21 listopada 2007 Warsztaty w Szkole Festiwalu Nauki przy Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Akademia Młodych Biologów
Advertisements

Biotechnologia zespół technologii, służących do wytwarzania użytecznych, żywych organizmów lub substancji pochodzących z organizmów lub ich części. Inaczej.
Uniwersytet Warszawski
Akademia Młodych Biologów
WIELKOPOLSKA – BRANDENBURGIA
Klonowanie polega na wytworzeniu kopii całego organizmu wielokomórkowego na podstawie materiału genetycznego znajdującego się w DNA pojedynczej komórki.
Rozwój metod dozymetrii biologicznej oraz biofizycznych markerów i indykatorów wpływu promieniowania na organizmy żywe Marcin Kruszewski Centrum Radiobiologii.
Etap 9: Określenie przydatności do oceny narażenia na promieniowanie jonizujące zmian transkryptomu w komórkach krwi obwodowej Dr Kamil Brzóska Centrum.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Uniwersytet Warszawski
Dr Marcin Piechota Dr Michał Korostyński Instytut Farmakologii PAN
Klonowanie.
PREZENTACJA Maria Skłodowska -Curie.
Akademia Młodych Biologów Lykeion Opieka merytoryczna PRACOWNIA BIOLOGII I CENTRUM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ PAŁACU MŁODZIEŻY W KATOWICACH.
ZIEMIA – NASZ DOM. DBAJMY O NIĄ.
Maria Skłodowska- Curie
DNA- materiał genetyczny komórek. Replikacja DNA.
Akademia Młodych Biologów Lykeion Opieka merytoryczna PRACOWNIA BIOLOGII I CENTRUM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ PAŁACU MŁODZIEŻY W KATOWICACH.
Idee Janusza Korczaka w naszej szkole – w szkole XXI wieku
Zespół Szkół Chemicznych
,, Jest tylko jeden sposób nauki- poprzez działanie. Paulo Coelho MASZYNY PRZYSZŁOŚĆI.
Konwersatorium Dr Marcin Piechota Dr Michał Korostyński Instytut Farmakologii PAN Statystyka w medycynie.
„Szkolne Centrum Nauki”
Podsumowanie - wykład 2 Struktura kwasów nukleinowych ( DNA i RNA)
POKAZY INTERAKTYWNE XIV DOLNOŚLĄSKI FESTIWAL NAUKI 2011
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Biologia ekologia - nauka badająca wzajemne zależności między organizmami, oraz między organizmami a ich środowiskiem, jak równie strukturę i funkcjonowanie.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Prezentacja Studenckiego Koła Matematyków AGH
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI AKCJI „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
„Myśl przyszłościowo – kształć się zawodowo”
Koło Naukowe FENIKS Wydział Energetyki i Paliw.
1. Ucz i ucz się z TIK! 2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie. 3. Nie kradnij i nie daj się okraść! 4. Komunikujmy się! 5. Komputery pod.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Biotechnologia.
Czyli CO I JAK BY MIEĆ ZAWÓD.  W ramach programu Leonardo da Vinci PL1-LEO Tytuł projektu: „Interdyscyplinarny wymiar kształcenia zawodowego.
IV LO im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdyni v09.
Uniwersytet Rzeszowski
Lekcja w laboratorium biologicznym
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Album fotograficzny z wyjazdu uczniów klasy 2 a w dniu do Muzeum Ziemi Otwockiej na warsztaty dotyczące historii naszych okolic w ramach ogólnoszkolnego.
Prof. dr hab. med. Maciej Szmitkowski Konsultant Krajowy w Dziedzinie Diagnostyki Laboratoryjnej.
LOKALIZACJA UNIWERSYTETU Województwo: śląskie Miasto: Racibórz Źródło grafiki - Racibórz.
MUZEUM HISTORII NATURALNEJ W LONDYNIE
KLONOWANIE W NAUCZANIU KOŚCIOŁA
„Zdrowie, aktywność i integracja międzypokoleniowa”
Biotechnologia a medycyna
WSTĘP DO LEKCJI Powtórzenie treści poznanych na poprzedniej lekcji.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Biologia molekularna – dziedzina biologii zajmująca się badaniem struktury i funkcji makromolekuł, przede wszystkim białek i kwasów nukleinowych Makromolekuła.
C ENTRUM BIOLOGII MOLEKULARNEJ I BIOTECHNOLOGII. Zespół Pałacowo-Parkowy Uniwersytetu Szczecińskiego w Małkocinie Lokalizacja CBMiB Katedra Biologii Komórki.
F ORUM M ŁODYCH II F ORUM M ŁODYCH LUBLIN 2012 dziecka seniora Od praw dziecka do praw seniora z okazji obchodów Roku Janusza Korczaka oraz Europejskiego.
W zeszły piątek ( r.) klasa II „B” o profilu biologiczno-chemicznym uczestniczyła w Dniach Otwartych Instytutu Biologii w Białymstoku. Nowoczesny.
Z Zapraszamy. Drzwi Otwarte 22 marca 2014 roku (sobota), godz – kwietnia 2014 roku (sobota), godz – Pomorska 105,
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
Kalendarium z życia klasy akademickiej
„Fizyczna karuzela”- eksperymenty
1.23. Podziały komórki i przekazywanie informacji genetycznej
Warsztaty z pierwszej pomocy
III EDYCJA OLIMPIADY Hasło przewodnie – Literatura na ekranie: adaptacje i przyliterackość filmu Terminy: 3 września–29 października 2018 r. – rejestracja.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Klonowanie Organizmów Kornelia Podrażka Kacper Domian KL. I D.
Wycieczka do Telewizji Polskiej
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Szkoła Podstawowa nr 1 Twórcze umysły im. Wojska Polskiego w Żywcu
Projekt ,,Różnorodność nas uskrzydla”
Warsztaty etnograficzne „ Sowa mądra głowa”
Zapis prezentacji:

