje większego piękna.  Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Fra Filippo Lippi Madonna z Dzieciątkiem - 1450 r. Piękna, tak jak i światła, nie można mieć dla siebie.   1. Oczarowany - ciche trwanie i melancholia. Piękno posiada oczarowanego, ale samo jest wolne. 2. Odkrywca piękna pozostaje mu wierny tak długo, aż nie odkryje większego piękna.  Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Fra Filippo Lippi Madonna z Dzieciątkiem - 1450 r. Piękna, tak jak i światła, nie można mieć dla siebie.   1. Oczarowany - ciche trwanie i melancholia. Piękno posiada oczarowanego, ale samo jest wolne. 2. Odkrywca piękna pozostaje mu wierny tak długo, aż nie odkryje większego piękna.  Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Zmysłowość przekraczając granice swej genialności nie kieruje się ku światu zewnętrznemu, lecz szuka doświadczenia samej siebie . Ból iluzji posiadania jest rodzajem samowiedzy oczarowanego - oddala od prawdy o drugim. drugi jest Pięknem. Piękno nie potrzebuje niczego. Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Fra Angelico Madonna z Dzieciątkiem - 1430 r. Zmysłowość przekraczając granice swej genialności nie kieruje się ku światu zewnętrznemu, lecz szuka doświadczenia samej siebie . Ból iluzji posiadania jest rodzajem samowiedzy oczarowanego - oddala od prawdy o drugim. drugi jest Pięknem. Piękno nie potrzebuje niczego. Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Fra Angelico Madonna z Dzieciątkiem - 1430 r. Zmysłowość przekraczając granice swej genialności nie kieruje się ku światu zewnętrznemu, lecz szuka doświadczenia samej siebie . Ból iluzji posiadania jest rodzajem samowiedzy oczarowanego - oddala od prawdy o drugim. drugi jest Pięknem. Piękno nie potrzebuje niczego. Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Piękno obiecuje jakieś dobro: 1. piękno- symbolem dobra - przejście na poziom dobra etycznego; 2. identyfikacja piękna z dobrem.   Wierność jest wartością etyczną , piękno jest wartością estetyczną. Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Fra Filippo Lippi Madonnaz Dzieciątkiem i z dwoma aniołami - 1465 r. Piękno obiecuje jakieś dobro: 1. piękno- symbolem dobra - przejście na poziom dobra etycznego; 2. identyfikacja piękna z dobrem.   Wierność jest wartością etyczną , piękno jest wartością estetyczną. Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Fra Filippo Lippi Madonnaz Dzieciątkiem i z dwoma aniołami - 1465 r. Piękno obiecuje jakieś dobro: 1. piękno- symbolem dobra - przejście na poziom dobra etycznego; 2. identyfikacja piękna z dobrem.   Wierność jest wartością etyczną , piękno jest wartością estetyczną. Madonna z Krużlowej – ok. 1410 r.

Wydarzenie spotkania z dziełem sztuki. Relacja dzieła sztuki do świata realnego. Oczarowany wobec dzieła sztuki