Edukacja a różnica kulturowa. Sytuacja edukacyjna dzieci mniejszości narodowych i imigrantów Dorota Misiejuk Uniwersytet w Białymstoku Wydział pedagogiki i Psychologii Katedra Edukacji Międzykulturowej
Mniejszość narodowa Do mniejszości narodowej należy się bądź w wyniku wychowania w rodzinie, bądź własnego wyboru, ale nie dlatego, że się jest w mniejszości, ale dlatego że ktoś chce zachować i pielęgnować swoje narodowe dziedzictwo, godząc się, że nie będzie to główne dziedzictwo narodowe społecznego otoczenia i państwa, którego się jest lub chce się być obywatelem.
Tożsamość mniejszości a różnica kulturowa Mniejszość narodowa ( imigranci i autochtoni) dwukulturowość ojczyzna prywatna i ideologiczna Tożsamość narodowa a tożsamość obywatelska – interes społeczny
Tożsamość mniejszości a różnica kulturowa Mniejszość etniczna kontrast wobec kultury rozwiniętego społeczeństwa większości regionalizm (kultura ludowa) mikrojęzyk Autonomia kultury regionalnej – zachowanie i rozwijanie dziedzictwa
Tożsamość mniejszości a różnica kulturowa Religia, wyznanie mniejszości różnica kulturowa czy różnica wiary? problem społeczny czy wyzwanie edukacyjne? uwrażliwianie na odmienność
Tożsamość mniejszości a różnica kulturowa Specyfika edukacji dzieci romskich stygmat społeczny specyfika socjalizacji Uchodźcy problemy z definicją potrzeb trauma i szok kulturowy
Społeczeństwo a edukacja dzieci mniejszości Mniejszość / wielokulturowość Inny, odmienny / różny Problem / różnica kulturowa Asymilacja / integracja Tolerancja / wrażliwość na odmienność kulturową