21 listopada 2007 Warsztaty w Szkole Festiwalu Nauki przy Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie

21 XI 2007 uczniowie klasy II c oraz III b w ramach programu Szkoła równych szans uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez studentów Szkoły Festiwalu Nauki w Warszawie. Materiałem doświadczalnym był osobisty DNA 21 XI 2007 uczniowie klasy II c oraz III b w ramach programu Szkoła równych szans uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez studentów Szkoły Festiwalu Nauki w Warszawie. Materiałem doświadczalnym był osobisty DNA Pierwsza grupa ( 15 osób ) pracowała w laboratorium SGGW i badała swój DNA pod kątem różnic występujących pomiędzy poszczególnymi uczestnikami, i badała swój DNA pod kątem różnic występujących pomiędzy poszczególnymi uczestnikami, Druga grupa ( 16 osób ) pracowała w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej, a tematem zajęć laboratoryjnych była - a tematem zajęć laboratoryjnych była - Wspólna historia – czyli ewolucja zapisana w genach". Wspólna historia – czyli ewolucja zapisana w genach".

W pierwszej grupie cały naukowy eksperyment obejmował takie oto etapy: pobranie komórek nabłonka poprzez wymaz z jamy ustnej izolację DNA z pobranych komórek; namnożenie fragmentu DNA przy użyciu metody PCR. W tym wypadku odcinek chromosomu pierwszego, określany jako locus D1S80, który wykazuje różne allele u poszczególnych ludzi, analizę produktów PCR: rozdzielenie uzyskanych fragmentów DNA poprzez elektroforezę w żelu agarozowym oraz ich uwidocznienie przy użyciu bromku etydyny (niebezpieczny mutagen!). na koniec każdy zobaczył "kawałek" swojego DNA i porównał go z DNA pozostałych uczestników zajęć. Wśród 15 uczestników znalazła się jedna homozygota. na koniec każdy zobaczył "kawałek" swojego DNA i porównał go z DNA pozostałych uczestników zajęć. Wśród 15 uczestników znalazła się jedna homozygota.

Między praktyczną częścią zajęć studenci sprawdzali naszą wiedzę i uzupełniali krótkimi wykładami objaśniając istotę stosowanych metod oraz powtórzyliśmy zagadnienia dotyczące budowy i funkcji DNA, zmienności genetycznej oraz jej zastosowania w kryminalistyce, badaniach naukowych, diagnostyce medycznej i innych dziedzinach.

Doświadczenia pokazały, jak wiele wspólnego mają ze sobą organizmy żywe, co stanowi niezbity dowód na wspólne pochodzenie życia na Ziemi. Zobaczyliśmy wspólne geny człowieka, myszy i drożdży, a prowadzący wyjaśnili nam dlaczego niektóre geny pozostają niezmienne w toku ewolucji.

Poznaliśmy w praktyce techniki powszechnie stosowane w badaniach naukowych i biologii molekularnej, posługując się przy tym specjalistycznym sprzętem laboratoryjnym.

Na koniec dnia wysłuchaliśmy wykładu popularno-naukowego Szkoły Festiwalu Nauki dotyczącego tegorocznej Nagrody Nobla z Medycyny i Fizjologii pt.: "Dlaczego zarodkowe komórki macierzyste - Nobel 2007". Nagorodę otrzymali Mario R. Capecchi, Martin J. Evans i Oliver Smithiesza za wykorzystanie zarodkowych komórek macierzystych do genetycznych modyfikacji myszy, co pomogło zrozumieć udział genów w rozwoju zarodków, rozwoju organizmów dorosłych oraz w procesie starzenia się. Serdecznie dziękujemy pani dr Agnieszce Chołuj za zorganizowanie zajęć Dziękujemy bardzo koordynatorom programu Szkoła równych szans