Inteligencja – problemy definicyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CHARAKTERYSTYKA PSYCHOLOGICZNA
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Psychologia Zarządzania
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Inteligencja wykład.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Matematyka w testach IQ
1 1.
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
INTELIGENCJA Anna Kucharek Marzena Chronowska Krzysztof Lasota.
Biologiczne Mechanizmy Zachowania
Somatognozja.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Gnozeologia – epistemologia 2010
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Teoria społecznego uczenia się
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
INTELIGENCJA. PLAN WYKŁADU Definicje Teorie inteligencji Czynnikowe teorie inteligencji Teorie czynników równorzędnych Biologiczne i kulturowe zdeterminowanie.
Marcin Miłkowski Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. Debata na temat wyobrażeń.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Percepcja wzrokowa.
Matematyka w testach IQ
1.
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
Dydaktyka ogólna.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Upośledzenie umysłowe
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
INTELIGENCJA SEKSUALNA (SI) Narzędzie pomiaru
Styl działania a temperament
Co to jest dobra praktyka w zakresie zarządzania środowiskowego?
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
Dysleksja i trudności szkolne
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Moduł 5 Wyznaczanie ścieżki kariery. Na zakończenie tego modułu będziesz posiadał informacje odnośnie:  5.1 Rozpoznania swojego typu inteligencji  5.2.
DOWN JESTEM PRZECIW.
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Na bazie japońskiego modelu lekcji: stała współpraca dużej grupy nauczycieli w celu projektowania możliwie skutecznych lekcji, osadzonych w konkretnej.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Sposoby komunikacji.
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD 4 ANALIZA OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Reprezentacje umysłowe
Projekt Kim będziesz?.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Inteligencja Marta Riess.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Rodzaje inteligencji małego dziecka
Kultura współczesnego świata
Psychologia wykład VIII Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019
Zapis prezentacji:

Inteligencja – problemy definicyjne Wiele różnych definicji inteligencji, obejmujących co najmniej trzy typy umiejętności: Adaptacja do nowej sytuacji i zmiennych wymogów zadania Optymalne uczelnie się lub wykorzystywanie doświadczenia i treningu Myślenie abstrakcyjne przy użyciu symboli i pojęć Inteligencja to zdolność do korzystania z doświadczenia – wykraczania poza to, co jest bezpośrednio spostrzegane, dla wyobrażenia sobie symbolicznych treści Inteligencja to zdolność do przystosowywania się do okoliczności dzięki dostrzeganiu abstrakcyjnych relacji, korzystaniu z uprzednich doświadczeń i skutecznej kontroli nad własnymi procesami poznawczymi

Historyczne spojrzenie na pomiar inteligencji Testy Alfreda Bineta i Theophile’a Simona (1905, Francja) Badanie dzieci opóźnionych umysłowo w celu dostosowywania programów nauczania Badanie aktualnego poziomu wykonania a nie wrodzonego poziomu inteligencji Wiek umysłowy i wiek życia (chronologiczny) Lewis Terman (1916, USA) Stanfordzka wersja Skali Bineta (Stanford-Binet Intelligence Scale) Podłoże pojęcia ilorazu inteligencji (intelligence quotient, IQ  William Stern) Inteligencja jako właściwość wewnętrzna, w znacznym stopniu dziedziczna

Współczesny sposób pomiaru inteligencji Przeliczanie wyników w teście na wynik ilorazu inteligencji Skala inteligencji Wechslera (WAIS-R) Podskale werbalne Test informacji Test słownika Test rozumienia Test arytmetyki Test podobieństwa Test powtarzania cyfr Podskale niewerbalne Test klocków Test symboli cyfr Test porządkowania obrazków Test uzupełniania obrazków Test grupowania obrazków

Teorie inteligencji Model Charlesa Spearmana (1927)– ogólna zdolność intelektualna zwana czynnikiem g plus pewne zdolności specjalne (czynniki s) Model Raymonda Cattella (1963) – inteligencja płynna i inteligencja skrystalizowana Struktura intelektu wg Joya Guilforda (1978) Analiza składnikowa wg Roberta Sternberga (1986) Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera (1983)

Inteligencja – nabyta czy wrodzona? Rodzice i dzieci - prawo regresji do średniej Badania nad genetycznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami poziomu inteligencji Problemy dopasowania kulturowego i grupowego testów inteligencji